Itse asiassa olen kummisetä, joten pidän itseäni kyllä osittain vastuullisena myös kummipoikani kielenkäytöstä.sampio kirjoitti:Sinä olet setä, sinulla ei ole vastuuta lapsesta.
Siis kyseisessä tilanteessahan ei ollut missään nimessä kyse mistään huonosta kielenkäytöstä. Kyse oli vain omassa (sairaassa?) mielessäni tulleista mielleyhtymistä. Vastaava tilanne on ollut mm. koiran kanssa pelaamisessa. Jokainen voi kuvitella, miltä kuulostaa kaksivuotiaan sanomana "Istu!". Tätäkin olen itsekseni naureskellut. Nyt sana oli pallontavoittelutilanteessa "ko-rrkee-lle!" Olenko siis vastuuton tms., jos osaan ottaa tällaiset mielleyhtymät ja assosiaatiot huumorin kannalta? Itse lapsihan ei ko. tilanteessa tehnyt/sanonut mitään "väärää".sampio kirjoitti:Vai tulevatko tarhantädit kertomaan sinulle, jos siskonpoikasi haukkuu muita tarhassa perkeleen paskaniskoiksi?
- - -
Eikä ole edes harvinaista kuulemma, että joillain isommilla lapsilla voimasanat alkavat kuulua normaaliin kielenkäyttöön.
Toistan; lapsi ei tilanteessa tehnyt/sanonut mitään "väärää". Ihmettelen vain edelleen sitä, että kaksi yli kolmekymppistä äijänkörilästä (lapseton ja lapsellinen) eivät voi puhua kahden kesken huumorilla tällaisista mielleyhtymistä.sampio kirjoitti:Tämä kaikki voi kuulostaa lapsettomasta tiukkapipoiselta niuhottamiselta, mutta jos rajat sovitaan, ne kannattaa myös pitää.
Voitko (ilmeisesti vanhempana?) valaista minua lapsetonta, että viekö lapsen syntymä vanhemmilta kokonaan lapsen kielenkäyttöön liittyvän huumorintajun? Kyseessä ei todellakaan ole ainoa kerta, kun olen huomannut muissakin vanhemmissa tällaista käytöstä. Esim. itselläni ainakin vääntyvät suupielet pieneen hymyyn, kun muutaman vuoden vanha vekara tulee selittämään ihan tosissaan: "Pihalla on orava. Ma nain sen pensaassa." En tietenkään mene lapsen kuullen mainitsemaan mitään tuosta pusikkonaiskentelusta, mutta kyllä nyt aikuisten ihmisten pitäisi jälkikäteen osata laittaa vähän huumoria peliin tällaisille tahattomille kömmähdyksille. Toisaalta taas tuossa "Lasten suusta" -ketjussa ainakin puolet sanomisista on sellaisia, joiden sisältämää hauskuutta en ymmärrä.