Ihmettelyketju

  • 6 349 702
  • 38 754

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Ikuinen tahra

Toisaalta kuitenkin ihmettelen, miten kevyesti seksuaaliseen hyväksikäyttöön suhtaudutaan. .

Niin, vastaavasti on myös muistettava, kuinka helposti joku voidaan aiheetta leimata hetken mielijohteesta pedofiiliksi vaikkapa huoltajuuskiistoissa, tai sitten vaikkapa jonkin mainoksen takia.

Sitä tahraa onkin sitten vähän vaikeampi pestä pois, eli kannattaa sinunkin hieman tarkkailla sanomisiasi.

Täältä tähän
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kukaan tuskin on niin väärin halunnut ymmärtää, että luulee täällä jonkun ajattelevan, että mainoksessa esiintyvä näyttelijä käyttää lapsia seksuaalisesti hyväkseen "oikeassa elämässä".

Onhan noita, vanhuksia kai lähinnä. Salkkareiden Riku kertoi joskus haastattelussa kuinka baareissa huudellaan, mikä on tietysti vittuilua, mutta kerran R-kioskilla hänen ostaessa kahta siideriä mummo tuli sanomaan myyjälle ethän vaan myy tuolle, koska hän on alkoholisti.

Totta kai marginaali-ilmiö, mutta voi olla, että yllättyisimme, jos jotain lukuja tuosta olisi tiedossa.
 
Toisaalta kuitenkin ihmettelen, miten kevyesti seksuaaliseen hyväksikäyttöön suhtaudutaan. Täälläkin tuntuu olevan suuria vaikeuksia ymmärtää, että tuollaisen mainoksen näköminen oikeasti nostaa oksennuksen kurkkuun ja aiheuttaa jopa paniikinomaisen reaktion monelle sellaiselle, jota on käytetty seksuaalisesti hyväksi. Eikä tämä nyt ole mutua eikä edes valistunut arvaus, vaan tieto.

Samaa tapahtuu varmaankin alkoholisteille nähdessään lonkkumainoksen. Tai ylipainosta tai muusta syömishäiriöstä kärsiville nähdessään jonkun Kotipizzan mainoksen. Pitäisikö sinusta vastaavat mainokset myöskin kieltää? Vakavia asioita nämäkin.

Itse en todellakaan halua väheksyä mitään hyväksikäytön uhreja, vaan yritän tässä sanoa, että mainoksista pystyy saamaan niin paljon vaikutteita tahtoessaan ja tahtomattaan, että mainostaminen pitäisi näillä perustein kieltää kaikkialla.
 

Koke72

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Philadelphia Flyers
Itse en todellakaan halua väheksyä mitään hyväksikäytön uhreja, vaan yritän tässä sanoa, että mainoksista pystyy saamaan niin paljon vaikutteita tahtoessaan ja tahtomattaan, että mainostaminen pitäisi näillä perustein kieltää kaikkialla.
Varmasti pystyy, mutta kyllä nämä DNA:n mainokset olivat ala-arvoisia. Ei kannattaisi tehdä vakavasta asiasta huonoa huumoria.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Samaa tapahtuu varmaankin alkoholisteille nähdessään lonkkumainoksen. Tai ylipainosta tai muusta syömishäiriöstä kärsiville nähdessään jonkun Kotipizzan mainoksen. Pitäisikö sinusta vastaavat mainokset myöskin kieltää? Vakavia asioita nämäkin.

Ei se lonkero tai pizza kenenkään kimppuun ole käynyt, joten sikäli noita ei voi verrata. Vastaus siis on, että ei pitäisi. On täysin eri asia tehdä tietoinen valinta aikuisena (kenestäkään ei tule alkoholistia yhden lonkeron takia tai syöppöä yhden pizzan takia), kuin joutua aikuisen tietoisen valinnan ja rikoksen uhriksi lapsena.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Sitä tahraa onkin sitten vähän vaikeampi pestä pois, eli kannattaa sinunkin hieman tarkkailla sanomisiasi.

Täältä tähän

Näinhän se menee. Tuon nykyisen ylireagoinnin kaikkeen muka pedofiliaan viittaavaa kohtaan lisäksi vituttaa se, että jotkut tekevät pedofiiliksi leimaamisesta itselleen lyömäaseen keskusteluun. Joku GoldenAWehan on tässä suhteessa jo tällä palstalla tehnyt itsestään surullisen kuuluisan, ja nyt näyttää eräs helsinkiläinen nimimerkki alentuneen samaan. Yläasteen pihavittuiluissa tällaisen vielä ymmärtäisin, mutten aikuisten ihmisten käymässä keskustelussa kuitenkin varsin korkeasta tasostaan tunnetulla keskustelupalstalla. Tämä viesti olisi oikeastaan kuulunut vitutusketjuun.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Vastaus siis on, että ei pitäisi. On täysin eri asia tehdä tietoinen valinta aikuisena (kenestäkään ei tule alkoholistia yhden lonkeron takia tai syöppöä yhden pizzan takia), kuin joutua aikuisen tietoisen valinnan ja rikoksen uhriksi lapsena.

Heti kun kerrot, että millä tavalla DNA:n mainoksessa syyllistyttiin tietoisesti aikuisen taholta rikokseen lapsia kohtaan, niin voisin ymmärtää tämän vaahtoamisesi.
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Heti kun kerrot, että millä tavalla DNA:n mainoksessa syyllistyttiin tietoisesti aikuisen taholta rikokseen lapsia kohtaan, niin voisin ymmärtää tämän vaahtoamisesi.

Mitens se nyt tämänpäivän kielellä menee.. hmm... EVO! Se se oli. Peace Azul!
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ihmettelen, kuika kukaan voi vetää hernettä nenään noin hyvästä mainoksesta. Myös 12-vuotiaan partiolaistyttäreni mielestä se on hyvä mainos kun "se äijä on niin urpo".

Huumori on toisaalta vaikea laji ja varsinkin vakavilla asioilla leikittely saattaa johtaa tämänkaltaiseen kitinään, mikäli on yliarvioitu katsojia.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Tuon nykyisen ylireagoinnin kaikkeen muka pedofiliaan viittaavaa kohtaan lisäksi vituttaa se, että jotkut tekevät pedofiiliksi leimaamisesta itselleen lyömäaseen keskusteluun.

Kerro toki, missä vaiheessa olen leimannut jonkun olemassa olevan ihmisen pedofiiliksi. Käsittääkseni nyt keskusteltiin siitä, kuinka mainoksesta tulee turhan helposti mieleen alaikäiset partiotytöt ja aikuinen partionjohtaja, joka on väärällä tavalla kiinnostunut kaitsettavistaan. Vai olenko nyt ihan ulalla?

Heti kun kerrot, että millä tavalla DNA:n mainoksessa syyllistyttiin tietoisesti aikuisen taholta rikokseen lapsia kohtaan, niin voisin ymmärtää tämän vaahtoamisesi.

Luetaan niitä viestejä, jookos? En väittänyt, että DNA-mainoksessa syyllistytään rikokseen - samoin kuin Mängimieskään ei väittänyt Kotipizzan mainostamista rikolliseksi toiminnaksi.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Käsittääkseni nyt keskusteltiin siitä, kuinka mainoksesta tulee turhan helposti mieleen alaikäiset partiotytöt ja aikuinen partionjohtaja, joka on väärällä tavalla kiinnostunut kaitsettavistaan. Vai olenko nyt ihan ulalla?

Turhan helposti? Jos noista päivänselvästi vähintään 20-vuotiaista naisista saa mielessään jotenkin alaikäisiä, niin se herättää minussa väistämättä kummastusta. Itse en olisi osannut ikinä yhdistää tätä mainossarjaa millään tavalla alaikäisiin sekaantumiseen vihjaavaksi, ellen olisi tätä ketjua tänään avannut. Ehkä olen sitten medialukutaidoton tai muuten vaan urpo, sitä en lähde kiistämään, itseään kun on niin vaikea arvioida objektiivisesti.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Jos noista päivänselvästi vähintään 20-vuotiaista naisista saa mielessään jotenkin alaikäisiä, niin se herättää minussa väistämättä kummastusta.

Täällä ketjussa on jo aiemminkin mainittu, että leteillä, pisamilla ja partiokamppeilla (valtaosa partiolaisistahan on peruskouluiässä) luodaan nimenomaan kuvaa alaikäisistä. En tähän hätään muista, kuka niistä ensimmäisenä mainitsi, mutta löydät viestin varmasti, jos jaksat selata ketjua taaksepäin.

Tämä osaltani tässä, jos haluat jatkaa vääntöä, laita yv:tä.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itse en olisi osannut ikinä yhdistää tätä mainossarjaa millään tavalla alaikäisiin sekaantumiseen vihjaavaksi, ellen olisi tätä ketjua tänään avannut.

Sama. En noissa minun mielestäni, anteeksi vain, hauskoissa mainoksissa havainnut mitään pedofiliaan viittaavaa, ennen kuin joskus viime viikolla tästä jossakin uutinen oli. Silloin DNA:n kaveri sanoi, että kampanjaa ei tietenkään jatketa koska tällainen keskustelu on virinnyt ja että tällaista tarkoitusta ei ollut, minkä jokainen omilla aivoillaan ajatteleva kyllä ymmärtää sanomattakin. Joka tapauksessa, mainoksen eukot ovat selvästi täysi-ikäisiä, ellei sitten katsele televisiota jonkin ihmeellisen filtterin läpi.

Kuitenkin aihe on sellainen, ettei minulla ole kompetenssia sanoa siitä tämän enempää. Pedofilia on vakava ja hirveä asia, joka varmasti jättää arvet uhrin sieluun loppuelämäksi. Sen ymmärrän kyllä ja tavallaan senkin, että halutessaan tuosta mainoksesta saa vedettyä sellaisen johtopäätöksen, kuin mitä nyt virinnyt keskustelu on osoittanut. Aiheesta vaan ei voi keskustella vapautuneesti, koska asia ymmärrettävästi on niin arka, että joku hyökkää kimppuun välittömästi.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Turhan helposti? Jos noista päivänselvästi vähintään 20-vuotiaista naisista saa mielessään jotenkin alaikäisiä, niin se herättää minussa väistämättä kummastusta.

Minä muistan nähneeni alle 15 vuotiaana alle vuotiaalla tytöllä isot tissit. Se oli varmaan päivän selvästi vähintään yli 20-vuotias. Minkä ikäisiksi arvioisit partiolaistyttöjen iän, jotka pukeutuvat mainoksen esittämällä tavalla?

Voihan tuo mainos tosin kuvata jonkun toimiston kesäjuhliakin, jossa täysi-ikäiset sihteerit on pistetty pukeutumaan partiolastytöiksi ja toimiston vitun ruma pomo yrittää käyttää esimiesasemaansa väärin päästäkseen panemaan näitä sihteereitä. Mielestäni sekään ei vielä kauheasti naurata, lähinnä säälittää tällaiset ihmiset, jotka eivät tuheroa muuten saa.

Mutta kerro sinä nyt mitä se mainos oikeasti esittää? Ehkä kyse oli vain väärinymmärryksestä ja minuakin kohta naurattaa...
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Minä muistan nähneeni alle 15 vuotiaana alle vuotiaalla tytöllä isot tissit. Se oli varmaan päivän selvästi vähintään yli 20-vuotias. Minkä ikäisiksi arvioisit partiolaistyttöjen iän, jotka pukeutuvat mainoksen esittämällä tavalla?...Mutta kerro sinä nyt mitä se mainos oikeasti esittää? Ehkä kyse oli vain väärinymmärryksestä ja minuakin kohta naurattaa...

Tämä olkoon vihoviimeinen viestini tähän aiheeseen liittyen.

Arvioin heidät aika tarkkaan 20-vuotiaiksi. Joku heistä voi olla kenties tasan 20-vuotias, joku (esim. se tietokonetta näppäilevä lettipää) voisi hyvin olla jopa 22-vuotias. Alle 18-vuotiaiksi, saatikka alle 16-vuotiaiksi heidän kasvonpiirteensä ovat minun mielestäni aivan liian aikuismaiset.

Mainos esittää aikuisena partiota harrastavia nuoria naisia (aikuisiakin partionharrastajia on, viimeaikoina on julkisuudessa kerrottu esim. Ruotsin kuninkaan partioharrastuksesta ja hänen kunniajäsenyydestään partioliikkeessä), joiden pukeutuminen on kieltämättä viety siinä mielessä äärimmilleen, että siitä voi syntyä ja syntyykin helposti eräänlaisia seksuaalisia mielleyhtymiä. Vastaavanlaisia klisheitä ovat esim. sairaanhoitaja- eli "hoitsu" -vertaus, silmälasipäinen tuhma sihteeri -vertaus, MILF-opettajatarvertaus ja niin edelleen. Jos mainos tuomitaan sen selkeän seksifantasiamaisuuden takia, sen ymmärrän, mutta en kyllä saa tuosta millään ilveellä mitään pedofiliaan viittaavaa tuotosta.
 

NIN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fucking Horseshit
Käykö teille koskaan näin: Joku laite ei toimi, soitat huoltomiehelle ja kerrot tuovasi laitteen paikalle tänään, ajattelet kuitenkin että no minäpä tee-se-itse-miehenä katson, että mitä se laite on syönyt. Avaat kotelon, et osaa tehdä yhtään mitään. Laitat nöyränä miehenä kuoret takaisin paikalleen ja valmistaudut huolto-Peran ylimieliseen katseeseen, kun hän pelastaa sinut. Päätät kuitenkin piruuttasi testata, josko laite toimisi. Ja se toimii.

Tänään kävi tallentavan DVD-soittimen kanssa näin. Jäi DVD sisälle jumiin, eikä millään ilveellä pihalle. Soitto huoltoon, kotelon avaus, ihmettely, kotelo kiinni ja epätoivoinen testaus ja kele, laite antoi DVD:n pihalle ja toimii jälleen normaalisti. Ei voi kuin ihmetellä. Etenkin kun olen kaveri, joka pienenä purkaessaan elektroniikkapelejä, sai läjän komponentteja ja ruuveja, joille ei kasaan laitettaessa löytynyt enää paikkaa. Ei muuten toimineet pelitkään enää.
 

Blunttis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokipojat KalPa
Käykö teille koskaan näin: Joku laite ei toimi, soitat huoltomiehelle ja kerrot tuovasi laitteen paikalle tänään, ajattelet kuitenkin että no minäpä tee-se-itse-miehenä katson, että mitä se laite on syönyt. Avaat kotelon, et osaa tehdä yhtään mitään. Laitat nöyränä miehenä kuoret takaisin paikalleen ja valmistaudut huolto-Peran ylimieliseen katseeseen, kun hän pelastaa sinut. Päätät kuitenkin piruuttasi testata, josko laite toimisi. Ja se toimii.

Tänään kävi tallentavan DVD-soittimen kanssa näin. Jäi DVD sisälle jumiin, eikä millään ilveellä pihalle. Soitto huoltoon, kotelon avaus, ihmettely, kotelo kiinni ja epätoivoinen testaus ja kele, laite antoi DVD:n pihalle ja toimii jälleen normaalisti. Ei voi kuin ihmetellä. Etenkin kun olen kaveri, joka pienenä purkaessaan elektroniikkapelejä, sai läjän komponentteja ja ruuveja, joille ei kasaan laitettaessa löytynyt enää paikkaa. Ei muuten toimineet pelitkään enää.

Käy, mutta todella harvoin. Itse tilasin Wii:lle kosketushäiriösen kitaran Kiinasta, jota ei paljon sitten kannattanu käydä palauttelemaan. Kävin sitten ohlssonilta halvimman kolvin, sörkin tinauksia sattuman varaisesti (juotos kokemusta 0) ja viimeistelin "huollon" yleisliimalla. Osia jäi avaamisesta yli pirusti, mutta kitara toimii moitteettomasti. Okei, siis sillätavoin erilaista että tein jotain..mutta en todellakaan tiedä mitä.

Itse ihmettelen miten pirusti nuita James Bond-autoja oletetaan myytävän, kun niitä kannattaa mainostaa telkkarissa. Kattelen max yhden tunnin telkkaria päivään ja mainoksen olen nähny jo monesti.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Välillä sitä tulee ihmeteltyä maailman menoa ja hyvin usein todettua, että eihän tässä ole mitään järkeä. Onneksi sentään on Jatkoaika, joka on hyvä paikka ihmettelemiseen.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
EHM:ää pelatessani kuusi kertaa joukkueeni Stanley Cupiin johdattanut huippuvalmentaja Kurt Kleinendorst on syntynyt joulukuun 31. päivänä vuonna 1960. Hänen isoveljensä Scot Kleinendorst on syntynyt tammikuun 16. samana vuonna.

Toki varmasti yleistäkin(?), mutta ensimmäinen kerta, kun todistetusti "näen", että samaan perheeseen syntyy kaksi lasta samana vuonna, mutta eri päivämäärällä.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Toki varmasti yleistäkin(?), mutta ensimmäinen kerta, kun todistetusti "näen", että samaan perheeseen syntyy kaksi lasta samana vuonna, mutta eri päivämäärällä.
Tuttavallani on kaksi pikkusiskoa, nyt jo yli kolmenkympin. He ovat syntyneet samana vuonna, toinen tammi- ja toinen joulukuussa.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Toki varmasti yleistäkin(?), mutta ensimmäinen kerta, kun todistetusti "näen", että samaan perheeseen syntyy kaksi lasta samana vuonna, mutta eri päivämäärällä.

Minun isäni ja hänen veljensä ovat syntyneet samana vuonna, isä tammikuussa ja veli sitten marras/joulukuussa. Ymmärtääkseni ei kuitenkaan aivan yleistä, ainakaan minä en ole törmännyt vastaaviin tapauksiin elämäni aikana - tai sitten tuttavapiirini on niin onnettoman pieni.

vlad.
 

scholl

Jäsen
Katu on poikki joku kuukauden sen takia, että katukivissä on toimitusvaikeuksia:
http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Aleksanterinkatu+poikki+marraskuun+alkuun/1135240214129

Ihmettelen tilannetta. Minne kadulla aiemmin olleet kivet ovat menneet. Ja jos ovat osin vääränmallisia niin miksei paikalle laiteta tilapäisesti asfalttia. Niin Helsingissä on aina ennenkin toimittu. Laitettu kuukaudeksi läntti asfalttia ja korvattu se sitten kivillä, kun ne tulevat.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös