Hyvin ollaan hereillä.Kosovo
Senegalin kaikki haluisivat. Aikansa kuluksi voi mennä Senegal-ketjuun fiilistelemään:Katotaan toimiiko fiilisarvaus, Senegal. Afrikan maa pommin varmasti.
Joskus saattanut mainita, että opin lukemaan erään viikkolehden liitteenä tulleen "Suomen kunnat" -vihkosen kautta. Pikkumiestä kinnosti värikkäät kuvat (vaakunat) ja niihin liittyvät sanat. Siinä kuvat ja sanat yhdistyivät ja ymmärrys lukemiseen syntyi. Tuolloin saatoin olla top10 Suomen vaakunatietäjien joukossa. Ja kuntia oli tuolloin 500+.Itselläni liput jääneet mieleen lähinnä kesäolympialaisia seuratessa. Pikamatkoilla tulee paljon vastaan Karibian- ja Länsi-Afrikan valtioita kun taas kestävyyslajeissa Itä-Afrikka, heittolajeissa Eurooppa, painonnostossa ja kamppailulajeissa Keski-Aasia ja entiset Neuvostotasavallat. Oseania taas karttakirjaa lukemalla.
Suomi - Serbia peliä kun olin aikoinaan Stadikalla seuraamassa, niin siellä näkyi vieraskarsinassa banderolli jossa otettiin kantaa. Kosovo is Serbia siinä lakanassa luki. Noi vanhat Jugoslavian maakunnat ei mitkään ole itselle selkeitä kansallisvaltioita. mutta minä en mitään mistään tiedäkään, nih.Onko Kosovo valtio? Kaikki ulos kinaamaan!
Himppasen hämmensi kun katsoin, että ylläpito avannut Senegal ketjun, ja ilman mitään ilmeistä syytä. Sitten näin pikku präntin. Sitten kirjoitin tämän viestin. Nyt painan vastaa-nappia.Senegalin kaikki haluisivat. Aikansa kuluksi voi mennä Senegal-ketjuun fiilistelemään:
Senegal
Senegal on valtio läntisessä Afrikassa. Näin tietää todistaa meille Wikipedia. Pinta-alaltaan se on noin puolet suomen vastaavasta, ja väkiluku reippaasti kaksinkertainen Suomeen nähden, 13,6 miljoonaa. Suomalaisiin nähden Senegalilaiset ovat siis keskimäärin uutterampia lisääntymään ja ovat...keskustelu.jatkoaika.com
Suomi - Serbia peliä kun olin aikoinaan Stadikalla seuraamassa, niin siellä näkyi vieraskarsinassa banderolli jossa otettiin kantaa. Kosovo is Serbia siinä lakanassa luki. Noi vanhat Jugoslavian maakunnat ei mitkään ole itselle selkeitä kansallisvaltioita. mutta minä en mitään mistään tiedäkään, nih.
Näissä on just sitten toisaalta se juttu että esim. bosnialaisia ja vaikka serbialaisia on vähän hankala istuttaa saman pöydän ääreen. Ja toisaalta Bosnia-Hertsegovinassakin on vähän monenlaista sakkia kun eri uskontokuntaan kuuluviakin on paljon ja erilaista väestöä on paljon.Noi vanhat Jugoslavian maakunnat ei mitkään ole itselle selkeitä kansallisvaltioita. mutta minä en mitään mistään tiedäkään, nih.
Minkä takia @Ylläpito on tehnyt Senegal-ketjun jatkoaikaan?Senegalin kaikki haluisivat. Aikansa kuluksi voi mennä Senegal-ketjuun fiilistelemään:
Senegal
Senegal on valtio läntisessä Afrikassa. Näin tietää todistaa meille Wikipedia. Pinta-alaltaan se on noin puolet suomen vastaavasta, ja väkiluku reippaasti kaksinkertainen Suomeen nähden, 13,6 miljoonaa. Suomalaisiin nähden Senegalilaiset ovat siis keskimäärin uutterampia lisääntymään ja ovat...keskustelu.jatkoaika.com
No onhan se nyt merkittävä valtio!Minkä takia @Ylläpito on tehnyt Senegal-ketjun jatkoaikaan?
Erittäin mielenkiintoinen Euroopan kolkka. Mahtavaa luontoa. Kulttuurikohteita. Ruokaa ja juomaa. Ja sittten politiikka...Näissä on just sitten toisaalta se juttu että esim. bosnialaisia ja vaikka serbialaisia on vähän hankala istuttaa saman pöydän ääreen. Ja toisaalta Bosnia-Hertsegovinassakin on vähän monenlaista sakkia kun eri uskontokuntaan kuuluviakin on paljon ja erilaista väestöä on paljon.
Yksi elämäni parhaita lomareissuja on kyllä road trip Montenegrosta takaisin Suomeen, etenkin nuo reissun alkupään paikat Montenegrossa ja Bosnia-Hertsegovinassa olivat mielenkiintoisia.
Futiksessa ainakin Bosnia-Hertsegovinan maajoukkuetta kannattaa pääasiassa bosniakit. Kannatusta ei heru muilta väestöryhmiltä, vaan serbit kannattavat Serbiaa ja kroaatit Kroatiaa. Ihme sillisalaatti kyllä. Mutta kai nuo bosniakit eniten niitä "bosnialaisia" noista ovat?Erittäin mielenkiintoinen Euroopan kolkka. Mahtavaa luontoa. Kulttuurikohteita. Ruokaa ja juomaa. Ja sittten politiikka...
Suosittelen kaikille (heti koronan jälkeen?) Balkanin kiertomatkaa ajan kanssa. Jos oikeasti kiinnostaa, niin kannattaa tutustua alueen historiaan ensin jotta ymmärtää näitä erilaisuuksia alueella (ottomaanit, venetsia, Itävalta-Unkari yms.).
Pääosin eroavaisuudet juontavat uskontoon, kuinkas muuten. Ovat kukin kansanryhmä hyvin nationalisteja, ylpeitä montenegrolaisuudestaan tai serbialaisuudestaan. Bosnialaisuutta ei oikeasti ole olemassakaan, vaan Bosniassa asustaa kroaatteja (katoliset), serbejä (ortodokseja) ja bosnikkeja (muslimeja).
Mutta menkää kunhan tautitilanne ja rajoitukset helpottavat. Siellä on jokaiselle jotain.
Joo ja sitten siellä pieni osa sanoo olevansa jugoslaaveja. Sarajevo oli kyllä mielenkiintoinen mesta, vähän tarkemmin kun katseli niin näki aika hyvin pommitusten ja luotien jälkiä rakennusten seinissä yms. Muslimejahan tuolla suuri osa ihmisistä on ja esim. alkoholin saanti on monessa paikassa hankalaa. Toki siellä sitten sattumoisin oli reissun aikana jotkut ruoka- tms. festarit ja myös brenkkua oli tarjolla aika vahvasti.Bosnialaisuutta ei oikeasti ole olemassakaan, vaan Bosniassa asustaa kroaatteja (katoliset), serbejä (ortodokseja) ja bosnikkeja (muslimeja).
Noinko pahasti se meni ihon alle kun yhden kerran kerkesit vastata ja sekin meni perseelleen?Jos paskemmin organisoituun visailuun kaipaatte vinkkiä, niin tässäpä. Tulee lippu. Se on näkyvillä 0.012 sekuntia. Pitää tietää minkä maan lippu ja kuka sen on suunnitellut. Ja sen suunnittelijan siskontyttären kengännumero.
Noinko pahasti olen päässyt ihosi alle että kaivamalla kaivat jotain vittuiltavaa ja ankkuroidut siihen?Noinko pahasti se meni ihon alle kun yhden kerran kerkesit vastata ja sekin meni perseelleen?
En minä ole oikeastaan koskaan viestejäsi edes lukenut, tässä ketjussa on vaan pistänyt silmään kun olet kritisoinut tätä visailua. Eli et ole päässyt ihoni alle, kiitos kysymästä!Noinko pahasti olen päässyt ihosi alle että kaivamalla kaivat jotain vittuiltavaa ja ankkuroidut siihen?