Yritän mahdollisuuksien mukaan välttää huonoja leffoja. Siksi en esim. katsele uusintoina Turhapuroja ym Bud Spencereitä, jotka ehkä 15-vuotiaana tuntuivatkin hyviltä leffoilta. "Katsomatta paskaa"-leima aniharvoin tuottaa makunautintojen menetystä. Jos joku leffa on oikeasti hyvä, vaikka ennakkoon sen olisin tuominnutkin, niin kyllä sitä sitten tarpeeksi moni kehuu, että minäkin uskon ja saatan katsoa. Olen törmännyt kuitenkin tiukkojenkin karsintojen jälkeen muutamaan tosi huonoon leffaan. Fast & Furious ym vastaavat rainat olen jättänyt typerääkin typerimpinä kesken, nekään eivät mene siis luokkaan "Huonoimmat, jotka olen nähnyt", johon kelpuutan vain ne, jotka olen katsonut alusta loppuun. Täälä paljon keskustelua herättänyt Donnie Darko on katsottu loppuun ja se on ehdottomasti hyvä ja mielenkiintoinen filmi. Ponterosaa en ole nähnyt, enkä usko, että viitsin vaivautua näkemään, joten yksi potentiaalinen huonoin leffa jää siinä sivuun tässä tapauksessa.
Absoluuttista totuutta huonoimmasta ei varmaan ole, koska useat huonot leffat ovat jo onneksi unohtuneet, mutta muistissa on ainakin Clint Eastwoodin Luotikuja, joka oli hirveän huono. Siinä oli niin typerä juoni, että jaksoin vaivoin katsoa sen loppuun. Ehkä siksi jaksoin, koska siinä sentään oli Clint Eastwood pääosissa. Juoni menee jotensakin näin: Clint ajaa jonkun kaupungin keskustan katua pitkin linja-autolla, jota poliisit räiskivät keskellä päivää siiviläksi molemmin puolin katua Clintin väistellessä sisällä luoteja. Poliisit ampuvat siksi, että kyydissä oleva henkilö ei saa päästä hengissä perille oikeustalolle. Ei ole kovin hyvä ja uskottava leffan juoni.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Luotikuja
Toinen tuoreempi huono leffakokemus oli Angelina Jolien tähdittämä Wanted, jonka katsoin Canalilta joskus viime syksynä. Juoneen kuuluu mm. itsemurha ympyrän kiertävällä luodilla, joka tappaa samalla muutaman pahiksenkin ensin ennen kuin surmaa laukauksen suorittajan. Pahiksena on 1000-vuotta vanha salainen kilta, joka ottaa tappokäskyjä kehruukoneelta. Sellainen tosin keksittiin vasta 1700-luvulla muistaakseni, mutta se ei estänyt lennokasta käsikirjoitusta. Tappolistalle tullakseen kehruukone kirjoitti kankaaseen tapettavan etu- ja sukunimen jollain viivakoodilla. Ilmeisesti kovin montaa John Smithiä ei ollut tappolistalla ollut, koska tapon suorittava killan jäsen osui ilmeisen tarkasti aina oikeaan masiinan kuoltavaksi tarkoittaneeseen henkilöön. Angelina Jolien mutruhuulet ja hidastetut banaanipotku kierreluodit eivät pelastaneet leffaa ja se saa tuomion huonoimpana nykyleffana, minkä olen nähnyt. Eastwoodin Luotikuja olkoon huonoin retrofilmi, jonka olen nähnyt.