Nopeasti luettuna ja päissälaskettuna tuossa on ~900 kiloeuron liksa parille seuraavalle vuodelle taattu. Mä nyt en todellakaan jaksa alkaa laskea veroja tarkalleen, mutta tilanne on tältä osin melko selvä: kärjistäen lapaan voisi jäädä enemmän palkattomasta Sveitsin reissusta kuin Jokerien "inhimillisesti" korvatusta kaudesta. Ja jos Sveitsistä (tai miksei Venäjältä...) tulee muutakin kuin ilmaisen työharjoittelijan soppari, niin ero mitataan noissa liksoissa sadoissa tuhansissa.
Melkoisen paljon Leinon täytyisi arvostaa Suomea, Helsinkiä ja Jokereita jos mies tänne oikeasti suuntaa. Sveitsissä pääsisi helpommalla, käteen jäisi merkittävästi enemmän ja elämä taitaa sekin olla melko leppoisaa. Venäjällä sitten käteen jäisi aivan saatanasti enemmän, varsinkin jos seuran valitsee palkan perusteella.
Selänne on mielestäni niissä rajoissa, että periaatteessa voisi kuvitellakin Jokereihin. Hänen kohdallaan NHL on nyt takana, suuret rahat tehty, pienellä "kikkailulla" tämän kauden tuloista ei Suomen verottaja vie järkyttävää määrää ja periaatteessa uralle ei enää tarvitse hakea nostetta. Sen kun pelailee sen muutamasta matsista yhteen kauteen omassa seurassa, saa tästä pienen kipukorvauksen ja totuttelee ajatukseen eläkevuosista ja Jokerien Pohjois-Amerikan skoutin roolista. Leino sen sijaan joutuisi käytännössä maksumieheksi, hänen uransa kannalta muitakin vaihtoehtoja on olemassa ja kaikin puolin parempia diilejä on ympärillä: NHL:stä huokea sopimus todennäköisesti irtoaa, KHL:n venäläisjengeistä miljoonia on tarjolla ja Sveitsi tarjoaa melko inhimillisen paketin.
Jos Leino pelaa Hartwallilla, niin en ole yllättynyt. Voihan se tosiaan palata Eurooppaan ja tuolla kuitenkin pelataan KHL:aa ja näitä maajoukkueen höntsiä. Sen sijaan jos Leino pelaa Jokereissa tällä kaudella, niin mä tosiaan olen aivan helvetin ihmeissäni. Mielelläni tuon meillä (taas) näkisin, mutta sisäinen realisti pitää ajatusta täysin hulluna.