Viestintäkentän pirstaleisuudesta johtuen on nykyään radiossa paljon omatekemiä uutisia. Näin on televisiossakin mutta vähemmässä määrin. Radiossa omatekemiä uutisia saa kuunnella lähes kaikilta muilta kanavilta kuin Ylen Radio Suomesta ja Ylen Radio Ykkösestä. Näin on myös Yle Puheen laita, se lainaa uutisia Yle X -kanavalta. Ainakin minun tapauksessani asia johtaa siihen, että minulle tulee radion nappula näpelöidyksi aina tasatunnein, kun on vaihdettava suosikkikanavani Yle Puhe Radio Suomeen oikeita uutisia varten.
Uutiset on tunnistettavissa omatekemiksi varsinkin niin kutsutun kärjellään seisovan kolmion epäsuhtaisuuksista. Ei viittausta pilluun. Tämä tarkoittaa sitä, että eri asioiden uutisarvoa ei ole onnistuttu käsittämään toimituksessa, eikä niitä ole onnistuttu suhteuttamaan keskenään. Ykkösuutisena voi tällöin olla mikroaterioiden suosio, vasta toisena kotimainen ympäristökatastrofi, jonka uutisarvo olisi oikeissa uutisissa ehdottomasti sysännyt sen ykköspaikalle. Tämä ei sinänsä ole ihmeteltävää, sillä toimittajilta ei enää nykyään odoteta journalistista käsitystä maailmasta. Toinen tarpeeton asia on puhekyky ja kolmas suomen kielen taito.
Olen sikäli ranttu, että minulle kelpaavat vain Ylen uutislähetykset radiossa, ja nimenomaan ne, jotka lähetetään Radio Suomen taajuuksilla. Silloinkin on äänessä mielellään oltava kokenut toimittaja eikä mikään tuukka. Joskus voi tosin tuukkakin onnistua. Tuukkien ongelma on suipistelevat konsontantit ja hymy äänessä. Äänessä ei saa olla hymyä uutisten aikana. Hymyilevä puheääni on alun perin kaupallisten paskakanavien keksintöä, kun ämyreistä on muka aina tultava naurua ja hupia, kotona ja työpaikalla.