Huhut, mutut ja muut fantasiat

• 2 376 803
  • 10 297
Suosikkijoukkue
Vaasan ylpeydet, punavalkoiset & Voittamaton Vaasa
Mun silmissä Valtonen vei jo Pikun paikan. Piku olisi ollut hänelle hyvä vaihtoehto ja hyvä valmentaja, mutta ei mielestäni juuri se hänkään, joka tarvitaan the next step.

Eikä ole Mambakaan mielestäni, kun sitä joku tulee kuitenkin ehdottamaan. Hän olisi loistava aisapari kuitenkin toiselle valmentajalle, mutta eiköhän hänenkin mielessä siinnä jo kahden mestaruuden jälkeen ykköskäskyttäjän rooli. En usko kyllä, että sellainen koskaa aukeaa Kärpissä.

Muuttohaukka, eikös Tomen soppari kata kolme kautta? Näin mä muistan ja siinäkin ajassa ehtii asiat muuttua ja paljon. Joskus jopa nopeastikin.

Suosikkijoukkue
HC TPS
Toiseksi Valtosen sopimus kattaa vielä seuraavat kolme kautta, joten ainakaan ensi kaudelle ei paikkaa avaudu, ellei sitten aikonut tulla Tomekin appariksi.
Okei, muistin vain tämä alkuperäisen 2+1(?) sopimuksen, mutta näköjään jatkoa tehtiin ajoissa eteenpäin.

muuttohaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, Wasa Royals
Muuttohaukka, eikös Tomen soppari kata kolme kautta? Näin mä muistan ja siinäkin ajassa ehtii asiat muuttua ja paljon. Joskus jopa nopeastikin.

Seuraavat kolme, kuten kirjoitinkin, eli neljännellä pitäisi olla uusi äijä puikoissa.

Suosikkijoukkue
Seuraavat kolme, kuten kirjoitinkin, eli neljännellä pitäisi olla uusi äijä puikoissa.
Juu, juu. Juuri näin se tosiaan meni. Hieman omituisesti vaan silloin jatkosta tiedotettiin, niin meni hiukan sekaisin, koska se päättyy.

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Itse en usko, että Tomek valmentaa sopimustansa loppuun. Jo pelkästään tämän kauden aikana alkaa paine kasvamaan, jos joukkue pelaa sijoilla ynnä muut ja seuraavalla tulee lähtö, jos tulokset eivät parane. Toki luotetaan nyt aluksi siihen, että joukkue onnistuu, mutta oma veikkaukseni on, että kaikkia kolmea kautta ei täällä pysy.

Mahdollisia jatkajia voivat olla Karjalainen, jolla on jo pitkä kokemus sekä toiminut jonkin verran myös päävalmentajana. Maukka laitettiiin A-junnuihin saamaan kokemusta päävalmentajana toimimisesta, joten on varmasti myöskin vaihtoehto.

Pikkaraisen olisin itse nähnyt mieluiten Sportin nykyisenä päävalmentajana, mutta ei ole enää ykkösvaihtoehto Valtosen jatkajaksi. Mamba olisi itselleni ykkösvaihtoehto, koska tuskin tulee enää montaa kautta pyörimään apuvalmentajana ja siitä työstä hänellä onkin jo hyvät näytöt.

t.m.a.l

Jäsen
Suosikkijoukkue
SPORT
Mun mielestä on täysin turhaa sekä mieletöntä spekuloida edes MILLÄÄN tasolla mistään tulevaisuuden valmentajista tässä vaiheessa. Mulla ainakin on mielenkiintoa kyllä katsoa erityisesti tuleva kausi, kun on jo aika kova nippu kasassa, että mihin joukkue/Valtonen pystyy.

SITÄPAITSI pidän kyllä Valtosesta valmentajana. Pitää olla tunnetta ja paloa. Tulevaisuuden valmennuskuvioiden spekulointi on lähinnä loukkaus tässä vaiheessa.

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spåra ja K-Espoo
Laitetaas tänne ehdotelma että mitä jos testaisi näitä ketjukokoonpanoja:

Komulainen - Immonen - Bertrand
Gavrus - Koivisto - Kiviranta
Tallberg - Kokkala - Kivimäki
Riska - Vänttinen - Leskinen
Körkkö - Rekonen - Karvinen

+ Tikka jos pystyy murtautumaan pelaavaan kokoonpanoon

Tuossa olisi paperilla maalintekovoimaa jaettu tasaisemmin eri ketjuihin, esim. noissa aikaisemmissa ehdotelmissa, omani mukaanlukien pelkään että 2. ketjun maalintekovoima ei ole riittävä. Nyt käytännössä kaikissa ketjuissa olisi kaksi näin paperilla maalintekoon pystyvää kaveria (pl. 5. ketju). Tiedä sitten miten muuten, esim. puolustuspeli näillä ketjuilla toimisi (tai toimisiko edes hyökkäys). Vaikuttaako kokeilemisen arvoiselta idealta?

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Sama näkemys minulla kuin @MrMacmanamanilla. Vaikka mitään valittamista ei Valtosen suhteen toistaiseksi ole, niin pelkään hieman Sportin laittaneen kätensä paskaan, tehdessään kerralla kolmen vuoden jatkosopimuksen Tomekille. Ensi kausi on vasta kunnon mittari Valtoselle valmentajana. Sitten jos kolmas kausi lähtee ja jatkuu mollivoittoisesti niin kenkää saattaa olla luvassa. Eikä tämä liity suoranaisesti mitenkään Valtoseen. Neljä vuotta yhdessä organisaatiossa on pitkä aika kelle hyvänsä valmentajalle. Näin intensiivisessä ja menestysriippuvassa lajissa peinikin leipääntyminen voi tulla kalliiksi kaikille osapuolille. Kyllähän kiekkovalmentaminen on yhä useammin tuollaista projektityötä, jossa kiima laskee pahimmillaan yhtä nopeasti kuin on syttynytkin. Pitkäjänteisyyttä organisaation kehittymisessä vaatii enemmänkin sitten urheilutoimenjohtaminen, joka linjaa myös valmennuksellisen suunnan.

Potentiaalisia seuraajia nyt ei sentään jaksa vielä miettiä, mutta joku Jukka Jalosen paluu voisi olla ihan bueno vaihtoehto.

E: Valtosen jatkosoppari siis taisi tosiaan olla muotoa 2+1, mikä on sentään Sportin kannalta vähän järkevämpi.

Viimeksi muokattu:

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spåra ja K-Espoo
Melkoisen turha tosiaan spekuloida tulevilla valmentajilla tässä vaiheessa, varsinkin kun Tomekille tehtiin tuo käsittämättömän pitkä jatko. En oikein tiedä mitä mieltä olen Valtosesta, antaa nyt näyttää sitten. Suurin huolenaihe ainakin meikäläisellä liittyy tuohon peluutukseen, esim. tungetaanko Karvinen väkisin pelaavaan kokoonpanoon jos (ja kun) ei varsinaisesti joukkuetta vahvista tai jotain muita ihmeellisyyksiä pelipaikkojen suhteen ja sen kanssa ketkä pelaavat. Toivottavasti olen väärässä esim. Karvisen ja valmennuksen peluutuksen suhteen ja saan syödä sanani...

muuttohaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
E: Valtosen jatkosoppari siis taisi tosiaan olla muotoa 2+1, mikä on sentään Sportin kannalta vähän järkevämpi.

Ainakin Sportin sivuilla kerrottiin 31.1.2015 Tomekin jatkavan joukkueen peräsimessä seuraavat kolme vuotta. Mistään optioista ei missään ole ollut mainintaa. Tomekin alkuperäinen sopimus oli 2+1 vuotinen, mutta tämä siis korvattiin uudella sopimuksella. Tomekin sopimus siis jatkuu kevääseen 2018, ellei yllättäviä muutoksia tule vastaan. Olen @t.m.a.l in kanssa samaa mieltä, että spekulointi tässä vaiheessa on loukkaus Valtosta kohtaan, varsinkin kun hän on hoitanut tähän asti hommansa hyvin. Oletan, että uusi sopimus tehtiin jo näin aikaisessa vaiheessa siitä syystä, että haluttiin lisätä sopimusehtoihin jotain (villi arvaus: Tomekin kiekkokoulu). Yllättävän pitkähän tuo on, mutta omalta osaltani lähden ainakin hyvillä mielin seuraamaan alkavaa kautta, murehtimatta tulevia.

Entrosantier

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Suurin huolenaihe ainakin meikäläisellä liittyy tuohon peluutukseen, esim. tungetaanko Karvinen väkisin pelaavaan kokoonpanoon jos (ja kun) ei varsinaisesti joukkuetta vahvista tai jotain muita ihmeellisyyksiä pelipaikkojen suhteen ja sen kanssa ketkä pelaavat. Toivottavasti olen väärässä esim. Karvisen ja valmennuksen peluutuksen suhteen ja saan syödä sanani...
Ja itse olet silti tunkemassa esim. Leskistä neloseen? Kyllä se Karvinen on puukäsineenkin paljon hyödyllisempi nelosen laidalla, kuin mitä Leskisellä on annettavaa alemmissa kentissä. Jos minä en jotain ymmärrä, niin sitä että tungetaan jotain taitopelaajia sinne missä tarvitaan oikeasti vittumaisuutta ja santapaperia.

Ja toinen juttu on se, että Vänää ei ole mikään pakko laittaa keskelle, koska on pelannut laidalla suurinpiirtein tasan yhtä paljon urallaan mitä keskellä. Siksipä omasta mielestäni ketjut seuraavasti:

Bertrand-Immonen-Gavrus
Komulainen-Koivisto-Vänttinen
Kivimäki-Kokkala-Kiviranta
Tallberg-Karvinen-Riska

Toki, kaikilla on täysi oikeus omaan näkemykseen näistä. Tulipahan nyt kuitenkin mesottua.

SPORTTIKOTKA

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Valmentajaspekulaatiot on tässä kohtaa aivan turhia ja vahingoittavia. Tämän spekuloimista ei voi puolustella mistään syystä. Entrosantierin kanssa lähtisin samoilla koostumuksilla liikenteeseen. Erittäin kiinnostunut olen tulevasta sesongistamme. Alkais jo.

Suosikkijoukkue
Mielestäni taas on pitkäjänteistä pohtia, millä askelmerkeillä matkaa aikanaan jatketaan. Tätä tehdään aivan varmasti myös toimistolla, sillä matkan varrella voi tulla yllättäviäkin käänteitä. Monoa, "Törmäset" tai ihan mitä tahansa.

Ei se ole epäluottamuslause Valtosta kohtaan. Mielestäni hieman sama, kuin ostat taloa. Moni miettii, kehtaako jostain tarjota jotain, vai loukkaako sillä myyjän mielen. Sehän on ainoastaan neuvottelujen aloitus. Jostain pitää aloittaa.

Itse koen tärkeäksi, että ainakin johtotasolla on strategia, miten hommaa viedään eteenpäin pitkällä aikavälillä. Mikään ei ole ikuista, se on ainoa, mikä on varmaa. Aina pitää löytyä se viisvuotisstrategia ja siihen kuuluvat myös valmennuskuvioiden hahmottelu. Tai ainakin pitäisi kuulua. Sportilla joku tämänkaltainen myös onneksi löytyy. Siitä todisteena myös "kannu viidessä vuodessa" palopuhe, vaikka juuri kyseisellä maininnalla nyt hirveästi olekaan muuta, kuin markkinointiarvoa.

Itse en siis edelleenkän anna Valtoselle mitään epäluottamusklausuulia, päin vastoin. Kuten tostesin, tähän proggikseen täys kympin haku. Mutta, jos ei muita aihe kiinnosta, jatkan yksinäni viinilasin ääressä pohdintojani. :)

Näihin kuuluvat siis myös nuo tulevaisuuden pelaajatkin.

Jatketaan harjoittelua seuraavalla aiheella... :)

Doug93

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Idänpään Toive, Romford Raiders
Mielestäni taas on pitkäjänteistä pohtia, millä askelmerkeillä matkaa aikanaan jatketaan. Tätä tehdään aivan varmasti myös toimistolla, sillä matkan varrella voi tulla yllättäviäkin käänteitä. Monoa, "Törmäset" tai ihan mitä tahansa.

Ei se ole epäluottamuslause Valtosta kohtaan. Mielestäni hieman sama, kuin ostat taloa. Moni miettii, kehtaako jostain tarjota jotain, vai loukkaako sillä myyjän mielen. Sehän on ainoastaan neuvottelujen aloitus. Jostain pitää aloittaa.

Itse koen tärkeäksi, että ainakin johtotasolla on strategia, miten hommaa viedään eteenpäin pitkällä aikavälillä. Mikään ei ole ikuista, se on ainoa, mikä on varmaa. Aina pitää löytyä se viisvuotisstrategia ja siihen kuuluvat myös valmennuskuvioiden hahmottelu. Tai ainakin pitäisi kuulua. Sportilla joku tämänkaltainen myös onneksi löytyy. Siitä todisteena myös "kannu viidessä vuodessa" palopuhe, vaikka juuri kyseisellä maininnalla nyt hirveästi olekaan muuta, kuin markkinointiarvoa.

Itse en siis edelleenkän anna Valtoselle mitään epäluottamusklausuulia, päin vastoin. Kuten tostesin, tähän proggikseen täys kympin haku. Mutta, jos ei muita aihe kiinnosta, jatkan yksinäni viinilasin ääressä pohdintojani. :)

Näihin kuuluvat siis myös nuo tulevaisuuden pelaajatkin.

Jatketaan harjoittelua seuraavalla aiheella... :)
Minusta pahinta on juuri pomppiminen strategiasta ja valmentajasta toiseen. Luodaan oma linja ja katsotaan se loppuun.. luotetaan siihen ja annetaan myös aikaa. Ässät potki Kiven pois, kun joukkue oli ahdinkossa..hätiköityä, mutta tuli sentään mestaruus.. onneksi Kivi sai jatkaa sen kauden loppuun. Fanit Tapparassa vaativat potkuja Tapolalle, kun se joukkue oli ahdikossa..lähelle mestaruutta pääsi sekin joukkue lopulta.
Jossain mielessä ymmärrän valmentajan erottamisen, jos joukkue on täysin umpikujassa ja ilmapiiri tulehtunut. Valtonen taas esim. on hankkinut selkeästi pelaajien luottamuksen.. en siis potkisi ulos, vaikka tulisi yksi heikko kausikin. Katsoisin tämän linjan loppuun. Jotenkin tuntuu siltä, että Valtosella on myös kyky katsoa peiliin ja nähdä omatkin virheensä ja puutteensa.. se on hyvä pohja kehittyä.

Tulla huippupelaajasta huippuvalmentajaksi taas on perin harvinaista. Äkkiseltään mieleeni tulee suomalaisista Kari Jalonen ja hänelläkin se otti oman aikansa..jossain mielessä ehkä Törmänen. No joo.. Summasen Raimo ja Tami, joskin hänenkin meriittinsä valmentajana eivät kaikkien papereissa termiä " huippu " täytä.
Ja onhan Suikkanen sentään Olympiahopeamitalisti pelaajana + pari NHL peliäkin.
Rocky Rautakallio pakko vielä mainita...

Viimeksi muokattu:

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spåra ja K-Espoo
Ja itse olet silti tunkemassa esim. Leskistä neloseen? Kyllä se Karvinen on puukäsineenkin paljon hyödyllisempi nelosen laidalla, kuin mitä Leskisellä on annettavaa alemmissa kentissä. Jos minä en jotain ymmärrä, niin sitä että tungetaan jotain taitopelaajia sinne missä tarvitaan oikeasti vittumaisuutta ja santapaperia.

Toki, kaikilla on täysi oikeus omaan näkemykseen näistä. Tulipahan nyt kuitenkin mesottua.
Niin no en ajattele noin, että meillä olisi "alempia" kenttiä. Viime kaudella nähtiin se kun meillä oli suurimman osan kautta kaksi toimivaa ketjua ainoastaan, joukkue toimi kahdella sylinterillä niin ei se riitä. Jos Karvisen ainoa apu on "vittumaisuus" ja peliä rikkova rooli niin riittääkö se? Jos tuon lisäksi pystyy oikeasti pelaamaankin hyvällä tasolla niin sittenhän asia on eri. Kyllä omasta mielestä olisi paras saada neljä mahdollisimman tasaisen kovaa ketjua kasaan. Nyt jos esim. nelosketju ei pysty tekemään peliä ja joku muu ketju ei toimi kuten on suunniteltu, mikä on täysin mahdollista niin on taas se kaksi "pelaavaa" ketjua kasassa. Kyllä joku Riska - Vänttinen - Leskinen ketju pystyy myös "rikkovaan" peliin sen lisäksi että pystyvät oikeasti pelaamaankin ja tekemään pisteitä kun peluutus on suhteellisen tasaista edes.

edit: Juu tuo on totta että kaikilla on oikeus omaan näkemykseen näistä ja itse asiassa hyvä asia että tulee erilaisia näkemyksiä.

Viimeksi muokattu:

Sundomstå

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
...Siksipä omasta mielestäni ketjut seuraavasti:

Bertrand-Immonen-Gavrus
Komulainen-Koivisto-Vänttinen
Kivimäki-Kokkala-Kiviranta
Tallberg-Karvinen-Riska

Itse olisin myös enemmän selkeiden roolitusten kannalla. Sportilla on tällä kaudella mahdollisuus ihan hyvään, tulosta tekevään ykkösketjuun ja melko kovaan kakkoseenkin. Yksi veemäinen "nelonen", jonka voi laittaa kentälle viemään peli-iloa vastustajalta ja joka voi tarvittaessa vastata kovaankin peliin. Sitten täytyy muistaa, että aina on noin ketjullinen (3-5) äijiä telakalla, joten stunttaajia on löydyttävä nopeastikin. Tuohon ylläolevaan siis varalla Körkkö, Tikka ja Rekonen. Leskinen syksyn kunnon mukaan kakkoseen tai kolmoseen. Joo, hyvä kun on erilaisia näkemyksiä ja keskustelua riittää.

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spåra ja K-Espoo
Itse olisin myös enemmän selkeiden roolitusten kannalla. Sportilla on tällä kaudella mahdollisuus ihan hyvään, tulosta tekevään ykkösketjuun ja melko kovaan kakkoseenkin.
Jos mietitään tuota kakkosta Komulainen-Koivisto-Vänttinen niin jos odotusarvoa esim. maalien suhteen peilataan viime kauteen niin ketju teki yhteensä 13 maalia runkosarjassa, Vänttinen näistä 8. Ei kovin tehokasta näin paperilla jos lähdetään selkeästi roolittamaan tuota toiseksi tehoketjuksi. En tiedä mihin muuhun voisi verrata kuin aikaisempiin tilastoihin...toki Komulainen on parhaimmillaan 10+ maalin mies. En nyt kyllä näe ideaa sille että lähdetään roolittamaan pelkästään veemäinen "hämmentäjä nelonen" tuolla Sportin rosterilla. Olisi eri asia jos meillä olisi kolme lähtökohtaisesti kovaa ja tehokasta muuta ketjua. Mikä tuossa meikäläisen neljän tasaisen ketjun ideassa (missä löytyy maalintekovoimaa jokaiseen ketjuun) sitten mättää? Ja tosiaan hyvää keskustelua, kääntäkää mun pää :/

muuttohaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aikaisempia maalimääriä verratessa on myös huomioitava silloinen rooli. Esimerkiksi Vänttinen on parhaimmillaan ollut 10 maalin mies, mutta voi hyvinkin romuttaa vanhat ennätyksensä, jos vastuuta tulee tasaisesti top6:ssa + YV:llä. Komulainen niinikään tehnyt parhaimmillaan 13 maalia. Eiköhän Valtonen kuitenkin peluuta niitä koostumuksia, jotka toimii. Vänttiselle varmasti annetaan mahdollisuus top6:een, mutta jos ei ota toimiakseen on hän edelleen erittäin arvokas puolustavammassa roolissa ja AV:lla. Olen myös vahvasti samaa mieltä, että on pakko roolittaa vähintään yksi kenttä selkeästi puolustavampaan suuntaan, koska Sportilla ei yksinkertaisesti ole Kanadan materiaalia. @Entrosantier on mielestäni oikeilla jäljillä. Tehojen jakamiseksi Gavrus ja Bertrand voidaan myös erottaa toisistaan (onhan mahdollista, etteivät edes sovi samaan ketjuun).

Laitetaan oma päiväuneni tänne myös:

Gavrus - Koivisto - Tallberg
Jalkoja, jalkoja. Koivisto rakentaa, Gavrus tekee, Tallberg hoitaa haalarihommat

Vänttinen - Komulainen - Bertrand
Bertrand riistää kiekkoja ja tekee maalit. Komulainen johtaa orkesteria. Vänä hoitaa puolustamisen sekä hakkaa paluukiekkoja reppun.

Kivimäki* - Kokkala - Kiviranta
Kokkala on joukkueen kokonaisvaltaisin pelaaja. Rakentaa paikkoja ja osaa myös viimeistellä. Tasapainottaa peliä hyvin. Jolle ehtii joka paikkaan - taklaa, takakarvaa, taklaa ja lyö kiekkoja reppuun... ja taklaa. Samppa tällää.

Riska-Immonen-Karvinen
Immonen voi pelata yhtä hyvin nelosessa kuin ykkösessä. Järkevä ja tasapainoinen sentteri kahden hurjapään, Riskan ja Karvisen keskelle.

Leskinen (13. hyökkääjä)

*edellyttää että on Samppa on kunnossa ja peli kulkee, muussa tapauksessa Kokkala muuttuu Kokkolaan.

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spåra ja K-Espoo
Aikaisempia maalimääriä verratessa on myös huomioitava silloinen rooli.
Toki, mutta usein sille on myös syy miksi rooli on ollut pieni tai "puolustava". Ei toki tarkoita sitä etteikö pelaaja voisi esim. hyökkäävämmässä roolissa onnistua, mutta ei myöskään lähtökohtaisesti anna takeita siitä että tulee onnistumaan. Miten muuten porukka on tiputtamassa Leskistä pois pelaavasta kokoonpanosta? Oli kuitenkin hyvää suorittamista ja kelpo kausi siihen nähden kuinka rikkonainen kausi oli. Leskinen on muutenkin vasta liigataipaleensa alussa...

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Itse olen myös sillä kannalla, että ei mitään pelkästään fyysiseen peliin perustuvaa nelosketjua. Leskinen toisi siihen huomattavasti enemmän lisäarvoa luistelullaan ja kiekonkäsittely taidoillaan. Jos mietitään esim. jotain Riska-Rekonen-Karvinen ketjua, niin eipä olisi hirveästi pelkoa, että kiekko pysyisi juurikaan omalla joukkueella. Seuraavalle kaudelle on mahdollista tehdä erittäin monipuolinen ja luotettava nelonen, jos Filip onnistutaan kotiuttamaan, mutta tällä kaudella on parempi lähteä samantyylisillä kolmos- ja nelosketjuilla.

muuttohaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toki, mutta usein sille on myös syy miksi rooli on ollut pieni tai "puolustava". Ei toki tarkoita sitä etteikö pelaaja voisi esim. hyökkäävämmässä roolissa onnistua, mutta ei myöskään lähtökohtaisesti anna takeita siitä että tulee onnistumaan.

En tarkoittanut, että rooli olisi välttämättä ollut pienempi, vaan että ketjun sisällä rooli on voinut olla rakenteleva ja maalintekovastuu ollut jollakin toisella. Vänttisellä tosin rooli ollut yleensä puolustavampi.

Miten muuten porukka on tiputtamassa Leskistä pois pelaavasta kokoonpanosta? Oli kuitenkin hyvää suorittamista ja kelpo kausi siihen nähden kuinka rikkonainen kausi oli. Leskinen on muutenkin vasta liigataipaleensa alussa...

Itse näkisin, että Leskinen kamppailee lähtökohtaisesti Kivimäen kanssa "viimeisestä" top9-paikasta. Toki, jos noista minun hahmottelemista ketjuista Karvisen heivaa katsomoon, niin Riska-Immonen-Leskinen voisi olla varsin toimivakin koostumus.

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spåra ja K-Espoo
Jos mietitään esim. jotain Riska-Rekonen-Karvinen ketjua, niin eipä olisi hirveästi pelkoa, että kiekko pysyisi juurikaan omalla joukkueella.
Tämä on muuten hyvä pointti, tosiaan jos se kiekko on huomattavasti enemmän vastustajalla niin ei siinä paljon fyysinen ja veemäinen pelityyli auta, omissa soi jos ei ole niitä käsiä, jalkoja ja päätä. Sitä paitsi jos halutaan myös hyvään puolustuspeliin pystyvä nelonen niin Vänttisenhän on siinä oltava jos tuota meidän rosteria katsoo?

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spåra ja K-Espoo
Noniin tullut sulateltua muidenkin näkemyksiä ja nyt löysin omaan silmään todella hyvän hahmotelman ketjukokoonpanoista, toki saa taas olla eri mieltä:

Gavrus - Koivisto - Bertrand

Moni ehdottanut Koivistoa ykkössentteriksi. Itse asiassa tottakai! Tästä ketjusta löytyy käsiä, jalkoja, taitoa ja ratkaisuvoimaa. Miettikää millä nopeudella tämä ketju kääntää peliä (tai ylipäätään hyökkää hyvin avaavien pakkien kanssa), kavereiden taidot pääsevät oikeuksiinsa kun pääsevät iskemään nopeasti vastaan tai hyökkäämään. Tuohon kyytiin ei moni puolustus aina ehdi mukaan väitän.

Kiviranta - Komulainen - Vänttinen

Komulainen rakentaa peliä. Uskon että Jolle on kauden päätteeksi muutenkin meidän top 6 hyökkääjä (tai ainakin lähelle sitä) ja nyt saa paikan näyttää. On itse asiassa todella kovaa settiä kun teki tulokaskaudella liigassa 8 maalia! Vänttinen saa nyt sitä vastuuta sekä Komulainen. Molemmat näistäkin kavereista pystyvät maalintekoon. Uskon että tämä ketju on myös puolustussuuntaan hyvä.

Tallberg - Kokkala - Kivimäki

Kokkala konaisvaltaisena pelaajana rakentaa peliä, pystyy syöttämään sekä tekemään itse. Kivimäki tekee Kokkalan tarjoilusta ja Tallberg voimahyökkääjänä tekee maskia sekä hakkaa kiekkoja sisään maalin edestä.

Riska - Immonen - Leskinen (Karvinen)

Kuten @muuttohaukka totesi niin kyllähän Immonen menee tasapainoisena kahden suunnan sentterinä pelaavassa nelosketjussa loistavasti. Koko ketjulla pysyy kiekko lavassa ja pystyvät myös ratkaisuihin. Karvinen kehiin oikeaan laitaan jos nähdään että fyysistä hämmentäjää tarvitaan.

Tuossa nyt on mukana paljon muidenkin ehdotuksia. Esim. Koivisto ykkössentteriksi, Immonen nelosen keskelle, Vänttisen siirto laitaan. Laadukkaita oikeita laitahyökkääjiä meillä ei ole liikaa niin siksi Vänän siirto laitaan, mutta se käytännössä vaatii tosiaan Immosen siirron nelosketjun keskelle. Ykkösketju tulee saamaan heittämällä eniten peliaikaa mutta sen takana tasainen peluutus tai sitten sen mukaan kenellä peli kulkee (tai ei kulje). Mitä mieltä näistä ketjukoostumuksista näin paperilla?

muuttohaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mitä mieltä näistä ketjukoostumuksista näin paperilla?

Täytyy vähän perua omia sanoja, ihan hyvinhän tuosta nipusta sai rakennettua neljä kiekolliseen peliin kykenevää ketjua. Gavrus-Koivisto-Bertrand on omastakin mielestä potentiaalisin tehokolmikko. Olen kuitenkin vältellyt sitä syystä, että pelkään Bertrandin joutuvan ottamaan puolustavamman roolin, mikä söisi terävimmän hyökkäysaseen tehoja. Toisaalta, puolustamisestakin voi vähän lintsata jos kuitenkin aina tekee enemmän maaleja kuin päästää.

Variaatioita noihin ketjuihin varmaan löytyy vaikka huru mycket, mutta uskon vahvasti, että maalinteko ei tule olemaan ensi kaudella vain yhden ketjun varassa. Kun tuota hyökkäystä katsoo, niin erityisesti lämmittää se, että mitään täysarpoja sieltä ei löydy ensimmäistäkään ja lisäksi lähes jokaisella on kehityskäyrä ylöspäin. Tämä tarkoittaa, että joukkue on aivan varmasti parempi kuin viime kaudella ja kaiken onnistuessa taivas on rajana. Erittäin yllätysvalmis nippu.

Entrosantier

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Menkää nyt oikeasti ***tuun tuon "Immonen nelosen keskelle" hahmotelmanne kanssa. Siis että ihanko oikeasti meidän parhaimman pelisilmän ja pelinrakennuskyvyn omaava sentteri nelosketjuun? Valoja nyt päälle siellä ja vähän äkkiä!

Toinen juttu on se, että jonkun niissä kärkiketjuissa täytyy puolustaakin, myös hyökkääjistä, ja Immonen on tässä hommassa paras jos/kun Callea ja Artturia ei kiinnosta luistella täysiä omiin.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy