Ihmettelyketju

  • 6 339 028
  • 38 741
K

Kiekkokatsoja

Marraskuun jälkeen se talvi on yleensäkin tullut.
On juu. Tää vuosi jäänee muistoihin poikkeuksesta. Mielenkiintoista nähdä, jos luoja suo, että mitenhän tulevat talvet?
Tossa aikaisemmin ihmettelin tuota termisen talven rajaa. Että montako vrk vaatii pakkasen puolella olemista? Täällä oli, siis luulen että oli, 4vrk putki alkuvuodesta pakkasella. Mikä lienee raja, termiselle talvelle?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tossa aikaisemmin ihmettelin tuota termisen talven rajaa. Että montako vrk vaatii pakkasen puolella olemista? Täällä oli, siis luulen että oli, 4vrk putki alkuvuodesta pakkasella. Mikä lienee raja, termiselle talvelle?
Termisen talven alkamiseen tarvitaan 10 päivän jakso, jolloin ollaan keskimäärin pakkasella. Ilmatieteen laitos joutui tänäkin talvena perumaan termisen talven alkamisen suuresta osasta Etelä- ja Keski-Suomea. Marraskuussa oli ensin kylmää pari viikkoa, sitten lämpeni. Termisen talven määritelmään kuuluu myös lämpötilan "pysyvä lasku" alle nollan. Pysyvyys tarkoittaa, ettei ole neljää viikkoa peräkkäin silkkaa plussakeliä, kuten kävi marraskuun alun jälkeen.

Melkoinen dilemma tosiaan meteorologeille tulee, sillä kun keskilämmöt pysyvät pääsääntöisesti yli nollan, silloin täytyy vain kylmästi päättää, milloin syksy loppuu ja kevät alkaa. Talven pituudeksi jäänee nyt nolla vrk. Kesän pituus toivottavasti ylittää nolla vrk. Oma ehdotukseni on, että syksy loppuu viimeistään 31.12. ja kevät alkaa aikaisintaan 1.1. määritelmällisesti.

Kiinnostaa muuten se, miten talvettomuus vaikuttaa talven alkamis- ja päättymisajan keskiarvoihin. Jos talvi alkaa keskimäärin päivänä pp.kk, niin miten tämän talven alkamattomuus vaikuttaa siihen, miten talvi keskimäärin alkaa ja päättyy jossakin etelässä.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joskus jouluna baarissa soi 5-6 Hectorin biisiä. Eihän siinä mitään. Ihan kiva juttu. Mutta vähän ihmettelin kun vaihdoin baaria ja sielläkin oli sama juttu. Kävi jopa mielessä onks se tyyppi delannut tai jotain. Itse kun en ollut viikkoon lukenut lehtiä tai varmaan kalsareitakaan vaihtanut. No eilen sitten baarien ohi kävellessä monessa kuului soivan Rollarit, mikä ei ole kovinkaan yleistä.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olen rekisteröitynyt, tällä samalla nimellä, kiekkopesä nimiseen keskustelufoorumiin joulukuussa 2011, tarkalleen ottaen 3006 päivää sitten. Olen kirjoittanut tasan 0 viestiä, mutta profiiliani, mikä ei sisällä mitään, on katsottu 17793 kertaa, mikä tekee lähes kuusi kertaa päivässä. Ihmettelen kovasti ja epäilen, ettei ole ihmisen tekosia.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Kumpi ei oo yleistä, Rollarien soiminen vai baarien ohi kävely?
Tästä tuli mieleen schollin harmittelu siitä, että discoissa ei soi enää Modern Talking.

Schollillahan oli kertomansa mukaan autossaan ilmeisesti koko ajan valmiudessa täysi C-kasetillinen kyseistä yhtyettä, minkä vuoksi discossa käymiselle ei liene ollut tarvetta.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Olen rekisteröitynyt, tällä samalla nimellä, kiekkopesä nimiseen keskustelufoorumiin joulukuussa 2011, tarkalleen ottaen 3006 päivää sitten. Olen kirjoittanut tasan 0 viestiä, mutta profiiliani, mikä ei sisällä mitään, on katsottu 17793 kertaa, mikä tekee lähes kuusi kertaa päivässä. Ihmettelen kovasti ja epäilen, ettei ole ihmisen tekosia.
Minä se olin...
 
Suosikkijoukkue
Nykäskylän ylpeys, Bunch of jerks
Terminen talvi. Sitä oon toisinaan ihmetellyt. Milloin se on, tai tulee.
No juuri sanoi uutisissa että eteläsuomeen ja länteen voi tälläviikolla tulla terminen talvi.
Hei, nyt on 24.02.2020 ja talvi tulee. Aika hassua.
Vieläköhän pääsee talvi yllättämään autoilijat?
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Mitäköhän noitten Snickersin mainosmiesten päässä oikein liikkuu? Miten toi että jannu on nälkäisenä kuin Elton John ja syötyään Snickersiä muuttuu takasin jokskin helvetin lökäpöksyseksi joujou höpöttäjäksi on niinkun myyntiä edistävä asia...? Ei, ei näin pojat.
 

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Mitäköhän noitten Snickersin mainosmiesten päässä oikein liikkuu? Miten toi että jannu on nälkäisenä kuin Elton John ja syötyään Snickersiä muuttuu takasin jokskin helvetin lökäpöksyseksi joujou höpöttäjäksi on niinkun myyntiä edistävä asia...? Ei, ei näin pojat.
Mitäköhän niiden työvaatteita valmistavan firman nimenneiden ukkojen päässä on liikkunut? "-Mikähän olis hyvä nimi työvaatteelle?" "-Snickers kuulostaa tosi hyvältä eikä siitä tuu mitään muuta mieleen"
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Mitäköhän niiden työvaatteita valmistavan firman nimenneiden ukkojen päässä on liikkunut? "-Mikähän olis hyvä nimi työvaatteelle?" "-Snickers kuulostaa tosi hyvältä eikä siitä tuu mitään muuta mieleen"
Mulla oli joskus Leijonan työvaatteet. Ei tullut duunit mieleen nimestä. Ei tosin ahrikan savannitkaan saati eläintarhat.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
J. Karjalaisen "Mennyt mies"-kappaleessa todetaan, että "Sokerijuurikas ei mua kiinnosta". Mitä? Ja miksi?
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
J. Karjalaisen "Mennyt mies"-kappaleessa todetaan, että "Sokerijuurikas ei mua kiinnosta". Mitä? Ja miksi?
Kappaleen riimi on kuin minulle kirjoitettu, ei kiinnosta minuakaan sokerijuurikas. Tässähän ihan herkistyy.

Joskus Jii sanoi että laulun tarinat tulee omista kokemuksista, olisiko Jukalla jotain vastenmielisyyttä juurikashommia kohtaan? Helsingissä syntynyt ja kasvanut, niin ei maatalon poikakaan ole.
 

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
J. Karjalaisen "Mennyt mies"-kappaleessa todetaan, että "Sokerijuurikas ei mua kiinnosta". Mitä? Ja miksi?
Itse olen ymmärtänyt sen niin, että alter ego Markku haluaa vaan soittaa rokkia ja viettää boheemia elämää, kuten esimerkiksi biisissä mainittu Uuden-Englannin nahkamies. Sokerijuurikas viittaa tietysti maatalouteen ja "oikeisiin töihin"

Saattaa kyllä olla, että olen täysin hakoteillä, mutta parasta musiikissa on myös se, että kuuntelija voi tehdä omat tulkinnat.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
@Ilmari Ahde ja @Useful Idiot : loistavaa pohdintaa, kiitos näistä! Kappaleessahan on myös mm. ainakin yksi mainio meta- ja intertekstuaalinen viittaus Karjalaisen omaan, aiempaan tuotantoon: "Keihäänkärjenkin löysin ja hävitin".

Mutta tämä se on mielestäni Jukka Karjalaisen hienoin biisi:



Kuin kiireetön, auringonpaisteinen kesäpäivä maaseudun rauhassa. Kuuluu kategoriaan syvästi unenomaiset teokset.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Perjantaina pelti ruttaantuu pääkaupunkiseudulla.
Jostain syystä oletin hetken, että alleviivaamassani kohdassa olisi joku sananmuunnos, mutta "eipä ollu, näin, ei ollu ees."
 

vastaantulija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Määrätietoisesti HPK
Ihmettelen, että miksi mä vielä käyn buffet-ravintoloissa, kun sieltä lähtiessä aina vituttaa. Joko vituttaa, kun tuli syötyä liikaa tai sit vituttaa, kun ei syönyt kunnolla, vaikka maksoi siitä.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Minun pitää katsastaa autoni ensi viikolla. Talvirenkaat ovat aika lopussa, mutta ei vittis uusia ostaa, joten ajattelin ensi vikolla myös vaihtaa suvikumit alle. Ei kai tänne lunta ole tulossa?

Ei kai ny sentään. Perjantaina piti hiutale tai kaksi leijua taivaalta, mutta näyttää sekin ennuste muuttuneen epävarmemmaksi. Joka tapauksessa viikonloppuna kaikki sulaa pois.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös