Mainos

Hyvää asennetta!

• 5 475
  • 55

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Nykyinen keskustelu tässä maailmassa ja tässä maassa keskittyy suurimmaksi osaksi haukkumiseen ja siihen liittyviin ilmiöihin. Negatiivinen asia on keskustelussa valttia ja sen siemen.

Tässä ketjussa käsitellään asioita, joita JA:lainen pitää hyvän asenteen osoituksina.

Hyvää asennetta osoittivat nuoret ja nuoret aikuiset kun kävin armeija-aikanani suorittamassa veteraanikeräystä.

"Hyvää iltaa, voitteko osallistua sotaveteraanikeräykseen?".

Nuoret miehet ja naiset kaivoivat väkisin pennosia mistä ikinä löysivätkään. 45-65- vuotiaat (etenkin naiset) taas tapasivat lyödä oven suoraan naamaa päin, mikäli ikuna ovea aukaisivatkaan.

Nuorilla on asennetta.

ozo

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Latvia, Dinamo Riga
Nuorissa on tulevaisuus.

Minä arvostan suvaitsevaisia suomalaisia nuoria. Niitä, jotka eivät käytä sanoja neekeri, hurri tai ryssä.

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
ozo kirjoitti:
Nuorissa on tulevaisuus.

Minä arvostan suvaitsevaisia suomalaisia nuoria. Niitä, jotka eivät käytä sanoja neekeri, hurri tai ryssä.

Moni suomalainen nuori käyttää sanaa ryssä. Se on jopa kunnioitettavaa, mikäli sanan käyttäjän sanankäytön perusteluksi on asettaa historian tuntemusta ja tervettä isänmaallisuutta.

Neekeri-sanan käyttö on rasismia, vaikka tuo sana ei ollutkaan aikoinaan rasistinen. Nykyisin tuo sana edustaa asennetta, jossa on paljon sarkasmia ja tiedostettua/tiedostamatonta vastustusta äidinkielellistä tahi jeesustelevaa holhousta kohtaan.

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Itsekkin olen kerännyt aikoinaan rahaa sotaveteraaneilla ja silloin kaikki jotka ovensa avasivat rahaa antoivat. Tämä ihan ikään riippumatta.
Elikkä kyllä sitä oikeaa asennetta löytyy kaikista ikäluokista.

Nuorten asenteesta olen kuitenkin itse jonkun verran huolissani. Aika iso osa nuorista haluaa kaiken heti, ja jos ei satu näin käymään ruvetaan kiukuttelemaan.
Nuoret myös tietävät oikeutensa todella hyvin, ja käyttävät tätä aseena kaikkea auktoriteettia vastaan. Ongelmaahan tässä ei olisi jos porukka ei hölmöilisi. Mutta normaalisti niiden oikeuksien perään huudellaan siinä vaiheessa, kun poliisi rahaa nuorta maijaan jonkun rötöksen seurauksena.
Toki nuorissakin löytyy poikkeuksia, ja ikä tuo näille vaikeillekkin tapauksille normaalisti järkeä päähän.

Tuosta kielenkäytöstä sen verran, että itse käytän kyllä ryssä ja neekeri nimikkeitä kotona jutellessani.
Ja minulla ei ole sille mitään tarkoitusta loukata kyseisiä kansanryhmiä.
Ja muutenkin kielenkäyttöni kyllä riippuu hyvinkin pitkälti seurasta jossa olen. Ketään en tarkoituksella halua loukata jollain nimikkeillä.

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Minä arvostan kaikenikäisiä suomalaisia, jotka käyttävät sanoja neekeri, hurri ja ryssä. Nämä ihmiset ymmärtävät ainakin puhua asioista niiden oikeilla nimillä.

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Schwalbe kirjoitti:
Minä arvostan kaikenikäisiä suomalaisia, jotka käyttävät sanoja neekeri, hurri ja ryssä. Nämä ihmiset ymmärtävät ainakin puhua asioista niiden oikeilla nimillä.

Suoraan puhuttaessa olen sinun kanssasi tasan samaa mieltä.

Vai pitääkö meidän sivellä höyhenillä vähemmistöjä, vaikka he kuinka kärsittäisivät suurta enemmistöä?

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
ozo kirjoitti:
Nuorissa on tulevaisuus.

No joo.

Pidän itseäni riittävän suvaitsevaisena ja erilaisiin ihmisiin ja kulttuureihin jo nuorena tottuneena, mutta silti sanavarastooni kuuluu kaikki edellämainitut termit. En tietenkään huutele niitä tuolla kadulla tai muillakaan julkisilla paikoilla, mutta täällä kodin yksityisyydessä tai kaveripiirissä niiden käyttäminen on kohtuullisen yleistä.

Mielestäni yksittäiset sanat eivät juurikaan toimi suvaitsevaisuuden mittarina.

Yleisestä asenteesta puhuttaessa arvostan ihmisten kunnianhimoa ja sitä, että jaksavat laittaa kaikkensa omien unelmiensa ja tavoitteidensa eteen. Arvostan heitä, jotka kouluttavat itseään ja jaksavat tehdä töitä saavuttaakseen haluamansa. Heillä on asennetta.

Sama koskee luonnollisesti huippu-urheilijoita. On sitten kuinka hölmön tai kusipään oloinen kiekkoilija tai futaaja tahansa, sellainen jota ei oikein muuten ole ikinä arvostanut, niin silti on annettava tunnustusta joka ikiselle siitä harjoittelumäärästä sekä tavoitteellisesta työstä, jota heiltä on läpi elämänsä vaadittu.

Ilman sen parempaa tietämystä asiasta väittäisin vankasti esim. El Hadji Dioufin sekä Craig Bellamyn olleen pahemman luokan koulukiusaajia nuorena, eikä yleisten normien mukaan hyväksytyt opiskelut tai käyttäytymissäännöt ole pojille välttämättä maistuneet. Rukkasia siitä jos näin todella on, mutta älyttömän kovaa asennetta on vaatinut se, että pelaavat nykyään Valioliigassa sekä maajoukkueissaan. Pelkkä lahjakkuus ei loputtomiin kanna, vaan vaatimuksena on ollut tinkimätön työnteko, kun puhutaan tuon tason saavuttaneista urheilijoista. Tämä tulee itselläni aina mieleen, kun lukee tai näkee juttua urheilukenttien ns. ongelmatapauksista, joiden koko elämää ollaan leimaamassa luuseritasolle.

Kunnioitan siis asennetta jota on vaadittu esim. ammatillisten saavutusten eteen, vaikka muuten kyseessä olisikin sosiaalisesti haasteellinen ts. vittumainen ihminen.

ozo

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Latvia, Dinamo Riga
Iker kirjoitti:
Mielestäni yksittäiset sanat eivät juurikaan toimi suvaitsevaisuuden mittarina.

Mielestäni toimivat. Kukaan tuntemani ihmisistä ei käytä näitä sanoja puhuttaessa vakavasti vähimmistöistä positiiviseen sävyyn. Näillä sanoilla on ainoastaan negatiivinen, halveksuva sävy.

Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Iker kirjoitti:
Yleisestä asenteesta puhuttaessa arvostan ihmisten kunnianhimoa ja sitä, että jaksavat laittaa kaikkensa omien unelmiensa ja tavoitteidensa eteen. Arvostan heitä, jotka kouluttavat itseään ja jaksavat tehdä töitä saavuttaakseen haluamansa. Heillä on asennetta.
Kuin myös, mutta omalta osaltani tarkentaisin sen verran, että erityisesti arvostan fiksuja ja määrätietoisia teinejä. Sellaisia, joilla on suunnitelma tulevasta ja ajatus siitä, mitä aikovat joskus tehdä. He tekevät töitä määrätietoisesti koulutuksensa eteen jo yläasteelta lähtien tai heräävät viimeistään lukiossa, pääsevät jatko-opinnoissaan sinne minne tähtäsivätkin, ja lopulta työskentelevät alalla, josta ovat kiinnostuneita. Tiedä sitten, onko tämä kovin yleitsä, mutta muutaman tällaisen tunnen, enkä voi olla arvostamatta sitä kypsää asennetta, joka heilla on ollut jo nuoresta klopista ja plikasta lähtien. Itse en ole kuulunut tuohon joukkoon, heräsin vasta muutama vuosi sitten ympäröivään todellisuuteen ja siihen, notta mitähän sitä oikeasti haluaisi tehdä elämällään.

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
ozo kirjoitti:
Mielestäni toimivat. Kukaan tuntemani ihmisistä ei käytä näitä sanoja puhuttaessa vakavasti vähimmistöistä positiiviseen sävyyn. Näillä sanoilla on ainoastaan negatiivinen sävy.

Sehän nyt on ihmisen omassa päässä mitä negatiivisena pitää. Mielestäni neekeri on vain tarkennus käsitteelle tummaihoinen. Nekru on jo negatiivisena pidettävä ilmaus. Samoin kuin romaani / mustalainen / manne. Tai somalialainen / somali / afrikanjuutalainen. Tai vietnamilainen / kinkki / vinosilmä.
Harva sitäpaitsi ylipäätään puhuu järin positiiviseen sävyyn vähemmistöistä. Valtaosa väestöstä pitää niitä ongelmina, joihin pitäisi löytää ratkaisu. Se (ratkaisu) kyllä löydetään, kunhan maahanmuuttajat vain jatkavat valitsemallaan linjalla.

K

kiwipilot

"Neekeri" on sanana negatiivinen, hyvin läheällä "Nigger" -sanaa. Suomessahan tämä "neekeri" on valitettavan yleisessä käytössä ja itselle se särähtää korvaan ikävästi. Jokainen englantia äidinkielenään puhuva ymmärtää mitä neekeri tarkoittaa ja joskus junnuna jenkeissä käydessä vanhemmat teroittivatkin että "ette sitten sano neekeri vaan musta tai black". Neekereistä puhuminen on mielestäni joko rasistista tai sitten osoitus tietämättömyydestä.

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nigger on sama kuin nekru. Molemmat tarkoituksella loukkaavia.

Neekeri on suomalainen sana, joka tarkoitaa tummaa afro-afrikkalaista tai afro amerikkalaista. Missä se ongelma on? Miksi neekeri häpeäisi neekeriyttään?

Panzerfaust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Endlösung...für alle Probleme
kiwipilot kirjoitti:
"Neekeri" on sanana negatiivinen, hyvin läheällä "Nigger" -sanaa.

Nimenomaan lähellä 'nigger' sanaa. 'Neekeri' ja 'negro' olivat neutraaleja tietosanakirjatermejä vielä muutama vuosikymmen takaperin. 'Nekru' ja 'nigger' ovat taas olleet aina halventavia. Sanat 'musta(t)' ja 'black(s)' ovat vielä mediassa esiintyviä termejä, vaikka nekin ovat ainakin osalle liberaaleista(?) liikaa. Ja sitten keilenkäyttöön pakkosyötetään afrikkalais-amerikkalaiset yms. tyylisiä sanahirviötä.

edit. Me 262 Schwalbe lensi näköjään ensin maaliin.

K

kiwipilot

Schwalbe kirjoitti:
Neekeri on suomalainen sana, joka tarkoitaa tummaa afro-afrikkalaista tai afro amerikkalaista. Missä se ongelma on? Miksi neekeri häpeäisi neekeriyttään?

Neekeri on jäänne vanhoista tietokirjoista ja 50-luvun aapisista: "Neekeri pesee kasvojaan vaan ei puhdistu ollenkaan". Neekeri -sana on väännetty suomenkieleen niggeristä mikä siis on halventava ilmaus. Otetaan esimerkki:
Mustaihoinen (neekeri) amerikkalainen tulee Suomeen. Kokeileppa kutsua häntä neekeriksi, ei niggeriksi, vaan neekeriksi. Varmasti ymmärtää ja vähintään loukkaantuu, aivan saletti.

Panzerfaust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Endlösung...für alle Probleme
kiwipilot kirjoitti:
Neekeri on jäänne vanhoista tietokirjoista ja 50-luvun aapisista: "Neekeri pesee kasvojaan vaan ei puhdistu ollenkaan". Neekeri -sana on väännetty suomenkieleen niggeristä mikä siis on halventava ilmaus.

Juurihan tuossa edella kaksikin kertaa selvitettiin sulle, että : negro=neekeri ja nigger=nekru. Molempien termien halventavaa vivahdetta nykykielessä en ole kiistänyt.

kiwipilot kirjoitti:
Mustaihoinen (neekeri) amerikkalainen tulee Suomeen. Kokeileppa kutsua häntä neekeriksi, ei niggeriksi, vaan neekeriksi. Varmasti ymmärtää ja vähintään loukkaantuu, aivan saletti.

Silloin kun yhtä neekerituttuani tapaan, en tietenkään kutsu häntä neekeriksi tai edes mustaksi. Enhän minä kutsu muitakaan kavereitani kaukaasialaisiksi, europideiksi tai valkoisiksi.

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
kiwipilot kirjoitti:
Varmasti ymmärtää ja vähintään loukkaantuu, aivan saletti.
,

Ja paljonko väliä?

50-luvun aapiset kuvastaa omaa aikaansa. Nyky-yhteiskunnan ajattelumallit on jotain ihan muuta, käsittääkseni.

Hauska kysymys on myös se, että missä kulkee päämäärättömän keskustelun ja kansanryhmää vastaan kiihoittamisen raja. Jos minä sanon, että saatana, kaikki lihaasyövät savolaiset tulisi panna kylmäksi, niin se on pelkkää huminaa ihmisten korvissa. Lausuppa ääneen, että kaikki Suomessa asuvat muslimit tulisi lahdata, niin syytteen saat. Kysymys on oikeasti siitä, että tiettyjä kansanryhmiä vastaan saa olla, muttei kaikkia. Osaa kansanryhmistä suojelee valtiovalta.

K

kiwipilot

Panzerfaust kirjoitti:
Juurihan tuossa edella kaksikin kertaa selvitettiin sulle, että : negro=neekeri ja nigger=nekru. Molempien termien halventavaa vivahdetta nykykielessä en ole kiistänyt.

Ok, meni negro ja nigger sekaisin, tack.

duud

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Uleåborgir kirjoitti:
Hyvää asennetta osoittivat nuoret ja nuoret aikuiset kun kävin armeija-aikanani suorittamassa veteraanikeräystä.

"Hyvää iltaa, voitteko osallistua sotaveteraanikeräykseen?".

Nuoret miehet ja naiset kaivoivat väkisin pennosia mistä ikinä löysivätkään. 45-65- vuotiaat (etenkin naiset) taas tapasivat lyödä oven suoraan naamaa päin, mikäli ikuna ovea aukaisivatkaan.

Nuorilla on asennetta.

Siis aivan oikeastiko? Miksi ihmeessä pitäisi osallistua minkäänlaiseen keräykseen? Eikö riitä tämä saatanallinen verotus kaikenlaisen hyvinvointi yhteiskunnan tukemiseen?

Kysyn vaan, että mihin menevät meidän jokaisen maksamat vero-ööret? Kun minkäänlaista palvelua ei niilläkään rahoilla saa. Kerro sinä hyvä asennetta omaava nuori, miksi minä maksoin eläkkeellä olevan äitini silmäleikkauksen omista rahoistani?

Tuletko minua tukemaan, samalla tavoin kuin minä sinun höperehtimiäsi olen tukenut vero-zloteillani? Tule ja osoita asenteesi...

Ja vitut, teillä mitään asennetta on. Velliperseitä olette. Tienaa joskus leipäsi...

-duud-

duud

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
ozo kirjoitti:
Nuorissa on tulevaisuus.

Josko kävisit joskus vaikka Norjassa. Ei olisi ihan niin suppea sinunkaan maailmankatsomuksesi. Kielioppi on varmasti se tärkein suvaitsevaisuuden perusperiaate.

-duud-

rapster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kolarin Turmio
Miksi mennä merta edemmäs kalaan - hyvää asennettahan löytyy tästäkin ketjusta vaikka kuinka paljon.

duud

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
kiwipilot kirjoitti:
Ok, meni negro ja nigger sekaisin, tack.

Tuo on ihan semantiikkaa. Minulla on mustia kolleegoja joille voin sanoa, "black boy, come with me". He sanovat minua white-boyksi ihan samalla tavoin. Samaten sanon: "VC, come over here", vietnamilaiselle. Siinä ei kenellekään mitään pahaa tehdä, vaan ollaan kavereita keskenään. Heitämme aivan hervotonta herjaa keskenämme toistemme erilaisuudesta. Monta kertaa nämä asiat olemme jutelleet keskenämme selväksi.

Haluan vain sanoa, että tilanteen mukaan noissakin asioissa varmasti touhutaan. Rasismi on paha asia, yksittäiset sanat eivät ole rasismia.

piis'n'happiness

-duud-

Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Hyvää asennetta? Eräs tapaus muistuu mieleeni... (vaipuu muistojen mukana nirvanaan) "Se oli silloin juu. Nappulana kerran, Oulussa, Mannerheimin puistossa räkä poskella pussikaljaa kavereiden kanssa tuhotessa, seurailimme ympärillämme pyörivää ihmismassaa ja tapahtumia. Sattuipa eräs vanhempi herrasmies poplarissaan polkemaan siitä pyörällään, ja eikös takin lieve mene pinnojen väliin ja ukko siitä lähes silmälleen katuun. Mitäs tuosta, vaikka teiniyleisö antoikin aplodit, mies pokkasi meille ja repaisi takin pinnojen välistä... todeten rikkoneen sekä takkinsa, että pyörästä pinnat niin solmuun, että takaisin pyörän päälle kivutessaan takarengas soikioksi. Eipä hätä mitään, ukko vetaisi resun takin päälleen, otti pyörän olalle kantoon ja virkkoi:'suotta sitä hyvää pakovälinettä hukkaan heittäisi' ja läksi."

