Ihmettelyketju

  • 6 391 553
  • 38 805

J.J.Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Mä olen tuo poika tuosta esimerkistäsi mutta en ole silti jakamassa omalle perheelleni tuota paskaa väkivaltaperinnettä vaan ennemminkin kaikesta viisastuneena juuri päinvastoin. Kaipa se on ihmisestä kiinni haluaako lopun elämänsä kärsiä kännisen faijan joulutoilailuista, jotka ovat tapahtuneet vuonna mummo ja muumio.

Insesti jouluna ei ole sen pahempi kuin insesti juhannuksena. Tosin jussina kaikilla on poikkeuksellisesti aivan vitun kivaa silti.

Lucky you, ehkeivät kaikki sitten vain aina toivu nyrkkitykityksestä samalla tavalla.

Juhannus ei ole ihan samanhenkinen kuin joulu. Enkä jaksa uskoa, että insestin uhrit olisivat odottaneet juhannusta fiiliksellä; "tästäkin jussista tulee vitun kivaa iskän kanssa". Varsinkin vielä, jos isän nimi on Jussi.

Voi tuo juhannus tuntua ihan samoista syistä todella vastenmieliseltä.
 

scholl

Jäsen
kuvia ja juttuja jouluruuhkista ja väkipakolla sukulaisten kanssa aikataulutetuista menoista, niin se ei aina kuulosta rauhalliselta joululta.

Ajoin eilen 130km, eikä ollut sen enempää ruuhkaa kuin muulloinkaan. Toki keskustassa on sen sijaan ollut iltaisin tavallista enemmän ruuhkia, kun ihmiset ovat olleet jouluostoksilla, mutta en oikein ymmärrä haittaako se niin paljon, koska sehän on vapaa-aikaa. Mitä väliä sillä on, jos joulun viettopaikalle tulee tunnin aiemmin tai myöhemmin.

Mitä tulee sukulointeihin niin olen jo sitä ikäluokkaa, että isovanhemmat ovat kuolleet, joten zero sukulointia. Serkkuja näin viimeksi jossain hautajaisissa vuonna 1992, joten on vähän sukulointi jäänyt vähäisemmälle. En tajua miksi pitäisi olla yhteydessä väkipakolla, jos ei halua tai jos se ei muuten ole luontevaa.

Ihmiset valittavat, mutta silti tekevät sellaista mitä eivät halua. Mikseivät jaa tehtäviä. Esim. pariskunnat. Mitä hiton järkeä siinä on, että muijat ottavat miehensä mukaan omien sukulaistensa luokse. Mutsilla ja faijalla meni pitkään ennenkuin tajusivat ton homman ja mutsi alkoi käymään omien sukulaistensa juhlissa ja hautajaisissa yksin. Eihän se ole vaikeata, jos on ajokortti.
 

J.J.Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
En tajua miksi pitäisi olla yhteydessä väkipakolla, jos ei halua tai jos se ei muuten ole luontevaa.

Ihmiset valittavat, mutta silti tekevät sellaista mitä eivät halua.

Tästä täysin samaa mieltä. Tuo on myös yksi syy miksi monille joulu on vastenmielistä, tosin sitä ei hirveästi sanota ääneen. Pakko tehdä jotain asioita, vaikka ei haluaisi.

Mitä liikenteeseen tulee, niin kieltämättä ilman autoa tai ajokorttia matkustavat voivat olla aika hermo kireänä junien takia.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuota olen kyllä minäkin ihmetellyt että mikä helvetti saa ihmiset tekemään sellaisia asioita vapaaehtoisesti josta eivät pidä. Tehdään ja syödään perinteisiä jouluruokia vaikka kukaan ei edes pidä niistä, mutta kun niin kuuluu jouluna tehdä. Kierretään kieli vyön alla kyläilemässä kaikki sukulaiset joita ei oikeasti haluta edes tavata, mutta kun niin kuuluu jouluna tehdä. Mietitään kyrpä otsassa mitä ostaisi lahjaksi sellaiselle joka ei tarvitse mitään eikä halua mitään, mutta kun jouluna kuuluu ostaa lahjoja kaikille. Suoritetaan pakonomaisesti kaikki perinteiseen jouluun kuuluvat toimenpiteet koska niin vaan kuuluu tehdä, ja sitten ollaan vittuuntuneita kun koko joulu on mennyt ympäriinsä touhottaessa ilman että on ehditty kunnolla edes istua alas. Sitten yritetään vielä uskotella itselleen ja muille että joulu on rauhoittumisen juhla. Onhan se rauhoittumisen juhla niille jotka osaavat rauhoittua... Mutta toisaalta meille, jotka osaamme rauhoittua, ihan mikä tahansa viikonloppu voi olla "rauhoittumisen juhlaa".
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Itse kyllä kovasti ihmettelen että miksi pitää ihmetellä sitä jos toiset ei halua toimia niinkuin itse toimii.

Ilmeisesti joulu on niin ongelmatonta aikaa että pitää alkaa tekemään muiden tekemisistä ongelmaa.

Itse en muuten Joulusta välitä pätkääkään mutta en silti jaksaisi ihmetellä niitä joille se on iso juttu. Jokainen tavallaan
 

J.J.Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Itse kyllä kovasti ihmettelen että miksi pitää ihmetellä sitä jos toiset ei halua toimia niinkuin itse toimii.

Ilmeisesti joulu on niin ongelmatonta aikaa että pitää alkaa tekemään muiden tekemisistä ongelmaa.

Onko tässä rivien välistä tai suoraan tulkittavissa kuolematon: "ihmettelen, että joku ihmettelee ihmettelyketjussa jonkun ihmettelyä"?

Tuosta lähtökohdasta koko ketju pitää lukita ja hävittää. Tässä taitaa olla yli 500 sivua näitä ihmettelyjä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itse kyllä kovasti ihmettelen että miksi pitää ihmetellä sitä jos toiset ei halua toimia niinkuin itse toimii.

No jotainhan sitä pitää ihmetellä, ei aina jaksa omaakaan toimintaa ihmetellä ja hämmästellä. Ei minua se itsessään ihmetytä jos ihmiset haluavat viettää joulua ja tehdä kaiken perinteisellä tavalla, mutta se ihmetyttää että tehdään kaikki "pakolliset" joulurituaalit kun ei selvästikään nautita siitä ja tehdään se vastentahtoisesti, ja sitten ollaan vittuuntuneita ja valitetaan joulun jälkeen väsymystä. Ihmetyttää vaan se että mikä saa ihmisen toimimaan näin?
 

scholl

Jäsen
Mitä liikenteeseen tulee, niin kieltämättä ilman autoa tai ajokorttia matkustavat voivat olla aika hermo kireänä junien takia.

Jos ajokortti on niin eikö joulureissuksi kannattaisi vuokrata auto. Businessvieraita on nolla nyt Suomessa, joten luulisi, etteivät hinnat ole ihan huipussa ainakaan pk-seudulla, jos ajoissa varaa. Vuokraamoja on kuitenkin niin paljon ja sitten on vielä halpikset kuten o2media. Toki jos alkaa kysellä siinä vaiheessa, kun junat ovat jo 3h myöhässä niin voi olla huonompi tilanne, mutta ajatuksena se, että matkustaa autolla mukavasti luulisi olevan paljon houkuttelevampi kuin ryysiä junaan matkalaukun, kaikkien lahjakassien, kinkun ja muiden sapuskojen kanssa.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
...mutta se ihmetyttää että tehdään kaikki "pakolliset" joulurituaalit kun ei selvästikään nautita siitä ja tehdään se vastentahtoisesti, ja sitten ollaan vittuuntuneita ja valitetaan joulun jälkeen väsymystä.

Ei voisi sanoa, että mitenkään ultimaattisen suuri tuttavapiiri meikäläisellä olisi mutta mä en ole tästä piiristä havainnut kenenkään toimivan/ajattelevan näin. Sattuu kai sitten olemaan eriskummallisia perheitä läheisyydessä kun tällaiset "kyrpä otsassa/vastentahtoisesti suoritettavat toiminnat" eivät ole kellään osa joulua.

Ovatko joulut olleet palstalaisten lapsuudessa myöskin oman perheen kohdalta näitä "haista vittu"-jouluja? Siis näitä "poikia nyrkillä turpiin ja tyttöjen hyväilyjä isän puolelta" ei lasketa kai mukaan. Niitäkin palstalla kun lienee.
 

J.J.Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Ovatko joulut olleet palstalaisten lapsuudessa myöskin oman perheen kohdalta näitä "haista vittu"-jouluja? Siis näitä "poikia nyrkillä turpiin ja tyttöjen hyväilyjä isän puolelta" ei lasketa kai mukaan. Niitäkin palstalla kun lienee.

Taidat olla sillä tavalla yksinkertainen kaveri, ettet ymmärrä mitään muita mielipiteitä kuin omiasi? Ketjusta ketjuun käyt niitä kuitenkin julistelemassa. Ilmeisesti kukaan ei vielä ole sinua ristinyt Trolliksi, joka on tälläinen muotitermi kun ei olla yhtä mieltä.

Eikö se muuten niin mene, että ne jotka eivät viihdy esim. tuolla joulujuhlissa, niin heillä välkkyy punavalot päässä ja roikkuu kaulassa lappu missä lukee miten heitä vituttaa olla täällä? On olemassa jopa se potentiaalinen mahdollisuus, että joku ei ilmaise sitä ääneen sinunkaan joulupöydässäsi. Jos he nauravat jokaiselle jutullesi kohteliaasti, se ei tarkoita että juttusi olisivat hauskoja.

Mitä tekemistä haistavittu-joululla on sen kanssa ettei välttämättä halua kuunnella jonkun sukulaisen paskoja juttuja?

Omat joulut olivat lapsuudessa ja nuoruudessa pääosin todella mukavia. Kerran jäätiin omiin oloihin, kun äiti oli kipeänä ja sen jälkeen ei joulua muulla tavalla vietettykään. Oltiin vain isän, äidin ja pikkuveljen kanssa. Pelkkä ydinperhe.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Taidat olla sillä tavalla yksinkertainen kaveri, ettet ymmärrä mitään muita mielipiteitä kuin omiasi? Ketjusta ketjuun käyt niitä kuitenkin julistelemassa. Ilmeisesti kukaan ei vielä ole sinua ristinyt Trolliksi, joka on tälläinen muotitermi kun ei olla yhtä mieltä.

Aivan...yli 7000 viestiä heitettynä tänne eikä Trolliksi (kuuluuko tuo kirjoittaa isolla) ole kukaan koskaan kutsunut...tosin kerta se on ensimmäinenkin:D Taidan olla yksinkertainen.

Omat on tosiaankin mielipiteet mutta sitten ajoittain Te totuuden torvet pudotatte maan pinnalle ja pitää hetkeksi nöyrtyä kunnes taistelutahto jälleen kasvaa ja suollaan tänne kaikkea paskaa ja pahuutta. Revi siitä ja kärsi.
 

J.J.Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Aivan...yli 7000 viestiä heitettynä tänne eikä Trolliksi (kuuluuko tuo kirjoittaa isolla) ole kukaan koskaan kutsunut...tosin kerta se on ensimmäinenkin:D Taidan olla yksinkertainen.

Omat on tosiaankin mielipiteet mutta sitten ajoittain Te totuuden torvet pudotatte maan pinnalle ja pitää hetkeksi nöyrtyä kunnes taistelutahto jälleen kasvaa ja suollaan tänne kaikkea paskaa ja pahuutta. Revi siitä ja kärsi.

Onko tuo nyt niin sanottu Tamminen-kortti? "Kuinka monta viestiä olet kirjoittanut"? Et tosin vielä avannut miksi toisten mielipiteisiin kontrataan vittuilevasti ja vähättelevästi, mutta paniikki lehahtaa, jos joku kiusoittelee omista mielipiteistäsi?

Trolli ei ole erisnimi, mutta puhuttelin sinua kunnioittavasti. Hieman samalla tavalla kun 50-luvun Amerikassa Negro kirjoitettiin isolla.
 

scholl

Jäsen
Tehdään ja syödään perinteisiä jouluruokia vaikka kukaan ei edes pidä niistä, mutta kun niin kuuluu jouluna tehdä.

Itse kyllä pidän kinkusta, lanttu- ja perunalaatikosta, rosollista sekä joulutortuista jne. leivonnaisista. Samoin pidän sillistä, graavista lohesta, saaristolaisleivästä, oluesta, viinistä, Glühweinista jne. Kaikki ne eivät ole ihan huippuruokaa, mutta ihan kiva syödä kerran vuodessa. Se on sellainen perinne. Ruotsissa syövät jouluna äyriäisiä ja lihapullia sekä ottavat snapseja. Sekin on perinne ja he varmasti odottavat sitä, mutta itse en vaihtaisi sellaiseen. Mielummin mässään kunnolla raskaampaa ruokaa.

Kyllähän ne omat perinteet on kiva pitää hengissä. Joskus huvittaa se, että joku on asunut vuoden Jenkeissä ja sen jälkeen kun on tullut takaisin Suomeen niin hehkuttaa Facebookissa thanksgivingiä ja halloweenia. En jotenkin tajua tuollaista meininkiä. Jos ne eivät ole ennenkään olleet henkilöllä perinteenä niin miksi ne sen jälkeen pitäisi olla.

Mitä tulee sitten jouluruokiin niin ei perheen jouluperinteessä tarvitse olla sellaisia ruokia pöydässä, mistä ei kukaan pidä. Porkkanalaatikkoa meillä ei ole ollut varmaan ainakaan 25 vuoteen, koska kukaan ei pitänyt siitä. Lipeäkalaa on varmaan ollut viimeksi joskus 50 luvulla, kun mutsi ja faija olivat pieniä. Ymmärrän, että sodan jälkeen pula-ajan kokeneet ihmiset halusivat syödä hyvin jouluna ja siihen kuului se, että pöydässä oli mahdollisimman paljon erilaisia ruokia ja luulen, että lipeäkalakin oli suomalaisissa joulupöydissä osin halvan hinnan takia, koska lohihan oli ennen tosi kallista, mutta nykyään useimmat syövät arkenakin hyvin, joten ei joulupöytään tarvitse laittaa 100 eri ruokalajia, vaan voi valita ne, mistä perheenjäsenet pitävät. Perinne voi myös muuttua eli joku ruokalaji voi korvata jonkun toisen. Ihan heti en kyllä rupeaisi mitään kebabia joulupöytään roudaamaan, mutta ehkä jollakin niinkin on.
 

scholl

Jäsen
Omat joulut olivat lapsuudessa ja nuoruudessa pääosin todella mukavia. Kerran jäätiin omiin oloihin, kun äiti oli kipeänä ja sen jälkeen ei joulua muulla tavalla vietettykään. Oltiin vain isän, äidin ja pikkuveljen kanssa. Pelkkä ydinperhe.

Meillä taisi olla myös noin pääasiassa 70 luvulla ja 80 luvun alussa. Tai aamulla käytiin ostamassa joulukuusi, sitten koristeltiin se. Alkuillasta mentiin mutsin vanhempien luo syömään (asuivat ihan lähellä), jonne tuli joulupukki safkan jälkeen. Niiden koira jakoi lahjat silloin, kun oli vielä elossa. Myöhemmin illalla mentiin taas himaan, pelattiin lahjoiksi saaduilla tavaroilla ja syötiin vihreitä kuulia. Joulupäivänä käytiin puolestaan faijan vanhempien luona syömässä. 80-luvun puolivälissä homma muuttui ja oltiin todella monta vuotta putkeen jouluna aina Saariselällä tai Floridassa. Jossain vaiheessa tuli taas kokeiltua myöhemminkin Lappiakin, mutta nyttemmin olen tullut siihen lopputulokseen, että mutsin ja faijan seurassa toi joulu menee jotenkin helpoiten. Yhdessä vaiheessa oli myös ajanjakso, jolloin asuin ulkomailla niin se oli kiva tulla jouluksi käymään täällä. Nyt tuntuu, että luntakin on taas kuten 70 luvulla, jolloin joulupukki juuttui Minillä lumihankeen.

Eli siis ydinperheen lisäksi saattoi olla isovanhemmat kuviossa tai sitten ei. Mulla ei oo yhtään huonoa muistoa lapsuuden jouluista. Lahjoja tuli aina liikaakin ja se tuntui olevan silloin lähes ainoa olennainen juttu.

Tosin tuntuu, että joskus 80 luvun alkuupuolella kaupat olivat aattona pidempään auki. Joinain jouluina joku oli vielä viimeisiä lahjoja hakemassa mielestäni selvästi myöhemmin kuin nyt klo 12.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Miksi Tronilla on Xenan Chakram (tai miten se nyt sit kirjotetaankaan) led-valoilla varustettuna?
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Vuodesta toiseen ihmetyttää aikuisten ihmisten kiukuttelu joululahjoista. Jos saa vain 500€ rahaa lahjaksi, joulu on pilalla...

Ja ihan varmasti kyseinen aikuinen on myös sijoittanut Joululahjoihin vitusti rahaa eikä vain olettanut saavansa itse jotakin.
Vituttaa siis ihan sama asia kuin sinuakin.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Vuodesta toiseen ihmetyttää aikuisten ihmisten kiukuttelu joululahjoista. Jos saa vain 500€ rahaa lahjaksi, joulu on pilalla...

Itse ainakin otin sarkasmina sen viestin siellä lahjaketjussa, mutta toisaalta, kai noinkin kiittämättömiä ihmisiä voi olla olemassa.
Minä olen keskiluokkaisen perheen seitsemästä lapsesta nuorin, joten ihan ymmärrettävästi en ole ikinä saanut pahemmin lahjoja, mutta en ole kyllä ikinä valittanutkaan. Yleensä tulee 2 pakettia, toisessa on joku kirja ja toisessa konvehteja tai karkkia. Ei ne lahjat ole enää kymmenen ikävuoden jälkeen ollut pääasia joulussa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ihmettelen, miksi jotkut sanovat puolisoaan emännäksi. Sanovatko nämä emännät sitten vastavuoroisesti omaa puolisoaan isännäksi?

Itse asiassa aika monesti olen kuullut noinkin päin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös