Hyvää Itsenäisyyspäivää kaikille!

  • 65 148
  • 507

Micco!

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haluttu muutos
scholl kirjoitti:
Itse en käsitä miten tuollainen on mahdollista. Eikö ajoreitti todellakaan ole sellaisten aitojen ja vartiomiesten reunustama, ettei ole mahdollista. No ei ole ensimmäinen kerta, kun ihmiset kokeilevat telaketjuja. Ajettiinhan Pekingissä aikoinaan panssareilla ihmisten yli. Valitettavaa touhua.

Niimpä. Helposti väkijoukosta tämä iäkäs mieshenkilö pääsi ryntämään it-vaunun alle. On aivan selvää, miten käy, jos ihminen ja 40 tonnin teräsvaunu törmäävät. Jotenkin nämä pitäisi turvata. Itsemurhakanditaatteja on aina, sairauskohtauksia voi tapahtua ja joku saattaa ylittää tien väärällä hetkellä aivan vahingossa. Ehdottomasti paraatin pitäisi olla aidattu.

Ikävä tapahtuma kaiken kaikkiaan. Nyt jo KeskiSuomalainenkin puhuu heittäytymisestä. Siltä se myös paikan päällä näytti. En väitä varmaksi itsemurhaksi, mutta sairauskohtaus on paniikkikohtausta tms. lukuun ottamatta pois suljettu vaihtoehto. Veteraani kuitenkin kävelee useamman metrin vaunun alle.

Tarkennetaan sen verran, että telaketjujen alle hän ei sentään onneksi jäänyt. Jälkipaikan päällä olisi ollut vielä pahempaa. Osuma kuitenkin tuli ja hän jäi vaunun alle. Kuolema aiheutui törmäyksestä vaunun etuosaan.
 

Imhotep

Jäsen
scholl kirjoitti:
Itse en käsitä miten tuollainen on mahdollista. Eikö ajoreitti todellakaan ole sellaisten aitojen ja vartiomiesten reunustama, ettei ole mahdollista.

Itsemurhaa on vaikea estää. Valitettavasti videon kuvannut ei itse ole tajunnut jättää laittamasta tuota videota.
 

massimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Devils, FC United of Manchester
Imhotep kirjoitti:
Itsemurhaa on vaikea estää. Valitettavasti videon kuvannut ei itse ole tajunnut jättää laittamasta tuota videota.

Tapaus näytti selkeältä itsarilta. Ja sitä vahvistaa vielä silminnäkijätkin. Ja ehkä olisi kannattanut olla laittamatta levitykseen mutta toisaalta eihän tuota ole pakko katsoa.

Helsingin Sanomat kirjoitti:
Silminnäkijöiden mukaan hän istui aluksi Vapaudenkadun varteen laitetuilla irtopenkeillä kaupungintalon edustalla, nousi sitten ylös, käveli ripeästi ajoradalle, meni polvilleen ja makuulle vaunun alle.

Halusi ilmeisesti lähteä "tyylillä".
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Grainger kirjoitti:
Kun ottaa huomioon kuinka paljon verta on tämän eteen uhrattu, niin en tajua kuinka tästä saadaan kovinkaan paljon iloisempi päivä. Itselleni itsenäisyyspäivä muistuttaa aina niistä miehistä ja naisista, jotka tämän vuoksi uhrasivat henkensä.
Eiköhän maitten itsenäisyyspäivät ole ihan noin lähtökohtaisesti aika verisiä? Harvoin itsenäisyyttä vain annettaan ja vielä harvemmin sitä ei joudu puolustamaan.

Siinä mielessä en ymmärrä tätä surkuttelua.
Suomen itsenäisyyspäivä ei ole toisen maailmansodan kaatuneitten muistopäivä. Sille on kalenterissa päivä ihan erikseen.

Minä koen itsenäisyyspäivän juhlapäiväksi, mutta ymmärrän että ajankohta (joulukuun alku) ei ole ilmastossamme kovin suotuisa karnivaalihenkiselle juhlalle.
Imhotep kirjoitti:
Valitettavasti videon kuvannut ei itse ole tajunnut jättää laittamasta tuota videota.
Uuh. Jos joku juntti päättää tappaa itsensä valtakunnallisesti televisioidussa itsenäisyydenpäivän paraatissa, niin voimme olettaa että hän ei ollut kovin tarkka tekonsa yksityisyyden kunnioittamista.
 

Lorvi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, ManU, Avs. Selänteen Teemu ja Anaheim.
Kyllä maamme laulu teki eetvarttia äsken kun pistin soimaan.

Myöskin tuntematon sotilas oli katsottava jälleen kerran. Taidan olla ainoa 17 v jäppiskä joka myöntää tykkäävänsä tuntemattomasta sotilaasta, muilta kun on kysellyt niin ei ole paljon kiinnostanut.

No mää olenki mää.

EDIT: Meni senoja sakasin.
 
Viimeksi muokattu:

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
SergeiK kirjoitti:
Eiköhän maitten itsenäisyyspäivät ole ihan noin lähtökohtaisesti aika verisiä?

Juu juu, toki.

Mutta kun asiasta kuitenkin on kulunut suhteellisesti sen verran vähän aikaa, että näitä veteraaneja vielä on elossa, niin tuskinpa heitäkään kauheasti juhlituttaa muistella kaatuneita tovereita. Eri asia ehkä sitten, kun veteraanit ovat poissa.

Onhan se tietenkin hieno asia ja juhlimisen arvoinen, mutta tietyllä tapaa silti surullinenkin päivä.

Lorvi kirjoitti:
Taidan olla ainoa 17 jäppiskä joka myöntää tykkäävänsä tuntemattomasta sotilaasta, muilta kun on kysellyt niin ei ole paljon kiinnostanut.

Et ole. Silloin, kun vielä olin 17, katsoin itsekin ja pidän kyseisestä elokuvasta. Nythän olenkin jo niin vanha, ettei minua enää lasketa tuohon kategoriaan...
 

Micco!

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haluttu muutos
Imhotep kirjoitti:
Itsemurhaa on vaikea estää. Valitettavasti videon kuvannut ei itse ole tajunnut jättää laittamasta tuota videota.

Ehkä mielipiteeni on subjektiivinen, koska tunnen videon kuvanneen aika hyvin. Tapahtumalla oli kuitenkin satoja katsojia, tv-kamerat tallensivat ja media ryhtyi ottamaan kuvia välittömästi. Hyvin julkinen tapahtuma. Tämä sitä paitsi tapahtui valtakunnallisten televisiokameroiden alla, joten joku kauempaa kuvattu pätkä on aika pientä.

Tuo vaikuttaa itsemurha, vaikkakin jokin hallitsematon paniikkikohtaus ei ole poissuljettua. Eihän video kaunista katsottavaa ole, mutta silti ymmärrän tämän julkaisemisen hyvin. Talon parvekkeelta kuvattuna paraatia, jossa yhtäkkiä alkoi tapahtua ikäviä asioita. Videolla ei näy yhdenkään henkilön kasvot ja vain kuvaajan nimi paljastuu. Totta kai ihmisiä kiinnostaa, miten tämä onnettomuus tapahtui.

Eri asia olisi, jos videolla retosteltaisiin, siihen olisi ympätty jotain hauskuuksia tai huumoria. Raadollinen pätkä todellisesta tapahtumasta tuskin on loukkaava, se on nykyaikaa. Uutiskanavat olisivat varmasti ajaneet tuon ulos, jos tuosta kulmasta olisivat kuvamateriaalia saaneet.

Tämän vuoksi en linkittänyt suoraan videoon, koska ei tuo kaunista katsottavaa ole. Nyt uteliaat voivat katsoa onnettomuuden itse, ja herkkänahkaiset voivat olla katsomatta.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Grainger kirjoitti:
Mutta kun asiasta kuitenkin on kulunut suhteellisesti sen verran vähän aikaa, että näitä veteraaneja vielä on elossa, niin tuskinpa heitäkään kauheasti juhlituttaa muistella kaatuneita tovereita.
Tässä näkyy juuri tämä Suomen kansakunnan nuoruus. Itsenäisyyspäivä profiloituu edelleen Toiseen Maailmansotaan ja sen veteraaneihin. Länsi-Euroopassa ja yleensä läntisissä demokratioissa on monia maita joissa on yhä WW2:n veteraaneja yhä hengissä, mutta pitkän historiansa ansioista koko maan olemassaolo ei keskittyvän yhteen sotaan. Esimerkkeinä vaikka Australian Australia Day tai Ranskan Kansallisuuspäivä.
http://mobile.clubbing.free.fr/images/flash_mob/fete_du_slip/fete_du_slip.jpg

Minusta on todella mielenkiintoista nähdä millaiseksi Itsenäisyydenpäivän-juhlintamme muuttuu parinkymmen vuoden säteellä. Olen aiemminkin peräänkuuluuttanut että on uskomatonta, että 6.12 ei tv:stä esitetä koskaan dokumentteja tai elokuvia nuoren kansakuntamme alkuvaiheista. Suomi itsenäistyi 1917 ja Pariisin rauhansopimus allekirjoitettiin 1945. Siinä 28 vuotta väliä. Minusta tuntuu, vaan että tuo vuodet halutaan jostain syystä unohtaa. Ilmeisesti Kansallissodan arvet ovat liian tuoreet.
 

Spanky#24

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Mahtiankat, Minnesota Wild, Sport
Itsemurhasta?

Mikäli se nyt oli itsemurha niin olisi toivonut, että joku toinen tapa olisi löytynyt. Karun näköstä kun episodi oli ns. loppunut, niin paraati vain jatkui kuin mitään ei olisi tapahtunut. Videosta nähtynä siis. Kuten youtubessakin kommentoitiin niin kyllä varmaan tulee tankkia ajaneellekkin omantunnon tuskia. Mutta minkäs teet, tehtyä ei saa tekemättömäksi.
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Grome kirjoitti:
Tai ainakin huomiota herättäen. Aika kova veto.

Paremminkin helvetin raukkamainen, jos oli tarkoituksenmukainen.

Edit.

Salaliittospekulaatiot käyntiin. Huhtiniemen joukkohaudan löytymisen seuraamuksia?
 
Viimeksi muokattu:

GBenson

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
SergeiK kirjoitti:
Minä koen itsenäisyyspäivän juhlapäiväksi, mutta ymmärrän että ajankohta (joulukuun alku) ei ole ilmastossamme kovin suotuisa karnivaalihenkiselle juhlalle.

Ei varmasti sovellu karnivaalihenkinen juhla joulukuulle Suomessa, mutta enpä osaisi kuvitella Suomen itsenäisyyttä juhlittavankaan karnevaalihenkiseen tapaan. Ainakin lumettomassa Etelä-Suomessa itsenäisyyspäivän viettäminen tuntuu jotenkin oudolta. Itselle joulukuun kuudes on aina ollut lunta maassa ja mahdollisesti myös taivaalta. Toivottavasti saadaan edes valkea joulu.
 

c'elysee

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kaiser Soze kirjoitti:
Paremminkin helvetin raukkamainen, jos oli tarkoituksenmukainen.
Juuri tätä mieltä olen itsekin.

Mitä tulee itsenäisyyspäivän juhlintaan, niin olen jo parikymmentä vuotta peräänkuuluttanut iloisuutta tähän tapahtumaan. Itsenäisyys on iloinen asia ja sitä kuuluisi juhlia samalla mentaliteetilla kuin vappua ja juhannusta. Sopisi piristykseksi tähän synkkään vuodenaikaan. Niin sitä muuallakin maailmassa juhlitaan.
 

Animal

Jäsen
Spanky#24 kirjoitti:
Kuten youtubessakin kommentoitiin niin kyllä varmaan tulee tankkia ajaneellekkin omantunnon tuskia. Mutta minkäs teet, tehtyä ei saa tekemättömäksi.

Juu. Vitun kivaa kotiutumista vain noille varuspojille. Nopealla laskutoimituksella kyseisen tankin miehistö (mikäli siis olivat varuspoikia) kotiutuu Tammikuussa 2007.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
GBenson kirjoitti:
Ei varmasti sovellu karnivaalihenkinen juhla joulukuulle Suomessa, mutta enpä osaisi kuvitella Suomen itsenäisyyttä juhlittavankaan karnevaalihenkiseen tapaan.
Miksi?

Jos vaikka Itsenäisyyspäivämme olisi vaikkapa Mannerheimin syntymäpäivä (4.6), niin miksi tätä juhlaa pitäisi juhlia kuin hautajaisia?
 

tutzba

Jäsen
champselyse kirjoitti:
Mitä tulee itsenäisyyspäivän juhlintaan, niin olen jo parikymmentä vuotta peräänkuuluttanut iloisuutta tähän tapahtumaan. Itsenäisyys on iloinen asia ja sitä kuuluisi juhlia samalla mentaliteetilla kuin vappua ja juhannusta. Sopisi piristykseksi tähän synkkään vuodenaikaan. Niin sitä muuallakin maailmassa juhlitaan.

Samaa mieltä, mutta kun suomalaiset ovat niin vaatimatonta ja juroa kansaa (kuulemma), niin siksi sitä vietetään miten sitä nyt vietetäänkään.
 

Grome

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Spanky#24 kirjoitti:
..kyllä varmaan tulee tankkia ajaneellekkin omantunnon tuskia.

Jep. Tuli melkein heti mieleen, kun joskus kerrottiin useiden junien kuljettajienkin joutuvan lopettamaan koko uransa jonkun ihmisen itsemurhan takia. Helvetin kiva varmaan jo kaukaata nähdä, että joku makaa/seisoo keskellä junaraidetta ja itse siinä aloittanut jarrutuksen, missä menee puoli minuutia. Hyi.
 

Kaivanto

Jäsen
Kaiser Soze kirjoitti:
Paremminkin helvetin raukkamainen, jos oli tarkoituksenmukainen.

Joo olisi veteraanilta kyllä tosi raukkamaista loata sodan jälkeen syntyneiden innolla vaalima veteraanien perintö.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
SergeiK kirjoitti:
Suomi itsenäistyi 1917

Niin, minä kyllä tiedän tämän. Siinä tosiaan on useampi vuosi välissä, mutta suurin uhka Suomen itsenäisyydelle oli vuosien 1939-1944(45) välisenä aikana.

Jos kerran toinen maailmansota ei merkitse mitään Suomen itsenäisyydelle, niin miksi veteraaneja kutsutaan linnan juhliin? Sodan aikana kuitenkin oli suurempi vaara, että Suomi häviää maailmankartalta kuin vuosina 1917 tai 1918. Lopullinen itsenäisyys käytännössä saavutettiin vasta, kun näytettiin maailmalle, ettei Neuvostoliitto niin vain tänne tule.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minusta itsenäisyyden juhlinnassa pitäisi pääpaino siirtää pois niistä tapahtumista, jolloin itsenäisyys saattoi olla uhattuna ja keskittyä kertaamaan niitä tapahtumia, jotka lopulta johtivat kansallisvaltion syntyyn. Enkä tällä tarkoita pelkästään 1917 tapahtumia vaan koko sitä historiallista jatkumoa, joka on alkanut siitä kun Suomenniemi asutettiin ja jatkunut sitten Pähkinäsaaren rauhan, 30-vuotisen sodan ja monien muiden kansakuntamme historiaan liittyvien tapahtumien kautta itsenäisyyteen sekä suomalaisen kulttuurin ja suomen kielen vakiintumiseen pääasiallisena meininkinä näiden rajojen sisällä.

Ei minusta itsenäisyys tosin ole mikään itseisarvo. Helposti sorrutaan ajattelemaan, että ilman itsenäisyyttä olisimme osa venäjää, mutta aivan yhtä hyvin voisimme olla myös osa Ruotsia tai esimerkiksi Tanskaa. Jos historiaa lähdetään käymään vähän pidemmältä ajalta läpi, niin mahdolliset skenaariot jossittelulle ovat rajattomat. Miksi aina pitäydytään siinä vaihtoehdossa, että olisimme osa Venäjää?
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Grainger kirjoitti:
Jos kerran toinen maailmansota ei merkitse mitään Suomen itsenäisyydelle, niin miksi veteraaneja kutsutaan linnan juhliin?
Syvä uuh. Noinhan minä sanoin. Käännetäämpä toisinpäin. Jos vuodet 1917-1939 eivät merkitse mitään, niin eikö voitaisi sopia että Suomi itsenäistyi 1945?

Grainger kirjoitti:
Sodan aikana kuitenkin oli suurempi vaara, että Suomi häviää maailmankartalta kuin vuosina 1917 tai 1918. Lopullinen itsenäisyys käytännössä saavutettiin vasta, kun näytettiin maailmalle, ettei Neuvostoliitto niin vain tänne tule.
Sitäpaitsi tuo "ilman veteraaneja tänään ei olisi Linnan juhlia"-tyylinen retoriikka on niin kasarikamaa. Neuvostoliitto kaatui, Baltian maat ja koko itäblokki itsenäistyi. Jos Talvi- ja Jatkosodassa olisi käynyt vähän heikommin, niin kohtalomme olisi varmastikin muistuttanut noitten maitten historiaa. EU-jäseninä tänäänkin tansittaisiin Linnassa juhlia, mutta kenties se olisi tekstitetty venäjäksi laajan venäläisvähemmistömme takia. Vittuttaisihan se, mutta itsenäinen Suomi olisi yhä olemassa.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
SergeiK kirjoitti:
EU-jäseninä tänäänkin tansittaisiin Linnassa juhlia, mutta kenties se olisi tekstitetty venäjäksi laajan venäläisvähemmistömme takia.

Tai sitten ei olisi rahaa kenellekään katsoa tätä televisiosta.

Turha kai tästä on jankata, Suomi on itsenäinen, on ollut tasan 89 vuotta. Veteraaneillekin kuuluu kiitos siitä, ihan kuin niillekin, jotka rohkeasti halusivat itsenäistyä ja ajoivat asiaa 6.12.1917.

Hyvää itsenäisyyspäivää vain kaikille jatkoaikalaisille.
 

GBenson

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
SergeiK kirjoitti:
Miksi?

Jos vaikka Itsenäisyyspäivämme olisi vaikkapa Mannerheimin syntymäpäivä (4.6), niin miksi tätä juhlaa pitäisi juhlia kuin hautajaisia?

Mielestäni itsenäisyspäivään liittyy ja kuuluukin liittyä sotien muistelu. Itsenäisyys, itsenäisessä valtiossa eläminen ja sen hienous unohtuu monesti arjen keskellä. Koska suurimalle osalle suomalaisista 6.12 on vapaapäivä, jää hyvin aikaa pysähtyä miettiä kaikkia koettelemuksia, joiden kautta on tultu tähän päivään.

Tietysti olisi myös paikallaan jonkinlainen riemujuhla. Mutta nykyisellä ItsenäisyysPÄIVÄ-systeemillä se ei minusta ole mielekästä. Jos päivän sijasta itsenäisyyttä voitaisiin juhlia viikon verran, tilanne olisi aivan erilainen. 5 päivää voitaisiin surumielisinä mietiskellä sitä, kuinka meitä suomalaisia on aina yritetty alistaa. Viikon 2 viimeistä päivää sitten juhlittais sitä että perkules, tässä sitä nyt ollaan, itsenäinen valtio sodista huolimatta.

Tai sit sellanen kristittyjen pääsiäinen; pitkäperjantai ja paasto ja kaikki, kunnes kolmantena päivänä Suomi nousee haudastaan ja on hirveet bileet. Nyt tais mennä vähän rienaamiseks.
 

scholl

Jäsen
champselyse kirjoitti:
Mitä tulee itsenäisyyspäivän juhlintaan, niin olen jo parikymmentä vuotta peräänkuuluttanut iloisuutta tähän tapahtumaan. Itsenäisyys on iloinen asia ja sitä kuuluisi juhlia samalla mentaliteetilla kuin vappua ja juhannusta. Sopisi piristykseksi tähän synkkään vuodenaikaan. Niin sitä muuallakin maailmassa juhlitaan.

Aivan samaa mieltä olen itsekin. Tai ei ehkä sellaista vappu- tai juhannusdokausta, mutta hyvinsafkaamista ja hauskanpitoa. Niinkuin esim. ruotsalaiset, norjalaiset, jenkit ja jotkut muutkin kyllä iloitsevat kansallisuuspäivästään.

Jollekin voi tulla yllätyksenä se, että muuallakin on joku joskus vuodattanut verta. Ja jos edelleen vituttaa niin silloinhan voi vaikka mennä pressanlinnan eteen passiaan repimään. Totuushan on se, että jokaisen kansakunnan historiassa on sekä hyviä, että huonoja hetkiä, eikä se tarkoita, että asiat olisivat unohtuneet, vaikka iloisesti tuon itsenäisyyspäivän ottaisi.

Päivä voisi olla enemmänkin suomalaisten päivä siinä mielessä, että kun on kerran vapaapäivä niin kaikki nauttisivat läheistensä seurassa vaikka suomalaisia ruokia, juomia ja kulttuuria. Niin suomenruotsalaisia kuin suomensuomalaisia.

Kaiken lisäksi olen muutenkin sitä mieltä, että tärkeämpi asia on kansallisuus kuin tuo valtio. Siis vaikka asuisi missäpäin maailmaa niin voi olla suomalainen ja vaikka kansallisvaltioiden aikakin alkaa olla pikkuhiljaa ohi niin suomalaisia tulee silti olemaan.

Mielestäni kertoo ihmisten kunnianhimon puutteesta se, että jaksetaan vuodesta toiseen hehkuttaa pelkästään sitä, kuinka onnellisia ollaan, että ollaan itsenäisiä. Mitä väliä vaikka kaikki menisi päinpersettä kunhan se worst case ei ole tapahtunut ja jollain menee vielä huonommin. No itse olen sitä mieltä, että paraateja järjestettäisiin vähän eri hengessä, jos sota olisi aseveljien kanssa voitettu.

edit: käsittääkseni itsenäisyyspäivän tarkoitus ei ollut edes murehtia mitään menneitä, vaan yhdistää kahtia jakautunut kansa sisällissodan jälkeen. Se vain että tuli toinen sota, joka meni fullvituilleen, ajoi tämän päivän juhlimisen väärille raiteilleen
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
SergeiK kirjoitti:
Vittuttaisihan se, mutta itsenäinen Suomi olisi yhä olemassa.

Ei välttämättä. Jos Suomi olisi jäänyt ryssän jalkoihin, olisi saattanut operaatio barbarossakin jäädä tekemättä. Piru yksin tietää, missä tilanteessa siinä tapauksessa oltaisiin nyt.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös