Oma ihmettelyni koskee tapausta Kajaanissa, jossa 11 kk ikäinen baby jäi ilman ambulanssikyytiä kyyn purtua sormeen. Hei, ihan oikein, ettei KELAN laskuun ajella joka kissanraapaisun kanssa, mutta jos kyy puree vauvaa, niin alkaa olla tosi kysymyksessä.
Hätäkeskuksen johto totesi tutkivansa asian, ja tietysti pahoitteli tapahtunutta. On mahdollista, että asia on esitetty liian sekavasti paniikissa, mutta luulisi, että pääasiat ovat tulleet ilmi; lapsen ikä ja kyyn purema. Silloin jo luulisi sytyttävän päivystäjälläkin.
Niinpä!
Olisi ihan kiva tietää, mitä sinne hätäkeskukseen on oikeasti ilmoitettu. Oma veikkaukseni on ennemminkin se, että puhelun aikana lapsen ikä ja kyyn purema EIVÄT ole tulleet riittävän tarkasti selville. Noh, eiköhän se hätäkeskusnauha tule ajan myötä litteroituna johonkin iltapäivälehtien sivuille.
Suomalaiset ovat muuten mestareita etsimään syyllistä aina jostain muusta kuin itsestään tai omasta toiminnastaan (=huono itsetunto). Kun sitten moka paljastuu, ollaan syyttämässä huonosta asiakaspalvelusta ja soittamassa kaiken maailman paskalehtiin. Omassa toiminnassa ei ole koskaan mitään vikaa.
Yksi esimerkki:
Äiti ja poika heitettiin ulos junasta
Minkä virheen konduktööri teki? Hän toimi täysin VR:n kuljetusehtojen mukaan. "
Konduktöörillä on oikeus tarkastaa liput missä matkan vaiheessa hyvänsä. Jos matkustajalla ei ole esittää voimassa olevaa asianmukaista lippua, eikä hän lipuntarkastuksen yhteydessä osta lippua, katsotaan hänet liputtomaksi matkustajaksi. Liputon matkustaja voidaan poistaa junasta."
Minkä virheen tämä nainen oli tehnyt? Noussut junaan ilman matkalippua ja ilman käypää maksuvälinettä. Miksi hemmetissä tässä vaiheessa konduktöörin pitäisi korjata toisen ihmisen tekemä virhe (liputta matkustaminen) omalla virheellään (sormien läpi katsominen)? Jos tuossa jutussa jotain vikaa pitäisi hakea VR:n puolelta, niin se löytyy VR:n kuljetusehdoista eikä niinkään yksittäisistä konduktööreistä, jotka tekevät työnsä noudattaen näitä ehtoja. Mitä siitäkin tulee, jos jokainen ammattilainen alkaisi soveltamaan yhteisesti sovittuja pelisääntöjä täysin oman päänsä mukaan? (vrt. vaikka SM-liigan tuomarit)
Pitäisiköhän itsekin pyrkiä lööppeihin? Jos menisin Pendolinoon, ostaisin ravintolavaunusta oluen ja menisin sen kanssa omalle paikalleni. Konduktööri todennäköisesti jossain vaiheessa tulisi sanomaan jotain anniskelualueen päättymisestä ja ohjaisi minut takaisin ravintolavaunuun. Entä jos en suostuisikaan menemään? Entä jos jatkaisin tyynesti oluen juomista omalla paikallani?
Saisinko juoda olueni loppuun siinä paikassa (sormien läpi katsominen), talutettaisiinko minut ja oluttuoppini fyysisesti takaisin ravintolavaunuun (vaihtoehtoinen tapa) vai poistettaisiinko junasta tarpeen vaatiessa vaikka kovinkin ottein? Mielestäni ainoastaan viimeinen kohta on ainoa oikea tapa, jolla konduktöörin pitäisi tilanteessa toimia!
Entä tämän jälkeen? Teenkö VR:lle valituksen pöyristyttävästä asiakaspalvelusta? Soitanko kaikkiin paskalehtiin ja kerron koskettavan tarinani? Vai menenkö hieman itseeni ja ajattelen: "Oh-hoh, tulipa vähän mokattua. Noh, reissussa rähjääntyy, mutta matka jatkuu!"?