Ihmettelyketju

  • 6 358 845
  • 38 767

Chambza

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Flyers
Tämmöinen tutkimus: Radioiden soittolistat pelaavat varman päälle (linkki Ylen sivuille). Ihan jees tutkimus, mutta koeviikko tehty vuonna 2004. Ihan kohta ollaan vuodessa 2011. Ihmettelen, mikä kesti tutkimuksen teossa ja mitä virkaa tuloksella on tänä päivänä?
Ihmettelen vielä paljon enemmän sitä, että kyse on siis väitöstutkimuksesta. Miten ihmeessä viiden radioaseman yhden viikon soittolistoja pällistelemällä voi saada tohtorin tutkinnon? Olen ehkä luonnontieteellistä väitöskirjaa vääntävänä puolueellisesti täällä kovan tieteen puolella, mutta kyllä jotain rajoja pitäisi alkaa vetää oikean akateemisen tieteen ja sosiologisen puuhastelun välille.
 

tutzba

Jäsen
Piti mennä ostamaan tänään kaupasta ihan tavalliset nappikuulokkeet. Hämmästyin kun ne maksoivatkin jotain 25-35 euroa. Ostin sitten Philipsin mp3-soittimen hintaan 40 euroa, johon tuli tietysti mukaan kuulokkeet. Hiukan kärjistäen: maksoin itse soittimesta viisi euroa ja kuulokkeista 35 euroa.

Tiedän, että halvemmallakin olisin saanut kuulokkeet, esim. alle kympillä viereisestä Vapaa Valinnasta. Tuollaisia en kuitenkaan halunnut, koska ne hajoavat saman tien. Tiedän myös, että kalliimpiakin kuulokkeita on ja että laatu maksaa.
 

Muodonmuutos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ihmettelen vielä paljon enemmän sitä, että kyse on siis väitöstutkimuksesta. Miten ihmeessä viiden radioaseman yhden viikon soittolistoja pällistelemällä voi saada tohtorin tutkinnon? Olen ehkä luonnontieteellistä väitöskirjaa vääntävänä puolueellisesti täällä kovan tieteen puolella, mutta kyllä jotain rajoja pitäisi alkaa vetää oikean akateemisen tieteen ja sosiologisen puuhastelun välille.

Kyllähän tuossa tutkimuksessa nyt hieman muutakin sisältöä on kuin pelkästään tuo uutisoitu tulos. Ymmärrettävää sinänsä, että aina näihin mielenkiintoisimpiin tuloksiin lukijan kannalta uutisjuttu rakentuu. Eipä tuo aineisto nyt silti laajuudellaan huimaa. Vaikka onhan sitä mediaan liittyvässä tutkimuksessa monesti todella pieniä aineistoja muutoinkin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jotain tuosta meikäläisen arpatuurista kertoo sekin että suurin piirtein ainoa kerta kun olen jotain joskus arpajaisista voittanut, niin siinäkin palkintona oli Ässä-arpa jossa ei luonnollisestikaan ollut voittoa.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Tämän voisi kirjoittaa vaikkapa autoilu- tai Mille naurat nyt-ketjuun, mutta menköön tänne.

Naapurilla on autossaan ollut akku huono jo monta kuukautta, mutta ei vaan mies jaksa ostaa uutta. Näinä kylminä päivinä jätkä joutuu käynnistelemään autoaan vain sen takia, että saa taas akkua ladattua hieman seuraavaa aamua ajatellen. Tänään aamupäivällä tuli naureskeltua, kun pitkän starttailun jälkeen alkoi kuulua kirosanoja, koska auto ei (taaskaan) käynnistynyt.

Menisi hyvä mies ostamaan uuden akun, eikä pelleilisi tuon vanhan kanssa. Kun akussa on tunnit täynnä, niin siinä ei auta mitkään kikkailut sen jälkeen. Romu mikä romu, sillä selvä.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Eikö muka kukaan muu ole hereillä, vai miksi NHL:n otteluseurannassa on niin hiljaista? Tähän mennessä kolme viestiä, jotka ovat kaikki minun kirjoittamiani. :)
 

Kuubextra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokkolan Hermes
Intelin i7-prossujen edullisuus:
(kauppa x: Intel Core i7 950 3,06GH 302.90 €)

...Selittyy sillä että Intel julkaisee vuoden alusta(9.1) 32nm viivaleveyteen perustuvia i7-prossuja. Taas hiukan tehokkaampia, mutta joiden hinnat luonnollisesti pilvissä.

Tällä hetkellä tehokasta konetta hakevia suosittelisin tuon 950-mallisen hommaamaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Porilaisten ohjeet ja kommentit tähän kiitos -ketju Jatkoajan Lukko-osiolla jaksaa ihmetyttää. Aivan uskomatonta paskaa koko ketju täynnä, nyt siellä on päästy jo pippelinvenyttelyyn siitä kummalla on hienompi mediakuutio. Kasvakaa nyt jo vittu aikuisiksi!
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Porilaisten ohjeet ja kommentit tähän kiitos -ketju Jatkoajan Lukko-osiolla jaksaa ihmetyttää. Aivan uskomatonta paskaa koko ketju täynnä, nyt siellä on päästy jo pippelinvenyttelyyn siitä kummalla on hienompi mediakuutio. Kasvakaa nyt jo vittu aikuisiksi!

Ketju on näemmä suljettu. Melko pitkään jo tuo kestikin. Ässät, Lukko, mediakuutio ja suippokorvat. Huikeaa läppää tosiaankin, heh.
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jatkoajan etusivulla Pentti Matikais -jutun ingressissä tms. sanotaan että harvalle tulee noista 90-luvun taitteen arvokisoista mieleen mies penkin takaa. Rohkenen olla sen verran eri mieltä ettei ainakaan itselle noista paljon muuta tulekaan mieleen (siis hienojen mitalien lisäksi!) kuin purkkaa jauhava Pena. Ja luulen että mies taitoi mediapelin jo tuohon aikaan sen verran mallikkaasti ettei mitenkään varjoon jäänyt, eikä tietysti olisi pitänytkään. Mutta mielikuvansa jokaisella.
 

Andji

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kulloinkin minkäkin liigan hallitseva mestari
Minua on jo pidemmän aikaa ihmetyttänyt se, että opettajaksi itsensä esittelevä ihminen ei osaa keskustelupalstalla (Jatkoaika) kirjoittaa suomenkielistä tekstiä ns. virheettömästi. Toki aina välillä itse kullekin tulee inhimillisiä kämmähdyksiä eikä aina tunteet pinnassa kirjoittaessa tule kiinnitettyä huomiota esimerkiksi lyöntivirheisiin, mutta yhdyssanat, liitepartikkelit, "tällainen"-sanan oikea kirjoitusasu sun muut olisi kyettävä yliopistokoulutuksella kirjoittamaan oikein. Tai sitä mieltä minä ainakin olen. Toisaalta en yhtään ihmettele, että "nykynuoriso" ei osaa kohta kirjoittaa lausettakaan ilman virhettä, jos opettajisto näyttää esimerkkiä. Kyseessä lienee kuitenkin yksittäistapaus, jota ei saa yleistää, vaikka juuri edellisessä virkkeessä niin teinkin. Ristiriitainen persoona olen.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Minua on jo pidemmän aikaa ihmetyttänyt se, että opettajaksi itsensä esittelevä ihminen ei osaa keskustelupalstalla (Jatkoaika) kirjoittaa suomenkielistä tekstiä ns. virheettömästi.
Pääsisitpä lukemaan opeettajanhuoneen viestejä, niin ihmettelisit vielä enemmän. Riippuu vähän luonteestakin, kuinka paljon tekstiin jaksaa kiinnittää huomiota epävirallisissa yhteyksissä.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pääsisitpä lukemaan opeettajanhuoneen viestejä, niin ihmettelisit vielä enemmän. Riippuu vähän luonteestakin, kuinka paljon tekstiin jaksaa kiinnittää huomiota epävirallisissa yhteyksissä.

Onko kyseessä sama ilmiö kun englantilaiset kirjoittelevat englantia miten sattuu. Tässä näyte englantia äidinkielenään puhuvan 22v peruskoulun opettajan kommentista johonkin autokuvaan facebookista: "i lyke tha campervan 2 lol". Jouduin etsimään oikein tälläsen helpon mistä tajusin kommentin, suurin osa on ihan paskaa. Sama ilmiö on havaittavissa duunikavereilla jotka ovvat kotoisin uppoavalta saarelta, tosin ei niin pahana kuin tuolla sukulaisella.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Minua on jo pidemmän aikaa ihmetyttänyt se, että opettajaksi itsensä esittelevä ihminen ei osaa keskustelupalstalla (Jatkoaika) kirjoittaa suomenkielistä tekstiä ns. virheettömästi. Toki aina välillä itse kullekin tulee inhimillisiä kämmähdyksiä eikä aina tunteet pinnassa kirjoittaessa tule kiinnitettyä huomiota esimerkiksi lyöntivirheisiin, mutta yhdyssanat, liitepartikkelit, "tällainen"-sanan oikea kirjoitusasu sun muut olisi kyettävä yliopistokoulutuksella kirjoittamaan oikein. Tai sitä mieltä minä ainakin olen. Toisaalta en yhtään ihmettele, että "nykynuoriso" ei osaa kohta kirjoittaa lausettakaan ilman virhettä, jos opettajisto näyttää esimerkkiä. Kyseessä lienee kuitenkin yksittäistapaus, jota ei saa yleistää, vaikka juuri edellisessä virkkeessä niin teinkin. Ristiriitainen persoona olen.

Tunsin piston sydämessäni, ehkä tarkoitat minua. Minua ihmetyttää se, että joku viitsii keskustelupalstalla tarkastaa yhdyssanoja, liitepartikkeleja yms. tylsiä kielioppijuttuja viesteistä. En ole kiinnittänyt, enkä aio tulevaisuudessakaan suuremmin kiinnittää huomiota yhdyssanoihin tai liitepartikkeleihin täällä, sisällössä on ihan tarpeeksi.

Jokainen kirjoittaa täällä omalla tyylillään, oikeakielisyydenvalvojille on Jatkoajassa ketju, jossa voivat pohtia liitepartikkelia ja paheksua sen väärin käyttäjiä.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Midä ihmeddä?

Niin, ei siis englannista vaan eräästä saarivaltiosta melko tasan tarkkaan suomea vastapäätä maapallon toiselta puolelta. Tutkintotodistuksesta on myös kuva naamakirjassa ja siinä lukee "The University of Auckland, Bachelor of Education (Teaching)", eiköhän tuo joku primary school ope ole.
 

Andji

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kulloinkin minkäkin liigan hallitseva mestari
--sisällössä on ihan tarpeeksi.

Totta, sisältö on se tärkein, mutta kyllä minä ainakin osaan arvostaa sitä, että joku jaksaa panostaa ulkoasuun edes sen verran, että kirjoittaisi yhdyssanat yhteen. Kyllähän ihmiset panostavat joululahjojen paketointiinkin, oli siellä sisällä mitä vain. Ehkäpä tämä ihmetykseni johtuu siitä, että omissa viesteissäni on harvemmin suurempaa sisältöä, mutta kielellinen huolellisuus on huipussaan. Sitä sitten jotenkin odottaa samaa tasoa muilta. Varsinkin, kun tämä Jatkoaika ei ole mikään FutisForum.

--oikeakielisyydenvalvojille on Jatkoajassa ketju, jossa voivat pohtia liitepartikkelia ja paheksua sen väärin käyttäjiä.

Totta, mutta tässä ketjussa saanee ihmetellä asioita? Minähän ihmettelin, joskin mukana oli kielipoliisiasioitakin.

Sellaista vielä, että viestinsä julki saamiseksi ei tosiaan minun mielestäni tarvitse opiskella kaikkia pilkku- ja yhdyssanasääntöjä, en minäkään niitä osaa. On vain hienoa huomata, kun joku on panostanut viestiensä ulkoasuunkin.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Minua ihmetyttää se, että joku viitsii keskustelupalstalla tarkastaa yhdyssanoja, liitepartikkeleja yms. tylsiä kielioppijuttuja viesteistä.
Minua ihmetyttää, miksei joku viitsi kiinnittää huomiota tekstinsä ulkoasuun. Helppoa, vaivatonta ja muutenkin hyvä tapa. Hiukan kuin itsensä siistiminen ulos lähtiessä.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Minua ihmetyttää se, että joku viitsii keskustelupalstalla tarkastaa yhdyssanoja...

Etkös sinäkin kirjoita tekstejä täällä, jotta joku ne lukisi? On se "hiukan" erilaista lukea edes suunnilleen oikein kirjoitettua tekstiä, kun pelkkää sanajanoa, jossa kaikki päin p:tä. En tarkoita, että sinulla olisi, vaan ihan yleisesti. Eli onhan sillä nyt väliä, millaista tekstiä kirjoittaa/lukee.
 

TykkiJutila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalle Rovanperä, KalPa, Leijonat, ManU, KuPS
Etkös sinäkin kirjoita tekstejä täällä, jotta joku ne lukisi? On se "hiukan" erilaista lukea edes suunnilleen oikein kirjoitettua tekstiä, kun pelkkää sanajanoa, jossa kaikki päin p:tä. En tarkoita, että sinulla olisi, vaan ihan yleisesti. Eli onhan sillä nyt väliä, millaista tekstiä kirjoittaa/lukee.

Anteeksi, mutta mitä tarkoittaa sanajanoa?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös