Ihmettelyketju

  • 6 373 986
  • 38 790

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Tällä viikolla on tullut joka päivä omaan kännykkääni soitto 020-alkuisesta numerosta. Joka kerta alanumero on ollut eri, mutta viimeistä neljää edeltäneet numerot ovat samoja.
Mistäköhän on kyse?
Veikkaisinpa ihan perus puhelinmyyjiä. Vaihteella oma numero ja alanumerot vaan vaihtuu soittajien tms. mukaan.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Näin minäkin veikkasin, mutta oma numeroni on Robinson-listassa. Pitäisikö sitten soittaa duuniluurista tuonne (ilman numeron näyttämistä), ja kysellä niiden taustoja?
Oudot numerot kannattaa googlata. Jos kyseessä on pyhmyyjä, on hän soittanut muillekin ja varsin usein olen onnistunut löytämään oudot soittajat netistä, josta on paljastunut myös mitä he kauppaavat.

Jos ei netistä numeroa löyty, jo pelkän operaattorin selvittäminen antaa todennäköisyyksiä (http://www.siirretytnumerot.fi). Todella harvoin roskasoittajat käyttävät Elisan tai Soneran yhteyksiä.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Oudot numerot kannattaa googlata. Jos kyseessä on pyhmyyjä, on hän soittanut muillekin ja varsin usein olen onnistunut löytämään oudot soittajat netistä, josta on paljastunut myös mitä he kauppaavat.

Jos ei netistä numeroa löyty, jo pelkän operaattorin selvittäminen antaa todennäköisyyksiä (http://www.siirretytnumerot.fi). Todella harvoin roskasoittajat käyttävät Elisan tai Soneran yhteyksiä.

Muistaakseni nykyisen lain mukaan puhelinmyyjät joutuvat soittamaan numerosta joka on mahdollista löytää numerotiedustelusta. Esim kaikilla myyjillä talossa näkyy ulos soitettaessa joku XXXXXXXX numero, jonka numerotiedustelu tunnistaa kys. firman numeroksi, mutta siihen soitettaessa ei saa vastausta (käännetty esim vastaajaan, johonkin liittymään johon ei ole kytketty puhelinta ym). Tarkoituksena on kai ollut että soittajien alkuperä pysytytään jäljittämään.
Usein 020-alkuiset numerot ovat ns yritysnumeroita, joihin maksaa paikallisverkkomaksun verran soittaa, soitti sitten kännystä tai langasta.
Kyllä tuon 020-1234xxx perusteella saattaa jo numero löytyä tiedustelustakin.. kysyy vaikka että onko jollain firmalla numero 020-1234 alkuinen numero.
 

Sera

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ai ne pelaa taas...
Minä taas ihmettelen, miksei outoon numeroon voi vain yksinkertaisesti vastata, niin säästyy ihmettelyltä. Siis mikäli puhelun tullessa se on mahdollista, eikä taustalla ole tv-lupatarkastajan pelkoa. Puhelinmyyjälle voi sanoa heti kärkeen, että ei kiitos, en tilaa mitään, ei mene kauaa ja heti tietää kuka soitti. Ja jos on oikein tylsää, niin voihan niitä jorinoita aikansa kuunnella ja kenties esittää pari nasevaa kysymystäkin, ennen kuin sanoo, ettei tule tilaamaan tarjottua aviisia kuuna päivänä.

Väärät numerot sen sijaan voivat olla hauskojakin.
"Haloo?"
"Oliko teillä jolla myynnissä?"
"Eeei..."
"Jaahas, no sitten taitaakin olla väärä numero.. Onkos teillä mitään myynnissä?"
"No olis tuossa yksi Alfan raato pihassa."
"No mutta, sitähän minä voisin tulla katsomaan!"

Ja niin edes päin.
 

Puster

Jäsen
Minä taas ihmettelen, miksei outoon numeroon voi vain yksinkertaisesti vastata, niin säästyy ihmettelyltä.
Tuota olen minäkin ihmetellyt. Itseltäni jää useimmin vastaamatta puheluihin joissa soittajan nimi näkyy. Kuitenkin tulisi vain lisää työtä ja ylimääräistä murhetta. Ja jos eivät jätä viestiä vastaajaan, niin tuskin oli mitään tärkeätä asiaakaan.
 

Koskenkorva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Rautaheimon mukaan uhri oli lähellä kuolemaa. Yksi puukoniskuista osui uhria sydämeen. - Jos puukotus olisi sattunut missä tahansa muualla Suomessa kuin Helsingissä, uhri olisi kuollut. Hän sai nopeaa ensihoitoa ja sairaalassa oli spesialisti leikkaamassa hänet heti, Rautaheimo kertoo.

Rikosta tutkitaan tapon yrityksenä. Tyypillinen tuomio taposta on noin kymmenen vuotta, mutta tapon yrityksestä neljä. Ensikertalainen istuu neljän vuoden tuomiosta vankilassa kaksi.

- Helsingissä uhri ja tekijä selviävät vähemmällä, Rautaheimo sanoo

(MTV3)

Ylläoleva lainaus on maikkarin jutusta, jossa kerrotaan ovimiestä puukotetun sydämeen. Uhri toipuu sairaalassa.

Varsinaisesti kuitenkin se asia mikä ihmetyttää on taposta ja tapon yrityksestä saatavien tuomioiden pituus. Kun siis varsinaisesta teosta saa yleensä kymmenen vuoden tuomion, saakin yrityksestä ainoastaan neljä! Teon tarkoitus on ollut kuitenkin sama: tappaa. Eli jos uhri jää henkiin jonkun helvetin taitavan spesialistin ja välittömän ensiavun ansiosta, Suomen oikeuslaitoksen mukaan teko on silloin vähemmän tuomittava? Näinkö tämä pitäisi todellakin nähdä? No sehän kiva, siis tekijän kannalta. Istun ensi kertalaisena pari vuotta ja yritän sen jälkeen uudelleen...

Ei voi muuta kyllä sanoa kuin että ihmettelen!

edit: lainaukseen lihavointi
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

tutzba

Jäsen
Menin nukkumaan viime iltana normaaliin tapaan alasti, kuten aina. Yöllä jouduin kyllä hiukan sitten ihmettelemään kun heräsin, ja päälläni oli boxerit, collegehousut ja t-paita. Kysynpähän vaan, että mitä helvettiä?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Näköjään kolme nuorinta olisivat perulaisia. Ihmettelen tätäkin. Olisiko tuolla alueella joku perinnöllinen ominaisuus, joka mahdollistaa epätavallisen aikaisen sukukypsyyden?
Öh. Alle 10-vuotiaat perulaiset porsivat ja sinä ihmettelet sitä, onko alueen geenipoolissa jotain, mikä tuon mahdollistaa. Minä kyllä ihmettelen ihan eri asiaa tässä tapauksessa.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Öh. Alle 10-vuotiaat perulaiset porsivat ja sinä ihmettelet sitä, onko alueen geenipoolissa jotain, mikä tuon mahdollistaa. Minä kyllä ihmettelen ihan eri asiaa tässä tapauksessa.

Ai että miten luusereita me parinkympin nurkilla poikuuden menettäneet nyt olemme?

Minä ainakin ihmettelen. Taidan ruveta juomaan.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Onpas sm-liigan viralliset sivustot sekaisin. Tilastoja kun katsoo, niin tällä kaudella liigassa pelaa aika mielenkiintoisia joukkueita: Arsenal, Fops, Hermes, Hilpara, HJK, HPS, Olympia-84, RU-38, Tarmo, Upo, VehU, Vesa, WU..jne.

Hienosti toimii sivusto.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuota olen minäkin ihmetellyt.

...

Ja jos eivät jätä viestiä vastaajaan, niin tuskin oli mitään tärkeätä asiaakaan.

Olen samalla linjalla kanssanne, mutta on vaikea vastata kämpillä olevaan omaan puhelimeeni tuleviin puheluihin, kun olen töissä.

Ensimmäisestä puhelusta ajattelin juuri noin - tuskin on tärkeää asiaa, jos ei jätä viestiä. Viidennen jälkeen aloin ihmetellä.
 

Museoesine

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja muut keskisuomalaiset
Onpas sm-liigan viralliset sivustot sekaisin. Tilastoja kun katsoo, niin tällä kaudella liigassa pelaa aika mielenkiintoisia joukkueita: Arsenal, Fops, Hermes, Hilpara, HJK, HPS, Olympia-84, RU-38, Tarmo, Upo, VehU, Vesa, WU..jne.

Hienosti toimii sivusto.
Olympia-84:ää lukuun ottamatta nuo ovat entisiä SM-sarjajoukkueita, jotka löytyvät vanhoista sarjataulukoista. Olympia-84 on ilmeisesti pelannut muutaman pelin kaudella 1983-84, kun kerran sen kauden sarjataulukossa mainitaan.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Olympia-84:ää lukuun ottamatta nuo ovat entisiä SM-sarjajoukkueita, jotka löytyvät vanhoista sarjataulukoista. Olympia-84 on ilmeisesti pelannut muutaman pelin kaudella 1983-84, kun kerran sen kauden sarjataulukossa mainitaan.
Tuo Olympia-84 on vuoden 1984 olympiajoukkue, joka pelasi tuolla kaudella kertaalleen jokaista liigajoukkuetta vastaan.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Tuo Olympia-84 on vuoden 1984 olympiajoukkue, joka pelasi tuolla kaudella kertaalleen jokaista liigajoukkuetta vastaan.
Ja saavutti muuten 10 pelistä enemmän pisteitä kuin HPK koko kauden 37 pelistä...
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Olympia-84:ää lukuun ottamatta nuo ovat entisiä SM-sarjajoukkueita, jotka löytyvät vanhoista sarjataulukoista. Olympia-84 on ilmeisesti pelannut muutaman pelin kaudella 1983-84, kun kerran sen kauden sarjataulukossa mainitaan.

Tiedän kyllä. Ihmetytti vaan mitä nuo joukkueet tekivät kauden 2007-2008 valikossa. Hilpara oli kyllä mulle uusi tuttavuus.
 
Olin äsken Macissa ravitsevalla aterialla ja siellähän pööpöili myös Ronald itse. Sehän oli tempputuulella ja tuli meidänkin pöytään temppuja esittämään. Leikkasin pariinkin otteeseen narun poikki, jonka RMcD sitten solmi, rullasi nyrkkiin ja sitten se olikin ehjä. En tajunnut, eli ihmettelen.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Olin äsken Macissa ravitsevalla aterialla
Minä taas ihmettelen jonkun käyttävän lausuntoa ravitseva ateria näiden pikaruokapaikkojen yhteydessä. Mahalaukun täytettä ne sapuskat ovat, mutta siihen se sitten taitaa jäädäkkin.

Muistan lukeneeni joitakin aikoja sitten tutkimuksesta, jossa joku nainen oli kuukauden testissä pelkästään näillä ruoilla. Sitä en muista, minkä ketjun ruokia siinä syötiin, mutta siis kaikki päivän ateriat tulivat samojen seinien sisältä. Sen kuukauden testin jälkeen nainen oli kovin heikossa kunnossa, sekä ravinnollisesti pahasti aliravittu.
 
Minä taas ihmettelen jonkun käyttävän lausuntoa ravitseva ateria näiden pikaruokapaikkojen yhteydessä. Mahalaukun täytettä ne sapuskat ovat, mutta siihen se sitten taitaa jäädäkkin.

Muistan lukeneeni joitakin aikoja sitten tutkimuksesta, jossa joku nainen oli kuukauden testissä pelkästään näillä ruoilla. Sitä en muista, minkä ketjun ruokia siinä syötiin, mutta siis kaikki päivän ateriat tulivat samojen seinien sisältä. Sen kuukauden testin jälkeen nainen oli kovin heikossa kunnossa, sekä ravinnollisesti pahasti aliravittu.
Oletko koskaan kuullut sellaisesta elokuvasta kuin Super Size Me?

Itse taas ihmettelen sitä, että kenen vastuulla on kaupungin katujen kunnostus (hiekoitus) ja miksei yksinkertaista työtä voi hoitaa kunnolla?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös