Ihmettelyketju

  • 6 390 746
  • 38 805

Viljuri

Jäsen
Onko minulle kehittymässä lukihäiriö vai enkö osaa lukea oikeistoa, kun minusta Viljurin tekstit ovat kauhean vaikealukuisia?

Esimerkiksi tämän postauksen "Asiasta toiseen"-jälkeinen teksti piti tavata noin kolmasti.

Kysymyksessä on myös muualla kuin oikeistossa ilmenevä piirre siitä, että kun tuottaa tekstiä liian "tajunnanvirtamaisesti" (ja vielä samaan aikaan useitakin eri asioita mielessä ja mahdollisesti jokin ulkopuolinen häiriötekijä), niin itse teksti ja pointti saattavat hyppiä moneenkin suuntaan itse tekstiä konkreettisesti lyödessä näppäimistöltä sisään... (lue: teksti on huonoa, ilman erityisempiä selityksiä)

Tämä tietty tajunnanvirtamaisuus on kuitenkin tarkoitukseni, homman pitäisi olla hauskaa, mahdollisista mielipide-eroista huolimatta, sillä ainakin joskus hieman suuremmalla pakertamisella ja miettimisellä tulee tuotettua helpompilukuisia ja ennen kaikkea lauserakenteiltaan ja muilta osin oikeakielisempiä tekstejä. Mutta se taas maistuu oikealta työltä, ja tänne kirjoittelun on taas tarkoitus lähinnä purkaa joitain paineita.

Toinen asia on siinä, että en ole oikein sinut vieläkään läppärien kanssa työskentelyyn. Tai siihen, että minulla on jonkinasteinen lukihäiriö taustalla, vaikka ei se aikanaan estänyt esimerkiksi kieliopillisesti täysin virheettömän ylioppilasaineen tai muutaman muun paperin kirjoittamista.

Kolmas asia lienee siinä, että "juristeriassa" on niin turvallista kirjoitella moniselitteisiä ja vaikeasti avautuvia lauseita, koska liian suorasanaisesti kirjoitetuista lauseista (esimerkiksi ilman konditionaali- ja potentiaalirakenteita) joutuu oikeasti vastuuseen. Vaikka itse asiassisältö olisikin täysin oikein. Tekstiä kun tulkitaan niin eri tasoilla ja merkityksissä.

Nimimerkillä "kokemusta on".
 
Viimeksi muokattu:

Ziggy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tänään lukastessani NHL puolen ketjuja tajusin että jotkut toivovat Anaheimin voittavan stanley cupin.
Itse en ymmärrä millä logiikalla joku voi toivoa voittoa mielummin USA:laiselle kuin Kanadalaiselle joukkueelle kun kyseessä on jääkiekko.
 

FlamesFan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Calgary Flames, TPS ja Goonit maailmalla.
Tänään lukastessani NHL puolen ketjuja tajusin että jotkut toivovat Anaheimin voittavan stanley cupin.
Itse en ymmärrä millä logiikalla joku voi toivoa voittoa mielummin USA:laiselle kuin Kanadalaiselle joukkueelle kun kyseessä on jääkiekko.

Samantien voi kysyä että miten joku kannattaa Oululaista joukkoetta? Siis OULULAISTA?
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse en ymmärrä millä logiikalla joku voi toivoa voittoa mielummin USA:laiselle kuin Kanadalaiselle joukkueelle kun kyseessä on jääkiekko.

Yhtä hyvin voisi ihmetellä miksi kukaan ylipäätään kannattaa mitään joukkuetta. Eihän siitä ole mitään hyötyä ja takuulla siinä ei ole minkäänlaista järjen hiventä.
 

NemI

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Ei mene vitutus-ketjuun joten ihmettelempä täällä.

KalPa-fanit ei tykkää minusta. Ihmeellistä. Tuun kuitenkin kaikkien muiden joukkueiden fanien kanssa toimeen, mutta enpä sitten ''oman joukkueeni''.

Mikähän siinä on? Mielestäni oo koskaan kellekkään mitään tehny...ehkä hiukka ärsyttävä, mutta silti?
Aikas jännää.
 

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
Itse en ymmärrä millä logiikalla joku voi toivoa voittoa mielummin USA:laiselle kuin Kanadalaiselle joukkueelle kun kyseessä on jääkiekko.

Millä logiikalla täytyy toivoa mielummin kannua Kanadaan kuin Jenkkeihin? Toivon Anaheimin voittoa vain ja ainoastaan Selänteen takia koska hän on suomalainen ja vielä ilman StanleyCup voittoa. En sen takia että joukkue tulee Kaliforniasta.
 

Anders

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olin juuri tulossa sanomaan samaa, myös Helsingissä rohisi siihen malliin. Ihmetouhua.
Viikko sitten Helsingissä joku ajoi avo-Golfilla, jossa oli nastarenkaat. Ihmettelen.
 

Anselm Raato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ajetaan Valtralla, Seattle Kraken
Jyväskylässä Keljonkankaalla päristeli vastaan postityttö mönkkärillä. Mistä lähtien postia on sillä oikein jaettu? Jumalattomat postisäkit kummllakin kyljellä, tarakalla ja vieläpä etuhaarukassa. Komean näköistä menoa...
 

scholl

Jäsen
Viikko sitten Helsingissä joku ajoi avo-Golfilla, jossa oli nastarenkaat. Ihmettelen.

Itse näen päivittäin jonkun, jolla on nastarenkaat. Se on niin syvältä tämä systeemi, missä jengi ei siirry kitkarenkaisiin sen takia, kun on yksi päivä vuodessa liukasta ja sitten keväällä ei huvita vaihtaa niitä renkaita. Pari viikkoa sitten katsoin korkeavuorenkadulla kun kiinteistövälittäjä ajoi nastoilla. Siis oikeasti se ei ole mitään satunnaista yhden kerran ajoa, vaan kiinteistövälittäjäthän ajavat koko päivän, kun käyvät näyttämässä asuntoja. Poliisi ei kuulemma sakota noita ja herääkin kysymys, että minkä hemmetin takia ei.
 

scholl

Jäsen
Tänään lukastessani NHL puolen ketjuja tajusin että jotkut toivovat Anaheimin voittavan stanley cupin.
Itse en ymmärrä millä logiikalla joku voi toivoa voittoa mielummin USA:laiselle kuin Kanadalaiselle joukkueelle kun kyseessä on jääkiekko.

Kaikki eivät ole käyneet Kanadassa. Itse esim. en ole koskaan vieraillut siinä maassa, vaikka olenkin matkustanut paljonkin Amerikassa. Niinpä ei ole minkäänlaista käsitystä esimerkiksi siitä, millainen paikka Ottawa on. Floridasta sen sijaan mm. tiedän paikat ja tiedän, että siellä viihtyy ja kun matseissakin on tullut käytyä niin on luonnollista, että toivoo voittoa Florida Pantherseille kaikista eniten. Enkä laittaisi vastaan myöskään, jos kannu menisi myöskin vaikkapa NY Rangerseille tai Chigaco BlackHawkseille. Kanadalaisiin joukkueisiin ei ole minkäänlaisia siteitä.

Aivan samalla tavalla kannatan mielummin Helsingin IFK:ta kuin esimerkiksi Skellefteån AIK:ta.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Tänään lukastessani NHL puolen ketjuja tajusin että jotkut toivovat Anaheimin voittavan stanley cupin.
Itse en ymmärrä millä logiikalla joku voi toivoa voittoa mielummin USA:laiselle kuin Kanadalaiselle joukkueelle kun kyseessä on jääkiekko.

Itseäni ei kiinnosta mistä maasta se joukkue on vaan itseäni kiinnostaa se millaista kiekkoa se kyseinen suosikkini pelaa. Olkoot vaan jenkeistä koska silla ei ole väliä.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Jyväskylässä Keljonkankaalla päristeli vastaan postityttö mönkkärillä. Mistä lähtien postia on sillä oikein jaettu? Jumalattomat postisäkit kummllakin kyljellä, tarakalla ja vieläpä etuhaarukassa. Komean näköistä menoa...

Varmaan mukava kesäkeleillä jakaa postia tuollaisella. Kyllähän se vieläkin pää pyörähtää jos esim. liikennevalohin tulee tuollainen luputtamaan vierelle.
 

Rocco

Jäsen
Mistä ihmeestä todella monilla ihmisillä on mielikuva siitä, että USA:ssa on 52 osavaltiota?
 
Mistä ihmeestä todella monilla ihmisillä on mielikuva siitä, että USA:ssa on 52 osavaltiota?

Varmaan Tapio Rautavaaran syytä. Jotenkin jää aina mieleen, että yhtä monta kuin viikkoja vuodessa. Enpä ole kyllä itsekään näin totuuden nimessä laskeskellut monta niitä on.. joko Irak lasketaan osavaltioksi?
 

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Eikös Alaska ja Hawaiji ole myös osavaltioita, vai onko ne laskettu jo siihen 50. Eli 48 ilman noita ja 50 noiden kanssa? Itse monesti sotkenut tuon 52 vai 50.
Alaska ja Hawaiji ovat osavaltioita siinä missä Texas ja Californiakin. 50 osavaltion päälle lasketaan vielä yksi District eli Washington D.C.

Samaa aihetta sivuten minua ihmetyttää suomalaiset, jotka naureskelevat amerikkalaisille, jotka eivät tiedä Suomen tai muiden Euroopan valtioiden pääkaupunkeja. Itse he eivät kuitenkaan osaa nimetä Slovenian, Liechtensteinin ja Vermontin osavaltion pääkaupunkeja.

muaddib
 
Suosikkijoukkue
Timo Rajalan Kultainen Takki
Samaa aihetta sivuten minua ihmetyttää suomalaiset, jotka naureskelevat amerikkalaisille, jotka eivät tiedä Suomen tai muiden Euroopan valtioiden pääkaupunkeja. Itse he eivät kuitenkaan osaa nimetä Slovenian, Liechtensteinin ja Vermontin osavaltion pääkaupunkeja.

muaddib
Samalla lailla jos aletaan yleistää, niin jenkit eivät osaa nimetä edes kyseisiä valtioita.
 

Rocco

Jäsen
Eikös Alaska ja Hawaiji ole myös osavaltioita, vai onko ne laskettu jo siihen 50. Eli 48 ilman noita ja 50 noiden kanssa? Itse monesti sotkenut tuon 52 vai 50.

Alaska ja Hawaii tulivat osavaltioiksi joskus II maailmansodan jälkeen, taisi olla joskus 50-luvulla. Eli ne ovat 49. ja 50. osavaltio.
 

scholl

Jäsen
Mistä ihmeestä todella monilla ihmisillä on mielikuva siitä, että USA:ssa on 52 osavaltiota?

Itse en ole tuota mielikuvaa kuullut, mutta kai se on pakko johtua siitä, että osa on älykkyydeltään niin ala-arvoista porukkaa, että se johtuu siitä. Tai sitten osa vain dementian vuoksi on unohtanut Havaijin sekä Alaskan ja laskevat ne kahteen kertaan. Tosin voihan se toisaalta olla vittuiluakin. Mikset laita tilille sellaisia, joilla on se väärä mielikuva. Itselleni ei ainakaan kukaan uskaltaisi esittää tuollaisia mielikuvia. Erikoisinta tuossa esillesi tulleessa mielikuvassa, mikä lienee jossain Pohjanmaalla vallitseva on se, että tuolla alueellahan mitä ilmeisimmin pidetään lipuista ja jokainen näkee muutamassa sekunnin sadasosassa tähtilipun nähtyään, että siinä on 50 tähteä.
 

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Itse en ole tuota mielikuvaa kuullut, mutta kai se on pakko johtua siitä, että osa on älykkyydeltään niin ala-arvoista porukkaa, että se johtuu siitä.
Ne on varmaan niitä samoja ihmisiä, jotka luulevat, että Singaporessa asutaan bambumajoissa ja Tokiossa syödään pelkkää riisiä pukeutuneena kopiofarkkuihin.

muaddib
 

Rocco

Jäsen
Itse en ole tuota mielikuvaa kuullut, mutta kai se on pakko johtua siitä, että osa on älykkyydeltään niin ala-arvoista porukkaa, että se johtuu siitä. Tai sitten osa vain dementian vuoksi on unohtanut Havaijin sekä Alaskan ja laskevat ne kahteen kertaan. Tosin voihan se toisaalta olla vittuiluakin. Mikset laita tilille sellaisia, joilla on se väärä mielikuva. Itselleni ei ainakaan kukaan uskaltaisi esittää tuollaisia mielikuvia. Erikoisinta tuossa esillesi tulleessa mielikuvassa, mikä lienee jossain Pohjanmaalla vallitseva on se, että tuolla alueellahan mitä ilmeisimmin pidetään lipuista ja jokainen näkee muutamassa sekunnin sadasosassa tähtilipun nähtyään, että siinä on 50 tähteä.

Kyllä, sinähän sen sanoit! Älykkyydeltään ala-arvoiset ihmiset ovat sellaisia mitä täällä Pohjanmaalla viedään saunan taakse!!

Moni ei muuten edes tiedä että ne tähdet lipussa kuvastavat niitä 50:ttä osavaltiota. Tai se että 13 vaakaraitaa kuvaa 13:a alkuperäistä osavaltiota.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös