Minua ihmetytti se, että aika moni ihminen ei osaa uida.
Siirsin ihmettelyni tänne, ettei armeijankäymisketju lähde henkseleistään irti. Olen tuota nimittäin ihmetellyt useasti, kun rouvan kanssa ollaan käyty Caribiassa lillumassa. Tulee siinä kuitenkin vaihdettua sinne yläkerran uima-altaan puolellekin, en muista pitkäkö kyseinen allas on, mutta tapaan kiskaista sen kaikessa rauhassa sammakko- ja koiratyyleillä kymmenisen kertaa päästä päähän. Haluaisin sanoa, että krooliuintia, mutta sitä hätäinen huitomiseni ei ole, kutsun sitä nyt selvyyden vuoksi koiratyyliksi. Siinä uiskennellessa törmää välillä verrokkeihini, eli tässä tapauksessa laiskanpulskeassa kunnossa oleviin reilusti yli kolmekymppisiin aikamiehiin, joille jo kaksi altaanväliä (tai oikeastaan vain yksi, koska seisovat käännöksen aikana) tuottaa uskomatonta vaikeutta. Ja meikäläinen on sentään runneltu invalidi.
Mitä vitun vittua, mä pidin pitkälle parikymppiseksi täysin selvänä, että kaikki suomalaiset osaavat uida. En keksi kavereistani ainuttakaan joka ei pystyisi edes välttävästi uimaan 25 metriä hukkumatta. Jumalauta, aikuiset miehet. Toisaalta maaseudulla (ja saaristossa) lapsuuteni ja pitkälle nuoruutta viettäneenä mulla on asiasta ehkä vähän vääristynyt käsitys, kun siellä oli tapana käydä kesäisin - heti luonnonvesien riittävästi lämmettyä - useamman kerran viikossa kaverien kanssa uimassa. Tai no rannalla viettämässä aikaa ja uimassa, mutta kuitenkin.
Uimakouluun menin joskus 6-7-vuotiaana, mutta osasin jo sitä ennen sen verran uida, että pinnalla pysyin. Missä ja miten tämän taidon opin, en muista. Ei siitä samanlaista muistijälkeä ole jäänyt, kuin siitä kun isä otti 5-vuotiaan (?) Trenchtownin Tunturi Ponista apupyörät pois ja siitä liikkeelle lähtiessä älysin heti, että mähän pysyn pystyssä, mähän osaan. Kaaduin kyllä sitten kääntyessäni takaisin, mutta epäonnistuminen (varsinkin kivulias sellainen) opettaa.
Yläasteen vuosina käytiin talvisin liikuntatunneilla Turussa (!) asti uimassa oikein hallissa. Näinä vuosina suoritin niitä SUH:n uintimerkkejä. Mulla on uimamaisterin "paperit", mutta siinäkin on hassua se, että muistan paremmin kyseisessä "kokeessa" epäonnistumisen, kuin onnistumisen. Ekalla kerralla jäi kiinni siitä, kun en uskaltanut hypätä pää edellä oliko se nyt kolmesta metristä. Seuraavalla kerralla nielin pelkoni ja sisuuntuneena leiskautin betonilta veteen pää edellä. Tämä hetki on jäänyt mieleen siitä, että siihen paikkaan sammui aluillaan oleva korkeanpaikankammoni.
http://www.suh.fi/files/1212/Uinnintavoitetaulukko_2014.pdf
Jos nyt tuosta nykyajan kriteerejä eri merkeille katsoo, niin oletan aidosti, että yli 95 prosenttia suomalaisista pystyisi suorittamaan tuon Alkeismerkin, eli oletan yli 95 %n suomalaisista pysyvän mökkirannassa pinnalla. Oletan väärin, pahasti väärin. Vuonna 2011, kun aikuisten ja kuudesluokkalaisten uimataitoa on viimeksi tutkittu THL:n toimesta todettiin, että
"tutkimuksen mukaan 15-64-vuotiaista 68 prosenttia osasi uida.
http://www.suh.fi/files/200/uimataitoraportti_fin.pdf
68 prosenttia? Miksi mä en tunne yhtään uimataidotonta aikuista ihmistä? Tai varmaan tunnen, mutta ei tule yhtään mieleen.