Jos aihetta käsittelee hieman laajemmasta perspektiivistä eli kannattajakulttuurin näkökulmasta, eikä pelkästään Nordiksen tunnelman osalta niin tähän kannattamiseen löytyy mielestäni tietty yhtäläisyys. Otetaan esimerkeiksi kaksi Suomessa suurta monilajiseuraa eli HIFK ja TPS. Molempien seurojen kannattajaryhmät ovat jalkapallossa maamme parhaimmistoa (toki löytyy monia muitakin hienoja kannattajaryhmiä, enkä nyt laita mitään yleistä järjestystä, koska mielipiteitä on monia, mutta tästä voimme varmasti olla samaa mieltä?).
Kannattajaryhmien kulttuurissa jalkapallo on rantautunut myös Suomeen etenevään tahtiin ja se tuntuu houkuttelevan nuorempia aikuisia nimenomaan jalkapallokannattamisen pariin jos halutaan edustaa tiettyä ryhmää vaikka seura oli se nyt vaikka HIFK olisikin tärkeä myös muissa lajeissa. Jalkapallokannattamista voisiko sanoa tietyllä tapaa romantisoidaan näiden kannattajaryhmien keskuudessa koska halutaan kuulua maailmanlaajuiseen "verkostoon", jossa jokaisella joukkueella on omat ryhmänsä ja usein nämä kannattajaporukat "kilpailevat" toisiaan vastaan katsomossa ja itse ottelulla tai suosikkijoukkueen suorituksella ei ole niin olennainen osa tässä yhtälössä. Enkä tarkoita keskenäisellä kilpailulla nyt mitään lieveilmiöitä, joita Suomessa ei onneksi stadioineiden läheisyydessä olekaan ongelmaksi asti vielä ollut vaan itse kannustamista. Minusta näiden henkilöiden ajattelutavassa jalkapallo globaalina lajina on IN ja sitä myöten myös kannattamisen resurssit halutaan ensisijaisesti kohdistaa siihen. Toki tässä on vaikutusta myös visuaalisella ilmeellä, eli savut, bannerit yms. on helpompi toteuttaa jalkapallomatsissa kuin jääkiekossa, vaikka toki lakanoita yms. on sielläkin nähty ja nähdään kokoajan lisää, mutta niiden kiinnittäminen ottelun ajaksi on kuitenkin haastavampaa kuin jalkapallostadionille. Savut ja soihdut ovat Palloliiton säntöjen mukaan kiellettyjä, mutta mikäli niistä ei koidu välitöntä vaaraa on se minun mielestäni OK. Ja valtaosa kannattajakatsomoissa hyvöksyy asian, koska muuten menisivät varmasti muuhun katsomoon nauttimaan ottelusta, mikäli savuja sytytellään.
Myönnän, etten ole itse käynyt katsomassa moneen vuoteen Liiga-ottelua paikanpäälle Nordiksen ulkopuolelle ja näiden kannattajaryhmien arviointi perustuu pelkästään tv-kuvan välittämään mielikuvaan. Ilveksellä taitaa näistä monilajiseuroista olla edelleen se ydin jääkiekkoon painoittuvaa? Ainakaan Tammelassa ei heidän fanikatsomonsa jalkapallon puolella yllä esim. HIFK:n ja TPS:n vastaaviin. Vaasassa en tiedä tilannetta kuinka moni käy sekä Sportin, että VPS:n peleissä, mutta VPS:n kannatusporukka on Suomessa myös ihan hyvällä mallilla ja osallistuvat aktiivisesti myös vierasreissuihin, vaikkei Vaasan sijainti sinäänsä ole ehkä se kaikkein otollisin arkimatseihin.
Yhteenvetona voisin sanoa, että omasta mielestäni jalkapallon kannatuskulttuurissa tietyllä tapaa "ihannoidaan" ja halutaan samaistua enemmän ns. suuren maailman meininkiin kuin jääkiekossa, josta se ehkä jopa tietyllä tapaa on puuttunut ja keski-Euroopassakin jääkiekkokannatus on heräillyt tässä viimeisen vuosikymmenen aikana enemmän. Meillä tämä on sitten mennyt ehkä toisinpäin eli juuri viimeisen vuosikymmenen aikana Suomessa kannattajaporukat ovat siirtäneet painotustaan enemmän jalkapallon pariin, joka ei ole aiemmin saanut samanlaista kannatuskulttuuria kuin ulkomailla. Huomenna pelattava Stadin Derby on taas esimerkki tästä. Valitettevaa tietysti tämän aiheen osalta on, ettei Stadissa ole tällä hetkellä omaa "derbyä" jääkiekossa, mutta aika kovaa saisivat kuitenkin vetää, jotta pääsisivät jalkapallon tasolle. Jääkiekko vetää edelleen katsojamäärissä enemmän yleisöä, mutta jalkapallossa kannatus on keskittynyt enemmän kannatajaryhmiin kun taas jääkiekossa käydään katsomassa frendin tai faijan kanssa kausareilla peli ja se on enemmän analyyttista meininkiä.
Jossain vaiheessahan Kingeillä oli käsittääkseni jotain pientä erimielisyyttä jääkiekkojaoston kanssa ja en tiedä siis siitä sen enempää, mutta tämä voi olla varmasti HIFK:n osalta myös yksi syy miksi Kingit ovat keskittyneet niin paljon jalkapallon puolelle. Lisäksi kun miettii HIFK:n jalkapalloa niin monelle tulee siitä ensimmäisenä mieleen kannattajat, joten he ovat tehneet sillä puolella niin hyvää duunia näkyvyytensä eteen, etteivät välttämättä halua tuota muuttaa laajentamalla liikaa muihin lajeihin. Nykyään myös kannattajaryhmät voivat olla omalta osaltaan "brändejä" ja haluavat vaalia sitä imagoaan sen omien etujen mukaisella tavalla.
Kuten alussa mainitsin halusin tässä kirjoituksessa herätellä keskustelua aiheesta yleisemmällä tasolla, joka myös koskee HIFK:n ottelutunnelmaa. En siis pidä näitä pointteja totuuksina vaan ne voidaan kyseenalaistaa tai kumota, mutta nämä ovat asioita joita olen itse laittanut merkille kun olen eri ryhmien kannattajien kanssa jutellut.