Käsittääkseni Sheddenin lähtöön ei vaikuttanut niinkään IFK:n tarjouksen pienuus vaan se ettei Pentti pystynyt saamaan suustaan sopimustarjousta Sheddenille puhutun aikataulun puitteissa. Pena yritti tapansa mukaan lykätä ja lykätä asian lukkoonlyömistä toivossa, että hintalappu pienenisi. Loppuhan on historiaa.
Vahvennan tämän 120% varmuudella. Tarinan olen kertonut jo aikaisemmin, mutta tämä möhellys ansaitsee replayn. Tiivistettynä:
1. HIFKin hallitus haluaa varmistaa Sheddenin jo seuraavaksi kaudeksi hyvissä ajoin joulukuussa ja pistää Penan hommiin (VIRHE!)
2. Pena tekee työtä käskettyä ja ottaa aloitteen Sheddenin suuntaan pyytäen häneltä tarjousta seuraavan kauden pestistä. Shedden hämmentyy ja jopa osittain vittuuntuu, hän ei haluaisi ajatella seuraavaa kautta niin aikaisin. Hän on pitänyt itsestäänselvänä, että HIFK tarjoaa jatkoa jossain vaiheessa keväällä. No, Shedden kertoo hintansa, kun näin kysytään.
3. Pena ilmoittaa Sheddenille, että "ohhoh onpa kova pyyntö, pystytkö tinkimään?" Shedden ilmoittaa, että itsepä pyysitte tarjousta, hinta on tuo ja kun nyt neuvottelemaan ryhdyttiin, milloin saan vastauksen? Pena mumisee jotain "lähiajoista"
4. Mennään reilusti tammikuulle ja hallitus kysyy Penalta kuinka Sheddenin kanssa käytävä neuvottelu etenee, emme ole kuulleet mitään raporttia. Pena ilmoittaa, että näin paljon se pyysi ja mä kyllä odotan, että se tinkii tästä. Johon hallitus: "Mitä vittua? Etkö ole oikeasti vastannut mitään? Me maksamme kyllä tuon summan, ota uusi yhteys!"
5. Pena ottaa yhteyden Sheddeniin rankasti myöhässä "lähiaikoina" -aikataulustaan ja ilmoittaa, että kyllä se sun hinta on sittenkin ookoo. Johon Shedden ilmoittaa, että sori, mua ei enää kiinnosta. Miksi pyysit tarjousta helvetin aikaisin ja jätät sitten pitämättä mitään yhteyttä? Tottakai oletin, että tarjoukseni ei mene läpi ja olen ajatellut muita vaihtoehtoja.
Loppu on legendaa. Kaiken lisäksi Pena olisi halunnut nipistää oikeasti n. 10.000 egen suuruisen merkittävän erän Sheddenin palkkapyynnöstä. Tämä oli juuri se vaihe, tammikuu 2006, jolloin allekirjoittaneella lopullisesti napsahti Penan suhteen. Aivan karmea moka ja juuri se, joka katkaisi kamelin selän. Vieläkin vituttaa, kun tätä muistelen. Ja sekin vituttaa, että tajusin Matikaisen lopullisen tason näinkin myöhään, mutta vanhana puupäänä optimistina uskoin Penankin joskus osuvan napakymppiin, kun pääsee paiskomaan kuitenkin satoja tikkoja. Ei se osuisi edes Ison Omenan parkkihalliin ilman muiden autoilijoiden peesaamista.