Ihmettelyketju

  • 6 344 527
  • 38 746

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ranskalaiset / ranskalaistaustaiset nimet ovat hauskoja. Marie-Philip Poulin (nainen) on Montrealin uusi konsultti ja esimerkiksi Marie-Pierre Kœnig (mies) oli ranskan marsalkka.

Olen joskus itsekin miettinyt asiaa.

On myös paljon ranskalaisia nimiä, jotka ovat kaksiosaisia, kuten esimerkiksi Jean-Luc, Jean-Paul tai Anne-Sophie. Tällaisen yhdistelmänimen toinen osa voi silloin tällöin olla normaalisti toiselle sukupuolelle annettava nimi, kuten Marie-George.

Tässä ei nyt vielä vastata itse kysymykseen, että miksi? Veikkaisin kuitenkin, että on haluttu antaa vaikkapa äidin, isän, mummon tai vaarin nimi osana nimeä ja päädytty siksi tuollaiseen kombinaatioon.

Tosin: esimerkiksi Philippe ja Marie mainitaan juurikin sellaisiksi nimiksi, mitkä ainakin ennen ovat Ranskassa olleet ns. sukupuolettomia nimiä, eli niitä on annettu sekä pojille että tytöille. Maria-nimiähän esiintyy myös espanjankielisissä miehissä, tulee esim. Espanjan maajoukkuefutari Jesus Maria Zamora mieleen.
 
Suosikkijoukkue
Nykäskylän ylpeys, Bunch of jerks
Ranskalaiset / ranskalaistaustaiset nimet ovat hauskoja. Marie-Philip Poulin (nainen) on Montrealin uusi konsultti ja esimerkiksi Marie-Pierre Kœnig (mies) oli ranskan marsalkka.
Englanninkielisessä maailmassahan noita on vaikka millä mitalla, esim. Alex, Blake, Drew, Taylor ja Jordan tulee mieleen.

E: ja lyhenteenä vielä vaikkapa Sam.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siis millainen jätkä oikein suostuu seurustelemaan muijan kanssa, joka kuuntelee jotain äänikirjoja tai omistaa jonkun museokortin. Silmälasit vielä kaupan päälle. Eikö harmaata tapettia saa k-raudastakin. Ja mummovainaalta ryijy seinälle. Nynnyys ja uusavuttomuus samassa paketissa. Pappavainaa kääntyy haudassa. Joo ton tinderin asensin.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Miksi mies ajaa aina autoa ja nainen istuu kyydissä?
Meillä on usein toisin päin. Itse pidän kovasti autolla ajamisesta ja mieheni mielestä se nyt vain on sellaista paikasta toiseen siirtymisen "pakkopullaa". Mies sanoo että ajoi aikoinaan niin paljon työmatkaa (Nastola-Salo) että hän on ihan puutunut ajamiseen. Että olen silläkin tavalla "kuohinut" mieheni että olen ottanut kuskin roolin.

Sitten kun nainen ajaa ja mies istuu kyydillä, niin se näyttää oudolta tai siltä, että mies on krapulassa tai kännissä.
Eiks se sitten muka ole?
Tämä on nyt niitä syvään juurtuneita "sukupuolistereotypioita". Tietenkin minä olen meillä aina "kännikuski" koska en käytä alkoholia. Mutta silti suurimman osan aikaa kyydissäni istuu ihan selvä mies. Että sitähän voi yrittää omassa päässään muuttaa tuota "jos nainen ajaa niin mies on kännissä"- olettamaa...
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Siis millainen jätkä oikein suostuu seurustelemaan muijan kanssa, joka kuuntelee jotain äänikirjoja tai omistaa jonkun museokortin. Silmälasit vielä kaupan päälle. Eikö harmaata tapettia saa k-raudastakin. Ja mummovainaalta ryijy seinälle. Nynnyys ja uusavuttomuus samassa paketissa. Pappavainaa kääntyy haudassa. Joo ton tinderin asensin.

Minä!
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Miksi mies ajaa aina autoa ja nainen istuu kyydissä? Sitten kun nainen ajaa ja mies istuu kyydillä, niin se näyttää oudolta tai siltä, että mies on krapulassa tai kännissä.
Meidän parisuhteessa mennään aina tällä linjalla. En itseasiassa ole miettinyt ensimmäistä vaihtoehtoa sen kummemmin. Toinenhan onkin sitten selkeämpi.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Meni yöunet (taas)!
Pyydän anteeksi! Nämä nyt on vain näitä kielikuvia, munat pysyy kyllä tallessa. En ole niihin iskemässä...
Loppujen lopuksi asia on niin että miehelläni on niin paljon munaa ettei häntä haittaa myöntää että akka ajaa, muija osaa käyttää moottorisahaa, hän ei ja emäntä hakkaa lähinnä halot, ajaa nurmet ja lämmittää saunan. Mies kuitenkin korjaa koneet ja autot (en mä osaa). Meillä on meidän oma tasapaino näissä ns. naisten&miesten töissä. Koko jaon pitäisi muka olla jo vanhanaikaista mutta joo...
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Välillä, tai oikeastaan useinkin, ihmetyttää kaikelaisten tutkimusten vastausvaihtoehdot. Lätkän MM-kisoihin liittyen tuli joku kysely ja siinä alkuun kyseltiin, kuinka monessa matsissa kummassakin kaupungissa kävit. Oma vastaukseni oli 1 matsi Helsingissä.

Sitten kysyttiin, kuinka paljon meni matkakuluihin ja ostoksiin (erikseen ruuat/juomat ja fanikamat). Pienin vaihtoehto oli jokaisessa 0-50 euroa. Eipä paljoa kerro yhden matsin kävijän tapauksessa.

Omalla kohdallani tarkka vastaus oli periaatteessa jokaiseen 0 euroa, koska en ostanut hallilta mitään ja matkoihin käytin HSL:n kausilippua, niin siitä ei tullut mitään lisäkuluja. Samaan harukkaan olisi siis mennyt suunnilleen 4-5 muovituoppia haaleaa bisseä, joku fanirätti ja ainakin melkein edestakaiset taksimatkat hallille. Tosin kysyttiin siinä mitä vekottimia käytti liikkumiseen, mutta kuitenkin.
 
Miksi mies ajaa aina autoa ja nainen istuu kyydissä? Sitten kun nainen ajaa ja mies istuu kyydillä, niin se näyttää oudolta tai siltä, että mies on krapulassa tai kännissä.
Meillä oli myös ennen näin etenkin pitkillä matkoilla. Vaimo sanoi että ei halua ajaa koska jännittää, eikä muutenkaan tykkää ajamisesta. Minuakin alkoi ajaminen vituttamaan, koska se on aina taistelua nukahtamista vastaan. Jossakin kohtaa sitten totesin, että minäkään en halua ajaa, ja jos halutaan jatkossakin siirtyä autolla pitkiä matkoja, niin kuski vaihtuu välillä. Alkuun tuntui syylliseltä ja väärältä istua oman auton etumatkustajan paikalla, mutta pian siihen tottui ja nyt 7-8 h ajomatkat ovat huomattavasti siedettävämpiä kokemuksia.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

vastaantulija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Määrätietoisesti HPK
Bloggaaja avautuu tuntemattoman kommentoinnista

Bloggaaja Julia Thuren, 35, avautuu kokemuksestaan, jossa tuntematon nainen on tullut kommentoimaan arvostelevasti, kun hänellä on ollut puhelin kädessä lastenrattaita työntäessä.

"– Jotenkin nää kansalaiskasvattajat ottaa aina tällaisia nuorehkoja naisia uhreikseen. Mä en tiedä mistä se johtuu, ja se harmittaa mua syvästi."

Hiljaiseksi vetää. Täytyy kyllä vahvasti ihmetellä, että tuon ikäinen nainen pitää itseään nuorehkona naisena
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Bloggaaja avautuu tuntemattoman kommentoinnista

Bloggaaja Julia Thuren, 35, avautuu kokemuksestaan, jossa tuntematon nainen on tullut kommentoimaan arvostelevasti, kun hänellä on ollut puhelin kädessä lastenrattaita työntäessä.

"– Jotenkin nää kansalaiskasvattajat ottaa aina tällaisia nuorehkoja naisia uhreikseen. Mä en tiedä mistä se johtuu, ja se harmittaa mua syvästi."

Hiljaiseksi vetää. Täytyy kyllä vahvasti ihmetellä, että tuon ikäinen nainen pitää itseään nuorehkona naisena
Typerää toisten asioihin puuttumista. Ennen kaikkea huonoa käytöstä.

Jos iästä puhutaan niin Julia veti myös iästä mukavasti. ”Joku 50-vuotias nainen… Toisaalta ”mua noin 20-30-vanhempi nainen”.
 
Viimeksi muokattu:

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Tiukat on säännöt japanilaisessa kouluissa. Tietenkin kaikilla on koulu-uniformut mutta myös alusvaatteiden väri on määrätty (yleensä valkoinen). Ja on kouluja joissa kaikilla pitää olla mustat hiukset joten jos hiukset vivahtavat ruskeaan ne pitää värjätä. Tänään oli juttua tästä Etelä-Suomen sanomissa (liitteessä osa jutusta).
Opiskelijaa oli käsketty värjäämään luonnostaan ruskeaan taittavat hiuksensa mustiksi, mutta jatkuva värjääminen vahingoitti hänen hiuksiaan ja päänahkaansa. Kun hän oli lopettanut värjäämisen, olivat opettajat painostaneet hänet jättämään koulun kesken muun muassa poistamalla hänen pulpettinsa luokasta.
 

Liitteet

  • Screenshot_20220609-192907~2.png
    Screenshot_20220609-192907~2.png
    240,9 KB · kertaa luettu: 76

Soutukorva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ihmettelen mihin Saulilla ja Jennillä tuli niin kiire pois Ahvenanmaalta? Kaarle Kustaakin lähti sitten nostelemaan rouvansa kanssa heti perään.
 

SgtMarkov

Jäsen
Edelleen muuten näkee kaupassa ihmisiä maski päässä, eikä siinä mitään. Mutta se mikä ihmetyttää, osa heistä kulkee siellä se lappu leuan alla. Miksi edes vaivautua virittämään sitä naamaria päähän jos sitä aikoo pitää noin?
 

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tinderissä vastaan tullut lause naisen kirjoittamana.

"Väite ettei naiset aloita koskaan keskustelua pätee myös miehiin"

Tulkaa nyt joku avaamaan tämä logiikka? Onkohan tämä huuliveikkojen Sovinistit ohjelmasta? Tai siis kuvitteellisen Te Naiset lehden feministit osiosta?
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Mikä on UFEA Nations League ja kuka on Ed Sheeran?
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Edelleen muuten näkee kaupassa ihmisiä maski päässä, eikä siinä mitään. Mutta se mikä ihmetyttää, osa heistä kulkee siellä se lappu leuan alla. Miksi edes vaivautua virittämään sitä naamaria päähän jos sitä aikoo pitää noin?
Harvemmin noita maskia pitäviä näkee. Jotenkin hassulta tuntuu, että nyt herättää huomiota ihmiseen, joka kulkee maski naamalla, kun pari kuukautta tilanne oli juuri toisinpäin. Nopeasti muuttunut tilanne kyllä.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Miksei kaikki ihmiset voi olla kilttejä ja ystävällisiä ja halata toisiaan? Olisi paljon kivempi maailma.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Miksei kaikki ihmiset voi olla kilttejä ja ystävällisiä ja halata toisiaan? Olisi paljon kivempi maailma.

En erityisesti välitä halaamisesta. Saati, että joutuisi halailemaan vieraiden ihmisten kanssa.

Tekisi siis mieli olla epäystävällinen ja sanoa sinulle rumasti, kun tuollaisen toiveen menit esittämään. Ja todistan täten samalla, että ihmiset ovat liian erilaisia keskenään, joten maailmasta voisi tulla kivempi.
 

Glove

Jäsen
Jalkapallokentän pienin sallittu pituus on 90 metriä. Suurin sallittu leveys on myöskin 90 m. Miltähän jalkapallo näyttäisi neliönmuotoisella kentällä? Muutuisiko taktiikat mitenkään? AInakin laitapelaajilla olisi reilusti enemmän tilaa.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Olen tässä ihmetellyt kun tuolla Facebook-ryhmässä Ei mennyt niin kuin Strömsössä on tarinoiden taso mielestäni viime kuukausina tippunut aika paljonkin. Ennen nuo oli kerta toisensa jälkeen aika hulvattomia ihmisille sattuneita kommelluksia mutta nykyään nuo tarinat on aika mitäänsanomattomia, väkisin tehdyn tuntuisiakin.

Onko ihmisillä loppuneet tarinat kesken? Ja kokemukset tullut jo kerrottua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös