Entäpä mitä mieltä olet Lahdenperänkin lausumasta tosiasiasta, jonka minä ja @Pisin Kääpiö 186cm olemme myös sinulle esittäneet? Menee kohtalaisen omituiseksi tämä keskustelu.
Tosiasiassa matematiikan laskujärjestys ei riipu tehtävästä: luonnollisten lukujen kertolasku on vaihdannainen aina ja kaikkialla.
Eihän nuo ole samat. Vastaus on aina sama ja teknisesti ei ole väliä kummin päin kertolaskun tekee. Kuitenkin, 9x15 ei ole sama asia kuin 15x9.
Tätä pohdintaa voi lähestyä esimerkiksi matematiikan filosofian keinoin (mm. Wittgenstein), mutta koska tiedämme Urrilan lapsen saaman koetehtävän liittyneen aritmetiikkaan eikä esimerkiksi wittgensteinilaiseen filosofiaan, niin kertolaskun vaihdantalaki muodossa ab = ba on voimassa sekä tuossa tapauksessa että aritmetiikan piirissä yleisesti.Ei lisäksi, vaan silloin jos 15 x 9 on sama kuin 9 x 15, niin silloin 9 x 15 on eri kuin 9 x 15.
Tätä pohdintaa voi lähestyä esimerkiksi matematiikan filosofian keinoin (mm. Wittgenstein), mutta koska tiedämme Urrilan lapsen saaman koetehtävän liittyneen aritmetiikkaan eikä esimerkiksi wittgensteinilaiseen filosofiaan, niin kertolaskun vaihdantalaki muodossa ab = ba on voimassa sekä tuossa tapauksessa että aritmetiikan piirissä yleisesti.
Nyt kaipaisin erittäin tarkkaa perustelua, ja luultavasti moni muukin. Miksi ei ole mielestäsi totta?
Olit kyllä sitkeä sissi. Osoitit sen aikoinaan jo siinä rokotteen ottamisessa, josta aikoinaan täällä kirjoitit.
Fiksu opettaja olisi tosissaan miettinyt, oliko kuitenkin väärässä ja tarkistanut asian myöhemmin. Sitten olisi pyytänyt oppilaaltaan @Sistis anteeksi, että oli väärässä ja kertonut muillekin, että on hyvä, että olette tarkkana ja jutellaan ja etsitään tarvittaessa tietoja yhdessä.
Pääkallomerkki opettajalle leukaan, että vihoitteli oppilaalleen.
Ei lisäksi, vaan silloin jos 15 x 9 on sama kuin 9 x 15, niin silloin 9 x 15 on eri kuin 9 x 15.
Nooh, kaikkiin ihmisiin ja myös jälkimmäisiin sisältyy sentään heitä, jotka osaavat laskea housuunsa tai laskea leikkiä. Tämä kannattaa pitää mielessä, koska ainakin matematiikassa peruskoulun vaatimustasoa on viimeaikaisten artikkelien mukaan madallettu vuosien varrella tuntuvasti.On kolmenlaisia ihmisiä. Niitä, jotka osaavat laskea ja niitä, jotka eivät osaa.
Nooh, kaikkiin ihmisiin ja myös jälkimmäisiin sisältyy sentään heitä, jotka osaavat laskea housuunsa tai laskea leikkiä. Tämä kannattaa pitää mielessä, koska ainakin matematiikassa peruskoulun vaatimustasoa on viimeaikaisten artikkelien mukaan madallettu vuosien varrella tuntuvasti.
Jengillä on aiempaa heikommat valmiudet omaksua matematiikan tapaisia asioita, kun lapsilta ei vaadita paljoa mitään. Pitää siis olla tyytyväinen, jos kaikkinaisen hälinän, häröilyn, kielisekamelskan, opettajien kunnioittamattomuuden ja tiktokin näpylöinnin jälkeen peruskoulun päättävä koulukas osaa laskea edes kissan ulos.