Tori.fi käyttäjät
Tulipa tässä muutama viikko sitten hommattua itselleen ihmettelyä ihan reilusti. Laitoin vanhan kännykkäni myyntiin tori.fi-palveluun. Harvemmin olen näitä osto- ja myyntipalveluita käyttänyt, varmaan viimeksi viisi vuotta sitten Huuto.netiä. Nyt jätin Huuto.netiin pistämättä, kun en muistanut vanhoja tunnuksia ja sinne taidetaan nykyisin vaatia tunnistautumista, jota yritän netissä välttää (joo, kyllä mulla on nettipankkitunnukset). Huuto.netissä tuli sekä myytyä että ostettua tavaraa ja poikkeuksetta ihan normi-ihmisten kanssa hyvässä yhteisymmärryksessä.
No tästä Tori.fi:stä... Laitoin alkuun korkean myyntihinnan (100 e), jota en uskonut ikinä saavani, mutta siihen jäi kymppi tai jopa pari tinkimisvaraa. Laitoin sunnuntai-iltana yhdeksältä ilmoituksen ja puhelin alkoi soida 22.30, kun ilmoitus oli julkaistu. No en helvetissä puoli yhdeltätoista illalla ala puhelimessa tinkaamaan, kun pitäisi nukkua. Yksi innokas soitti kolmesti vielä 23 jälkeen, vaikka laitoin tekstarin että soitellaan aamulla. Ekaan viikkoon tuli varmaan kymmenen yhteydenottoa, jossa tarjottiin 50-60 euroa! Lisäksi kysyttiin asioita, jotka lukivat ilmoituksessa ja jotka varmasti ovat ostajan tiedossa, jos osaa arvottaa tuotteen vain 50-60 euron arvoiseksi minun satasen pyyntöäni vastaan. Nämä lähinnä hymyilyttivät, eivät vielä saaneet ihmettelyasteelle. Pari lukutaidotonta idioottia myös soitti ja ihmetteli noita asioita ääneen. Yhdenkään selväpäisesti käyttäytyneen kanssa en jutellut.
Ensimmäinen ihmettely tuli puhelusta, jonka sain kesken JYP - HIFK -ottelun 21.1. Tai viidestä puhelusta, jotka tulivat viiden minuutin sisään samasta numerosta kesken toisen erän. Kolmanteen vastasin ja sanoin, että olen kiekkopelissä, soitan erätauolla. Soitti silti kahdesti, ennen kuin soitin takaisin. Kieltämättä kuulosti siltä, että soitin paikalliseen pizzeriaan. Se vähän suomea osannut kaveri oli puhelimessa ja puhelinta vissiin tarvinnut suomea osaamaton kaveri huuteli taustalta minulle tuntemattomalla kielellä ohjeita mitä kysytään. Ehdotettiin mm. että lähettäisin puhelimen heille pariksi viikoksi testattavaksi, jonka jälkeen he kertoisivat minkä verran ovat valmiita maksamaan. Arvatkaa suostuinko? Toinen ehdotus oli, että antaisin tälle 1,5 vuotta vanhalle Nokialle takuut, että jos se hajoaa vuoden sisällä maksan rahat takaisin. Ihan varmasti. Monta muutakin ihmeteltävä kysymystä 18 minuutin erätaukoon mahtui, mutta lopulta sovittiin kaupat. Ehdotin, että laitan tekstiviestillä tilinumeron, johon maksavat ja lähetän puhelimen heti kun rahat näkyvät. Ei käynyt, halusivat laittaa sähköpostia minulle, johon vastaisin tilinumerolla ja sitten tehtäisiin kaupat. Tuo sähköposti on vieläkin tulematta, vaikka olen odottanut sitä kuin Olli Malmivaaran tekemää maalia...
Noo, sittemmin on ehdotettu paria jo lähelle hintapyyntöä osuvaa hintaa sekä vaihtoa johonkin Ringo-tasoiseen puhelimeen sekä läppäriin. Läppäri oli teknisiltä tiedoiltaan aika pätevä, joten kysyin mikä siinä on vikana. Ei ole vastattu tähän kysymykseen. Sunnuntaina sitten soitteli hiihtolenkin aikana vartissa kahdeksan kertaa naisimmeinen, jolle soittelin takaisin lenkin jälkeen. Sekavasti puhunut (anteeksi Anneli, että epäilen sinun olevan humalassa) naishenkilö oli kovasti kiinnostunut puhelimesta, kehui sitä hyvin varustelluksi ja siinä olisi kaikki mitä hän tarvitsee. Ohjekirjasta mainitsin, että taitaa olla kateissa, mutta se ei ollut ongelma. Rahaa ei vaan valitettavasti ollut ennen kuin helmikuun lopussa. No, pyysin että soittelee sitten jos ilmoitus vielä netissä näkyy. Soitti puolen tunnin päästä taas ja pyysi, että pidänkö puhelinta varattuna hänelle jos hän maksaa tällä viikolla 20 euroa etukäteen. No joo, mikäs siinä. Sovittiin, että varaan hänelle puhelimen, mikäli se ei mene ennen kuin varausmaksu näkyy tilillä. Tänä aamuna 06.18 - 06.42 välisenä aikana nainen soitti kahdeksan kertaa (puhelin oli onneksi äänettömällä kun yritin saada lapsia autoon). Oli jättänyt ensimmäisen puhelun jälkeen viestinkin vastaajaan, mutta päätti silti soittaa seitsemän kertaa perään. Vastaajassa kyseltiin onko puhelimeen ohjekirja, jota ilman noin vaikealla puhelimella ei kuulemma tee mitään. Saatan vähän ihmetellä taas.
Joten ihmettelen teitä rakkaat tori.fi -ostajat:
- onko käytöstavat jotenkin käsittämätön asia nettikauppoja tehtäessä? Minun mielestä ei ole normaalia soitella illalla kymmenen jälkeen tai aamulla ennen kahdeksaa-yhdeksää.
- jos ihminen ei vastaa puheluun, hän saattaa olla paikassa jossa ei pysty vastaamaan puheluun. Se ei korjaannu sillä, että soitat samalla minuutilla vielä toisen ja kolmannenkin kerran. Eikä ainakaan se kahdeksas puhelu auta enää yhtään. Ihmettelen, onko tätä niin vaikea ymmärtää?
- ihmettelen, miten osaatte lukea puhelinnumeroni siitä ilmoituksesta oikein, kun ette mitään muuta siitä osaa lukea?
- ihmettelen, miten asiallisuuteen vastataan asiattomuudella?
- ihmettelen, miten paljon ihminen ilkeää tingata?
- ihmettelen ja mietin, onko tämä pelkästään tori.fi-palvelun ominaispiirre, että aiheuttaa näin paljon ihmeteltävää vai onko meno kaikkialla tätä?