Kaiser Soze kirjoitti:
On melkoista junttiutta olla maistamatta ruokaa ja silti kutsua sitä pahaksi.
No tuohan nyt on aivan selvä asia. Et joko osannut lukea kirjoittamaani tai ymmärsit väärin tai sitten vain halusit ymmärtää väärin. Vuosien varrella on tullut maistettua kuitenkin niin paljon erilaisia ruokia ja niiden yhdistelmiä, että osaan varoa tiettyjä ruokia ihan ilman suurempaa vaivaa. Kaikkiruokaiseksi olen hirvittävän valikoiva. Näin esimerkkinä vihaan viipaloituja sieniä (oikeastaan kaikkea mitä sienistä tehdään), mutta koska olen aina pitänyt marinaadijutuista, päätin maistaa valkosipulichilimarinoituja kokonaisia herkkusieniä, jotka ihan itse vieläpä ostin. Hulluutta, mutta pidin niistä valtavasti. Silti pystyn silmämääräisesti sanomaan joistakin ruuista, etten pidä. Joskus olen kyllä kiusallani koittanut onko mieli tai makuhermo muuttunut, mutta eipä ole näin vielä käynyt.
En todellakaan usko siihen, että kaikkea pitää maistaa. Jos on valittavana joku josta tietää pitävänsä ja jotain mistä luulee ettei pidä, on minulle luonnollinen valinta laittaa suuhun sitä mistä pitää. Eikä se vähennä yhtään makunautintojani, päin vaston lisää niitä.
Jos taas nauttii uusien ruokien kokeilemisesta suunnattomasti, tai edes vähän, niin siitä vaan. En vain ymmärrä miksi niitä pitää väkisillä muille tuputtaa. Itse olen kuitenkin realisti näissäkin asioissa elikkäs jos olen esimerkiksi kutsuilla missä ei voi valita ruokaansa ja eteen työnnetään jotain jota ei tunnista, mutta on melko varma kutina, että ei pidä niin tottakai yritän syödä. Johtuu ihan siitä etten pidä nälän tunteesta sen enempää kuin pahoista mauista suussa. Yllättävän harvoin kuitenkaan etukäteen odotettu maku poikkeaa todellisuudesta, mutta en silloin ala mekastamaan, että voihan vittu mitä paskaa. Syön sen mitä pystyn ja ellei kyseinen ruoka tule ylöspäin, mätän luultavasti kaiken mitä lautasella on. Jos taas alkaa orastavat yökköreaktiot niin lopetan syömisen aivan varmasti ja vaikka valehtelen etten vain jaksa syödä tai sanon suoraan ettei maistu. Riippuu tosin täysin tilaisuudesta.
EDIT: Etanoita testaan varmasti kun eteen sattuu. Apinanaivoista en ole varma, mutta luultavasti maistaisin.. ihan vain sen takia, että voi sanoa :D Hyönteisiä en maistaisi, koska en tunnusta niiden täyttävää efektiä. Monet kalaruuat/ankeriaat jäävät myös suosiolla väliin ja esim. monen kehumat nahkiaiset eivät tule ikinä päätymään suuhuni. Enkä todellakaan kaipaa tietoa miltä ne maistuu.