Postista tuli nimetön kirje jonka otsikkona oli kutsuvasti "Osallistu terveystutkimukseen". Kirjeen sisällä oli yksi A4-lomake, joka sisältää erittäin niukan kysymyspatterin terveyteen löyhästi liittyviä kysymyksiä ja usea niistä suoraan yhteen kaupalliseen omega-öljytuotteeseen liittyen. Vastaamalla pääsee mukaan arvontaan jossa voi voittaa 1000e VISA-lahjakortin, eli palkkio on varsin houkutteleva. Se, mikä epätarkkaavaiselta altruistiselta tutkimukseen osallistujalta jää huomaamatta on, että lomakkeessa on valmiiksi rastitettu (ei voi poistaa) kohta, jossa sitoutuu kyseisten öljykapseleiden kestotilaukseen á 29,95/kk. "Tutkimuksen" takana on Norvital-yhtiö joka valmistaa Red Omega 3 -nimistä krilliöljyä.
Kyseessä on siis vastaavanlainen huijaus kuin kännykkäpalveluiden puolella eli harhautetaan kuluttaja kestotilaukseen, josta irtautuminen sitten on oma ongelmansa. Asiasta on jo meneillään Kuluttajaviraston selvitys. Jos olet näitä kirjeitä saanut niin mieti mitä kannattaa tehdä. Itse palautin kirjeen takaisin lähettäjälle kieltäytyvän saatteeen kanssa, toki hieman painavampana kuin se oli minulle tullessaan. Vastaanottaja joutuu sitten maksamaan postikulut. Kun joskus täydennän omega3-varastojani niin muistan kaupassa että Norvital käyttää huijausmenetelmiä keskeisinä välineinä liiketoiminnassaan.
Kyseessä on siis vastaavanlainen huijaus kuin kännykkäpalveluiden puolella eli harhautetaan kuluttaja kestotilaukseen, josta irtautuminen sitten on oma ongelmansa. Asiasta on jo meneillään Kuluttajaviraston selvitys. Jos olet näitä kirjeitä saanut niin mieti mitä kannattaa tehdä. Itse palautin kirjeen takaisin lähettäjälle kieltäytyvän saatteeen kanssa, toki hieman painavampana kuin se oli minulle tullessaan. Vastaanottaja joutuu sitten maksamaan postikulut. Kun joskus täydennän omega3-varastojani niin muistan kaupassa että Norvital käyttää huijausmenetelmiä keskeisinä välineinä liiketoiminnassaan.