Ihmettelyketju

  • 6 358 605
  • 38 767

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Tuosta tuli mieleen, että mä oon kummastellut miksi täällä Jatkoajassa ja välillä jossain muuallakin jotkut pitää ns. turhan tiedon osaamista jotenkin fiksuuden merkkinä. Eikö ihminen ole silloin vielä fiksumpi, jos se ei viitsi nähdä vaivaa tai tuhlata aikaa sellaisten juttujen opiskeluun ja miettimiseen, joita ei koskaan tarvitse eikä niistä ole mitään hyötyä? Esimerkiksi miten joku västäräkki nussii. Millainen edes on västäräkki? Mä ole ikinä tarvinnut sitä tietoa mihinkään. Mitä sillä tiedolla tekee? Syyksi ei riitä että voi jutella jonkun lintufriikin kanssa.
Niin.

Määrittele turha tieto.

Käyppä opiskelemassa yliopistossa.

Ja ala miettiä sen jälkeen uudestaan.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Tulihan täälläkin niitä ajatuksia, mikä nimenomaan ihmetyttää.

Sosiaalisessa mediassakin sai lukea näitä "ihan sama ketä äänestätte, kunhan äänestätte", "muistakaa, että mistään ei saa valittaa, jos ei äänestä", "jokainen jättämättä jäänyt ääni on ääni Räsäselle". Eniten ihmetyttää se, että näitä asioita heittelee ilmoille ihmiset, joilla menee aina Eduskuntavaalien välissä hyvin ja elämä on niin ihanaa eikä politiikka voisi vähempää kiinnostaa. Kummasti vaalien aikaan kaikki onkin päin vittua ja Räsäsenkin viemässä keskaria Alkoon. Vähän sama ilmiö kun lätkän MM-kisojen aikaan, kun kaikki onkin yhtäkkiä oman elämänsä Juhani Tammisia.

En pidä itseäni mitenkään sivistymättömänä, kohtapuoliin pitäisi valmistuakin ihan hyvästä koulusta. En äänestä, koska en koe sille olevan tarvetta, niinkuin Kari Runk hyvin asian ilmaisi. Jos se tekee minusta älyllisesti laiskan tai hölmön, tehköön. Kyllä tähän maailmaan mielipiteitä mahtuu, joku äänestää, joku ei. Äänestäkää te, jotka politiikan kiekuroista jotain ymmärrätte.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Tuosta tuli mieleen, että mä oon kummastellut miksi täällä Jatkoajassa ja välillä jossain muuallakin jotkut pitää ns. turhan tiedon osaamista jotenkin fiksuuden merkkinä. Eikö ihminen ole silloin vielä fiksumpi, jos se ei viitsi nähdä vaivaa tai tuhlata aikaa sellaisten juttujen opiskeluun ja miettimiseen, joita ei koskaan tarvitse eikä niistä ole mitään hyötyä? Esimerkiksi miten joku västäräkki nussii. Millainen edes on västäräkki? Mä ole ikinä tarvinnut sitä tietoa mihinkään. Mitä sillä tiedolla tekee? Syyksi ei riitä että voi jutella jonkun lintufriikin kanssa.

Kyllähän ihmiskunta on kehittynyt juuri siksi, että ihminen on tavattoman utelias ja haluaa ottaa asioista selvää. Sen takia meillä on tätä nykyä sähköt, keskuslämmitys ja sinullakin kylmää olutta jääkaapissa, aivan käden ulottuvilla ;)

Västäräkki-esimerkillä mennään sitten kohti luonnontieteitä, biologiaa jne.
 

JJT

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ammattikorkeakoulussa on hieman alle kolmen vuoden ajan riittänyt paljonkin ihmeteltävää, mutta yksi asia ei ole missään vaiheessa muuttunut: ruokajonojen hitaus. Puolen tunnin ruokiksesta kun pahimmillaan 20 minuuttia menee pelkkään jonottamiseen, toisinaan tulee seistyä samoilla jalansijoilla 2-3 minuuttia putkeen. Tämän ymmärtäisi esim. vanhainkodissa, mutta kun jonon muodostavat 18-25 -vuotiaat opiskelijat. Vaikka ruokalistat ovat nähtävissä niin netissä kuin ruokalan aulassakin, niin itse linjastolla sitten ruokia tuijotetaan aivan ihmeissään ja oikein ääneen pohditaan, että mitähän sitä nyt voisi ottaa. Mikäli kauhat korvattaisiin teelusikoilla tai pinseteillä, se ei hidastaisi osaa porukasta ollenkaan; vaikka siellä vuoassa olisi kuinka tasapaksua yleispöttöä, niin sitä pitää noukkia yksi pala kerrallaan. Kassalla sitten tulee täysin yllätyksenä, että tämähän pitää maksaa. Lompakko pitää etsiä jostain olalla roikkuvan takin taskusta, maksun jälkeen sitten jäädään siihen kassalle asettelemaan maksukortti/vaihtorahat huolellisesti takaisin lompakkoon ja alkaa pohtia, että mihin taskuun sen lompakon nyt voisi laittaa. Lisäksi kun tuntuu, että olen koulussani ainoa joka on keksinyt, että ruokalaan voi ostaa lounaslippuja.

Jotenkin vain turhauttavaa joko mennä myöhässä ruokailun jälkeiselle tunnille/luennolle tai vastavuoroisesti lähteä edelliseltä ennen loppua pelkästään 18-25 -vuotiaiden ihmisten jäätämisen takia. Olettaisin, että ruoan laittaminen astiasta lautaselle pitäisi tuon ikäisille olla jo aika peruskauraa.
 
Viimeksi muokattu:

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Kaveri, jonka olen tuntenut 20 vuotta, veti rahojani välistä 340€. Ihmettelyn aihe onkin siis se, kuinka halvalla heitetään pitkäaikainen toveruus roskikseen. Lsäksi valheita ja selityksiä...voi voi.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Määrittele turha tieto.

Käyppä opiskelemassa yliopistossa.

Ja ala miettiä sen jälkeen uudestaan.
Turha tieto on turhaa. Sitä ei tarvitse mihinkään, eikä siitä ole missään tilanteessa mitään hyötyä. Monista jutuista tietenkin on, mutta tosi monista ei.

Miten yliopisto voi vaikuttaa tuohon asiaan mitenkään?

Kyllähän ihmiskunta on kehittynyt juuri siksi, että ihminen on tavattoman utelias ja haluaa ottaa asioista selvää. Sen takia meillä on tätä nykyä sähköt, keskuslämmitys ja sinullakin kylmää olutta jääkaapissa, aivan käden ulottuvilla ;)
Mä olen utelias niistä asioista mitkä mua kiinnostaa. Varmaan ne sähkön keksineet jampat ovat olleet kiinnostuneita niistä jutuista ja tehneet jotain kokeitakin yms.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mä olen utelias niistä asioista mitkä mua kiinnostaa. Varmaan ne sähkön keksineet jampat ovat olleet kiinnostuneita niistä jutuista ja tehneet jotain kokeitakin yms.
Nii-i, jos niitä sähkön keksineitä jamppoja ei olisi ollut, vaan niiden tilalla joku retropettteri, niin nyt kaikki joisi kaljaa pimeässä. Västäräkkien parittelusta tuli mieleen, se että juuri oli uutisissa breaking news, että tutkimusten mukaan varpusten keskipaino on 20 vuodessa laskenut 1,8 grammaa tai jotain. Aiheutti radiosta kuultuna spontaanin repeämisen, mutta tarkemmin ajateltuna se on varmaan aika tärkeää tietoa ja on ehkä helvetin huono juttu tai sitten ei, pitää varmaan tutkia lisää.

Suomalaiset varpuset pienenevät - Paino tippunut jopa 5 % - Tekniikka&Talous
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Tulihan täälläkin niitä ajatuksia, mikä nimenomaan ihmetyttää.

Sosiaalisessa mediassakin sai lukea näitä "ihan sama ketä äänestätte, kunhan äänestätte", "muistakaa, että mistään ei saa valittaa, jos ei äänestä", "jokainen jättämättä jäänyt ääni on ääni Räsäselle".

Joo, unohtui tuo neoklassinen "jokainen jättämättä jäänyt ääni on ääni Räsäselle". Tämmöstä se näiden yksityisajattelu on, sitten vielä vastustavat populismia. Vitun ääliöt.
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Kaveri, jonka olen tuntenut 20 vuotta, veti rahojani välistä 340€. Ihmettelyn aihe onkin siis se, kuinka halvalla heitetään pitkäaikainen toveruus roskikseen. Lsäksi valheita ja selityksiä...voi voi.

Tätä ihmissuhteiden katkomista rahan takia en tule ikinä ymmärtämään. Toki en tiedä, että kuinka läheinen (ex-)kaverisi on, mutta tuntuu jotenkin niin kaukaiselta ajatukselta että joku kavereista lähtisi huijaamaan raha-asioissa. Varsinkaan tuollaisen summan kanssa, kun kuitenkaan mistään tuhansista ei puhuta.

Toisaalta samaa rahan kanssa sekoilua näkee kaiken aikaa, kun suvuissa aletaan jakaa perintöjä. Itsekkyys ja ahneus nostaa päätään kun näkyy summia papereissa.
 

KwutsNI

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Huomasin täällä keskusteltavan äänestämisestä. Ajattelin näin jossain määrin nykymuotoiseen demokratiaan kyllästyneenä pistää vähän lusikkaani soppaan. Todettakoon tosin heti etukäteen, että itse äänestin. Ymmärrän silti myös äänestämättä jättäneitä.

Eikö ole parempi, että äänestämisen hoitaa ne ihmiset jotka asioista ymmärtävät ja joiden mielestä täällä on asioita joissa on parannusta tapahduttava?

Aloitetaan heti toteamalla, että juuri näin. Mitä hyötyä kenellekään on siitä, että joku, jota ei kiinnosta politiikka tai poliittiset kysymykset, äänestää? Toiminta, jossa asioita ei seurata, mutta silti vääntäydytään väkisin äänestämään, johtaa vain siihen, että vuodesta toiseen äänestetään sitä samaa Keskustaa, Kokoomusta tai SDP:tä, riippumatta siitä, vastaako puolueiden linjaus heidän omaa arvomaailmaansa vai ei. Siten maalla asuva äänestää city-Keskustaa, arvokonservatiivi modernia Kokoomusta ja työtön SDP:tä, koska teki niin myös 30 vuotta sitten.

Sote-uudistus ja vapaakauppasopimukset ovat vain irrallisia esimerkkejä kymmenistä eri teemoista, joihin valittu eduskunta tulee vaikuttamaan ja sieltä löytyy ihan kaikille tuttuja ja turvallisia teemoja verotuksesta uskonnon kautta vaikka maahanmuuttoon.

Kuinka paljon eduskunta voi todellisuudessa näihin vaikuttaa? Asiat valmistellaan ministeriöissä, joissa toki ministerin kautta on poliittinen ohjaus, mutta virkamiehistöllä on myös suuri valta. Hallitusohjelman neuvottelevat puolueet keskenään, mutta mikä merkitys on rivikansanedustajalla tässä? Eiköhän se ole puolueen johto, eli pj, puoluesihteerit ja pieni joukko muita, joiden näkemykset ovat tässä ratkaisevassa asemassa. Toki "kentän" mielipiteellä voi olla vaikutusta, mutta tällöin mielipidevaikuttaminen tapahtuu puolueen sisällä, ei vaalien kautta. Puoluekuri sitoo käytännössä tavalliset edustajat muissa kuin muutamissa arvohömppäkysymyksissä, kuten homoliitot. Toki jos vaikka joku Sipilä tai Soini sattuu edustamaan omaa arvomaailmaa, niin sittenhän asiat on ihan ok.

Ja oikeasti isoista asioista kuten vapaakauppasopimuksista neuvotellaan ihan eri tasolla. Kaiketi teoriassa eduskunnalla voisi olla valta estää Suomen liittyminen johonkin TTIP:iin, mutta sitä ennen eduskunnan pitäisi varmaan jotenkin saada selville, mistä siinä on edes neuvoteltu.

Äänestämisen hoitavat suurelta osin jo nyt sellaiset henkilöt jotka eivät asioista mitään ymmärrä, joten sinun panoksesi tuskin kokonaiskuvaa heikentää. Hallitset selkeästi oikeinkirjoituksen ja järkevät lauserakenteet. Sillä mennään gaussin käyrällä jo pitkälle.

Valitettavasti viimeinen väite lienee totta.

On olemassa ihan hyviäkin syitä olla äänestämättä, mutta silloinkin protestiääni vaikka akuankalle tai kirkkoveneelle on nukkumista parempi vaihtoehto.

Ei ole käytänössä mitään merkitystä sillä onko nukkuva vai kirjoittaako lappuun Aku Ankka. Periaatteellinen merkitys on mutta mitä sitten jos ääntään ei halua antaa tai sopivaa äänestettävää ei ole. Korkeampi äänestysprosentti tällaisten vitsiäänien kustannuksella on täysin mitäänsanomatonta ja turhaa. Vai onko asialla merkitystä?

Kyllä korkeampi äänestysprosentti kertoo aina siitä, että kansaa kiinnostaa se mitä Eduskunnassa tapahtuu ja halua yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen löytyy. Hyvä vaihtoehto se 313 ei ole, mutta kahdesta huonosta niukasti vähemmän huono.

Mielestäni näillä on selkeä ero, jättääkö tyhjän vai jättääkö äänestämättä. Jos jättää tyhjän, sanoo "asiat kiinnostavat minua, mutta en löydä sopivaa ehdokasta", kun taas äänestämättä jättäminen "asiat eivät kiinnosta minua". Koska viesti on eri, ei kumpikaan ole toista parempi vaihtoehto äänestäjän kannalta.

"Vain äänestämällä voit vaikuttaa" on täyttä paskaa, koska vaikuttaa voi monin tavoin.

Tämä on täysin totta. Paljon paremmin kuin äänestämällä voi vaikuttaa esim. hakeutumalla puoluejohtajaksi. Vieläkin paremmin voi vaikuttaa hakeutumalla rikkaaksi ja rahoittamalla puoluejohtajan vaalikampanjan. Parhaiten voi vaikuttaa tulemalla vielä rikkaammaksi ja rahoittamalla kaikkien puoluejohtajien vaalikampanjat.

Kokonaisuutena pointti on se, että ihannemaailmassa kansalaiset olisivat valveutuneita, seuraisivat asioita ja äänestäisivät fiksusti. Tosimaailmassa tilanne ei kuitenkaan ole niin ruusuinen. Niinpä näen jopa fiksuna päätöksenä äänestämättä jättämisen jos ei seuraa yhteiskunnallisia asioita. Jos useampi asioita seuraamaton jättäisi äänestämättä, maailma voisi olla parempi paikka. Tai sitten ei.
 

morningstar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Buffalo Bills
Mielestäni näillä on selkeä ero, jättääkö tyhjän vai jättääkö äänestämättä. Jos jättää tyhjän, sanoo "asiat kiinnostavat minua, mutta en löydä sopivaa ehdokasta", kun taas äänestämättä jättäminen "asiat eivät kiinnosta minua". Koska viesti on eri, ei kumpikaan ole toista parempi vaihtoehto äänestäjän kannalta.

Olen jo pidempään tuuminut, että tyhjälle äänelle voisi vaaleissa olla oma numeronsa, vaikkapa nolla. Se on vielä tyhjääkin lappua selkeämpi indikaatio harkiten tehdystä päätöksestä. Tyhjän lapun voi periaatteessa jättää vaikka dementikko tai muuten vain hajamielinen. Joissain vaaleissa tyhjät äänet voisivat jopa vaikuttaa vaalimatematiikkaan (siis nimenomaan ne "nollaäänet", ei kirkkoveneet ym. hylätyt). Esimerkiksi presidentin vaalin ensimmäisellä kierroksella ne voitaisiin laskea mukaan äänien kokonaismäärään, jolloin ne vaikuttaisivat alentavasti ehdokkaiden suhteellisiin äänimääriin. Tällä olisi sitten vaikutusta, kun katsottaisiin saako joku ehdokas suoraan valintaan edellyttävän >50% kannatuksen.

Minun parisenttiseni.
 

KwutsNI

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen jo pidempään tuuminut, että tyhjälle äänelle voisi vaaleissa olla oma numeronsa, vaikkapa nolla. Se on vielä tyhjääkin lappua selkeämpi indikaatio harkiten tehdystä päätöksestä. Tyhjän lapun voi periaatteessa jättää vaikka dementikko tai muuten vain hajamielinen. Joissain vaaleissa tyhjät äänet voisivat jopa vaikuttaa vaalimatematiikkaan (siis nimenomaan ne "nollaäänet", ei kirkkoveneet ym. hylätyt). Esimerkiksi presidentin vaalin ensimmäisellä kierroksella ne voitaisiin laskea mukaan äänien kokonaismäärään, jolloin ne vaikuttaisivat alentavasti ehdokkaiden suhteellisiin äänimääriin. Tällä olisi sitten vaikutusta, kun katsottaisiin saako joku ehdokas suoraan valintaan edellyttävän >50% kannatuksen.

Minun parisenttiseni.

Niistähän voisi eduskuntavaaleissa laskea vaalipiirin vähimmäisvertailuku, joka on ylitettävä päästäkseen eduskuntaan. Tai ihan suoraan vähimmäisäänimäärä. Olisi toisin sanoen oltava tyhjää parempi. Toki voisi sitten olla vähän hassua, kun Eduskunnassa olisi vaikka vain 72 edustajaa...
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Onkohan nuo kaikki facebookissa kiertävät tarinat jostain loukkaantuneen mummon auttamisesta tai silmälasipäisen pikkupojan pelastaminen kiusaajapoikien kynsistä aina ihan totta? Värikynää nyt ainakin käytetään, mutta liekö osa jopa täysin keksittyjä stooreja. Saatan olla liian negatiivinen, mutta itse suhtaudun melko skeptisesti noihin tarinoihin, jotka tuntuvat aina lähtevän loppua kohden käsistä, tyyliin kiusattu poika kehuu miten tämä päivä muutti tämän elämän lopullisesti tai mummo lupasi tarjota puolet perinnöstään (jota ei tietenkään voida ottaa vastaan koska velvollisuus auttaa).

a) jos auttaa ihmistä tilanteessa jossa se on väistämätöntä, niin tarvitseeko siitä tehdä fb-päivitys? b) jos kyseinen päivitys täytyy kuitenkin tehdä, miksi ne yksityisyysasetukset täytyy asettaa päivityksen kohdalta avoimeksi ja kerätä vitusti tykkäyksiä? Eikö pelkkä hyvä mieli enää riitä palkinnoksi, vaan sen lisäksi täyty saada tykkäyksiä ja some-julkisuutta?
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Onkohan nuo kaikki facebookissa kiertävät tarinat jostain loukkaantuneen mummon auttamisesta tai silmälasipäisen pikkupojan pelastaminen kiusaajapoikien kynsistä aina ihan totta? Värikynää nyt ainakin käytetään, mutta liekö osa jopa täysin keksittyjä stooreja. Saatan olla liian negatiivinen, mutta itse suhtaudun melko skeptisesti noihin tarinoihin, jotka tuntuvat aina lähtevän loppua kohden käsistä, tyyliin kiusattu poika kehuu miten tämä päivä muutti tämän elämän lopullisesti tai mummo lupasi tarjota puolet perinnöstään (jota ei tietenkään voida ottaa vastaan koska velvollisuus auttaa).

a) jos auttaa ihmistä tilanteessa jossa se on väistämätöntä, niin tarvitseeko siitä tehdä fb-päivitys? b) jos kyseinen päivitys täytyy kuitenkin tehdä, miksi ne yksityisyysasetukset täytyy asettaa päivityksen kohdalta avoimeksi ja kerätä vitusti tykkäyksiä? Eikö pelkkä hyvä mieli enää riitä palkinnoksi, vaan sen lisäksi täyty saada tykkäyksiä ja some-julkisuutta?
Yksi tällainen on sattunut omalle kohdalle. Joku tovi sitten, varmaan tuossa vuodenvaihteen tienoilla lehdissä oli juttua kuinka joku nuori jannu oli löytänyt täynnä rahaa olleen lompakon, ja sen sijaan että olisi kääntänyt massit omiin taskuihinsa, oli palauttanut sen suoraselkäisesti poliisille. Tästä seurasi sitten taas jonkinlainen parin päivän some-ilmiö; selkääntaputtelua ja helvetisti jakoja ja tykkäyksiä ja peukkuja ja voitonmerkkejä ja cool bro -kehuja kunnes poliisi sinisessä autossaan tiedotti, että ei mitään tuollaista lompakkoa ole hei ollut olemassakaan. Ja oma side tähän siis oli se, että kyseinen juksuttuja oli tyttöystävän entinen koulukaveri yläasteelta tai lukiosta. Kuulemma ei sinänsä mikään kusipää tyyppi, mutta melko epäsuosittu ja ainakin sosiaalisesti hiukan yksinkertainen hahmo.

Sinänsä ihan luonnollista, että tuollaiset jekut houkuttavat esimerkin kaltaisia tyyppejä, jotka eivät ole välttämättä hirveästi sosiaalista arvostusta elossaan keränneet. Reitti rakkauteen on helppo, ei tarvitse kuin kirjoittaa sanoja peräkkäin. Tämä tapaus suistui suohon siinä, että sotki hölmöyksissään poliisin asiaan, ehkä siinäkin olisi fiksumpi kaveri miettinyt että ei näin.

EDIT: Poliisi: 600 euron löytölompakkoa ei ollut olemassakaan – harkitse, mitä kirjoitat somessa | Aamulehti Etsin nyt tuon uutisenkin, tammikuussa tämä keissi näköjään oli.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
@Hejony Itsellä kanssa muistissa vähän vastaava tarina, tosin minulla ei ole mitään uutista joka vahvistaisi tarinan. Joskus kiersi sellainen tarina, jossa oli porukkaa bussissa ja joku maahanmuuttaja nousi bussiin. En muista oliko siinä vielä niin, että kyseisellä mamulla ei ollut rahaa, joten tämä tarinamme sankari maksoi tälle lipun. Mutta tarinan pääpointti oli, että etupenkissä oli joku rasistijuntti, joka huuteli koko matkan homoneekeriä tuolle mamulle. Hetken sankarimme oli kuunnellut tätä ja lopulta saanut sen verran rohkeutta sanoa asiasta rasistille, kun kukaan muu ei sanonut asiasta. Okei tähän asti ihan uskottava, mutta sitten mielestäni meni niin että kyseinen rasisti oli alkanut itkemään, ja bussissa kaikki olivat hurranneet ja käyneet kättelemässä tuota miestä. Ja mamukin oli tullut sanomaan että kukaan ei ole ikinä puolustanut häntä näin. Tälläistä perus huttua.

Tarina jatkui niin että joku halusi palkita kyseisen sankarin, ja otti yhteyttä bussifirmaan haastatellakseen kyseisen bussin kuskia. Noh, kaikki bussikuskit käytiin läpil, muttei kukaan ollut kyseistä tilannetta nähnyt.
 

Meeps

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Frölunda
Miksi paketit kulkevat niin hitaasti Pohjoismaasta toiseen? Mulle on lähetetty maanantaina Suomesta paketti, joka ei ole vieläkään perillä. Tämähän oli ihan odotettavissa, kun postin sivuilla lukee, että paketti tulee 2-5 päivässä, mutta en ymmärrä mikä siinä kestää niin kauan.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Miksi paketit kulkevat niin hitaasti Pohjoismaasta toiseen? Mulle on lähetetty maanantaina Suomesta paketti, joka ei ole vieläkään perillä. Tämähän oli ihan odotettavissa, kun postin sivuilla lukee, että paketti tulee 2-5 päivässä, mutta en ymmärrä mikä siinä kestää niin kauan.
Tuossahan se jo tuli "Posti".
Ihan sama juttu aina. Tilaan melkoisen paljon tavaraa eri puolilta Eurooppaa ja yleensä paketti on Suomessa 1 vuorokaudessa, sitten Posti hautoo sitä 4-5 työpäivää ennen kuin on perillä. Tullissakaan nämä EU:n sisäiset paketit eivät makaa. Pahimmillaan paketti Englannista Suomeen vajaassa vuorokaudessa, sen jälkeen paketti etelä-Suomesta Vaasan kesti 7 työpäivää.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Asun talossa, jonka numero on 56-58. Viime vuoden puolella minulle lähetettiin kirje, joka jäi saapumatta. Tein tästä ilmoituksen. Minuun otettiin kuukausia tämän jälkeen yhteyttä, että kirjeeni on löytynyt ja siihen on merkitty "osoite tuntematon". Kirjeessä ei ollut numeroa 56-58, vaan pelkästään 56. Posti ei kuitenkaan ollut kiinnostunut ottamaan selvää yhteystiedoistani, vaan kirje meni tuntemattomien lähetyksien kasaan, josta sen löytäminen kesti n. neljä kuukautta. Olen, ennen ja jälkeen tätä tapausta, saanut muutamia muita kirjeitä samalla "virheellisellä" osoitetiedolla, mutta ne ovat tulleet joka kerta perille.

Posti aloittaa yt:t, mutta samalla käyttää rahaa brändiuudistukseen ja palkkaa Krista Kososen tv-mainoksiinsa. Tuija Piepponen olisi varmasti ollut halvempi.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Miksi niin monella toimittajalla on vaikeuksia ymmärtää väliviivan (-) ja ajatusviivan (–) ero. Tai eivät ainakaan osa käyttää näitä oikein. Koskee erityisesti urheilutoimittajia. Keskustelupalstan yllä olevissa verkkolehden otsikoissa on tällä hetkellä kaksi otsikkoa, jossa on väärä viiva.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Mikäs viiva tää on "—"?

Itse olen käyttänyt tätä ajatusviivana, sillä iPadistä saa tuon lisäksi vain tämänpituisen viivan: "-"
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Kirjoitin tämän jo otteluseurantaketjuun, mutta pakko tätä on täälläkin ihmetellä. Onkohan Oulussa tehty Suomen/maailman ennätys? Aattelin vaan, että tuskin on monessakaan hallissa pelattu yhden vuoden aikana 8 erää finaalien seitsemättä ottelua :D
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Oulussa olivat fanit juhlistaneet voittoa polttamalla Tapparan paitoja. Minkä takia niin monille voittaminen on puoliruokaa ja toinen puoli sitten hävinneille vittuilua?
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Uskomatonta toimintaa MTV:ltä. Ei sitten näy tämä illan Boxing night televisiosta vaan pitäisi ostaa erillinen paketti Katsomoon, jotta voisi katsoa. Jos kanavapaketteja mainostetaan formuloilla ja kaikenlaisilla nyrkkeilyllä, niin tuohon on täyttä kusetusta. Kai siellä ollaan jo niin kusessa rahatilanteen kanssa, että yritetään lypsää ihmisiltä viimeisetkin rahat. Sen siitä saa kun viimeiset kaksi vuotta ovat ostaneet oikeuksia kaikenmaailman hippohiihtoihin ja pistäneet monta asiantuntijaa lajiin kuin lajiin. Pikku hiljaa tarjonta vähenee ja jengiä potkitaan jatkuvasti pihalle.

Maikkarin kanavista maksan jo 20e/kk, joten tunnen oloni kusetetuksi tämän nyrkkeilyn suhteen ja katsonkin sen laittomilta streameilta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös