Itse olen myös vahvasti sitä mieltä että Lehterän Jori teki erityisen onnistuneen peliliikkeen uransa kannalta siirtyessään Hirson, Santalan & kumppaneiden alta pois Tapparaan kaudeksi 07-08.
Kaudella 06-07 Jorihan dominoi pelaamissaan a-junnupeleissä (24peliä ja 66 pinnaa) ja kauden mittaan alkoi peliaikaa löytymään myös Sheddenin luotsaamasta liigajengistä.
Omat ensivaikutelmani Lehterästä noissa debyyttikauden peleissä olivat muistaakseni luokkaa: Peliälykäs, ovela sekä ennen kaikkea syöttötaitava "vanhan liiton" senaattori, joka tuntui pelaavan numeroa tai paria liian isoissa pelihousuissa.
Näin jälkikäteen ajateltuna Jorissa oli paljon samaa jo tuolloin kuin Helmisen Raipessa.
Kolme kautta Tapparassa marinoivat sitten Lehterästä liigakenttien kärkisentterin ja taisihan Jorin maalit sekä syötöt muutaman Jokeri-pelinkin noina vuosina kirvesrintojen eduksi kääntää..
Tapparassa Jori sai siis heti sen kuuluisan "aidon sauman" näyttää kykynsä ja kaverihan näyttikin heti kättelyssä, mikä hän on miehiään.
Näin jälkikäteen ajateltuna siirto Jokereista Tapparaan oli mitä mainioin peliliike Lehterän urakehitykselle tuolloin ja melkoisella varmuudella voi todeta senkin seikan että Jokereissa tuo Jorin kiekollinen talentti olisi jäänyt todennäköisesti ulosmittaamatta, johtuen juurikin nimistä Santala, Hirschovits, Leino..
Eli itse en ainakaan keksi mitään syytä "syyllistää" Joria tuosta seuranvaihdosta, vaan ehkäpä enemmänkin sen aikaista seura- ja valmennusjohtoa siitä että Lehterän potentiaalia ei tunnistettu riittävän hyvin ja oman kasvatin sijaan luotto kohdistui paikalliskilpailijan riveistä vuotta aiemmin naarattuun Kim Hirschovitsiin.
Ei sillä, hyvä pelimies toki "Hirsokin" oli, mutta ehkäpä "Jorstikin" olis ton ruudun täyttänyt. Mutta kun ei, niin ei.
Ja en kyllä lähde Lehterää nytkään arvostelemaan, jos valitsee jonkun venäläisseuran Jokereiden sijaan.
Käsittääkseni Jori on ammatiltaan yhä jääkiekkoilija ja jos tarjottu liksa on missä vaan ammatissa lähes tuplat parempi kuin toisen työnantajan (seuran) tarjous, niin kyllähän sitä kovin mielellään ton 30 euron tuntipalkan ottaa 15 euron sijaan.
Mutta jos nyt Jori epäilyistäni huolimatta valitsee ensi kauden seurakseen Jokerit, niin sehän on ihan loistava homma!
Oma kasvatti ja kaiken kaikkiaan loistava pelimies. Sen minkä jalalla häviää, niin sen Jori ottaa tuplana takaisin pelipäällään.
Minun Jokereihini Jori Lehterä siis enemmän kuin tervetullut!