Tässä oma selostajaranking: A) Matti Härkönen, Tuomas Virkkunen, Kaj kunnas, Tero Karhu, Anssi Ritari B) Antti Mäkinen, Antero Mertaranta, Tapio Suominen, Niki Juusela C) Jani Alkio, Juha Taivainen D) Mika Saukkonen
Oma listani näyttää aika erilaiselta:
A-kategoriaan kuuluvat selostajat, jotka pystyvät tarjoamaan miellyttävän äänen lisäksi vankkaa asiantuntemusta ja keskittyvät olennaiseen, eli itse pelin selostamiseen.
Sebastian Waheeb, Jani Alkio, Niki Juusela, Tuomas Virkkunen. Waheebilla on erittäin miellyttävä ääni, jonka lisäksi hän eläytyy peliin sopivissa mitoissa. Ei hassuttele, ei yliyritä, ei puhu paskaa. Alkio, miellyttävä ääni ja persoona ja omaa ihan mukavasti myös asiantuntemusta. Juusela osaa luoda mestarillisesti tunnelmaa ja eläytyy peliin joka solulla. Virkkunen on tosiaan ykkönen mitä tulee futisselostajiin. Eläytyy peliin kuin Antti Mäkinen ja tietotaso on sangen korkealla tasolla.
B-kategoriasta löytyvät selostajat, jotka eivät oikein säväytä suuntaan tai toiseen, tai Mertarannan ja Mäkisen tapauksissa plussia ja miinuksia ynnäillessä tulos oli kategoria B.
Antero Mertaranta, J-P Jalo, Antti Mäkinen, Kimmo Porttila, Matti Härkönen, Tero Karhu. Mertarannasta nyt kaikki tietävät kaiken. Jalosta ei mitään varsinaista mielipidettä ole, ei säväytä suuntaan eikä toiseen. Kuitenkaan ei sorru samanlaiseen hassutteluun ja yliyrittämiseen kuin muut ja omaa siihen päälle kokemusta ja miellyttävän äänen. Mäkinen, vihaajat vihaa. Minä en vihaa enkä rakasta. Tykkään kyllä miehen tyylistä selostaa, vaikka välillä homma meneekin överiksi. Porttilan ääni on erittäin miellyttävä, mutta asiantuntemus ei pääse ihan samalle tasolle. Härkönen on peruskamaa, vaikka vaikuttaakin vähän joltain futisfooruminörtiltä niinkuin joku jossain sanoi. Karhu on aika hauska äijä. Minua ei R-vika haittaa, vaikka vähän naurattaakin, mutta puhetyyli on vähän omalaatuinen ja se kuiskaileva tyyli on vähän ärsyttävä. Paistaa läpi fanipoikamainen asenne.
C-kategoriasta eli kaikkein alhaissimmasta sellaisesta löytyvät selostajat, joista en itse vain yksinkertaisesti pidä.
Kaj Kunnas, Juha Taivainen, Anssi Ritari, Jari Haapala. En edes jaksa perustella.
EDIT:
@tuketuksu jalanjäljissä avasin vähän valintojani. :) Lisäksi lisäsin Virkkusen A-kategoriaan.