Ihmettelyketju

  • 6 399 242
  • 38 815

Museoesine

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja muut keskisuomalaiset
Cmprs kirjoitti:
Eikö stadioneilla olisi jo kattattanut/kanattaisi tehdä pikaisia muutostöitä, jotta katsojat pääsisivät taas katsomaan pelejä ja tuomaan rahaa niin liitolle kuin seuroillekin? Nykyinen tilanne ei varmaan palvele ketään.
Onhan noita muutostöitä tehty ja esimerkiksi San Sirolle voi taas päästää muitakin kuin kausikorttilaisia. Samoin monilta muilta kentiltä on rajoitukset poistettu ja Serie A-joukkueista suljettujen ovien takana Catania ja Ascoli. Catania pelasi kaiken lisäksi ainakin pari viikkoa sitten kotiottelunsa Pohjois-Italiassa ja tuolloin Tuomas Virkkunen kertoi, että Catania joutuisi pelaamaan kaikki loppukauden kotiottelunsa Sisilian ulkopuolella rangaistuksena.
 

Paastainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP & 80-luvun HoNsU
Olen elänyt 40-vuotta siinä luulossa, että pääkaupunkiseudulla osataan ajaa autoilla sujuvasti, mutta kuluvan talven aikana kun olen joutunut viikoittain ajelemaan Treelta Lauttasaareen, olen alkanut ihmetellä miten täällä on aina aamuruuhkassa "isojen poikien kaista" tukossa ja naisten kaista sujuu joten kuten.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Broidi kävi ostamassa työmaalle abloyn jämerän turvalukon kopin oveen ja maksoi 180 €!

Mitä hemmettiä oikeesti, ei ole tullut koskaan hankittua lukkoja ja hinta yllätti. Veikkasin jotain 50 € mutta olikin 180€.
 

lunar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Real Madrid
Olutpullojen lasin väri

Mistä johtuu, että suomalaiset olutpullot ovat valmistettu ruskeasta lasista? Monet eurooppalaiset oluet on pullotettu vihreään lasiin, joka ainakin minusta on huomattavasti mielyttävämmän näköistä. Tosin kyllä se kalja ruskeastakin pullosta ihan hyvin uppoaa.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No tämä nyt ei ole mikään maailman suurin ihmettelyn aihe, mutta kerronpa kuitenkin.

Mä asun melko lähellä tota kauppakeskus Itäkeskusta, ja tuolta tuntuu löytyvän liikkeitä lähes laidasta laitaan. Esimerkiksi erilaisia urheiluvälinekauppoja löytyy noin kymmenen kappaletta, kuten myös esimerkiksi kodinkoneliikkeitäkin. Monesti jos jotain pitää katsella, kuten esimerkiksi kun mutsi oli ostamassa viime viikolla uutta tietokonetta ja toissaviikolla taulutelkkaria, niin mä kiersin noi itiksen sen alan liikkeet läpi ja siten siis sain hyvän käsityksen hinnoista ja muutenkin tämän päivän tarjonnasta.. En mä kyl yleensä mutsia näe kuin keskimäärin noin 1-2 kertaa vuodessa, ettei siis kenenkään kannata nyt tosta virheellisesti luulla että mä joku mammanpoika olisin. No mut kuitenkin, viime viikolla yks päivä ajattelin kierrellä matkatoimistoja ja katsella itselleni äkkilähtöä, mutta niitä matkatoimistoja ei löytynytkään kuin yksi (matka-vekka). Sitä siis hieman ihmettelin.
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Pete2004 kirjoitti:
No tämä nyt ei ole mikään maailman suurin ihmettelyn aihe, mutta kerronpa kuitenkin.
Mikäs mies sinä olet, kun mutsiasi tapailet? Hyi saatana! Varmasti joku mammanpoika, luultavasti vielä homokin. Kai juot siideriä?
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Pete2004 kirjoitti:
Mä asun melko lähellä tota kauppakeskus Itäkeskusta, ja tuolta tuntuu löytyvän liikkeitä lähes laidasta laitaan.
(klips)
No mut kuitenkin, viime viikolla yks päivä ajattelin kierrellä matkatoimistoja ja katsella itselleni äkkilähtöä, mutta niitä matkatoimistoja ei löytynytkään kuin yksi (matka-vekka). Sitä siis hieman ihmettelin.
Johtunee siitä oletuksesta, että itäisessä Helsingissä asuvilla ei ole varaa matkustaa. Keskustan alueella pukkaa sitten matkatoimistoa enemmänkin. Mistä lie johtuu...
 

Rocco

Jäsen
lunar kirjoitti:
Mistä johtuu, että suomalaiset olutpullot ovat valmistettu ruskeasta lasista? Monet eurooppalaiset oluet on pullotettu vihreään lasiin, joka ainakin minusta on huomattavasti mielyttävämmän näköistä. Tosin kyllä se kalja ruskeastakin pullosta ihan hyvin uppoaa.

Olut ei parane pullottamisen jälkeen, vaan sen laatu alkaa vähitellen heiketä. Mallasjuomaa uhkaa hapettumisen lisäksi lasin läpi siilautuva valo. Se käynnistää tuotteessa useita kemiallisia reaktioita, jotka synnyttävät makua heikentäviä rikkiyhdisteitä. Kärsineessä tuotteessa maistuu ”valon maku”, sanovat asiantuntijat.

Pitkäaaltoinen uv-säteily (350-500 nanometriä) altistaa haitallisille reaktioille. Ruskea lasi turvaa parhaiten näiltä säteiltä. Vihreän pullon antama suoja on jo selvästi heikompi. Suomalaisessa oluessa on harvoin ”valon makua”, koska täällä suositaan ruskeita pulloja. Olut on hyvä säilyttää pimeässä ja viileässä.

Julkaistu Tiede 2000-lehdessä 7/1996
Vastaaja
Hannele Virtanen
Tutkija
VTT:n panimotekniikan jaosto
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Simon kirjoitti:
Johtunee siitä oletuksesta, että itäisessä Helsingissä asuvilla ei ole varaa matkustaa. Keskustan alueella pukkaa sitten matkatoimistoa enemmänkin. Mistä lie johtuu...
Vastaavanlainen seikka todettiin Discovery dokkarissa, jossa kerrottiin Barcelonan Forumin tms rakentamisesta (semmonen hervoton rakennusprojekti 1000:ssa päivässä). Joku arkkitehti tms totesi, että itäpuolella kaupunkeja on yleensä köyhempää. Pidin sitä läppänä kunnes mietin että kai se ihan tosissaa oli. Joku yhteiskuntatieteitä tunteva osaa varmaan selostaa asiasta tarkemmin.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Rocco kirjoitti:
Suomalaisessa oluessa on harvoin ”valon makua”, koska täällä suositaan ruskeita pulloja.
Suomessa tehdään oluita Immo-tekniikalla, jossa oluen paneminen kestää tunteja (muualla maailmassa viikkoja), mutta suomipoika panostaakin oluen tekemisen sijasta sen säilyvyyteen.

Todellakin tähän ketjuun sopivaa kamaa.
 

Rocco

Jäsen
mekabyte kirjoitti:
Vastaavanlainen seikka todettiin Discovery dokkarissa, jossa kerrottiin Barcelonan Forumin tms rakentamisesta (semmonen hervoton rakennusprojekti 1000:ssa päivässä). Joku arkkitehti tms totesi, että itäpuolella kaupunkeja on yleensä köyhempää. Pidin sitä läppänä kunnes mietin että kai se ihan tosissaa oli. Joku yhteiskuntatieteitä tunteva osaa varmaan selostaa asiasta tarkemmin.
Kuulin tästä itsekin. Muistelen että syykin oli osittain niin yksinkertainen, että aurinko laskee länteen. Köyhille ei voi antaa aurinkoa yhtä paljon kuin rikkaille. Toinen syy oli myös myös se, että entisaikaan viholliset ovat tulleet idästä ja länsi on ollut aina kohde kehittymiselle. Siksi köyhät ovat aina olleet vihollisen puolella hidastamassa ja vaikeuttamassa hyökkäystä, jos tulee hyökkäys. Olikohan vielä mainintaa siitä että entisajan merenkäynnissä oli niinkään kehityssuuntana länsi, jolloin varsinkin länsipuoli kaupungista (joka siis useinmiten satamakaupungeissa oli se sataman puoli) kehittyi ja vaurastui merenkäynnin takia nopeammin.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
HIFK
mekabyte kirjoitti:
Vastaavanlainen seikka todettiin Discovery dokkarissa, jossa kerrottiin Barcelonan Forumin tms rakentamisesta (semmonen hervoton rakennusprojekti 1000:ssa päivässä). Joku arkkitehti tms totesi, että itäpuolella kaupunkeja on yleensä köyhempää. Pidin sitä läppänä kunnes mietin että kai se ihan tosissaa oli. Joku yhteiskuntatieteitä tunteva osaa varmaan selostaa asiasta tarkemmin.
Jaa. Oma kommenttini oli lähinnä väsynyt provoyritelmä, mutta sehän on hyvä, jos asiasta löytyy oikein jotain faktan tapaista tutkielmaa.
 

Rocco

Jäsen
Simon kirjoitti:
Jaa. Oma kommenttini oli lähinnä väsynyt provoyritelmä, mutta sehän on hyvä, jos asiasta löytyy oikein jotain faktan tapaista tutkielmaa.
Helsingin kohdalla se ei varmaan ollut edes provo ;)
 

Mietsuslav

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Paastainen kirjoitti:
Olen elänyt 40-vuotta siinä luulossa, että pääkaupunkiseudulla osataan ajaa autoilla sujuvasti, mutta kuluvan talven aikana kun olen joutunut viikoittain ajelemaan Treelta Lauttasaareen, olen alkanut ihmetellä miten täällä on aina aamuruuhkassa "isojen poikien kaista" tukossa ja naisten kaista sujuu joten kuten.
No, ei kai se, että pääkaupunkiseudulla osataan ajaa sujuvasti tee sen ulkopuolelta tulevista sen parempia kuskeja.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Paastainen kirjoitti:
Olen elänyt 40-vuotta siinä luulossa, että pääkaupunkiseudulla osataan ajaa autoilla sujuvasti, mutta kuluvan talven aikana kun olen joutunut viikoittain ajelemaan Treelta Lauttasaareen, olen alkanut ihmetellä miten täällä on aina aamuruuhkassa "isojen poikien kaista" tukossa ja naisten kaista sujuu joten kuten.

Ei ihan suoraan noin, mutta pienellä seuraamisella oppii sen, että missä kohtaa tietty kaista vetää keskimäärin paremmin. Sitten voit alkaa muita vituttavaan kaistahyppelyyn.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Ihmettelen sitä kun jääkiekkoon on kova intohimo mutta mestis se ei kiinnosta tippaakaan, ei kiinnosta ei niin sitten millään. Olen yrittänyt katsella urh.kanavaltakin sitä mutta ei vaan jaksa.
 

Tuzzi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
-Niks- kirjoitti:
Ihmettelen sitä kun jääkiekkoon on kova intohimo mutta mestis se ei kiinnosta tippaakaan, ei kiinnosta ei niin sitten millään. Olen yrittänyt katsella urh.kanavaltakin sitä mutta ei vaan jaksa.

Ihmettelen tosiaan. Itse olen nyt katsonut ensimmäistä kertaa tämän kauden aikana kokonaisen Mestis-matsin mutta aina kun olen ollut tv:n ääressä niin on tullut katseltua. Mielestäni pelit ovat erittäin viihdyttäviä: hyökkäysvoittoista, taklauksia ja tunteetkin käyvät kuumina. Ja mikä parasta, jatkoerä ja jännitystä luvassa.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Tuzzi kirjoitti:
Ihmettelen tosiaan. Itse olen nyt katsonut ensimmäistä kertaa tämän kauden aikana kokonaisen Mestis-matsin mutta aina kun olen ollut tv:n ääressä niin on tullut katseltua. Mielestäni pelit ovat erittäin viihdyttäviä: hyökkäysvoittoista, taklauksia ja tunteetkin käyvät kuumina. Ja mikä parasta, jatkoerä ja jännitystä luvassa.

Kai siinä sekin piilee kun ei ole tullut tosiaan seurattua yhtään ja kun on kyseessä joidenkin mainostama "paska mestis" niin siitä on omanlaisensa tyhmät vibat päällä automaattisesti. Vielä kun ei ole mitään suosikkijoukkuettakaan siellä niin sekin verottaa jotenkin täysin kiinnostusta. Asenne se tässä kuitenkin on se suurin juttu. Mukavaa peliähän se kuitenkin on, ei siinä mitään.
 

Jeffrey

Jäsen
Simon kirjoitti:
Johtunee siitä oletuksesta, että itäisessä Helsingissä asuvilla ei ole varaa matkustaa. Keskustan alueella pukkaa sitten matkatoimistoa enemmänkin. Mistä lie johtuu...

Tästä muuten tuli mieleen parin viikon takainen ihmettelyn aiheeni. Ostin tossa kuun alussa taulutelkkarin ja kiersin varmaan puolet pk-seudun elektroniikka kaupoista ja etsin sopivaa telkkaria. Suuri ihmettelyn aiheeni oli se, että kauppakeskus Sellossa joka siis sijaitsee "rikkaalla" Leppävaaran alueella Espoossa oli todella paljon huonolaatusempia telkkareita myynnissä kuin köyhien alueella Vantaan Myyrmäen Myyrmannissa.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
mekabyte kirjoitti:
Vastaavanlainen seikka todettiin Discovery dokkarissa, jossa kerrottiin Barcelonan Forumin tms rakentamisesta (semmonen hervoton rakennusprojekti 1000:ssa päivässä). Joku arkkitehti tms totesi, että itäpuolella kaupunkeja on yleensä köyhempää. Pidin sitä läppänä kunnes mietin että kai se ihan tosissaa oli. Joku yhteiskuntatieteitä tunteva osaa varmaan selostaa asiasta tarkemmin.

Miksiköhän Tampere on tässäkin poikkeus? Mansessahan kaikki haluavat nimenomaan itäpuolelle. Siellähän joku Tesoma tai Lentävänniemi koetaan olevan jo melkein turkua.

t. hanu
 

scholl

Jäsen
Mietin, että pitääkö asiasta mainita täällä vai vitutusketjussa. Näin Fältoverstenin McDonald'sissa tyypin, josta ei tiennyt onko mies vai nainen, mutta se ei nyt vielä mitään, mutta toisekseen pukeutuminen oli:
vanhahtavan tyylinen Adidaksen Barcelona -verkkaritakki, ikivanhat Conversen tennarit, missä nauhat olivat auki, mustat sukkahousut ja suhteellisen lyhyet siniset Bermudashortsit upslaakilla (voisi olla esim. Gant). Järkytys oli sanoinkuvaamaton, kun tuollaista näkee.

Ihmettelen, että joku on niin voinut pukeutua.
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Jeffrey kirjoitti:
Tästä muuten tuli mieleen parin viikon takainen ihmettelyn aiheeni. Ostin tossa kuun alussa taulutelkkarin ja kiersin varmaan puolet pk-seudun elektroniikka kaupoista ja etsin sopivaa telkkaria. Suuri ihmettelyn aiheeni oli se, että kauppakeskus Sellossa joka siis sijaitsee "rikkaalla" Leppävaaran alueella Espoossa oli todella paljon huonolaatusempia telkkareita myynnissä kuin köyhien alueella Vantaan Myyrmäen Myyrmannissa.

Köyhällä ei ole varaa ostaa huonoa.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jeffrey kirjoitti:
Suuri ihmettelyn aiheeni oli se, että kauppakeskus Sellossa joka siis sijaitsee "rikkaalla" Leppävaaran alueella Espoossa oli todella paljon huonolaatusempia telkkareita myynnissä kuin köyhien alueella Vantaan Myyrmäen Myyrmannissa.

En nyt ihan heti lähtisi väittämään, että Leppävaara olisi jotenkin oleellisesti Myyrmäkeä vauraampaa seutua. Kyllähän Myyrmäessä kuitenkin suurin osa taloista on ihan omistusasuntoja eikä kaupungin vuokrakasarmeja ole juuri nimeksikään. Samantyyppinen meininki taitaa tosin olle Lepuskissakin, mutta ei se nyt millään mittarilla mikään varsinainen vaurauden tyyssija ole.
 

julle-jr

Jäsen
scholl kirjoitti:
Mietin, että pitääkö asiasta mainita täällä vai vitutusketjussa. Näin Fältoverstenin McDonald'sissa tyypin, josta ei tiennyt onko mies vai nainen, mutta se ei nyt vielä mitään, mutta toisekseen pukeutuminen oli:
vanhahtavan tyylinen Adidaksen Barcelona -verkkaritakki, ikivanhat Conversen tennarit, missä nauhat olivat auki, mustat sukkahousut ja suhteellisen lyhyet siniset Bermudashortsit upslaakilla (voisi olla esim. Gant). Järkytys oli sanoinkuvaamaton, kun tuollaista näkee.

Ihmettelen, että joku on niin voinut pukeutua.
No on olemassa melko vähän mitään absoluuttisia totuuksia siitä, että miten ihmisten pitäisi pukeutua, eli mikä tyyli on oikein ja mikä väärin. Omasta mielestäni on ihan hyvä, että kaikki eivät näytä samalta mielikuvituksettomalta massalta. Jos jollekin suomalaiselle ei jonkun tukholmalaisen pukeutumistyyli kelpaa niin voivoi. Itseäni ei ainakaan kiinnostaisi oikeastaan paskaakaan, jos olisin tämä kyseinen tukholmalainen. Mutta mielipideasioitahan nämä tietysti ovat.
 

nufc

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ketterä,Newcastle United
scholl kirjoitti:
Mietin, että pitääkö asiasta mainita täällä vai vitutusketjussa. Näin Fältoverstenin McDonald'sissa tyypin, josta ei tiennyt onko mies vai nainen, mutta se ei nyt vielä mitään, mutta toisekseen pukeutuminen oli:
vanhahtavan tyylinen Adidaksen Barcelona -verkkaritakki, ikivanhat Conversen tennarit, missä nauhat olivat auki, mustat sukkahousut ja suhteellisen lyhyet siniset Bermudashortsit upslaakilla (voisi olla esim. Gant). Järkytys oli sanoinkuvaamaton, kun tuollaista näkee.

Ihmettelen, että joku on niin voinut pukeutua.

Vähä erikoiselta kuulostaa,olisit vetäny sitä korville käsilaukullas.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös