Minustakin vain ja ainoastaan jokainen henkilö itse on oikea taho määrittelemään, oliko leffa / onko musa hänen mielestään täysin perseestä. Siltikin on mukava kuulla perusteet sille, miksi näin. Varsinkin, jos on itse toista mieltä.
Backuppaan Murmeliakin sen verran, että itse näen kuitenkin tarkan rajan sille, onko se, että leffa / musa on minun mielestäni perseestä nimenomaan henkilökohtainen asia vai onko kyseinen tuotos teknisestikin täyttä paskaa. Voin ihailla jonkun suorituksen tiettyä teknistä tasoa, jopa myöntää sen huikeaksi, mutta se ei silti automaattisesti tarkoita, että ko. suorite miellyttäisi minua henkilökohtaisesti.
Siispä mulla on tavallaan neljä kategoriaa leffoille / musalle / oikeastaan urheilullekin:
1) Omasta mielestäni täyttä paskaa kokonaisuutena ja henkilökohtaisena kokemuksena, mutta voi olla osittain, jopa kokonaankin teknisenä suorituksena loistava tai hyvä.
Esimerkkejä:
-Kaikki Hugh Grant -leffat tyyppiä "neljät häät jne". Kuvottavaa paskaa, mutta jumalattoman ammattitaitoisia tekeleitä silti kiistatta; osaava käsikirjoitus, hyvää dialogia, paikoitellen (Grant poislukien...) erinomaisten näyttelijöiden loistavaa näyttelijätyötä. Mutta silti kokonaisuus minulle; paskaa. En katso toista kertaa
-Petri Munckin "Levoton prinssi" -biisi. Varsin hiuksianostattavaa kimitystä ja mukatulkintaa. Siltikin kiistatta erinomainen sävellys, ei sitä muuten vihattaisi ellei se jäisi päähän. Soittosuorituksissakaan ei vikaa, ei myöskään hra Munckin lauluvireessä, teknisessä laulutaidossa. Kokonaisuus henk.koht; kaameaa silti.
-Summasen aikainen Jokerien ajokoirakiekko; tylsää, puuduttavaa, hippaleikkiä ilman kontakteja ja riskinottoa, totaalipuolustamista. Silti kiistatta tuloksellista ja kiistatta pelaajat taitavia teknisesti. Mutta katsojalle eli henk.koht mulle; tuubaa!
2) Täyttä paskaa kokonaisuutena ja myös teknisesti
-Kaurismäkien filmit paria poikkeusta lukuunottamatta
-Janos Valmusen, Arja Korisevan ja muiden humppaeinojen musa
-Alpo Suhosen HIFK-kiekko
3) Tykkään perkeleesti, vaikka tekniikka/taito ei päätä huimaakaan
-Pulttibois tv-sarja
-Hurriganesin keikat aikanaan
-Mälkiän ylilyövä sikahifk, joka oli umpipaska kiekkojoukkue
4) Tykkään perkeleesti ja teknisestikin moitteetonta
-Tarantinon Kill Bill
-Bon Jovi, Def Leppard
-Summanen Westerlundin HIFK
Että näin. Ja nämäkin kategorioinnit tietenkin jokaisella henk.kohtaiset. Jonkun mielestä Bon Jovi soittaa ja laulaa huonosti. Hänelle suosittelen silti muuhun kuin musiikillisiin asioihin keskittymistä, sillä tekniseen arviointiin ei ole kompetenssia. En itsekään osaa arvioida, onko 10.000 metrissä pään yli lipuva lentokone teknisesti hyvä.