Mainos

Huuhaa ja humpuuki yhteiskunnassamme

  • 613 582
  • 3 162

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eikös Maolin taulukoissakib ole ab = ba? Se ei ilmeisesti siis pidäkään paikkaansa. Tuosta avrmaan saa matikan nobelin.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Muistan omalta kouluajaltani paikallisen pankin järjestämän matematiikkakilpailun, johon osallistuivat kaupungin (oppikoulujen) kaikki 5-luokkalaiset. Joka koulun 2 parasta sai rahapalkinnon, 20mk. Olin oman kouluni 2. paras.
Yhdessä tehtävässä piti laskea kauppiaan myymän tuotteen lopullinen liikevaihtovero useiden eri veroa lisäävien ja vähentävien muuttujien jälkeen.
Käytin tehtävän laskuun melkein neljä sivua konseptipaperia ja melkein tunnin aikaa.
Sain tulokseksi 7,89%. Opettaja mainitsi palkintokirjekuoria jakaessaan, että olin oman kouluni vitosluokkalaisista (n. 70 kpl) ainoa joka oli laskenut kyseisen lvv-tehtävän oikein.
Jotkut muut tehtävät olivat menneet väärin, koska jäin toiseksi...
 

Karpat46

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Україна
Entäpä mitä mieltä olet Lahdenperänkin lausumasta tosiasiasta, jonka minä ja @Pisin Kääpiö 186cm olemme myös sinulle esittäneet? Menee kohtalaisen omituiseksi tämä keskustelu.

Tosiasiassa matematiikan laskujärjestys ei riipu tehtävästä: luonnollisten lukujen kertolasku on vaihdannainen aina ja kaikkialla.

Ei tämä nyt tuo oikein mitään uutta keskusteluun. Kirjoitin juuri saman asian ensimmäiseen viestiini. Laitan vielä alle varalta.
Eihän nuo ole samat. Vastaus on aina sama ja teknisesti ei ole väliä kummin päin kertolaskun tekee. Kuitenkin, 9x15 ei ole sama asia kuin 15x9.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Ei lisäksi, vaan silloin jos 15 x 9 on sama kuin 9 x 15, niin silloin 9 x 15 on eri kuin 9 x 15.
Tätä pohdintaa voi lähestyä esimerkiksi matematiikan filosofian keinoin (mm. Wittgenstein), mutta koska tiedämme Urrilan lapsen saaman koetehtävän liittyneen aritmetiikkaan eikä esimerkiksi wittgensteinilaiseen filosofiaan, niin kertolaskun vaihdantalaki muodossa ab = ba on voimassa sekä tuossa tapauksessa että aritmetiikan piirissä yleisesti.
 

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
Olisi ollut hyvä, jos tuosta oppikirjassa olleesta vastauksesta olisi vaikkapa kuvakaappaus. Nyt jäi epäselväksi, sanottiinko kirjassa, että 140-(15*9)=5 on väärin, vai että 140-(9*15)=5 on oikein. Siinä on aika iso ero. Molemmat toki ovat oikein, mutta jos kirjassa on vain annettu ratkaisu 140-(9*15)=5, se ei tarkoita, että 140-(15*9)=5 olisi väärin.

Toinen asia on se, että kirjoissa on lähes aina joitain virheitä, myös oppikirjoissa.
 

Karpat46

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Україна
Tätä pohdintaa voi lähestyä esimerkiksi matematiikan filosofian keinoin (mm. Wittgenstein), mutta koska tiedämme Urrilan lapsen saaman koetehtävän liittyneen aritmetiikkaan eikä esimerkiksi wittgensteinilaiseen filosofiaan, niin kertolaskun vaihdantalaki muodossa ab = ba on voimassa sekä tuossa tapauksessa että aritmetiikan piirissä yleisesti.

Kyllä, juuri näin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olit kyllä sitkeä sissi. Osoitit sen aikoinaan jo siinä rokotteen ottamisessa, josta aikoinaan täällä kirjoitit.

Fiksu opettaja olisi tosissaan miettinyt, oliko kuitenkin väärässä ja tarkistanut asian myöhemmin. Sitten olisi pyytänyt oppilaaltaan @Sistis anteeksi, että oli väärässä ja kertonut muillekin, että on hyvä, että olette tarkkana ja jutellaan ja etsitään tarvittaessa tietoja yhdessä.

Pääkallomerkki opettajalle leukaan, että vihoitteli oppilaalleen.

Ala-asteen opettajani oli muutenkin jokseenkin erikoinen. Joskus luokallani oli muistaakseni kolme henkilöä (23 oppilaan luokka, jos en väärin muista) unohtanut tehdä läksynä olleen tehtävän. Opettaja veti herneet nenään ja huusi hysteerisenä, että "Jos te ette tee tehtäviänne, niin en minäkään! Minä teen lakon!". Tämän jälkeen opettaja istui lopputunnin jalat opettajan pöydällä, teennäisen vihainen ilme kasvoillaan.

Toisen kerran muistan meillä tulleen erimielisyyttä siitä, mikä perhonen eräällä luontovideolla esiintyi. Opettaja kysyi, tunnistaako kukaan tätä. Luokkatoverini sanoi sen olevan nokkosperhonen. Minä taas olin tuohon aikaan kovasti kiinnostunut perhosista, ja tunnistin heti, että kyseessä oli herukkaperhonen. Silläkin kerralla väiteltiin, mutta minua ei uskottu. Vituttaa vieläkin, vaikka tapauksesta on yli 35 vuotta.

Muuten ihan hyvä opettaja, mutta ehkä välillä vähän turhan paljon taiteilijan persoonaa mukana.

 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Sehän tuossa ajattelussa menee pieleen, että 15 € ei ole sama kuin pelkkä luku 15. Näin yläkoulun matematiikan opettajana voisin napsaista puoli pinnaa pois, kun tuolta laskulausekkeesta puuttuu yksikkö. Muuten on minulle ihan yks ja sama, että laskeeko 15€ * 9 vai 9 * 15€.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei lisäksi, vaan silloin jos 15 x 9 on sama kuin 9 x 15, niin silloin 9 x 15 on eri kuin 9 x 15.

Kokeilehan näpytellä vaikka tietokoneen laskimella seuraavat:

15 + 15 + 15 + 15 + 15 + 15 + 15 + 15 + 15

9 + 9 + 9 + 9 + 9 + 9 + 9 + 9 + 9 + 9 + 9 + 9 + 9 + 9 + 9

Jos saat laskimella sanan tuloksen, niin laskinsovelluksessa on silloin virhe. Raportoi tästä vaikka Microsoftille, niin saattavat korjata sen seuraavaan Windowsin päivitykseen.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
On kolmenlaisia ihmisiä. Niitä, jotka osaavat laskea ja niitä, jotka eivät osaa.
Nooh, kaikkiin ihmisiin ja myös jälkimmäisiin sisältyy sentään heitä, jotka osaavat laskea housuunsa tai laskea leikkiä. Tämä kannattaa pitää mielessä, koska ainakin matematiikassa peruskoulun vaatimustasoa on viimeaikaisten artikkelien mukaan madallettu vuosien varrella tuntuvasti.

Jengillä on aiempaa heikommat valmiudet omaksua matematiikan tapaisia asioita, kun lapsilta ei vaadita paljoa mitään. Pitää siis olla tyytyväinen, jos kaikkinaisen hälinän, häröilyn, kielisekamelskan, opettajien kunnioittamattomuuden ja tiktokin näpylöinnin jälkeen peruskoulun päättävä koulukas osaa laskea edes kissan ulos.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nooh, kaikkiin ihmisiin ja myös jälkimmäisiin sisältyy sentään heitä, jotka osaavat laskea housuunsa tai laskea leikkiä. Tämä kannattaa pitää mielessä, koska ainakin matematiikassa peruskoulun vaatimustasoa on viimeaikaisten artikkelien mukaan madallettu vuosien varrella tuntuvasti.

Jengillä on aiempaa heikommat valmiudet omaksua matematiikan tapaisia asioita, kun lapsilta ei vaadita paljoa mitään. Pitää siis olla tyytyväinen, jos kaikkinaisen hälinän, häröilyn, kielisekamelskan, opettajien kunnioittamattomuuden ja tiktokin näpylöinnin jälkeen peruskoulun päättävä koulukas osaa laskea edes kissan ulos.

Ihmisen laskutaito on alati muuttuva. Housuun laskemisen jalon taidon unohdin yli 40 vuotta sitten. Ehkä se palautuu toisen vastaavan ajanjakson jälkeen. Harjoittelu on tuossa tapauksessa yliarvostettua, kuulemma. Ainakaan kerto- ja jakolaskua ei tuossa kannata opetella, eli jos laskee housuun, sitä ei kannata kertoa toisille tai jakaa tietoa muiden kanssa.

Mäenlasku unohtui ehkä noin 30 vuotta sitten. Tai osaan sitä nykyään hävettävän huonosti. Fillarilla pärjään, mutta suksilla hiihtoladulla valitsen mieluiten hyvin tasaisen lenkin. Muuten lasku saattaa mennä metsään ja poikia sitten myöhemmin laskun terveydenhuollon palveluista.

Leikinlaskua en taas ole ikinä osannut. Olen liian kyyninen ja vakava sellaiseen. Tästä syystä olen päätynyt insinöörialalle, jossa pitää laskea ihan numeroilla. Tosin nuorempana noita lukuja tuli pyöriteltyä ihan paperilla ja päässä, kun taas nykyään tietokoneet hoitavat senkin puolen. Ne vasta ovatkin laskutaidottomia - väittävät, että 15x9 = 9x15, eivätkä osaa laskea mäkeä tai housuunsa. Leikinlaskukin on vähän niin ja näin - ehkä tuo yhtälön väittäminen todeksi on olevinaan sitä, mutta tuskin kukaan tuolle nauraa niin, että laskee alleen tai kierii hysteerisesti hekottaen rinnettä alas....
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Ennen vanhsan niin nuoret kuin aikuisetkin pelasivat päässälaskutaitoa ylläpitäviä pelejä kuten mm. kasinoa ja Monopolia.*
Olihan se aika noloa todistaa, kun 15-vuotias sukulaistyttö tarvitsi kasinoa pelatessa taskulaskimen.
*eikös menestyvät sökön pelaajat tarvitse aika kehittynyttä päässälaskutaitoa?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös