Uleåborgir
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Missä muodossa nuo tuottajahinnat ovat? Eli saako tuottaja tuon hinnan siitä tuotteesta, joka kaupasta löytyy vai onko välissä kuluja aiheuttavia jalostusvaiheita?
Itse olen valmis maksamaan enemmän lähiruuasta ja onneksi sitä onkin kohtuullisesti tarjolla.
Tätä en tiedä, eikä Ilta-Sanomatkaan sitä luonnollisesti ilmoittanut.
benicio kirjoitti:Tuli mieleen semmoinen hölmö hypoteettinen skenaario, että s-kaupan kassalla saisi halutessaan ohjata omat bonuksensa tuottajalle (MTK:n kautta?) ja kauppa laittaisi siihen vielä omasta pussistaan puolet lisää. Moniko tällaisessa tapauksessa painaisi sitä "annetaan tuottajalle"-nappulaa? Ei vittu kukaan.
Jatkan spekulointia sillä, että luultavasti tällaisen mahdollisuuden tarjoaminen asettaisi lisää korotuspaineita lihan myyntihintaan kuluttajalle.
SamSpade kirjoitti:Olen ennenkin kirjoitellut jonnekin ketjuun näistä vähittäiskaupan katteista jne. Sinne ne rahat valuvat, tuottajahinnat eivät ole vuosiin juuri nousseet, joskus jopa laskeneetkin. ALV:a kaupat väittävät paholaiseksi joka nostaa hintoja, mutta katteiden kehitys vähittäiskaupassa on silti ollut huima viime vuosina.
Kaupan hintojen ihmettelyä lisääkin se, että tuottajahinnat ovat kuulemma hyvin alhaiset. Tässä tavallisen asiakkaan maksaman hinnan korottamisessa ja katteissa on taustalla sama ilmiö kuin energiantuotannossa vesivoimalla. Oli vettä altaissa liikaa tai liian vähän tai juuri sopivasti, niin aina joutuu lisäämään kuluttajahintaa. Tämä johtuu siitä, että sähköyhtiö menettää jotakin aina. Silti nämä yhtiöt tuottavat aina vain enemmän rahaa.
En ole vasemmistolainen, mutta kai sitä ihmetellä saa kuitenkin?