Huonot toimittajat vauhdissa

• 1 192 470
  • 4 775

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Minä synnyin keisarinleikkauksella... pelastusarmeijan joulupadassa.
No mutta oli sentään keisarinleikkaus, kuulostaa ihan kuninkaalliselta luksukselta tuollainen.

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Uutinen on jo korjattu muotoon "kasarmit" mutta aamusella uutinen oli monta tuntia päin persettä. (Kuva) Miten Suomen Yleisradioon voi päästä ihminen töihin joka julkaisee tuollaisen.

Liitteet

• Screenshot_20241219_052223_Finnish teletext.jpg
    Screenshot_20241219_052223_Finnish teletext.jpg
    311,4 KB · kertaa luettu: 244

Jack DiBiase

Jäsen
Suosikkijoukkue
MTL
Ei nyt varsinaisesti huonoa toimittamista, mutta välillä ihmetyttää, kun tiettyjä lisäsanoja käytetään tyhmästi.

Esimerkiksi tässä ingressissä, missä käytetään "vain" -sanaa: "Lapsi syntyi vain kuukausia isänsä kuoleman jälkeen."

Miten niin vain kuukausia kuoleman jälkeen? Ihmeellisempää olisi jos se lapsen syntymä olisi vaikka yli vuosi isän kuoleman jälkeen. Tai ehkä jos isä olisi kuollut ihan hiljattain, olisi voitu uutisoida "vain päiviä ennen". Mutta aika monesti varmaan jos isä on kuollut raskauden aikana, niin kyse on juurikin kuukausista. Miksi siis tuo "vain" tuossa?

Joo, pieni ja mitätön asia, mutta minua ottaa nämä päähän jostain syystä. Vähän sama kun uutisoidaan, että x kuoli VAIN n-vuotiaana.

Jack DiBiase

Jäsen
Suosikkijoukkue
MTL
"Ronaldon matka Lappiin paljastui aatonaattona, kun hänen vaimonsa Georgina Rodriguez julkaisi Instagramin tarinat-osiossa videon perheestä Joulupukin pajalta. Sen jälkeen Ronaldot ovat julkaisseet sosiaalisen median tileillään hulppeasti sisältöä ilmeisen onnistuneesta matkastaan."

Mitkä helvetin Ronaldot? Onko Kari Tapionkin perhe Tapiot tai Katri Helenan perhe Helenat.

FatalAnoxia

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
"Ronaldon matka Lappiin paljastui aatonaattona, kun hänen vaimonsa Georgina Rodriguez julkaisi Instagramin tarinat-osiossa videon perheestä Joulupukin pajalta. Sen jälkeen Ronaldot ovat julkaisseet sosiaalisen median tileillään hulppeasti sisältöä ilmeisen onnistuneesta matkastaan."

Mitkä helvetin Ronaldot? Onko Kari Tapionkin perhe Tapiot tai Katri Helenan perhe Helenat.

Jos lähdetään pilkkua nussimaan niin eikös tuo "Ronaldo" ole Cristianon toinen nimi, ja sukunimi sitten dos Santos Aveiro. Eli toimittaja vetänyt pahemman kerran vihkoon.

Olinkin idiootti. :D

Viimeksi muokattu:

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Otsikko Hesarissa:

Afroparturissa Helsingissä Länsi-Afrikassa syntyneet miehet tapaavat toisiaan: Pari seikkaa hämmästyttää heitä Suomessa

Minua taas ei hämmästytä se, että jossain päin Länsi-Afrikkaa on Helsinki-niminen paikka, ja siellä afroparturi. Mutta onhan se outo paikka miesten käydä syntymässä. Varmasti yhdistää kuitenkin heitä.

mackblom

Jäsen
IS tänään heti aamusta: Sally Leskinen tienaa 16 000 euroa kuukaudessa – nyt Orpon hallitus on ajanut hänet mahdottomaan tilanteeseen

No, juttuhan käsittelee hyvinvointialueen säästöjä. Ei lainkaan tämän johtaja Leskisen tulotasoa, mitä otsikossa annetaan ymmärtää. On kyllä härskiä tämä lukijan harhaanjohtaminen ja klikkiotsikointi. Kun juttua klikkaa, otsikoksi vaihtuukin Sydämen asialla.

axe

Jäsen
Näiltä klikkiotsikkotoimittajilta olisi kiva kysyä, senkö takia he halusivat journalisteiksi että saisivat huijattua ja harhaanjohtaa jutuille jonkun 1500 klikkausta lisää. Tekeehän sillä heidän lehtensä varmaan kolme markkaa lisää revenueta, että se vaan on pakko tehä näin koska journalismikin elää rahalla.

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
Otsikko Hesarissa:

Afroparturissa Helsingissä Länsi-Afrikassa syntyneet miehet tapaavat toisiaan: Pari seikkaa hämmästyttää heitä Suomessa

Minua taas ei hämmästytä se, että jossain päin Länsi-Afrikkaa on Helsinki-niminen paikka, ja siellä afroparturi. Mutta onhan se outo paikka miesten käydä syntymässä. Varmasti yhdistää kuitenkin heitä.

Sen lisäksi, että otsikko on sekava ja harhaanjohtava, siinä on vielä toinenkin ongelma: häiritsevä samansijaisuus. Otsikon aloittaa kolme pitkää sanaa, jotka kaikki ovat samassa sijamuodossa. Erityisen ongelmallista tämä on silloin, kun kyse on paikallissijoista. Ihmettelen, ettei otsikon laatinut ammattikirjoittaja ole osannut välttää tätä sudenkuoppaa, vaikka sen pitäisi tulla selkäytimestä.

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vaikka "Venäjää ymmärtäviä" artikkeleita on suomalaisessakin mediassa esiintynyt aina silloin tällöin, on mielestäni tämän Ilta-Sanomain jutun narratiivi jos ei nyt Venäjää ihannoiva, niin hyvin naiivi kuitenkin. Surullista nähdä, että jutussa esitellyn kaltaisia Venäjälle haluavia länsimaalaisia nuoria on ihan oikeasti.

Yön Kärppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät

En sano, että Sami Pilvinen olisi huono toimittaja, mutta ihmetytti heti tämä virke uutisessa: "Magnitogorskin mies on pelannut NHL:ssä 1187 runkosarjaottelua ja tehnyt niissä 823 tehopistettä."

Ihmettelin suuresti, että eikö Malkin ole todentotta tuon enempää pisteitä tehnyt, vaikka on hakannut sadan pisteen kausiakin. Oikeasti Malkin on tehnyt runkosarjassa 1329 pistettä, sillä tuo 823 lukema on Malkinin syöttöpisteet.

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Sen lisäksi, että otsikko on sekava ja harhaanjohtava, siinä on vielä toinenkin ongelma: häiritsevä samansijaisuus. Otsikon aloittaa kolme pitkää sanaa, jotka kaikki ovat samassa sijamuodossa. Erityisen ongelmallista tämä on silloin, kun kyse on paikallissijoista. Ihmettelen, ettei otsikon laatinut ammattikirjoittaja ole osannut välttää tätä sudenkuoppaa, vaikka sen pitäisi tulla selkäytimestä.
Suomen kieli on vaikeaa minunkin ikäisille suomalaisille, jotka ovat joutuneet opiskelemaan sitä säännöllisesti eri kouluasteissa ylioppilaaksi asti ja jatkossa aina ammattiopitoja myöden. Epäilen, ettei tämä ongelma ainakaan pienene nykyisellä perus-/jatkokoulutuksella.

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Suomen kieli on vaikeaa minunkin ikäisille suomalaisille, jotka ovat joutuneet opiskelemaan sitä säännöllisesti eri kouluasteissa ylioppilaaksi asti ja jatkossa aina ammattiopitoja myöden. Epäilen, ettei tämä ongelma ainakaan pienene nykyisellä perus-/jatkokoulutuksella.
Emmä osannut paskaakaan kun sain ekan nykypeeceen 2007 ja aloin kirjoittelemaan, lukemalla eri foorumeja sitä imi samalla oppia miten kirjoitetaan oikeaoppisesti. Enhän mä osaa edes kirjoittaa peruskoulutasolla erikoisemmin, mutta jotain selkeää ja kuulemma sekavaakin täältä tulee.
T: Poikakodista saatu peruskoulun päättötodistus ja se on siinä.

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Emmä osannut paskaakaan kun sain ekan nykypeeceen 2007 ja aloin kirjoittelemaan, lukemalla eri foorumeja sitä imi samalla oppia miten kirjoitetaan oikeaoppisesti. Enhän mä osaa edes kirjoittaa peruskoulutasolla erikoisemmin, mutta jotain selkeää ja kuulemma sekavaakin täältä tulee.
T: Poikakodista saatu peruskoulun päättötodistus ja se on siinä.
Ihan selkeetä suomea poika kirjoittelee... Tosin, en ole ymmärtänyt, miksi sana "ananas" esiintyy niin usein teksteissä... jokin sokea piste tai jotain...

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ihan selkeetä suomea poika kirjoittelee... Tosin, en ole ymmärtänyt, miksi sana "ananas" esiintyy niin usein teksteissä... jokin sokea piste tai jotain...
Lahkon johtajana minulla on velvollisuus viedä ilosanomaa muille!!

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahkon johtajana minulla on velvollisuus viedä ilosanomaa muille!!
...puku päällä, ovelta ovelle...

Noh, jos meilläpäin liikut, pistä yv:tä, että tiedän laittaa koirille kuonokopat ja kahlehtia seinään. Muuten sulla ei oo toivoa... <tirsk>

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
...puku päällä, ovelta ovelle...

Noh, jos meilläpäin liikut, pistä yv:tä, että tiedän laittaa koirille kuonokopat ja kahlehtia seinään. Muuten sulla ei oo toivoa... <tirsk>
Jokainen kamun koira mitä tiedän ei tule mulle!! Ne pkele haluaa nukkumaan aina mun viereen ja saa työtnää pois, että tä on mun paikka!!

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokainen kamun koira mitä tiedän ei tule mulle!! Ne pkele haluaa nukkumaan aina mun viereen ja saa työtnää pois, että tä on mun paikka!!
Niin noh - luultavasti näin kävisi meilläkin... jos nyt ihan yöksi aikoisit jäädä...

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Miten täkinketju meni taas Ananakseen. Olen kai aika saakelin hyvä tuottamaan ilosanomaa siitä herkusta!!
Pointtini alunperin oli, että peruskoululla pärjää jos haluaa imeä oppia kirjoittamisesta tai loogisesta ajattelusta.

Suosikkijoukkue
HIFK
Näiltä klikkiotsikkotoimittajilta olisi kiva kysyä, senkö takia he halusivat journalisteiksi että saisivat huijattua ja harhaanjohtaa jutuille jonkun 1500 klikkausta lisää. Tekeehän sillä heidän lehtensä varmaan kolme markkaa lisää revenueta, että se vaan on pakko tehä näin koska journalismikin elää rahalla.
Ei sitä kannata niiltä toimittajilta kysyä, vaan tuottajilta ja uutispäälliköiltä. Juttuja kirjoittavat toimittajat haluaisivat aika usein otsikon olevan jotain ihan muuta kuin mitä esihenkilöt lopulta päättävät.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy