Ihmettelyketju

  • 6 389 270
  • 38 805

ditrim

Jäsen
Tähän olisi mielenkiintoista saada muutama tarkennus:
1. Millä tavalla tykkäät? (Pelottaa jo etukäteen.)
2. Miten niin toistaiseksi?
3. Mitä tarkoittaa "parempi käytössä", siis miten ja mihin sinä koiraasi käytät? (Pelottaa jo etukäteen.)
4. Ylväs sukulinja? Siis suoraan Baijerista, vai?

Ja ettei ihmettely loppuisi, niin ihmetellään nyt tätä infernaalista lentomuurahaisten invaasiota.

1. Sillä tavalla.
2. No toistaiseksi siksi että varmasti jossain vaiheessa näen sekarotuisia jotka ovat yhtä terveitä ja palvelukykyisiä kuin oma koira
3. Harrastekäytössä, toko, esteradat, etsintä, frisbee, pyöräily, temput. Meidän koiraa käytetään jalostukseen. Minä en käytä sitä siihen :)
4. Meidän koiran vanhemmat on Saksasta ja Hollannista. Kuuluisat isovanhemmat.
 

ukkometso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
1. Sillä tavalla.
2. No toistaiseksi siksi että varmasti jossain vaiheessa näen sekarotuisia jotka ovat yhtä terveitä ja palvelukykyisiä kuin oma koira
3. Harrastekäytössä, toko, esteradat, etsintä, frisbee, pyöräily, temput. Meidän koiraa käytetään jalostukseen. Minä en käytä sitä siihen :)
4. Meidän koiran vanhemmat on Saksasta ja Hollannista. Kuuluisat isovanhemmat.

Kiitos. Nyt taas mieleni rauhoittui, ja saan varmaan nukuttua. Enkä minä pahalla. Kohdasta 3 mieltä lämmittää tuo etsintä.
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Tuli tänään bussipysäkillä oikein mukava brittinainen kysymään aivan yksinkertaisia ja selkeitä kysymyksiä aiheenaan lentokentälle pääsy. Olen lukenut englantia 12 vuotta ja kirjoitin vuosi sitten ylppäreissäkin hyvän arvosanan, mutta silti yllättävässä tilanteessa kun joutui lontoota puhumaan, ei suusta tullut kuin helvetin yksinkertaista rallienglantia. Kyllähän asia tuli selväksi ja rouva varmaan lentokentälle ohjeillani pääsi, mutta ei varmasti olisi uskonut että olen koko pienen ikäni opiskellut enkkua.

Katson leffat ja sarjat ilman tekstejä ja suurin osa selaamastani mediasta netissä on englanniksi, mutta silti vajoan jonnekin kymmenvuotiaan tasolle, kun pitäisi oikeasti puhua jollekin. Mikä helvetti tässä nyt on vikana ja ketä voin syyttää?
 
Ei mikään. Luontevaa lontoo irtoaa vain ajan mittaan lontoota puhumalla riippumatta siitä, paljonko sitä lukee ja kuuntelee.

Ehkä ongelma oli se, että kysyjä oli nuori nätti nainen, minkä vuoksi alkoi Suomi-poikaa vähän jänskättää. Jos kysyjä olisi ollut joku keski-ikäinen harakka tai kaljamahaäijä, olisi lontookin taipunut paljon paremmin.

Noin vakavasti puhuen eihän sitä tosiaan kannata olettaa, että joku hyvä yo-kirjoitusarvosana antaisi aihetta olettaa, että ihminen osaa puhua englantia. Ainakaan minun lukioaikanani ei yo-kisoissa mitään suullista osuutta ollut, ja vaikka sellainen olisikin, on taso Suomessa niin kehno, että L:ään ei paljoa vaadittaisi.
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Ehkä ongelma oli se, että kysyjä oli nuori nätti nainen, minkä vuoksi alkoi Suomi-poikaa vähän jänskättää. Jos kysyjä olisi ollut joku keski-ikäinen harakka tai kaljamahaäijä, olisi lontookin taipunut paljon paremmin.

Noin vakavasti puhuen eihän sitä tosiaan kannata olettaa, että joku hyvä yo-kirjoitusarvosana antaisi aihetta olettaa, että ihminen osaa puhua englantia. Ainakaan minun lukioaikanani ei yo-kisoissa mitään suullista osuutta ollut, ja vaikka sellainen olisikin, on taso Suomessa niin kehno, että L:ään ei paljoa vaadittaisi.
No ei ollut kovin nuori nainen. En edes muista enää miltä näytti. Varmaan ihan normaalilta. Nätin tytön olisin varmaan neuvonut bussiin jolla pääsee meille.

Pointti nyt ei ollut se, että E:n tai edes L:n enkulla luulisin puhuvani sujuvasti kieltä, vaan kun sitä päivittäin kuitenkin kuulee ja lukee, voisi kuvitella pystyvänsä muodostamaan esimerkiksi lauseita oikein ja turvautua vaikka muihinkin verbeihin kuin I can ja I think.

Ei tämä mikään iso tragedia ollut, mutta kunhan puolivitsillä ihmettelin, että tämänkö takia olen niitä esseitäni ja esitelmiäni yömyöhään tehnyt. Nelosluokalla puhuin ihan yhtä sujuvasti. Silloin harjoteltiin varmaan jotain värejä.
 
Suosikkijoukkue
JYP, NY Rangers
Pointti nyt ei ollut se, että E:n tai edes L:n enkulla luulisin puhuvani sujuvasti kieltä, vaan kun sitä päivittäin kuitenkin kuulee ja lukee, voisi kuvitella pystyvänsä muodostamaan esimerkiksi lauseita oikein ja turvautua vaikka muihinkin verbeihin kuin I can ja I think.
Minulla on vähän sama homma. Kun kirjoitan englanniksi, on kieli suht rikasta ja lennokasta, mutta sitten kun pitää alkaa puhumaan, tulee yksinkertaisesti jonkinlainen lukko päälle, ja jokainen lause tulee väännettyä mahdollisimman yksinkertaiseksi ja lyhyeksi. Suomen kielessä taas tuo on minulla päin vastoin. Puhumalla osaan selittää hyvin tarkasti mitä tarkoitan, mutta sitten kun se asia pitää kirjoittaa paperille, se idea vaan katoaa. Kummallinen on ihminen.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
No ei ollut kovin nuori nainen. En edes muista enää miltä näytti. Varmaan ihan normaalilta. Nätin tytön olisin varmaan neuvonut bussiin jolla pääsee meille.
Tämän tahtoisin nähdä, jos näytteet suullisesta osaamisesta ovat kertomaasi luokkaa.

"Excuse me, but can you help me?"
"YES!"
"I thought I was here - näyttää karttaa - but it seems I'm lost. I need to find my hotel here - ja näyttää taas kartasta jotain paikkaa -, can you help me?"
"YES I CAN!"
"Great! So where are we? I'm lost, as you know by now... *winkwink*"
"YOU ARE IN HELSINKI! YOU MUST TAKE TAXI, A CAB!"
"Oh... thank you!"
"YOU ARE WELCOMED... to my apartment..."
"Oh sorry love, but I got what I needed. Ta ta!"
"vittu..."

Tämä nyt oli yksi skenario, mitä mieleen tuli. Sitä kielellistä osaamista kannattaa hioa etenkin puhuttuna, ettei se vallan rallienglanniksi rappeudu. Kirjastahan osaa kaikki.
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Tämä nyt oli yksi skenario, mitä mieleen tuli. Sitä kielellistä osaamista kannattaa hioa etenkin puhuttuna, ettei se vallan rallienglanniksi rappeudu. Kirjastahan osaa kaikki.
Maalaamasi skenaario olisi todennäköisesti ollut hyvin lähellä toteutunutta versiota. Ainoa korjaamista vaativa kohta on se, ettei suomalainen tuossa tilanteessa huuda (eli käytä cäpslokkia), vaan mutisee mahdollisimman hiljaa ja epäselvästi katsellen kengänkärkiään.

Kannattaako puhumista mielestäsi treenata mielummin naamioitumalla turistiksi Helsingin keskustassa, vai mennä ihan suoraan esim. romanikerjäläisen kanssa huastelemahan lontooksi?

Mulla on muuten sama syndrooma kuin nenäverenvuotonumerosarjalla.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Kannattaako puhumista mielestäsi treenata mielummin naamioitumalla turistiksi Helsingin keskustassa, vai mennä ihan suoraan esim. romanikerjäläisen kanssa huastelemahan lontooksi?
No jos tuossa ovat vaihtoehdot ja kesäkin on lopuillaan, joten chatroulette lienee paras vaihtoehto. Matkailua toki voisin ehdottaa, mutta kun.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kannattaako puhumista mielestäsi treenata mielummin naamioitumalla turistiksi Helsingin keskustassa, vai mennä ihan suoraan esim. romanikerjäläisen kanssa huastelemahan lontooksi?
Ihan jos tosissani olen, niin kokeilepa englantilaisen tekstin ääneen lukemista. Silleesti kunnolla ääneen, ei huutamalla tietenkään, vaan normaalilla puhevoimakkuudella. Ei siis mitään puoliääneen mutinaa, jolloin rallienglanti on helppo kätkeä. Tämä auttoi ainakin minulla, niin ainakin uskottelen itselleni, kun tuossa männä vuosina tutustuin muutamiin ulkomaalaisiin ja aloin siis kommunikoida vakituisesti englanniksi. Pitkä tauko koko kielen käytössä, joten alku oli hyvin kankeaa, ja näin vähän yritin itseäni jumpata.
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
KRHM! Noose on suomeksi muun muassa hirttosilmukka eikä nenä.
Niin, mutta vähän vääntämällä siitä saa nenän, joka on tässä tapauksessa paljon hauskempi vaihtoehto.

sampio: Ongelma ei ole lausuminen, eikä sanavarasto. Ongelma on/oli ainakin tämänpäiväisessä tapahtumassa sanavaraston hukkuminen johonkin muistin syövereihin kun sitä tarvittiin. Siihen ei tietokoneelle mutinat auta. Kielen jatkuva puhuminen ihan arkikäytössä varmaan auttaisi, mutta sellaista ei nyt oikein kykene järjestämään. Näillä on mentävä ja nieltävä ylpeytensä. Pystyn elämään asian kanssa.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Ihmettelin miksi piti langeta Mäkkäriin syömään usean vuoden tauon jälkeen? Ihan yhtä paskaa se oli kuin silloin viimeksikin. Ja sitten vielä se miljöö: lippalakkipäisiä vittumarkoja ja meikkaamaan opettelevia pissaliisoja paikka täynnä huutamassa joka toisen sanan väliin vittua. Enkä nyt ihmettele vain mäkkäriä, vaan sama meininki se on ollut Hesburgereissa jne, kun on tullut käytyä. Ne ovat ihan saatana siivottomia paikkoja muutenkin kuin kielensä puolesta.
Ostin tänään myöskin energiajuoman K-kaupasta. Lantrinkina meni, mutta ihmettelen, että miksi ostin, kun parempiakin lantrinkeja on. Olen ES-Jonne, kai.
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mä kyllä diggaan Mäkkärin ja Hesen sapuskoista. Tosin käyn noissa mestoissa syömässä n. kerran kuukaudessa, niin ei pääse kyllästymään. Ens kerralla kun tulee käytyä niin pitää kyllä testata sitä ketsupin laittoa, jos ekaa kertaa elämässä se menisi oikein :)
 

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
RIP Coyotes 1996-2024
Mä kyllä diggaan Mäkkärin ja Hesen sapuskoista. Tosin käyn noissa mestoissa syömässä n. kerran kuukaudessa, niin ei pääse kyllästymään. Ens kerralla kun tulee käytyä niin pitää kyllä testata sitä ketsupin laittoa, jos ekaa kertaa elämässä se menisi oikein :)

Suosittelen käymään Rollsissa, mikäli mahdollista. Voittaa Hesen ja Mäkin sapuskat 6-0. Aina, kun olen tien päällä, niin käyn Rollsissa, jos sellainen tulee vastaan ja nälkä yllättää. Sieltä saa todella hyvät ateriat ja ranskalaisia on tarjotin pullollaan. Mutta jos tosiaan pitää valita hesen ja mäkin väliltä, niin otan mäkkärin. Hampurilaisia tosin nautin ehkä 4 kertaa vuodessa. Pizzerioissa useimmiten vierailen, jos tekee roskaruokaa mieli.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Aina, kun olen tien päällä, niin käyn Rollsissa, jos sellainen tulee vastaan ja nälkä yllättää.
Hieman tuohon tyyliin Jope Ruonansuu mainosti Rollsin hampurilaisia frakkipukuiseksi Martti Ahtisaareksi sonnustautuneena 90-luvulla. Päälle vielä äänekäs ja kuolaava Maiskis.
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Suosittelen käymään Rollsissa, mikäli mahdollista. Voittaa Hesen ja Mäkin sapuskat 6-0. Aina, kun olen tien päällä, niin käyn Rollsissa, jos sellainen tulee vastaan ja nälkä yllättää. Sieltä saa todella hyvät ateriat ja ranskalaisia on tarjotin pullollaan. Mutta jos tosiaan pitää valita hesen ja mäkin väliltä, niin otan mäkkärin. Hampurilaisia tosin nautin ehkä 4 kertaa vuodessa. Pizzerioissa useimmiten vierailen, jos tekee roskaruokaa mieli.

Jep jep, Rollsissakin olen joskus käynyt, en tiedä onko täällä Joensuussa sitä (saattaa ollakin?) ja siellä on kyllä hyvät sapuskat. Mäkkärissä on paremmat ranskikset, Hesessä paremmat hampparit. Paha aina valita noiden väliltä, Heseen olen yleensä kääntynyt kun kätevästi Prisman yhteydessä on se. Mutta kyllä mullakin Pizzeriat on se must jos roskaruokaa haluaa. Yleensä otan Pitaleivän kun Kebabi on vaan niin hyvää.
 

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
RIP Coyotes 1996-2024
Jep jep, Rollsissakin olen joskus käynyt, en tiedä onko täällä Joensuussa sitä (saattaa ollakin?) ja siellä on kyllä hyvät sapuskat. Mäkkärissä on paremmat ranskikset, Hesessä paremmat hampparit. Paha aina valita noiden väliltä, Heseen olen yleensä kääntynyt kun kätevästi Prisman yhteydessä on se. Mutta kyllä mullakin Pizzeriat on se must jos roskaruokaa haluaa. Yleensä otan Pitaleivän kun Kebabi on vaan niin hyvää.

Jyväskylässä ainakin on Rolls, joten luulisi, että Joensuussakin on. En tosin paikallisessa Rollsissa ole vieraillut. Mutta on pakko olla eri mieltä ranskalaisista ja hampurilaisista. Minun mielestäni se on juuri päinvastoin. Mäkkärissä on paremmat hampparit ja Hesessä ranskikset jne. Mutta juu, ei tästä voi väitellä. Makukysymys ja väärä ketju sille.

Suosittelen, että otat Iskenderin, jos olet kebabin ystävä. Kebabin aatelia tämä ateria. Kebab House Jyväskylä tekee näistä annoksista loistavia, etenkin, jos ottaa annoksensa tacokastikkeella.
 

Balrog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Erilliset saarekkeet
Mä kyllä diggaan Mäkkärin ja Hesen sapuskoista. Tosin käyn noissa mestoissa syömässä n. kerran kuukaudessa, niin ei pääse kyllästymään. Ens kerralla kun tulee käytyä niin pitää kyllä testata sitä ketsupin laittoa, jos ekaa kertaa elämässä se menisi oikein :)

Mitä mieltä olet Tukholman Burger Kingeistä ?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös