Ihmettelyketju

  • 6 348 787
  • 38 754

Siim72

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L.A. Kings
Mua ihmetyttää miksi jengi esim. tänne JA:aan linkittää yleensä sen englanninkielisen wikipedia-artikkelin? Tänään olen avannut kaksi wiki-linkkiä eri kirjoittajilta eri ketjuista ja molemmat johtivat englanninkieliseen wikiin. Ihmetyksen aihe on siis se, että molemmista löytyi myös hyvin kattava suomenkielinen versio. Toki eri juttu silloin jos suomalaista ei ole saatavilla niin englanti on paras vaihtoehto.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mua ihmetyttää miksi jengi esim. tänne JA:aan linkittää yleensä sen englanninkielisen wikipedia-artikkelin? Tänään olen avannut kaksi wiki-linkkiä eri kirjoittajilta eri ketjuista ja molemmat johtivat englanninkieliseen wikiin. Ihmetyksen aihe on siis se, että molemmista löytyi myös hyvin kattava suomenkielinen versio. Toki eri juttu silloin jos suomalaista ei ole saatavilla niin englanti on paras vaihtoehto.

Tällä palstalla pitää väittää olevansa parempi kuin muut ja se pitää myös yrittää osoittaa. Siihen kuuluu se, että ei muka lue muita kuin englanninkielisiä (tai jos oikein kova pätemisen tarve iskee, niin erikoisemmatkin kielet käy) artikkeleita ja lehtiä. Ja tokihan suomalaisuus on myös niin junttia, että sitä pitää välttää kaikin tavoin. Vaikka tosiasiassa todella harva niitä muilla kuin suomen kielellä lukee.
 
Viimeksi muokattu:

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Minä luen usein saksankielistä wikipediaa. Ihan vittuillakseni.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Mua ihmetyttää miksi jengi esim. tänne JA:aan linkittää yleensä sen englanninkielisen wikipedia-artikkelin? Tänään olen avannut kaksi wiki-linkkiä eri kirjoittajilta eri ketjuista ja molemmat johtivat englanninkieliseen wikiin. Ihmetyksen aihe on siis se, että molemmista löytyi myös hyvin kattava suomenkielinen versio. Toki eri juttu silloin jos suomalaista ei ole saatavilla niin englanti on paras vaihtoehto.
Tällä palstalla pitää väittää olevansa parempi kuin muut ja se pitää myös yrittää osoittaa. Siihen kuuluu se, että ei muka lue muita kuin englanninkielisiä (tai jos oikein kova pätemisen tarve iskee, niin erikoisemmatkin kielet käy) artikkeleita ja lehtiä. Ja tokihan suomalaisuus on myös niin junttia, että sitä pitää välttää kaikin tavoin. Vaikka tosiasiassa todella harva niitä muilla kuin suomen kielellä lukee.

Kyllä minun mielestäni aika monesti tuo englanninkielinen wiki-artikkeli on paljon laajempi ja kattavampi... ei siinä sen kummempaa.. täytyy muuten todeta ja tunnustaa, että tsekkasin linkittäneeni viimeksi juurikin englanninkielisen wiki-artikkelin, eli täältä löytyi yksi syyllinen.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Miten kukaan voi lainata toiselle ihmiselle asetta? Varsinkaan jos toinen ilmoittaa lainaamisen syyksi että aikoo ampua sillä todennäköisesti toisen ihmisen omistaman kotieläimen?

Viittaan nyt tuohon tapaukseen jossa mies ampui laina-aseella puolisonsa. Lainasi pyssyä naapurilta "ampuakseen pihallaan kuljeskelevan kissan". Mahtaa muuten naapurilla olla nyt fiilikset.
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Miten kukaan voi lainata toiselle ihmiselle asetta? Varsinkaan jos toinen ilmoittaa lainaamisen syyksi että aikoo ampua sillä todennäköisesti toisen ihmisen omistaman kotieläimen?

Viittaan nyt tuohon tapaukseen jossa mies ampui laina-aseella puolisonsa. Lainasi pyssyä naapurilta "ampuakseen pihallaan kuljeskelevan kissan". Mahtaa muuten naapurilla olla nyt fiilikset.

Voit uskoa että etenkin tämän ampujan tyttärellä (nyt 18v) ja myös ex-vaimolla on ollut erittäin vaikea puoli vuotta ja paljon ollut kysymyksiä ilmassa. Ja Luojalle kiitos ettei tytär ollut juuri silloin kotona, siellä kun asui. Tiedän koska tunnen molemmat, eritoten tämän vanhemman naisen. Ja toki tällä aseen lainaajalla on vaikeaa myös ja varmasti jossittelee joka on täysin ymmärrettävää.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Voit uskoa että etenkin tämän ampujan tyttärellä (nyt 18v) ja myös ex-vaimolla on ollut erittäin vaikea puoli vuotta ja paljon ollut kysymyksiä ilmassa. Ja Luojalle kiitos ettei tytär ollut juuri silloin kotona, siellä kun asui. Tiedän koska tunnen molemmat, eritoten tämän vanhemman naisen. Ja toki tällä aseen lainaajalla on vaikeaa myös ja varmasti jossittelee joka on täysin ymmärrettävää.

Oho. Enpä osannut arvata että menee noin lähelle palstaa.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Olin K-marketissa tekemässä omaisuuden vaihdantaa ja hyllystä poiminkin donitseja kahvileiväksi. Teemana olikin siis kahvi + NHL Tonight. Katsoin kelloa ja myhäilen tyytyväisenä, että aikaa on vielä kymmenen minuuttia ja kahvikin oli jo valmiiksi keitetty. Saavuin kassalle iloisena nähdessäni, että ruuhka ei ole kauhea vaikka väkeä kaupassa paljon olikin.
Tästä alamäki kuitenkin alkoi. Kassalla oleva mummo alkoi laskemaan kolikkojaan ja juttelemaan myyjän kanssa. Eikä tämä ollut mikään lyhyt rupatteluhetki. Myös toinen kassa oli käytössä mutta päätin luottaa nykyiseen kassaani, jossa on kokenut myyjä, toisin kuin viereisellä kassalla, jossa oli tulokas.
Takana oleva salkkumies näytti myös olevan kiireinen ja hyppelehti paniikissa molempien kassojen välillä, päätyen kuitenkin minun perääni.
Kun tämä mummo oli vihdoin saanut 5 minuutin kuluttua maksettua alkoi hän valittaa liian vähästä vaihtorahasta. Tässä vaiheessa aloin jo miettimään ehdinkö sittenkään kotiin ajoissa. Siinä jo kolkuttelin kenkää lattiiaan ja sanoin "Hei c'mon siellä alkaa NHL:n tonighti!".
Sitten huomasin että kassalle oli saapumassa perhe ison ostoskärryn kanssa. Päätös oli tehtävä äkkiä. Siirrynkö toiselle kassalle? Salkkumiehen ratkaisu oli pingahtaa äkkiä viereiselle kassalle ja puolisekunttia myöhemmin vaihdoin itsekkin kaistaa. Uskoin tämän olevan oikea ratkaisu. Mutta uskokaa tai älkää, tämän kassan myyjä otti ja lähti hakemaan jotain kuponkia kaupan toiselta puolelta koska hänellä ei ollut niitä kassalle jostain syystä. Tässä meni melkein 10 minuuttia ja sain vain katsella ikkunasta kun tämä viereisen kassan perhe lähti pihasta Audillansa, kun toinen kassoista oli alkanut viimein kulkemaan.
Kuulin jostain takaa sanottavan "How this store can be so bad?". Myös edelläni olevan salkkumiehen mitta alkoi täyttyä ja hän poistui kaupasta, kyllästyttyyän odottamaan myyjää.
Lopullinen saapumisaika oli 30 minuuttia arvioitua myöhässä. NHL Tonight oli melkein loppunut ja kahvi oli kylmää. Voi vain toivoa että City Marketin skoutit eivät olleet paikalla näkemässä tätä fiaskoa. Tuskin tarvisi myyjien uneksia ylennyksestä ainakaan lähivuosina.....
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen

JJT

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kritiikinsietokyvyn puuttuminen lienee arkipäivää koko maailmassa, eikä Suomi todellakaan tee tähän poikkeusta. Etenkin viime aikoina tuo mielensä pahoittaminen tuntuu olevan niin uskomattoman nokkela kuittaus kaikesta kritiikistä tai ihan pienestäkin huomatuksesta.

"Hei, sulla on kengännauhat auki"
"Aijaa, niinpä onkin. Olen pahoillani aiheuttamastani mielipahasta."

Miksi?!
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ihmettelen, että monen oletettavasti aikuisen ihmisen lähes ainut anti Jatkoajan keskustelupalstalle on vittuilu, provoaminen ja yleinen tutkainta vastaan potkiminen. Ymmärrän kyllä erilaiset mielipiteet ja toivotan ne tervetulleeksi asiasta riippumatta, kunhan niiden esittäjä perustelee ne edes jollain lailla kestävästi. Ei sillä, että allekirjoittanut olisi jokin malliesimerkki laadukasta tekstiä tuottavasta, mielipiteensä kestävästi perustelevasta kirjoittajasta, mutta en ole myöskään eri mieltä ihan vaan eri mieltä olemisen vuoksi.

Toisaalta tätä ei ainakaan samoissa määrin esiinny seuraamassani kiekkokeskustelussa, joten pakkoko sitä on mielensä väkisin pahoittaa vapaan keskustelun höpinöitä lukemalla. Tuntuu silti, että palsta ei "ennen vanhaan" ollut vapaan keskustelun osalta yleissävyltään nykyisen lailla vittuileva ja passiivis-aggressiivinen. Tai ehkä se ei ole sitä nytkään, vaan mä olen tullut vanhaksi ja ymmärrän tekstin eri lailla kuin aiemmin. Tai ehkä molemmilla on asiassa osansa.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Ihmettelen kiekkomatseissa useinkin sitä, mitä liikkuu päässä katsojilla joiden mielestä on hyvä homma huudella törkeyksiä pelaajalle joka makaa jäässä? Vissiin luulevat automaattisesti että se filmaa, mutta mitähän tuumaisivat huutelustaan ja viheltelystään jos olisikin käynyt todella vakavasti? En vaan käsitä.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ihmettelen kiekkomatseissa useinkin sitä, mitä liikkuu päässä katsojilla joiden mielestä on hyvä homma huudella törkeyksiä pelaajalle joka makaa jäässä? Vissiin luulevat automaattisesti että se filmaa, mutta mitähän tuumaisivat huutelustaan ja viheltelystään jos olisikin käynyt todella vakavasti? En vaan käsitä.
Väistämättä tulee mieleen kirjailija Jammun jossain Yrjö-tarinassa ollut kohtaus, missä pelaaja makaa jäässä verissä päin ja Yrjö huutaa "pyyhi veri pois naamasta ja lopeta se helvetin näytteleminen"
 

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
Siellä on katoilla ehkä nilkkoihin asti lunta ja kovimmat vanhat jäärät kiipeilevät lumikolan kanssa ilman turvalaitteita katoille. On tuo vaan hölmöä touhua, ei se pientalon katto tule lumen painosta romahtamaan, se on varma.
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Siellä on katoilla ehkä nilkkoihin asti lunta ja kovimmat vanhat jäärät kiipeilevät lumikolan kanssa ilman turvalaitteita katoille. On tuo vaan hölmöä touhua, ei se pientalon katto tule lumen painosta romahtamaan, se on varma.

Täällä taas joku tyyppi heiluu tuolla naapurikerrostalon katolla lumikolan kanssa, eikä mitään turvajuttuja ja kerroksia 5... Yksi liukastuminen tms ja se tulee tuolta alas.
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Liittyen Oulun ikäviin tapahtumiin on Aamulehti otsikoinut uutisen näin: Oulun surmien uhrit olivat keski-ikäisiä miehiä: baarityöntekijä surmattiin ensin.

Itse uutisessa lukee, että surmatut olivat syntyneet vuonna 1969 ja toinen 1940. Tuon ensimmäisen laskisin kyllä keski-ikäiseksi, mutta että 74-75 vuotiaskin on vielä keski-ikäinen. Ei kai elinajan ennuste nyt vielä noin paljoa ole lisääntynyt, että tuon ikäisiä voidaan ruveta kutsumaan keski-ikäisiksi? Jos näin on, niin olenkohan minä sitten reilun 33-vuoden iässä varhaisteini vai teini?

Linkki vielä uutiseen: http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/119...+miehia+baarityontekija+surmattiin+ensin.html
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Kirjauduin tänään youtubeen aivan kuten joka päivä kun haluan esim kuunnella musiikkia sieltä. Yllätyksekseni minulla olikin vastassa Kråklund Recordsin tekemä valitus tekijänoikeus-rikkomuksesta. Tämän jälkeen jouduin katsomaan vajaa 5min Happy tree friends-videon aiheesta tekijänoikeusrikkomukset. Tämän päälle olikohan 12kpl kysymyksiä oiken/väärin periaatteella. Läpäisin testin mutta käyttäjälleni jäi "huono maine" joka estää minua mm kaupallistamaan kanavaani tai hankkimaan rahaa kanavani katsojamäärien kautta.

Se miksi kirjoitan ihmettelyketjuun, on että youtube-kanavalleni, vaikka sitä päivittäin käytänkin (lähinnä k18-videoiden katseluun) niin en ole ladannut mitään kuuteen vuoteen. Kyseisen poistetun videon olen ladannut youtubeen loppuvuosi 2007-alkuvuosi 2008 aikoina, eli vastahan se 7v siellä oli pyörinyt. Ettei tilanne olisi niin yksinkertainen, niin Kråklund Recordshan on tunnettu lähinnä Klamydiasta. Kuitenkin rikkomus koski Kylähullut-nimisen orkesterin biisiä"Lisää Persettä Rättipäille"-kappaletta (linkki youtube). Kyseinen orkesterikin on lopettanut toimintansa lopullisesti 2007 ja yksi bändin kolmesta jäsenestä on ollut mullan alla kohta kolme vuotta (R.I.P. Tonmi Lillman). Jotta tilanne ei vieläkään olisi kyllin yksinkertainen, niin kanavalleni jäi vielä useampi muu Klamydian ja Kylähullujen biisi, vain LPR-biisiin siis koskettiin. Pikaisella youtube-selauksella kaikki (paitsi yksi kuukausi sitten lisätty) LPR-biisit on poistettu Youtubesta. Kaikki muut biisit ovat saaneet jäädä kyseiseen palveluun. Klamydia usein vielä jakelee omalla facebook-sivulla noita "fanien laittomasti lataamia" Klamydian kappaleita juuri Youtubesta.

Ihmettelen vain että voisiko tuo kyseisen biisin aikanaan saama negatiivinen julkisuus (linkki YLE) saanut nyt Kråklundin poistamaan noita videoitaan, kun Islam on viime päivinä ollut suht tapetilla.

Eipä sillä että minulla mitään oikeuksia noita olisi youtubessa jakaa. Joskus yläasteella vaan oli hienoa editoida movie makerilla omia musavideoita ja jakaa niitä youtubessa suurten katsojamäärien toivossa. Periaatteessa nykypäivänä voisi ihan huoletta vaikka poistaa nuo kaikki kanavani youtube-videot. Muutenkin kuumottaa aina kun kirjaudun sisään palveluun, kun YT kysyy haluanko vaihtaa kanavani (nimimerkki) nimen oikealle nimelleni. En todellakaan halua. Jos YT joskus päättää kanavani kuitenkin väkisin vaihtaa oikealle nimelleni niin silloin kaikki takavuosien videot lähtevät välittömästi poistoon.
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Fox kanava hävinnyt yhtäkkiä televisiosta. Mitähän vittua nyt taas?
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
@JYP#44 Itsellä on tilillä "huono maine" tekijänoikeus kohdassa. Eipä siinä mitään, mutta kun siinä lukee heti perässä näin: "Vanhenee 10.4.2012" Ööh? Silti siellä helottaa punaisella ja isosti tämä huono maine, ihan kuin olisi suurrikollinen ja eihän tuo vanhentuminenkaan ole kuin vanhentunut melki kaksi vuotta. Ja siellä lukee myös "Koska tilisi maine on huono, et voi käyttää kaikkia YouTuben toimintoja" - no käsittääkseni pystyn kyllä käyttämään kaikkia ominaisuuksia joten olisiko minun kohdalla vain jäänyt/unohtunut jostakin syystä tuo huono maine sinne? Olen kylläkin ihan vastottain Youtubelle viestiä laittanut asiasta, mutta eipä sieltä kukaan ole vaivautunut mitään vastaamaan. :)
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
@JYP#44 Itsellä on tilillä "huono maine" tekijänoikeus kohdassa. Eipä siinä mitään, mutta kun siinä lukee heti perässä näin: "Vanhenee 10.4.2012" Ööh? Silti siellä helottaa punaisella ja isosti tämä huono maine, ihan kuin olisi suurrikollinen ja eihän tuo vanhentuminenkaan ole kuin vanhentunut melki kaksi vuotta. Ja siellä lukee myös "Koska tilisi maine on huono, et voi käyttää kaikkia YouTuben toimintoja" - no käsittääkseni pystyn kyllä käyttämään kaikkia ominaisuuksia joten olisiko minun kohdalla vain jäänyt/unohtunut jostakin syystä tuo huono maine sinne? Olen kylläkin ihan vastottain Youtubelle viestiä laittanut asiasta, mutta eipä sieltä kukaan ole vaivautunut mitään vastaamaan. :)
Joo en jaksanut perehtyä mitä tuo "huono maine" pitää sisällään, mutta nopealla testillä mitään tärkeää ei puutu. Paras videoni on kerännyt tämän 7v aikana 65k viewsiä, eli tuskin olisin rahoille muutenkaan ikinä päässyt. Tuskimpa jään mistään paitsi.
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ainakin täällä Turussa näkyy (Sonera iptv) niin normi- kuin HD-foxikin, joten taitaa olla joku paikallinen ongelma.
Tampereella antennitaloudessa ei näy. Pitää varmaan hakea huomenna kanavat uudelleen. Merkillistä. Kaikki muut kanavat näkyy normaalisti.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tampereella antennitaloudessa ei näy. Pitää varmaan hakea huomenna kanavat uudelleen. Merkillistä. Kaikki muut kanavat näkyy normaalisti.
Jostakin osui silmiini tiedote että antennitalouksien pitää virittää Fox kanava uudelleen, koska se vaihtoi kanavapaikkaa.
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jostakin osui silmiini tiedote että antennitalouksien pitää virittää Fox kanava uudelleen, koska se vaihtoi kanavapaikkaa.
Kiitos tästä. Ei vaan kovin helpolla Foxin kotisivuillakaan tietoa löydy tai sitten en vaan osa. Helvettiäkö niitä kanavapaikkoja pitää vaihdella.
 

Hande75

Jäsen
Suosikkijoukkue
LiverpoolFC, Jokerit, suomalaiset NHL:ssä ja Lauri
Ihmettelen Sami Vatasen sakon määrää tai tarkemmin, miten tarkasti NHL:n maksimisakko on määritelty työehtosopimuksen mukaan. Tasan 3393,82 dollaria. Mistähän moinen tarkkuus tulee?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös