Mähän nimenomaan argumentoin myös sillä, että kaikenlajisten yhtiön tuotteiden myynti sujuu paremmin ja enemmän tuottaen, kun mainokseen lätkäistään Nummelinin tms naamavärkki. Viittaan nyt alleviivaten yritysmyyntiin sen eri muodoissa. Liikevaihdon kasvattaminen on nähty seuran tärkeimmäksi lähiajan tavoitteeksi, olemme todellisessa kusessa, jos joku luulee homman hoituvan ilman merkittäviä panostuksia pelaajistoon myös. Uskottavuus on palautettava. Kai tuohon menestykseenkin ja sitä kautta kevään yleisötulotuottoon tarvitaan hyviä pelaajia, riippuu tietty näkökulmasta, onko Nummelin sellainen enää. No samapa tuo, tämä on täydellisen pohjaanpalanut keskustelu kaikkinensa, kun kannattamisen tasot ja seuralle asetettava tavoitteet ovat niin erit uusien ja vanhojen välillä.
Fanipaitamyynnistä. Tämä on kyllä äärettömän mielenkiintoinen aihe, josta olisi kivaa nähdä joitain lukuja (myynti, katteet) ja vielä päästä vertailemaan muiden SM-liigajoukkueiden sekä NHL-joukkueiden välillä. TPS:ltä ja siten TMA:lta nämä luvut varmasti löytyisivät, mutta ymmärrän kyllä hyvin, että ne pidetään visusti salassa.
Kuinkahan monta fanipaitaa TPS siis myy vuosittain Vahalahden nimellä? Mielenkiintoinen kysymys, jonka arvioimisessa tältä palstaltakin löytyy varmaan apua. Muistan, miten 90-luvulla Turkuhallissa erittäin lonkalta heitettynä varmaan noin 20%:lla oli päällään fanipaita. Ainakin omien havaintojeni perusteella vuosien kuluessa tämä ”trendi” on laantunut selvästi ja nykyään fanipaitoja näkee enää erittäin vähän. Erityisesti kannattajien keskuudessa fanipaitojen käyttäminen on vähentynyt, kun kannattamisessa otetaan tätä nykyä mallia enemmän Keski-Euroopasta kuin Pohjois-Amerikasta.
Omien silmähavaintojeni perusteella arvioisin, että TPS voisi myydä noin 10-30 paitaa Vahalahden nimellä vuosittain. Tämäkin lienee vähän yläkanttiin. Fanipaitaa myydään 74 € hintaan. Näissä paidoissa on todennäköisesti aika hyvä kate ja sen voisi arvioida olevan noin 50 € luokkaa. Tällöin Vahalahden voisi ajatella tuovan ”nimellään” TPS:lle vuosittain lisätuloja noin 500-1500 Euroa. Uskotko siis, että Vahalahden agentti itse vetoaa tähän oheistuotemyyntiin sopimuksesta neuvoteltaessa? Olisi hienoa nähdä tämänkauden luvut myös Koivulle ja miksei Korpikoskelle. Uskon, että lopputulos olisi silti sama: fanipaitamyynti on Suomessa yksi hyttysenpaska.
Yritysmyyntiin en lähde ottamaan sen suuremmin kantaa muuten kuin toteamalla, että menestyksekäs yritysyhteistyö lähtee aivan jostain muusta kuin nimipelaajista. Kovin valitettavaa on, että edelleen monessa suomalaisessa urheiluorganisaatiossa tunnutaan ajattelevan, että yrityksissä oikeasti halutaan virkistystapahtumassa kuunnella jonkun parhaat päivänsä nähneen pelaajaan väsyneitä kommentteja siitä, kuinka jalkoja pitää saada liikkeelle ja kiekkoa maalille.
Liikevaihdon kasvatus on tällä hetkellä TPS:n prioriteetti numero yksi, siitä olen aivan samaa mieltä.