Soneran asiakkaana olen tyytyväinen siitä, että roaminghintoja joudutaan pudottamaan. Siinä puhutaan todella suurista eroista puhelinlaskussa. Joku minuutti- tai sekuntiveloitus kotimaanpuheluissa on ihan sinänsä samantekevää, kun minuuttihinnat ovat kuitenkin luokkaa mitättömät.
En olekaan muistanut mainita, että olen itse nyt henkilökohtaisesti saanut kokemusta siitä, että miten parturihinnat ovat muuttuneet veronlaskun myötä. Omassa parturissani hiustenleikkuu oli halventunut yli 2e. Pidän sitä kohtuullisena. Hiusten pesu halpeni hieman vähemmän, mutta pointti on se, että veronalennus siirtyi osin suoraan kuluttajahintoihin.
Palataan sitten seuraavaksi tuohon kotityökäsitteeseen. On se kumma tosiaan, jos ruoanlaittokin on työtä. Itse teen harva se päivä ruokaa, mutta se menee ihan huomaamatta siinä sivussa, kun katsoo vaikka televisiota. Ei se mitään työtä ole. Samoin erikoista tuo vaatehuoltopuoli. Konehan nimittäin sen pesutyön tekee, joten suurin työ on se silittäminen ja kaikki miespuoliset tietävät sen, kuinka huonosti nainen osaa silittää esim. miesten paidan ja kun pesussakin on ongelmia esim. sukkien katoamisen suhteen niin fiksu mies ei ulkoista omien vaatteidensa pesua naiselle, vaan on erillinen pesukäytäntö. Silloin tulee miehen vaatteista pidettyä hyvä huoli. Niinpä on vaikea löytää sitä 9 tunnin eroa. Ja naurettavaa ottaa edes lapsiasioita esille. Lapset kasvavat koko ajan, joten heillä ei ole mitään kovinkaan laajaa karderoobia yleensä. Lisäksi käyttävät sen verran perusvaatteita, ettei niiden huolehtiminen ole edes kovinkaan vaivallista. Esim. kenkähuoltopuoli jää käytännössä kokonaan pois ja silittäminenkin melko vähäiselle verrattuna aikuisen miehen esim. kymmenen vaatekaapin sisällön huolehtimiseen. Kaiken huippu on kuitenkin se roskapussihomma. En tiedä kuinka paljon feminismiä täällä oli taustalla, mutta eihän roskien vientiä miehen tehtäväksi voi määrätä, jos taloudessa on molempia sukupuolia. Roskapussia ei lähdetä viemään varta vasten ulos, vaan se viedään silloin, kun on sopiva hetki. Jos ei ole kantamusta, kun menee ulos niin sen voi viedä samalla tai sitten kun tulee himaan niin voi heittää ennenkuin ottaa kengät jalasta. Itselläni se sujuu yleensä kahden vuorokauden sisällä, mutta useamman hengen talouksissa todennäköisesti nopeammin, koska siellä on enemmän ulkonakäyntejä.