Mihin hiivattiin ovat kadonneet tavalliset roskikset?
Olen ihmetellyt tätä asiaa ennenkin ja kiroillut hiljaa mielessäni. Tänään kuppi täyttyi lopullisesti ja läikkyi yli. Olin muutama päivä sitten hieman vaeltamassa lähimetsissä ja grillaamassa nuotiolla/laavulla. Tietysti polttelin siinä mahdollisimman paljon, mutta kyllä sitä roskaa kuitenkin jäi jonkin verran. Luonnossa liikkuessa mulla on yksinkertainen periaate: kaikki mitä jaksan luontoon kantaa, jaksan kantaa myös takaisin. Mä en siinä parkkipaikallakaan havainnut mitään yleistä roskista, joten heitin roskapussin autoon. Myöhemmin siivosin vielä autoakin siihen samaan roskapussiin.
Toisin sanoen mulla oli autossa sellainen puoliksi täysi muovipussi polttokelpoista jätettä. Mutta eipä sellaisen tipauttaminen käykään niin yksinkertaisesti kuin kuvittelisi. Joka puolella on kaikkia saatanan lasi-, paperi-, pahvi- ja metallikeräyslaatikoita. Mistä löytyy "normaali" roskis? Pikkuroskiksia kyllä riittää, joissa on aukko halkaisijaltaan 5cm tai 5x5cm. Jossain parkkipaikoilla näkyy perinteisiä jätesäiliöitä merkinnöillä "polttokelpoinen jäte" tai "energiajae". Mitä nämä sitten? Niissä on kannet vittu MUNALUKOILLA kiinni!!!
Tässä vaiheessa ei ollut kovin kaukana, että mä olisin nakannut sen saatanan roskasäkin auton ikkunasta johonkin ojaan. Olisihan se kiva hieman kierrättää ja pelastaa omalta osaltaan maapalloa, mutta kun sille ei anneta mahdollisuutta. Mihin nakkaan Turun kaupungin laitamilla reilun puolikkaan pussin polttokelpoista jätettä? Ei tuollaisen pitäisi olla niin saatanan vaikeata, mutta näköjään on! Loppujen lopuksi kurvasin paikallisen McDonald'sin pihaan ja sieltä parkkipaikalta löytyi sentään suhteellisen normaalilla aukolla varustettu roskapönttö. Ensi kerralla mä en kyllä kurvaile yhtään sen kauempaa, vaan nakkaan roskapussini ensimmäisen LUKOSSA olevan jätesäiliön kannen päälle.