Tuollainen tarina asenteesta tuli mieleeni. En tiedä, että mitä miehellä mielessä, ei missään nimessä pakoväline rikollisessa mielessä, vaan epäilenpä tämän noin 50-60 vuotiaan miehen olleen sellainen "sarvi", kuten isot pojat sanovat (ja henkseleitään paukuttelevat). Asennetta siinä oli, siitä vaan Nummiparkin läpi kohti nykyistä Lyöttyä, pyörä kannossa ja kalliin oloinen takki revenneenä!

Myöskin hyvää asennetta on mielestäni reilu ja avoin kohtelu ventovierasta kohtaan. Ei mitään ennakkoluuloja, vaan ihan omana itsenään kohdataan vastaantulija. Tällaista asennetta tapaa siellä ja täällä, mutta aina se lämmittää mieltä. Missään nimessä tuollaista tavatessaan, ei tahdo olla kohteliasuuttaankaan vähäpätöisempi.

Sekä, asenteen (jollaisena minä sitä pidän) merkkinä voisi pitää sitä, kun mies krapulassa aamulla herää, vituttaa mennä töihin jossa pieree verta... silti mies keittää kahvit, heittää takin niskaan ja vetää kunnialla sen työpäivän loppuun saakka. "Perkele, työtä se vain on"... tarina tosin ei kerro, kuoliko asenteensa esille tuonut aivoveritulppaan kesken päivän, mutta asennetta. Perkele.

K

kiwipilot

duud kirjoitti:
Tuo on ihan semantiikkaa. Minulla on mustia kolleegoja joille voin sanoa, "black boy, come with me". He sanovat minua white-boyksi ihan samalla tavoin. Samaten sanon: "VC, come over here", vietnamilaiselle. Siinä ei kenellekään mitään pahaa tehdä, vaan ollaan kavereita keskenään. Heitämme aivan hervotonta herjaa keskenämme toistemme erilaisuudesta. Monta kertaa nämä asiat olemme jutelleet keskenämme selväksi.

Haluan vain sanoa, että tilanteen mukaan noissakin asioissa varmasti touhutaan. Rasismi on paha asia, yksittäiset sanat eivät ole rasismia.

piis'n'happiness

-duud-

Tottakai jos ollaan kavereita niin asia on ihan toinen. Silloin voikin heittää herjaa. Lähinnä tällainen "kato onpa musta neekeri" etc. käy ainakin mun korvaan kuten kaikenmaailman nekruttelu ym. ilmaisut jotka itse koen jos en nyt rasismina niin ainakin tietämättömyytenä. Mutta, nyt menee jo OT:n puolelle.

Kesällä autosta hajosi startti. Ihmiset lähtivät aina mielellään työntämään pirssiä käyntiin. Eräällä kerralla ei meinannut käynnistyä millään, vaikka työnsimme 5 riskin miehen voimalla alamäkeen. Lopulta auton käynnistyttyä ja hikeä kuivatellessa piisasi naurua ja äijät olivat vaan onnellisia, kun saivat olla avuksi. Siinä malliesimerkki mukavista, avuliaisista suomalaisista ja hyvästä asenteesta.

tabu7

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Bla bla...

duud kirjoitti:
Siis aivan oikeastiko? Miksi ihmeessä pitäisi osallistua minkäänlaiseen keräykseen? Eikö riitä tämä saatanallinen verotus kaikenlaisen hyvinvointi yhteiskunnan tukemiseen?

Kysyn vaan, että mihin menevät meidän jokaisen maksamat vero-ööret? Kun minkäänlaista palvelua ei niilläkään rahoilla saa. Kerro sinä hyvä asennetta omaava nuori, miksi minä maksoin eläkkeellä olevan äitini silmäleikkauksen omista rahoistani?

Tuletko minua tukemaan, samalla tavoin kuin minä sinun höperehtimiäsi olen tukenut vero-zloteillani? Tule ja osoita asenteesi...

Ja vitut, teillä mitään asennetta on. Velliperseitä olette. Tienaa joskus leipäsi...

-duud-

Sotaveteraaneja tulee tukea siksi, etteivät he ryssineet sodassa. Siksi, ettemme ole tällä hetkellä ryssiä. Siksi, että heillä oli/on OIKEA ASENNE!

Tehdään me työmme, maksetaan veromme ja pidetään yhteiskunta pystyssä.

Kiitos sotaveteraanit!

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy