dude kirjoitti:
Itse olen friedmanlaisen mallin kannattaja. Lisätietoa vaikka:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Perustulo
Mielenkiintoisia lauseita tuolla oli.
"Se vähentäisi myös ihmisten tarvetta mennä ikäviin ja pienipalkkaisiin töihin, pakottaen yritykset automatisoimaan tällaisia työpaikkoja. "
Aina on olemassa ikäviä ja pienipalkkaisia töitä, joita ei voi automatisoida. Mites nuo meinataan hoitaa?
"Se mahdollistaisi nykymallia joustavamman työnteon, osa-aikaisen yrittäjyyden tai muuten "irrallisemman" elämäntavan."
Se mahdollistaisi myös kaikkien pistää homman läskiksi. Mites silloin yhteiskuntaa pyöritetään? Luotetaanko siihen, että aina löytyy kunnon luterilaisia (schollisteja?) jotka tekevät niinkuin valtio (ja kirkko) haluavat, tekevät kiltisti töitä ja maksavat veronsa, että toiset saavat poltella kokkoja.
"Se lisäisi ihmisten valinnanvaraa, kun valtion ei tarvitsisi erikseen tuottaa ja tehdä erilaisia palveluita (vuokra-asunnot, terveydenhuolto, kirjastopalvelut, kulttuurituet) vaan valtio antaisi vain rahaa ihmisille, antaen heidän itse valita käyttökohteen."
Siis ??? Eikö tuo tarkottaisi ko. palveluiden merkittävää kallistumista, niiden poistumista kalliina tuottaa / kohdistumista hyvätuloisille?
Ei vaan, oikeasti olisi mielenkiintosta lukea vaikka tuosta mallista enemmän ja nähdä laskelmia, mitä tuo tarkottaisi (erilaiset mallit, verotus - suuruus ja kohdentuminen, yhteiskunnan menot, tarjottavat palvelut ja niiden hinnat, ...)
Ja onko tuollaisen mallin mukaista / peruspalkkasysteemiä käytössä missään?