Hyvää asennetta!

• 5 552
  • 55

Cube

Jäsen
Schwalbe kirjoitti:
Minä arvostan kaikenikäisiä suomalaisia, jotka käyttävät sanoja neekeri, hurri ja ryssä. Nämä ihmiset ymmärtävät ainakin puhua asioista niiden oikeilla nimillä.
Mielestäni asioista puhuminen niiden omalla nimellä on todella tyylitöntä ja junttimaista. Vai käyttäisitkö sinä esimerkiksi ilmaisua "menen paskalle", jos olisit jonkun viehättävän naisen kanssa ensitreffeillä ja vessahätä yllättäisi?

Ja newsflash: Sanojen merkitykset muuttuvat.

EDIT: Voisitko muuten antaa vielä minulle sanan "hurri" määritelmän, kun sen tuohon listaasikin lisäsit.

tabu7

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
bla bla II

Cube kirjoitti:
Mielestäni asioista puhuminen niiden omalla nimellä on todella tyylitöntä ja junttimaista. Vai käyttäisitkö sinä esimerkiksi ilmaisua "menen paskalle", jos olisit jonkun viehättävän naisen kanssa ensitreffeillä ja vessahätä yllättäisi?

Ja newsflash: Sanojen merkitykset muuttuvat.

EDIT: Voisitko muuten antaa vielä minulle sanan "hurri" määritelmän, kun sen tuohon listaasikin lisäsit.

Heh, jos se nainen ei kestä ilmaisua "menen paskalle" niin saa kyllä mun puolesta jäädä ilman treffiseuraa. Toisaalta hyvän ensivaikutelman luomiseksi moisen voisi jättää pois. Onko se sitten teeskentelyä, sitä en osaa sanoa...

Cube

Jäsen
tabu7 kirjoitti:
Toisaalta hyvän ensivaikutelman luomiseksi moisen voisi jättää pois. Onko se sitten teeskentelyä, sitä en osaa sanoa...
Niin, tuotahan minä lähinnä tarkoitin, en sitä että naisparan hennot korvat eivät ko. ilmaisua kestäisi. Vaikka eipä sekään välttämättä huono homma olisi, ei sillä tavalla kiinnosta deittailla mitään "jätkänaisia". (Tai mitään muitakaan, koska oma tyttö löytyy jo.)

Ajatuksena vaan se, että jos ollaan muiden termien kohdallan niiiin "vittu asioiden oikeat nimet yeah", niin ei kai kunnon mies tee minkäänlaisia kompromisseja tässä asiassa. Omalle äidille puhuttaisiin samalla tavalla kuin Jari-kaverille. Mutta ei. Ne "asioiden oikeat nimet" ovat tärkeitä vain siihen saakka, että alkavat vaikuttamaan omaan elämään negatiivisella tavalla, kun ympärillä olevat henkilöt kyllästyvät mouhoiluun. Periaatteettomia paskoja, jotka yrittävät puolustella nykykielessä rasististen termien käyttöä olemattomin perustein.

Ja kyllä, olen aika tujussa krapulassa, joten viestien lukeminen saattaa olla yhtä vaikeaa kuin niiden kirjoittaminen.

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Tättärää

tabu7 kirjoitti:
Heh, jos se nainen ei kestä ilmaisua "menen paskalle" niin saa kyllä mun puolesta jäädä ilman treffiseuraa. Toisaalta hyvän ensivaikutelman luomiseksi moisen voisi jättää pois. Onko se sitten teeskentelyä, sitä en osaa sanoa...

Miksi ihmeessä pitäisi jättää pois. Tuossa olisi tiukkaa asennetta, joka vielä kiristyisi tiukemmaksi, jos jättäisi oven auki käydessään tyttöystäväkandidaatin asunnon vessassa rykäisemässä äänekkään hulivilipaskan.

tabu7

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Uleåborgir kirjoitti:
Miksi ihmeessä pitäisi jättää pois. Tuossa olisi tiukkaa asennetta, joka vielä kiristyisi tiukemmaksi, jos jättäisi oven auki käydessään tyttöystäväkandidaatin asunnon vessassa rykäisemässä äänekkään hulivilipaskan.

Nimenomaan! Asenteestahan tässä olikin kyse. Itse en ainakaan ala söpöilemään, mutta kyllähän se krapulapaskan murjominen neiti-ihmisen siistiin vessaan vaatii jonkinlaista asennetta.

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Cube kirjoitti:
Mielestäni asioista puhuminen niiden omalla nimellä on todella tyylitöntä ja junttimaista.

Jasså. Siinähän ne tärkeimmät. Taidat elää melko monimutkaisessa maailmassa jos et pysty puhumaan mistään asioista niiden oikeilla nimillä kokematta itseäsi tyylittömäksi tai junttimaiseksi. Mutta sinun ongelmasihan se on. Koita pärjätä; hurri tarkoittaa muuten juuri sitä mitä kuvitteletkin sen tarkoittavan.

Cube

Jäsen
Schwalbe kirjoitti:
Jasså. Siinähän ne tärkeimmät. Taidat elää melko monimutkaisessa maailmassa jos et pysty puhumaan mistään asioista niiden oikeilla nimillä kokematta itseäsi tyylittömäksi tai junttimaiseksi. Mutta sinun ongelmasihan se on.
Höpö höpö. Tiedät aivan hyvin mitä tarkoitan, ts. yleisesti sivistynyttä käytöstä. Hehkutat asioiden puhumisesta niiden oikeilla nimillä, vaikka on täysin päivänselvää, että yhteiskunta ei toimi näin. Ei sinullekaan (tai sitten olet joku erakko, joka on karkoittanut kaikki ihmiset läheltään pois).

Ja kyllä, minä elän hyvin monimutkaisessa maailmassa. Sinulle maailma on ilmeisesti yksinkertainen? No, sehän on ihan ihmisestä kiinni miten laaja-alaisesti asoita haluaa ymmärtää.

Ymmärrätkö muuten miksi huvituin tuosta romaani/mustalainen -vastakkainasettelusta? Vai onko koulut käymättä?

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Cube kirjoitti:
Ymmärrätkö muuten miksi huvituin tuosta romaani/mustalainen -vastakkainasettelusta? Vai onko koulut käymättä?
Ehkä Schwalbe rinnastaa mustalaiset kaunokirjallisuuteen, tiedä häntä.

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Uleåborgir kirjoitti:
Kyllä,kyllä! Nyt ollaan ytimessä. Ovi auki ja pönttöön mahdollisesti jäävät "vauhtiviivat" pitää ehdottomasti jättää näkösälle.

Rocco

Jäsen
Schwalbe kirjoitti:
Neekeri on suomalainen sana, joka tarkoitaa tummaa afro-afrikkalaista tai afro amerikkalaista. Missä se ongelma on? Miksi neekeri häpeäisi neekeriyttään?

Totta. Sana neekeri löytyy sanakirjoista jo vuosikymmenien takaa, ja se tarkoittaa tummaihoista eli afro-afrikkalaista syntyperää olevaa ihmisrotua.

Neekerit kun Suomessa luulevat että sana on rasistinen kun siihen alkuun on lisätty joku vittu-sana. Itse tunnen monta neekeriä ja ei se heitä sanana haittaa, ellei siihen heitä sitä vittu-sanaa ja sormella osoitusta eteen.

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Rocco kirjoitti:
Neekerit kun Suomessa luulevat että sana on rasistinen kun siihen alkuun on lisätty joku vittu-sana. Itse tunnen monta neekeriä ja ei se heitä sanana haittaa, ellei siihen heitä sitä vittu-sanaa ja sormella osoitusta eteen.

Nimenomaan kyse on siitä sävystä, miten sitä käyttää. Itse käytän sanaa neekeri koska se on vaan jäänyt mulle päähän kun olin vaahtosammuttimen kokoinen. Harvoin kuuli silloin käytettävän sanoja tumma/musta. En siis pidä itseäni rasistina, vaikka käytän sanaa neekeri kun en kerran käytä sitä loukkaavaan sävyyn.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Blackie kirjoitti:
Nimenomaan kyse on siitä sävystä, miten sitä käyttää. Itse käytän sanaa neekeri koska se on vaan jäänyt mulle päähän kun olin vaahtosammuttimen kokoinen. Harvoin kuuli silloin käytettävän sanoja tumma/musta. En siis pidä itseäni rasistina, vaikka käytän sanaa neekeri kun en kerran käytä sitä loukkaavaan sävyyn.

Olen keskustellut työpaikallani "neekeri"-sanan käytöstä somaleiden kanssa ja he kokevat sanan käytön hyvin halventavana ja epäasiallisena huolimatta asiayhteydestä tai tavasta jolla sana lausutaan. Osa heistä jopa suuttuu hyvin voimakkaasti jos heitä kutsutaan "neekereiksi".

Itsekään en ole pitänyt sanaa "neekeri" rasistisena, en pidä sitä eräällä tapaa vieläkään vaikka se aiheuttaakin mustissa jopa vihaisia reaktioita, syynä siihen etten pidä sanaa avoimen rasistisena on kenteis se, että omassa lapsuudessani sana oli yleisessä käytössä ja koulussakin puhuttiin opettajien toimesta "neekereistä". Tästä huolimatta, vaikka minulla sanaan ei liity negatiivista arvolatausta, koetan välttää sanan käyttämistä, mielummin puhun "tummista", "mustista" tai "somaleista" tms.

vlad.

Viljuri

Jäsen
Kaikki edellä mainitut termit menevät jossain vaiheessa korrektin puheenparren ulkopuolelle.

Korrekti termi olisi ehkä suomenafrikkalainen tai afro-suomalainen.

No onneksi kielitoimisto saa nuo kehittää...

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viljuri kirjoitti:
Kaikki edellä mainitut termit menevät jossain vaiheessa korrektin puheenparren ulkopuolelle.

No onneksi kielitoimisto saa nuo kehittää...

Afro-suomalaista olemme työpaikalla muutamia kertoja huumorimielessä käyttäneet (vai onko oikea kirj. muoto afrosuomalainen vrt. eikös afroamerikkalainen kirjoiteta yhteen).

vlad.

Slite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Minä käytän neekeri-sanaa, koska kielentutkijat ovat minulle kirjallisten julkaisujen välittämänä kertoneet että neekeri on kieleemme tullut nimenomaan neutraalista negro-sanasta, eikä sanalla siten ole ollut rasistista alkuperäismerkitystä. Käyttämällä neekeri-sanaa vaalin siis kieltämme.

Minusta pikemminkin termit "musta" ja "värillinen" ovat rasistisia tai ainakin harhaanjohtavia. Eihän kukaan neekeri ole väriltään absoluuttisen musta (vaan yleensä enemmänkin ruskea), ja kaikkihan me olemme periaatteessa värillisiä koska ihomme on jonkin värinen. Ja sitä paitsi, värillinen-termin käyttäminen neekereistä implikoisi sen että me, jotka emme ole neekereitä, olisimme värittömiä. Melkoisen rasistinen tai vähättelevä nimitys sekin.

Koska värillinen ja musta ovat harhaanjohtavia nimityksiä ja afro-amerikkalainen henkilö on nimihirviö, aion jatkossakin sanoa neekereitä neekereiksi.

[EDIT: myös afro-amerikkalainen on huono termi, sillä se viittaa sekä afrikkalaisiin juuriin sekä amerikkalaisuuteen. Esimerkiksi syntyperäinen ranskalainen neekeri ei siis voi mitenkään olla afro-amerikkalainen. Tummaihoinen-nimitys on periaatteessa hyvä, mutta toisaalta voihan Juha Jokistakin luonnehtia tummaihoiseksi. Loppuyhteenvetona tästä on siis se, että ennen näitä paremman termin keksimistä on pakko käyttää neekeri-sanaa.]

Viimeksi muokattu:

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Slite kirjoitti:
myös afro-amerikkalainen on huono termi, sillä se viittaa sekä afrikkalaisiin juuriin sekä amerikkalaisuuteen.

Tässähän onkin huomioitava se ettei kyseistä termiä tule käyttää muista kuin Yhdysvalloista kotoisin olevista mustista, jolloinka merkitys on juuri mitä he hakevat takaa eli viitataan juuriin ja sitten amerikkalaisuuteen.

vlad.

Slite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
vlad kirjoitti:
Tässähän onkin huomioitava se ettei kyseistä termiä tule käyttää muista kuin Yhdysvalloista kotoisin olevista mustista, jolloinka merkitys on juuri mitä he hakevat takaa eli viitataan juuriin ja sitten amerikkalaisuuteen.

Juuri näin. Siksi nimitys ei globaalissa mittakaavassa olekaan kovin käyttökelpoinen. Tarvitaan monikäyttöisempi termi.

Viimeksi muokattu:

bitnir

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Viljuri kirjoitti:

Suomenafrikkalainen ihan niin kuin suomenruotsalainen, amerikansuomalainen tai ruotsinsuomalainen. Mielestäni afro american -termin paras käännös on amerikanafrikkalainen (silloin kuin puhutaan Pohjois-Amerikan mustasta väestöstä). Afrosuomalainen on niin kankea anglismi, ettei pahemmasta väliä.

Suosikkijoukkue
HIFK
vlad kirjoitti:
Olen keskustellut työpaikallani "neekeri"-sanan käytöstä somaleiden kanssa ja he kokevat sanan käytön hyvin halventavana ja epäasiallisena huolimatta asiayhteydestä tai tavasta jolla sana lausutaan. Osa heistä jopa suuttuu hyvin voimakkaasti jos heitä kutsutaan "neekereiksi".

Tietysti pitää ottaa huomioon se, missä seurassa mitäkin ilmaisua käyttää (mikäli haluaa, että viesti menee perille tarkoitetussa muodossa). En minäkään kutsu mutsiani mutsiksi hänen läsnäollessaan, koska hänen mielestään kyseessä on halventava ilmaisu (jostain kumman syystä molemmat vanhemmistani hyväksyvät kuitenkin sanan faija). Silti käytän kyseistä sanaa muuten, koska mielestäni siinä ei ole mitään negatiivista latausta.

Sanasta neekeri somaleiden yhteydessä olen kuullut sellaisenkin tulkinnan, että "oikeiden neekereiden" mielestä somalit eivät ole neekereitä.

Minun kielenkäytössäni mikään sana sinällään ei ole pannassa, mutta pyrin olemaan loukkaamatta muita sananvalinnoillani. Kaveripiirissä käytän välillä sanontoja, jotka kuulostaisivat ulkopuolisten korviin hyvinkin loukkaavilta. Nämä kyseiset sanonnat ovat vaan muodostuneet "normaaleiksi".

Itsellänikin nousisi varmasti tunteet pintaan, jos joku tuntematon käyttäisi minusta tiettyjä ilmaisuja, jotka ovat kaveripiirissämme täysin neutraaleja.

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Cube kirjoitti:

On käymättä koulut juu. Eikä niissäkään vähissä kouluissa, joihin yhteiskunta takavuosina pakotti, moisesta puhuttu ollenkaan. Mutta sinä älykkäänä kaverina varmasti valoitat tätä asiaa minulle yksinkertaiselle työttömälle?

Jos viittaat tuohon kirjoitusvirheeseeni, jonka humalpäissäni tekstiini jätin, niin eipä siinäkään mitään. Sellaista meille yksinkertaisille homoille sattuu aina välillä.

Kummallista on puhua tässä yhteydessä vastakkainasettelusta. En ainakaan pyrkinyt asettamaan vastakkain yhtään mitään, vaan päinvastoin hakemaan (huonoja) synonyymeja "rodullisille" termeille. Äläkä turhaan selittele sanomisiasi. Sanot yhtä ja tarkoitat toista, melko huonot lähtökohdat minkäänlaiseen keskusteluun.

Mutta tämä tästä, sikäli pahasti ollaan sivussa ketjun alkuperäisestä aiheesta, että tämä on viimeinen viestini tähän ketjuun. Hyvää asennetta? Sulla sitä tuntuu olevan...

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Malmin kirjastoauto: viisi romaania mossessa.

Tosi hyvää asennetta ovat osoittaneet kaikki neekerikeskusteluun osallistuneet. Tunnetta on ollut pelissä!

Mutta pistänpä vasiten tähän ei-neekeriaiheisen asenteen osoituksen:

Käytettiin kaverin kanssa koiraa ulkona ja yhtäkkiä selkiemme takaa alkoi kuulua öyhkimistä:

"Tietä! *örr* Tietä! *mutinaa*.

Tiellä ei ollut muita. Loimme katsannon äänen lähteen suuntaan ja sieltäpä poljeskeli pyörällä sik-sakkia varsin juopunut noin 46 ja puoli -vuotias mies.

Väistimme pientareelle. Äijä ajoi meidän ohitsemme ja äyhki:

"Mää oon niin päissään!"

Hyvää asennetta!

Kraztog

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa,Ac Milan,ManU,KuPS, Penguins
Yhtä asiaa olen miettinyt ja ihmetellyt,miksi yhdysvalloissa asuvat mustat kutsuvat toisiaan aina nigger sanalla?Eikä siinä ole edes mitään loukkaavaa,vai johtuuko sanan negatiivisuus sanojan ihonväristä?
Hyvää asennetta osoittivat sotaveteraanit,taistelivat suomen vapauden puolesta vapaus,talvi ja jatko sodassa.
Hyvää asennetta omaavat ihmiset osaavat ajatella laaja alaisesti,ei kapea alaisesti,vain omaa etuaan ajatellen.Valitettavasti se on äärimmäisen harvinaista.

Cube

Jäsen
Kraztog kirjoitti:
Yhtä asiaa olen miettinyt ja ihmetellyt,miksi yhdysvalloissa asuvat mustat kutsuvat toisiaan aina nigger sanalla?Eikä siinä ole edes mitään loukkaavaa,vai johtuuko sanan negatiivisuus sanojan ihonväristä?
Käsittäisin asian näin: Jos minä sanoisin jotain kaveriani vaikkapa "runkkariksi", niin se olisi ihan ok. Mutta jos kutsun tällä termillä esimerkiksi sinua, niin se ei ole ok.

Tai jos haetaan jotain hieman löyhempää vertausta, niin en pidä myöskään erityisen pahana sitä, jos suomalainen puhuu tarpeettoman negatiiviseen sävyyn muista suomalaisista.. Jos samaan "syyllistyy" esim. ruotsalainen, niin puheisiin tulee suhtauduttua todennäköisesti vähän toisella tavalla.

Vähän tönkköjä ja yliyksinkertaisia esimerkkejä, mutta ajavat toivottavasti asiaa edes vähän.. Aivot eivät tänään oikein pelitä.

Niin, ja "runkkarikin" on ilmeisesti sanana ihan neutraali. Ellei masturboinnissa sitten jotain vikaa ole?

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Ässät, KPL, Kiovan Dynamo
asennetta 1

Olin kaverini kanssa soutuveneestä käsin uistelemassa eräällä joella. Hiljalleen soudellessamme alkoi joen mutkan takaa kuulua pamahtelua. Paukahtelun lähteeksi osoittautui pian muuan mökkiläinen, joka ampuili haulikolla jokeen kellumaan heittämiään viinapulloja. Pysähdyimme sitten varmuuden vuoksi odottelemaan, että tyyppi päästäisi meidät ohi, mutta rivakasti hän lataili haulikkoaan yhä uudestaan ja uudestaan.

Viitisen minuuttia ehkä meni - ja äijä vaihtoi aseeksi pienoiskiväärin ja tulitus jatkui. Lopulta n. varttitunnin päästä mies huusi: "Paukut loppu, voitte mennä ohi".

asennetta 2

Helsingin jäähallissa 70-luvun lopulla porukalla katsomassa ottelua HIFK-Tappara. Kahden erän jälkeen, kun Tappara johti - muistaakseni 3-1 tai 4-2 - yksi takanamme istuneista Tappara-faneista alkoi provoilla eräälle seurueeseemme kuuluneelle äänekkäälle HIFK-fanille. Tämä totesi Tapparan miehelle, että peli kyllä vielä tasoittuu tai jopa kääntyy. Tapparan mies lupasi äänekkäästi maksavansa kaverilleni satasen jos Tappara vielä häviää.

Kolmannessa erässä HIFK kuinka ollakaan tuli rinnalle ja meni ohi. Suurisuinen Tapparan mies oli huomaamattamme lähtemässä katsomosta livohkaan, mutta hänen omat tamperelaiskaverinsa nappasivat jätkää hihasta kiinni ja pakottivat hänet maksamaan sen lupaamansa satasen ystävälleni.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy