Eikös kloorista ole luovuttu uimahalleissa jo muutenkin (jopa aika kauan aikaa sitten?) ja nykyään käytetään jotain toista ainetta? Mulla on täsä omakohtaistakin kokemusta, ei enää silmät punoita yhtä voimakkaasti, kuin kloorinkäytön aikoihin.
Niinhän sitä luulin itsekin aikoinaan kun otsoonipuhdistukseen siirryttiin, mutta myyrmäen uimahallin sivuilla lukee: "klooridesinfiointi, painehiekkasuodatus".
Ei ole luovuttu kokonaan, mutta klooripitoisuudet ovat entistä pienempiä kun on tehokkaita puhdistustekniikoita rinnalla ja ihmiset (pääosin) ymmärtää sen henkilökohtaisen hygienian merkityksen altaaseen mennessä. Kloorin määrä riippuu mm. altaan veden kiertonopeudesta puhdistuskierrossa sekä oletetusta saastan kertymisnopeudesta eli paljonko käyttäjien mukana tulee saastaa altaaseen aikayksikössä.
"Vaikka kloori on suurina pitoisuuksina terveydelle haitallinen, on se siis osoittautunut pieninä pitoisuuksina annosteltuna järkevimmäksi keinoksi mikrobien pikatorjuntaan allasvedessä. Suomessa pyritään siihen, että allasveden klooripitoisuus voidaan pitää mahdollisimman alhaisena mutta kuitenkin mikrobien torjunnan kannalta riittävänä. Tärkeimpänä seikkana tämän toteutumiseksi on uimareiden henkilökohtaisen hygienian hoitaminen. Tärkeitä ovat myös allasosaston puhtaanapito sekä käytettävien lelujen ja apuvälineiden huolellinen säilyttäminen ja puhdistus.
Vedenkäsittelyn puhdistuskierrossa voi olla muitakin mikrobeja ja loisia tappavia menetelmiä, mutta oleellista on, että nämä eivät ole käyttökelpoisia itse uima-altaassa. Mm. otsonointi, ultraviolettivalo (UV), saostus ja suodatus toimivat vain puhdistuskierron puolella, eivät itse altaassa."
Lähde: Suomen uimaopetus- ja hengenpelastusliitto
PS. jos vesi pysyy erittäin puhtaana ei uima-allas haise kloorille. Haju tulee kloorin ollessa (likaan ja ureaan) sitoutuneessa muodossa.