Hyvät ja huonot selostajat

  • 586 701
  • 1 527

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Meikäläinen on tykännyt Nelonen Pron puolella näistä kavereista jotka selostavat NFL:ää. Nimiä nyt en valitettavasti saa mieleen, mutta siellä on kolme kaveria yleensä vuorotellut. Yksi on ollut aina paikalla ollut pääselostaja, ja sitten se toinen asiantuntija/colour commentator vaihtelee aina välillä. Anyway, tykkään kavereiden tyylistä. Itse en juurikaan jenkkifutiksesta mitään ymmärrä, niin on hienoa seurata pelejä kun selostaja käy asiat läpi selkeästi ja avaa asioita vähän tyhmemmällekin katsojalle. Tällä kaudella on tullut NFL:ää seurattua yhteensä varmaan saman verran kuin mitä sitä on tullut katsottua koko elämän aikana yhteensä.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Samaa mieltä näistä NFL:n selostajista. Sitä on miellyttävää kuunnella, kun selostajat ovat hiffanneet sen että niitä sääntöjä kannattaa koittaa mahdollisimman selkokielisesti selittää. Silloin on tämmöinen lajia tuntematonkin oppinut pelistä paljon ja se pitää paremmin ottessaan, kuin semmoinen mihin näilläkin kavereille varmasti olisi kompetenssia eli aletaan sitä omaa asiantuntemusta vain nostamaan esiin ja puhumaan sitä "ammattikieltä" ja miten tässä nyt tiedetään tästä pelistä kaikki, mikä pudottaisi välittömästi ainakin minut kärryiltä. Kaikki pelin termit joita lajia tuntematon katsoja tuskin tuntee, avataan siis saman tien katselijalle.
 

Mechalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Idän ihme, Honka
Meikäläinen on tykännyt Nelonen Pron puolella näistä kavereista jotka selostavat NFL:ää. Nimiä nyt en valitettavasti saa mieleen, mutta siellä on kolme kaveria yleensä vuorotellut. Yksi on ollut aina paikalla ollut pääselostaja, ja sitten se toinen asiantuntija/colour commentator vaihtelee aina välillä. Anyway, tykkään kavereiden tyylistä. Itse en juurikaan jenkkifutiksesta mitään ymmärrä, niin on hienoa seurata pelejä kun selostaja käy asiat läpi selkeästi ja avaa asioita vähän tyhmemmällekin katsojalle. Tällä kaudella on tullut NFL:ää seurattua yhteensä varmaan saman verran kuin mitä sitä on tullut katsottua koko elämän aikana yhteensä.
Muistaakseni Tomi Tiilikainen selosti joskus Super Bowlin, olisikohan kyse hänestä?
 

Mack

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nuo mainitut NFL-selostajat ovat todellakin ihan hyviä. En sitten tiedä mitä NFL:n heavy userit meinaavat, mutta ovat ainakin peruskatsojan kannalta hyvin valittu. Mika Laurila ilmeisesti on tuo selostaja ja kommentaattori vaihtuu. Tiilikainen on ollut aikaisemmin Super Bowleissa.

Mäkisen englanti nyt ei käytännössä ole edes mikään makuasia. Nimien lausuminen menee siinä sivussa, mutta itse puhuminen on kakistelevaa ja änkyttävää mongerrusta. Kuten aiemminkin sanoin, niin Jussi Saarinen rillit päässä. Yksi vaivaannuttava asia Mäkisessä on myös tuo kommentaattorien joka toiselle jutulle nauraminen. Oli siellä vierellä sitten Niemi tai Selänne, niin voisi kuvitella jonkun stand-up esityksen olevan käynnissä, niin hulvatonta Mäkisen Andyllä on.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mieluummin minä yleensä kuuntelen amerikkalaisselostusta kuin Mäkistä, mutta fakta on se, että Mäkinen saa tällä palstalla paljon kuraa niskaansa jo pelkästään sen takia, että ihmiset haluavat viestiä omaa (useimmiten kuviteltua) kosmopoliittiuttaan näillä "ette kai te v***n toopet jotain Mäkistä kuuntele, minä kuuntelen ämerikkalaisselostusta" -kommenteilla. Jos joku juttelisi ne samat jutut englanniksi, useat näistä Mäkisen dissaajista pitäisivät heppua ihan pätevänä selostajana, koska lontoonkielisen selostuksen kuunteleminen on siistiä ja coolia.

Silloin kun Canal+:n aikaan viimeksi olin tilaisuudessa kuulla NHL-pelejä selostettuna, niin mielestäni alkuperäisselostus oli aina parempi vaihtoehto, koska jotenkin se oli luonnollisempaa. Suomessa NHL-asiat ovat opettelun kohteita ja aika monella kuuluu läpi sellainen: "Hei, kuunnelkaas, minkä knoppitiedon opettelin tätä peliä varten" -tyyppinen päteminen. Kölli Kortelaisen asiantuntijakommentitkin saattoivat olla muotoa: "Hei, ton pelaajanhan mä tunnen, oltiin samassa liigassa kerran, eri joukkueissa kyllä."

Mä en muista, että Antti Mäkinen olisi omaan korvaan kuulostanut merkittävästi Jani Alkiota paremmalta.
 
Mäkisen englanti nyt ei käytännössä ole edes mikään makuasia. Nimien lausuminen menee siinä sivussa, mutta itse puhuminen on kakistelevaa ja änkyttävää mongerrusta.

Tarkoitatko nyt, että kun Mäkinen joutuu puhumaan englantia, puhuminen on kakistelevaa ja änkyttävää? Mielestäni tämä ei selostusten kannalta ole ongelma, sillä hän ei selosta englanniksi.

En oikeastaan tiedä. Ehkä se ärsytys johtuu toistosta tai liiasta puhekielimäisyydestä,

Mikä sinun mielestäsi olisi vähemmän puhekielinen ilmaus lättysyötölle?
 
Kyllä. KHL-matsien haastatteluissa usein toistuvaa.

Ei ole tullut noita katseltua. Nimien verrattain hyvä lausuminen ei kuitenkaan edellytä sitä, että pitäisi pystyä puhumaan sujuvasti jotakin kieltä. Esim. itse osaan ääntää melko hyvin Martin St. Louis'n, Martin Brodeurin, Vincent Lecavalier'n, Pascal Dupuis'n ja kumppaneiden nimet, vaikken ranskaksi kykene keskustelemaan käytännössä lainkaan.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Sitten näillä kaikilla Seppäsillä, Rantasilla ja Mäkisillä on joku ihmeellinen pinttymä aina hokea fanipoikina sitä miten urheilu ja kaikki on muka muualla parempaa. Varsinkin se kaikessa toistuva jauhaminen siitä, miten perseestä suomalainen urheilukulttuuri on ja kyllä kaikki on vaan tuolla jenkeissä parempaa. Se urheilun romantisointi, mitä nämä veljet enemmän tai vähemmän harrastavat on vain sellaista harhassa elämistä.

Pahimmillaan se menee näillä ihan vain pelkäksi ylimielisyydeksi, jossa nostetaan itseä tässä nyt isona urheiluasiantuntijana toisten yläpuolelle. Ja se on minusta varmaan yksi raivostuttavimmista piirteistä jota ihmisessä voi olla.

En minä ainakaan jaksa yhtään niitä jenkkien urheilulähetyksiä, missä kaikki asiat tykitetään hirvittävällä nopeudella ja valmiiksi pureskeltuina katsojalle. Selostajatkin joutuvat lukemaan mainoksia niiden lähetyksien alussa, joita ne lähetykset on aivan pullollaan ja kaikki studioihmiset ovat niiiiin viimosen päälle sliipattuja, että ei siellä saa olla yksikään hiuskarvakaan väärässä paikassa. Siitä vaan poistuu ihmisyys kokonaan ja ei kun vaan tuntuu että vauhti kiihtyy, kaiken pitää olla vain suurempaa ja nopeampaa.

Sitten kun nämä em. sankarit vielä ihan selvästi enemmän tai vähemmän matkivat näitä Amerikan kollegoitaan.
 

Jabbbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Oulun Kärpät
Kyllä se tosiaan niin on, että tämän kauden aikana arvostus on mennyt totaalisesti mitä tulee Mäkisen Anttiin. Kyseisellä herralla kun olisi kaikki edellytykset äänensä ja lajitietämyksensä suhteen olla tämän maan paras kiekkoselostaja, niin mitä vielä. Jatkuvalla itsensä korostamisella mies on juurtunut niin vahvasti kiinni norsunluutorniinsa, ettei sieltä taida olla enää takaisintulemista. Ja syitä tähän on jo useampia tänne kerrottu, mutta yhtenä asiana voisi nostaa esille vielä nuo "Ja tätäkin kaveria pääsin jututtamaan vuonna pottu ja muussit" -tyyppiset lausahdukset, joita tulee nykyään usein pelien ohessa ja nimenomaan siten, ettei Antilla ole tarkoituskaan avata noita jutusteluja sen enempää. Kunhan pääsee tv-lähetyksessä ääneen kertomaan, että on sen ja sen henkilön kanssa joskus päässyt päivää sanomaan. Tällaisen käyttäytymisen ymmärtäisi vielä kännipäissään kavereiden kesken saunaillassa, mutta aikuiselta mieheltä selvinpäin tv-lähetyksessä tuo menee lähinnä jo huumorin puolelle.

Tilanteentunnistaja Mäkinen - sut on jo nähty ja ennenkaikkea kuultu.
 
Viimeksi muokattu:

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
Koko Viasatin touhussa ärsyttää se, että miksi se Mäkinen ei voi olla vaan selostaja. Esimerkiksi kun studiossa oli Rotenberg ja keskustelu oli erittäin mielenkiintoista niin sinne mukaan pitää saada Mäkinen. Ja Antin osallistuminen keskusteluun oli "Mennään kymmenen kertaa 1-1, minä pakkina sinä hyökkääjänä, et tule KERTAAKAAN pääsemään ohi". Tai studiossa puhuttiin Klingan, Jortikan ja Jalosen kesken valmentamisesta venäjällä niin Mäkinen piti ottaa mukaan keskusteluun kertomaan joku mukahauska juttu AJ Niemen kiekollisista taidoista. Nyt se jääkiekon uudestaan keksiminen siellä selostamossa on sentään vähän rauhoittunut.
 

heskey #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, NyR 95-99
Onpas hyvatasoista keskustelua. Naita on aina ilo lukea.

Itse kuulun tahan Makisen kannattajakuntaan. Hanessa on toki epamiellyttavat piirteensa. Esimerkiksi muistelen jatkiksen viime kevaan olympiaennakkoja. Andy oli naissa pikkasen liian tarkka mielipiteidensa kanssa. Mies tietaa paljon jaakiekosta. Siita ei ole kahta sanaa, mutta tuollainen itsensa paisuttelu on omaan kuuntelijakorvaani lahinna lapsellista. Miksi pitaa tuoda itsensa niin vahvasti esiin ja osoittaa etta vain mina olen oikeassa. Toisaalta oli jollain oudolla tavalla antoisaa seurata miten mies tyrmasi Solmu Salmisen lahes jokaisen mielipiteen.
Kuulun myos Vesa Rantasen mielipiteiden puolestapuhumiseen. Han on vuosien mittaan hieman rauhoittunut, mutta edelleen hantakin vaivaa mielestani tama etta on liian tarkka mielipiteidensa kanssa.
On hienoa etta nailla molemmilla persoonilla on omat mielipiteensa. Mielestani suomalainen journalismi tarvitsee tallaisia persoonia. Toki Bror-Erik Walleniuksen kaltainen rauhallinen toimintamalli ei myoskaan ole vaarin. Tietty asiallisuus tulisi aina sailyttaa. Show-meiningit tyyliin Makisen rataattaatatataa on ihan cool lisa hienoon Stanley Cup-finaaliin, mutta liikakin on joskus liikaa. Vaittaisin etta Viasat pieksee MTV3:n mennen tullen.

Urheilujournalismia on varsin kiintoisaa seurata. Fanina tykkaan etenkin HS:n Jouni Niemisen teksteista. Videotuomarikaksikko on myoskin nostanut tasoaan viime vuosien aikana. Suosittelen katsomaan ja kuuntelemaan heidan hopinoitaan IS-tv:sta ja Total Hockey Forever-ohjelman kautta. Mainiota lenkkikuunneltavaa jossei muuta.
 

Rocco

Jäsen
Nuo mainitut NFL-selostajat ovat todellakin ihan hyviä. En sitten tiedä mitä NFL:n heavy userit meinaavat, mutta ovat ainakin peruskatsojan kannalta hyvin valittu. Mika Laurila ilmeisesti on tuo selostaja ja kommentaattori vaihtuu. Tiilikainen on ollut aikaisemmin Super Bowleissa.
Itse katselen aina englanninkielisen alkuperäislähetyksen, koska laji on niin tuttu, ettei jaksa kuunnella kotimaista selostusta. Se on etenkin jenkkifutiksen parissa todella tärkeä olla, sillä laji ja sen säännöt ja strategiat ovat useimmille todella vieraita, että selostajan ja kommentaattorin on pakko niitä läpikäydä, ja hyvin ovat tässä onnistuneet.
 
Se urheilun romantisointi, mitä nämä veljet enemmän tai vähemmän harrastavat on vain sellaista harhassa elämistä.

Minä en ole ihan varma siitä, että Mäkinen ja Seppänen syvällä sisimmässän pitäisivät amerikkalaista urheilukulttuuria ihan niin ylimaallisen fantastisena asiana kuin heidän puheistaan voisi päätellä. Amerikkalainen urheilu tuottaa noille herroille todella merkittävän osan heidän toimeentulostaan, joten sikäli on loogista hehkuttaa sitä joka käänteessä maasta taivaisiin ja pyrkiä istuttamaan ihmisten (etenkin nuorison) mieliin sellaista ajatusta, että jenkkiurheilu on melkeinpä parasta mitä maa päällään kantaa.

En minä ainakaan jaksa yhtään niitä jenkkien urheilulähetyksiä, missä kaikki asiat tykitetään hirvittävällä nopeudella ja valmiiksi pureskeltuina katsojalle.

Minun mielestäni jenkkien NFL-lähetyksistä voi todeta, että niissä asiat tykitetään "hirvittävällä nopeudella ja valmiiksi pureskeltuna". Itse diggaan siitä meiningistä. Heti kun pelitilanne on ohi, ilmestyy ruutuun hidastus, ja sitten äijät selittävät mihin kohtaan ruudulla kannattaa katsoa, mitä juuri tapahtui ja miksi tapahtui niin selkeästi, että kaltaiseni aloitteleva jefun seuraajakin yleensä tajuaa.

Tällä sivulla on paljon kehuttu Nelosen suomalaisia NFL-selostajia. En jaksanut sunnuntaina katsella Cowboysin ja Packersin välistä matsia Viaplayltä suorana, joten jouduin katselemaan sen seuraavana päivänä Ruudusta. Pettymys oli melkoinen, kun huomasin, että selostus tulee suomeksi. Kaverit kuitenkin yllättivät todella positiivisesti ja selostivat mielestäni tosi hyvin ja asiantuntevasti (järin suurta kompetenssia minulla ei toki ole sitä heidän asiantuntevuuttaan arvioida). Silti olisin mieluummin katsellut matsin jenkkiselostuksella, sillä eivät jotkut hesalaiset (?) jampat voi hyvälläkään lajituntemuksella operoivina olla yhtä syvällä sisässä NFL:n maailmassa kuin kaverit, jotka seuraavat sarjaa työkseen Amerikassa ja ovat kasvaneet sikäläiseen lajikulttuuriin kiinni kapaloikäisestä asti. Samasta syystä kuuntelen myös mieluummin amerikkalaisia NHL-selostajia kuin Antti Mäkistä, vaikka Mäkinen on mielestäni omassa hommassaan varsin pätevä,.
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Pepe Jürgens on aivan totaalisen paska selostaja. Harmittaa, ettei Nelonen Pro kanavilta voi katsoa esimerkiksi rallia, MotoGP:tä tai jalkapallopelejä ollenkaan, koska tämä saatanan torvelo on siellä aina äänessä ja pilaamassa kaiken. Paljonko se on maksanut tuosta pestistä?

Antti Mäkisen päteminen ja kailottaminen on pieni paha Jürgensin kokovartalo urpouteen verrattaessa.
 

SASamuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Seattle Kraken
Pepe Jürgens on aivan totaalisen paska selostaja. Harmittaa, ettei Nelonen Pro kanavilta voi katsoa esimerkiksi rallia, MotoGP:tä tai jalkapallopelejä ollenkaan, koska tämä saatanan torvelo on siellä aina äänessä ja pilaamassa kaiken. Paljonko se on maksanut tuosta pestistä?

Antti Mäkisen päteminen ja kailottaminen on pieni paha Jürgensin kokovartalo urpouteen verrattaessa.

Komppaan täysin Jürgenssin paskuuden osalta. Ärsyttävä ääni, ei tiedä mistään mitään, asiavirheet, pelaajavirheet, sössötys ja sanoissa sekaisin meneminen. Varma onnistumis resepti siis. Oli aikoinaan ok "urheiluaamu" tms ohjelmassa muistaakseni urheilukanavalla ja vissiin myös myöhemmin nelosella (korjatkoon joku jos muisti heittää), mutta selostajana aivan täysi 0. Tunnetaan meidän piireissä myös nimellä Pepe "Vitun" Jürgens.

Pysykööt studiossa, haastattelija tai reportterina. Näihin rooleihin asiallinen kaveri.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Katselin pienen pätkän NHL:n all-star-ottelua Viaplayltä. Antti Mäkisen kommentit uudesta World Cup -formaatista: "Monet ovat kritisoineet näitä kahta extra-joukkuetta, mutta kun kysymys on NHL:n tuotteesta, mielestäni ajatus on hyvä... hieno, hieno turnaus on aivan varmasti tulossa, kun World Cup näkee päivänvalon vuonna 2016 Torontossa".

Kaipa tähän pätee se vanha totuus, että "kenen leipää syöt, sen lauluja laulat", mutta onko täällä härmässä silti ihan oikeasti tarpeellista tunkea kieltä noin syvälle Bettmanin ahteriin?
Tämä Mäkisen Bettmanin perseennuolenta sai nauramaan ja kunnolla. Mäkisellä tuntuu olevan joku ihme pakkomielle nousta kaikkien muiden kiekonseuraajien yläpuolelle, mikä on todella, todella ärsyttävää. Oikein hakemalla haetaan tästä World Cupistakin hyviä puolia, mutta miesten MM-kisoja Selostajajumala haukkuu Skoda Cupiksi, melkoinen ristiriita.

Mäkinen on minun mielestäni Suomen yliarvostetuin selostaja. Nöyryyttä ei löydy, vaan mies tekee selostuksesta oman ohjelmanumeronsa julistaen mielipiteensä suurina totuuksina. Uskallan väittää Jatkoajassa olevan useitakin NHL-osioon kirjoittavia nimimerkkejä, jotka aivan satavarmasti tietävät jääkiekosta enemmän kuin Antti. He tosin eivät nosta itseään jalustalle.
 
Uskallan väittää Jatkoajassa olevan useitakin NHL-osioon kirjoittavia nimimerkkejä, jotka aivan satavarmasti tietävät jääkiekosta enemmän kuin Antti.

Tähän yhteyteen sopii mielestäni hyvin Petteri Sihvosen kirjoitus siitä, miten urheilun suhtee ihmisillä voi olla tietoa ja tietoa:
https://blog.paf.com/petterisihvonen/2015/01/24/on-tietoa-ja-tietoa-urheilusta/#.VMkCgGisWV8

Esim. minulla on työkavereita, jotka oman pelaajataustansa takia ymmärtävät jääkiekossa itse pelistä enemmän kuin minä, Heillä on Sihvosen termein tietoa jääkiekosta. Minä taas en ymmärrä peliä yhtä hyvin, mutta osaan luetella esim. miesten Suomen mestarit ja Stanley Cupin voittajajoukkueet viimeisen 40 vuoden ajalta. Minulla on Sihvosen termein tietoa jääkiekosta.

En epäile sitä, etteikö Jatkoajasta löydy ihmisiä, joilta löytyy enemmän tietoa jääkiekosta kuin Antti Mäkiseltä. Mutta jos heiltä löytyy enemmän tietoa NHL:stä kuin Mäkiseltä, on pakko kyseenalaistaa vahvasti se, mitä ihmettä he tekevät töissä/koulussa ollessaan, kun ehtivät seurata änäriä yhtä tarkasti kuin mies, joka perehtyy siihen päivittäin työkseen.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Pepe Jürgens on aivan totaalisen paska selostaja. Harmittaa, ettei Nelonen Pro kanavilta voi katsoa esimerkiksi rallia, MotoGP:tä tai jalkapallopelejä ollenkaan, koska tämä saatanan torvelo on siellä aina äänessä ja pilaamassa kaiken. Paljonko se on maksanut tuosta pestistä?

Antti Mäkisen päteminen ja kailottaminen on pieni paha Jürgensin kokovartalo urpouteen verrattaessa.

Jürgens oli syksyllä suorastaan maaginen siinä HJK:n Europelissä, jonka he onnistuivat kotonaan voittamaan viime hetken maalilla 2-1. Taisi olla FC Kööpenhaminaa vastaan.
 

SASamuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Seattle Kraken
Olen varmaan aikaisemminkin aiheesta nassuttanut, mutta tuntemattomaksi jääneet suuruudet tämän päivän Ässät-Kärpät pelissä olivat kyllä aivan järkyttävän Ässiä päin vetäviä. Tollaset janarit paikallisradioon ei telkkariin selostamaan missä tota kattoo muutkin kun Porilaiset. Selostajalla vielä ärsyttävä ääni ja väkisin kaivettu huuto maalien tullessa. Eikä oo eka kerta ku toi sama ärsyttäjä on tuolla Porissa vetelemässä kotioppäin. #ikäväjopasaukkosta
 

Mechalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Idän ihme, Honka
Ville Kuusisesta on tässä ketjussa ollut aikaisemminkin puhetta, mies on selostanut myös Lukon pelejä UrhoTV:lle, mutta muodostaa Ässien otteluissa Jouni Myllymaan kanssa hyvän tutkaparin.
 
Viimeksi muokattu:

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
Olen varmaan aikaisemminkin aiheesta nassuttanut, mutta tuntemattomaksi jääneet suuruudet tämän päivän Ässät-Kärpät pelissä olivat kyllä aivan järkyttävän Ässiä päin vetäviä. Tollaset janarit paikallisradioon ei telkkariin selostamaan missä tota kattoo muutkin kun Porilaiset. Selostajalla vielä ärsyttävä ääni ja väkisin kaivettu huuto maalien tullessa. Eikä oo eka kerta ku toi sama ärsyttäjä on tuolla Porissa vetelemässä kotioppäin. #ikäväjopasaukkosta

Enpä voisi juuri enempää eri mieltä olla. Mun makuun tuo Porin kaksikko on ihan ylivoimainen parivaljakko mitä tulee siihen kuinka paljon pystyvät lisäarvoa ottelulle antamaan. En ole myöskään ollenkaan samaa mieltä puolueellisuudesta, mun mielestä pystyivät olemaan porilaisuudestaan huolimatta hyvinkin puolueettomia ja näkemään tilanteet molempien joukkueiden kannalta. Esimerkkinä kyllä siellä ihmeteltiin kovasti paitsi viimeisen sekunnin tilannetta, myös Donskoin kaatamista maalitilanteessa hieman aiemmin. Toisaalta taas Uusitalon tyhjän maalin tilanteen ohittivat täysin, joten ehkäpä puolueellisuus toimi toiseen suuntaan ennemminkin. Se mitä joku voi tietysti pitää puolueellisuutena on se, että kaverit puhuivat eilen paljon Ässien joukkueesta ja sen tilanteesta, paljon enemmän kuin Kärppien, mutta vaikea tuostakaan ainakaan mun oli mieltä pahoittaa. Kyllähän esim. suurimman osan Kärppien peleistä selostava Waheeb saattaa puhua Kärpistä enemmän kuin kulloisestakin vastustajasta ja käyttää pelaajista lempinimiä, joita ei koko Suomi tunne, mutta tästä ja oululaistaustastaan huolimatta pystyy olemaan täysin objektiivinen selostaja.

Jos puolueellista selostajaa/kommentaattoria Neloselta haetaan, niin Niinimaa oli kyllä viime keväänä sellainen. Jossain Lappeenrannan pelissä homma meni jo huvittavaksi kun vastapuolella oli Myllys puolustamassa omiaan. Tämän sanottuani mun mielestä Niinimaa on kyllä ylivoimaisesti paras noista Nelosen studiokommentaattoreista, ja tekee oikeastaan ainoana kunnolla sitä minkä takia asiantuntijakommentaattorit ylipäänsä on tuonne raahattu. Mutta enemmän kun saataisiin tuon Porin Myllymaan kaltaisia kiekkomiehiä, jotka a) ymmärtävät peliä ja b) osaavat sitä katsojille ilman kiekkojargonia ja sivistyssanoja tulkita, niin homma olisi hyvällä mallilla.
 

N.Vidic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Seattle Seahawks, HIFK, Man Utd
Miksi helvetissä jokaiseen matsiin (ruutu-palvelu/viasat) pitää ängetä selostajan lisäksi joku kommentaattori? Vain harvoissa tapauksissa 'asiantuntija' tuo selostuksen yhteyteen kaivatun hyödyn, usein päinvastoin. Perustilanteessa tarjolla on ainakin päällepuhumista, sekoilua ja ajan raiskaamia fraaseja. Eilisessä Tampereen matsissa Vellu Ketolalla oli osan matsia mikrofoni niskan puolella. IFK-Ipa-sarjassa Kai Suikkanen ryki ja pärski läpi peli. Taisipa syödä vielä banaaniakin. Janne Niinimaa saa korvat vuotamaan verta ja Jokerien matseissa A-J Niemikin alkoi loppua kohti kuulostamaan todella ärsyttävältä. Voisivat ainakin sopia, että pelikellon käydessä selostaja hoitaa puhumisen. Lätkäjargoni jääköön peli-, erä- ja mainoskatkoille!
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Eri mieltä, mutta se on totta ettei sinne kommentaattoriksi nyt ketä vaan pidä ottaa. Mutta kyllä esim. Antti Mäkinen muuttuu umpisurkeasta siedettäväksi selostajaksi jos vierellä on joku ammattimies katsomassa perään. Voisi tehdä hyvää Jani Alkiolle ja monelle muullekin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös