Ihmettelyketju

  • 6 348 676
  • 38 754
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Mun mielestä alkoholiton olut on vain yksinkertaisesti pahaa. Se hiivan maku jotenkin puskee läpi.
 

Hiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mun mielestä alkoholiton olut on vain yksinkertaisesti pahaa. Se hiivan maku jotenkin puskee läpi.
On niitä sattunut ihan kelvollisiakin kohdalle, mutta sen verran harvakseltaan olen ostanut, etten osaa mainita yhtään nimeltä. Jos olen ottanut vaikka neljä erilaista johonkin grillibileisiin, niin kyllä niistä aina vähintään yksi on ollut ihan ok.

Pahin virhe, mitä noiden kanssa voi tehdä, on juoda ensin normibisse ja vetää siihen perään alkoholitonta.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Vähäalkoholiset tietysti asia erikseen. KOFFin Perinnekalja, jota myydään litran muovipullossa on minusta maultaan jopa parempaa kuin KOFFin keppana mutta siinä on muistaakseni joku 2,2 prossaa.
 

Tuamas

Jäsen

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Ihmettelen, että kuka mahtaa olla seuraava 69-vuotias tai nippa nappa 70 täyttänyt näyttelijä, muusikko tai tähti joka kuolee odottamatta syöpään? Kova on ollut viime aikoina kato:
Lemmy, 70 - syöpä
David Bowie, 69 - syöpä
Alan Rickman, 69 - syöpä

Eipä taida olla turhan pitkiä eläkepäiviä odoteltavissa suurimmalla osalla meistäkään, ja kuolinsyynkin voi arvata. Kansaneläkkeestä ei ainakaan juuri ehdi nauttia.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Eipä taida olla turhan pitkiä eläkepäiviä odoteltavissa suurimmalla osalla meistäkään, ja kuolinsyynkin voi arvata. Kansaneläkkeestä ei ainakaan juuri ehdi nauttia.

Syöpähoidot kehittyvät huimaa vauhtia ja juuri kerrottiin jostain verikokeista millä löytää tiettyjä syöpiä hyvin aikaisessa vaiheessa. Kansaneläkkeestä nauttimisesta ei kuitenkaan ole pelkoa, koska koko järjestelmää tuskin on enää silloin tai ikäraja nostettu sellaiseksi, että kuolee vanhuuttaan johonkin muuhun kuin syöpään.
 

Mälkiä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmoitetaan lähiviikkoina
Ihmettelen, miksi noin 40-vuotias vihainen mies asuu HOASin asunnossa.

Samassa rapussa asuu tosiaan tuollainen äärimmäisen äkäinen ukko, joka ei voi olla heittämättä jotain ilkeää joka helvetin kerta minut kohdatessaan. Kohtaamiset ovat olleet muistaakseni tällaisia:

Ensimmäisen kerran hän tuli vastaan rappukäytävässä matkalla pesemään pyykkejä. Taidettiin vaihtaa jotku perus moit. Sitten, noin viisi sekuntia myöhemmin tämä ukkeli mutisi jotain, enkä saanut selvää. Päätin olla vastaamatta mitään. Toiset viisi sekuntia myöhemmin murahti kuuluvalla äänellä "saatanan nulikka, mitä vittua". Ketään muita ei rappukäytävässä ollut, joten minullehan se oli osoitettu.

Toisella kerralla totesi kylmästi suoraan päin naamaa, että sukupolveni ja kaltaiseni nulikat ovat perseestä eikä meistä ole mihinkään. Rappukäytävässä tämäkin.

Kolmannella kerralla tämä mulkero tuli minua ja kaveriani vastaan portaissa. Vaatimus kuului: "tehkää tilaa kunnon ihmisille". Mitä tuohon voi edes sanoa!

Myönnän neljännen kohtaamisen olleen oma vikani. Olin siis tomuttamassa mattoja parvekkeella, koska itse asiassa kuvittelin, että se ei ole kiellettyä; eihän tässä talossa tai pihallakaan ole mitään telinettä siihen touhuun. Kerkesin tomuttaa ehkä kymmenen sekuntia, kun tämä ukkeli alkaa karjua parvekkeeltaan, että "nyt ne matot vittuun sieltä parvekkeelta jumalauta". En osaa oikein suhtautua ihmiseen, joka ei osaa käyttäytyä, vaan alkaa huutaa ja kirota välittömästi. Kysyin muutaman kerran rauhallisesti onko tämä kiellettyä ja missä näin lukee, mutta sain vastaukseksi vain kiroamista ja huutoa. Otin ne matot sitten pois ja menin tarkistamaan HOASin järjestyssäännöistä olenko väärässä, ja näinhän se oli. Tomuttaminen on sallittu vain sille tarkoitetulla paikalla (jota ei ole missään?). Samalla tämä raivohullu rinkutti ovikelloa ja ryskytti ovea noin vartin ja huuteli uhkauksia. Annoin raivota, enkä vastannut mitenkään.

Mitä tuohon nyt sitten voi sanoa? Kun ei hänellä ole mitään pilkettä edes silmäkulmassa kun se noita juttujaan heittää. Mielenkiintoista olisi tietää mikä hänellä on sitten hätänä, kun noin perseestä kerran on noinkin aktiivisesti.
 

pepsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukka Seppäsen pelipaikaton fantasia
Ihmettelen ihmisten kiireitä. Henkilö A kysyy henkilöltä B, josko nähtäisiin/kaffiteltaisiin/käytäisiin yksillä/keilaamassa/lenkillä jne. Henkilö B kaivaa välittömästi kalenterin ja alkaa pläräämään, "joo, kyllä mulle kävis 4 kuukauden päästä tiistaina klo 18.15-19.23, tai... vaihtoehtoisesti siitä kolmen viikon päähän 7.13-10.59." Yleensä tätä esiintyy nuorten naisten kesken. Miten hitto voi olla noin kiireinen elämä? Eikä kyse ole edes siitä ettei toinen haluaisi nähdä, vaan olen monesti todistanut kyseisiä keskusteluja kahden kaveruksen välillä. Ymmärrän joo, jos on perhettä jne. Tai en edes siinäkään tapauksessa. Välillä ehdottavat tapaamisia jonnekkin puolen vuoden päähän. Olisi kiva nähdä näiden tyyppien kalenterit. Kai oon vaan kateellinen muiden sisältörikkaasta elämästä, jos joku ehdottaa mulle jotain ja se ei tällä viikolla käy, viimeistään ensi viikolla.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Ihmettelen ihmisten kiireitä. Henkilö A kysyy henkilöltä B, josko nähtäisiin/kaffiteltaisiin/käytäisiin yksillä/keilaamassa/lenkillä jne. Henkilö B kaivaa välittömästi kalenterin ja alkaa pläräämään, "joo, kyllä mulle kävis 4 kuukauden päästä tiistaina klo 18.15-19.23, tai... vaihtoehtoisesti siitä kolmen viikon päähän 7.13-10.59." Yleensä tätä esiintyy nuorten naisten kesken. Miten hitto voi olla noin kiireinen elämä?

Nykyään on muodikasta brändätä itsensä sellaiseksi moniosaajaksi, jolla on koko ajan olevinaan niin saatanan kiire, ettei ehdi mitään. On siis sellaisia ihmisiä totta kai, joilla oikeasti on kalenteri täynnä ja yhteisen ajan löytäminen voi olla vaikeaa, mutta suurin osa on tyyppejä, joilla sitä aikaa on vaikka muuta väittäisivät. Ehkä se on myös kohteliaampi tapa ilmoittaa, että nyt ei oikein kiinnosta ja toki somen myötä kaiken peruuttaminen on tullut hyvin helpoksi. Ykköskorin juttuja on hiton vähän ja kaikki muut on kakkos, tai kolmoskoreissa ja niiden siirtäminen, tahi peruminen ei tuota sen suurempia tunnontuskia, kuin se ehkä olisi tehnyt joskus lankapuhelinaikaan.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Olisi kiva nähdä näiden tyyppien kalenterit. Kai oon vaan kateellinen muiden sisältörikkaasta elämästä, jos joku ehdottaa mulle jotain ja se ei tällä viikolla käy, viimeistään ensi viikolla.

Olen tätä aina parin vuoden välein kysynyt tällä palstalla eikä mikään ole muuttunut. Näyttäkää ne kalenterinne, jos teillä on muka oikeasti noin kiire.

Nyt ihan oikeasti mitä teet muka ensi tiistaina tai keskiviikkona klo 18.30? Se sinun suosikkijääkiekkojoukkueesi ei pelaa viikolla joka päivä. Tai jos pelaa, niin entäs 22.00? Ai liian myöhään. No entäs 16.30. Ai sekään ei käy.

Tavallisella ihmisellä ei ole merkittäviä kiireitä koko ajan, vaikka jokaisella saattaa olla joku meno joskus.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Olen tätä aina parin vuoden välein kysynyt tällä palstalla eikä mikään ole muuttunut. Näyttäkää ne kalenterinne, jos teillä on muka oikeasti noin kiire.

Tämä. Kyllä. Ihmisten valheellisuus on hirvittävää. Ei niillä oo mitään tekemistä. Haistakoon vitun. Jos olisin diktaattori, niin tuollaiset lähtisivät kaivaamaan kuoppaa itselleen. Oon myös sanonut tämän: jos mä saisin määrätä, sä kuolisit. Kuulemma ikävästi sanottu. Vitun ikävää. Viime syksyn saldo oli kaksi etääntymistä, en mielelläni oo tommosten kanssa tekemisissä, en oo soitellut enkä mitään. Ylipäänsä ihmisiin ei kannata tutustua, samaa paskaa joka kerta. Ai niin, eilen olin hyvien ihmisten seurassa, jotka muistivat mainita koodin: "Hihi, nyt on ahdistelu tullut Suomeen, hihi." Mähän olin myös to ja ke hyvien ihmisten seurassa, ilmankos vähän vituttaa. Mä en harrasta tommosia koodeja, mulle ihmiset silleen on samanarvosia, kaikki on samaa paskaa. Kyllä on epävarma oltava ihmisen, kun täytyy etsiä hyväksyntää viitekehyksensä ihmisiltä toistamalla viitekehyksensä hyväksymiä juttuja. Varmaan jossain Mellunmäen baarissa toistellaan että vitun neekerit, kun taas meillä hoetaan "suomalainen on rasisti". Idiootit. Menen nyt rauhoittumaan. Vihaan ihmiskuntaa.
 

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Kahta asiaa olen ihmetellyt itsekseni: Miksi romaaneilla on ruotsalaiset sukunimet, kuten Lingren tai Hagert. Ei ole Romppaisia, Virtasia tai Järvisiä romaaneissa. Toinen asia mikä yhtäkkiä pukkasi mieleen Mistä juontaa juurensa suomenkieliset maan nimet Venäjä, Ruotsi ja Saksa. Oikeastaan kaikki muut maidennimet ovat väännöksiä englannista tai maan omasta nimestä.
 

ftr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Huuhkajat, Borussia Dortmund
Kahta asiaa olen ihmetellyt itsekseni: Miksi romaaneilla on ruotsalaiset sukunimet, kuten Lingren tai Hagert. Ei ole Romppaisia, Virtasia tai Järvisiä romaaneissa. Toinen asia mikä yhtäkkiä pukkasi mieleen Mistä juontaa juurensa suomenkieliset maan nimet Venäjä, Ruotsi ja Saksa. Oikeastaan kaikki muut maidennimet ovat väännöksiä englannista tai maan omasta nimestä.

Venäjä tulee vendeistä, Saksa sakseista ja Ruotsi Roslagenista. Näin ainakin olen käsittänyt. Nuo ovat olleet lähimpiä alueita/heimoja, jonka kanssa suomea puhuvat ovat olleet tekemisissä, ja se on laajentunut tarkoittamaan koko kansaa. Sama Viron kanssa.
 

Kipe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, NHL
Aina ihmetellyt voiko jenkeissä myös "kirjoittaa" puhelinnumeroita? Vai mitä nämä "12335-givemeapizza" numerot on?
 

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Venäjä tulee vendeistä, Saksa sakseista ja Ruotsi Roslagenista. Näin ainakin olen käsittänyt. Nuo ovat olleet lähimpiä alueita/heimoja, jonka kanssa suomea puhuvat ovat olleet tekemisissä, ja se on laajentunut tarkoittamaan koko kansaa. Sama Viron kanssa.
Kiitos, entä nuo must...anteeksi romaanien sukunimet.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Aina ihmetellyt voiko jenkeissä myös "kirjoittaa" puhelinnumeroita? Vai mitä nämä "12335-givemeapizza" numerot on?

Aikana ennen kosketusnäyttöä kirjaimet oli laitettu numeronäppäinten alle, numero ykkönen vie yleensä vastaajaan, mutta kakkosen alla oli kirjaimet abc, kolmosen alla def, nelosen alla ghi jne. Tässä kuvassa nokialaisen esimerkki. Eli siis tuo givemepizza olisi numeroina 44836374992. Tuolla tavalla vaan jää numero paremmin mieleen.

Tästä voidaankin siirtyä oman ihmetykseni aiheeseen. Eli miksi puhelimessa on numeronäppäimet 1stä 9ään ylhäältä alas mutta tietokoneen näppäimistössä tuossa enterin oikealla puolella on toisinpäin? Eli puhelimen ylin rivi on 123 mutta tietokoneessa se on 789.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Aina ihmetellyt voiko jenkeissä myös "kirjoittaa" puhelinnumeroita? Vai mitä nämä "12335-givemeapizza" numerot on?
Nappaa joku vanha näppäinkännykkä kouraan, niin asia voi avautua sinulle.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joskus 90-luvulla muistaakseni tuollaisia "numeroita" yritettiin lanseerata Suomeenkin, mutta ei tainnut oikein ottaa tuulta alleen. Piti kuitenkin oikein tarkistaa - kyllä ainakin kosketusnäytöllisissä Lumiassani ja Samsungissani on edelleen kirjaimet numeronäppäimissä.
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Just samaa kelasin (jälkeen kerran), kuin @Kipe tuossa pohti, mutta asiaan tuli varmistus ennenkuin ehdin sitä missään edes kysyä. Hienoa toimintaa jatkis ja tähän peukku.

Pistänpä pienen pähkinän:

Mikä tämä 44813647 numerosarja on todellisuudessa? Eli kyseessä on koodi ja annan kaksi vihjettä; The Wire (Langalla) sarjaa katsoneet saattaa hoksata tämän heti ja toinen vihje, yksi hyvin keskeinen numero on tämän takana. Numerosarjan vedin hatusta.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Joskus 90-luvulla muistaakseni tuollaisia "numeroita" yritettiin lanseerata Suomeenkin, mutta ei tainnut oikein ottaa tuulta alleen. Piti kuitenkin oikein tarkistaa - kyllä ainakin kosketusnäytöllisissä Lumiassani ja Samsungissani on edelleen kirjaimet numeronäppäimissä.

Eiväthän nuo kirjaimet ole mihinkään kadonneet, mutta Suomessa niitä ei tosiaan käytetä. Olisi kyllä kiva tietää miksi ei. Kukaan ei voi väittää muistavansa jonkun numerosarjan helpommin kuin sanan.

Suomi on toisaalta niin hyvä ja puhdas maa. Onhan se vähän kehitysmaamenoa, kun jossain selvästi vuosia sitten hylätyssä kyltissä lukee joku sana mihin voi soittaa. Tai siis olisi voinut.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös