Minkähän takia niitä ei ole julkistettu?
Pari mahdollista syytä:
* Pelaaja tähyilee NHL:ään. KHL-soppareista ei aivan yhtä helposti luikerrella ulos kuin liigasoppareista ja täytettäviin ruutuihin kaavaillut jätkät ovat ykköskorin kavereita; heillä on olemassa potentiaalia pelata NHL:ssä. Esimerkiksi ketjussa mainittu Da Costa on uransa puolesta siinä tilanteessa, että NHL-kortti katsottaneen aivan loppuun asti ellei mottipäistä tarjousta tule.
* Pelaaja odottaa viimeiseen asti KHL:n rikkaampien tarjouksia. Jo pelkästään verotus ja pelaajabudjettien erot pitävät huolen siitä, että muualta on mahdollista saada enemmän pienemmässäkin roolissa. Asioista voi olla sovittu jo pienimmätkin nyanssit, mutta allekirjoitus vedetään paperiin vasta tietyn määräajan jälkeen. Esimerkiksi Kapasen sanottiin jossain uutisessa jatkavan Prahassa jos Lev jatkaa sarjassa; pelaajat odottavat tiettyjä asioita ennen kuin sitoutuvat "kakkosvaihtoehtoon".
* Pelaajalla on sopimus muuhun sarjaan ja sopparista puuttuu oikea pykälä. Nyt sitten neuvotellaan, väännetään kättä ja mietitään pelaajan kohtaloa, siirtokorvausta ja vastaavia. Naapurista nyt ketään ei varmasti saada tänne naarattua, mutta esimerkiksi Pakarisen sopparin on mainittu olevan "pykälätön". Samoin aikanaan Ilari Filppulaa oltiin viemässä Venäjälle kesken meidän sopparikautta, mutta Kekäläisen hauis puhui ja Ilari siirtyi vasta kesällä. Jokerit voi olla sopinut ehdoista pelaajan kanssa, mutta tietyissä olosuhteissa se ei vielä riitä.
* Uusi yhteistyökumppani on aktiivisesti osallistunut palkkakustannuksiin tai vastaavaan. Pelaaja julkistetaan sitten yhteistyösopparin yhteydessä, jotta maksimoitaisiin maksavan tahon hyöty. Muutama suurempi yhteistyökumppani on varmasti vielä julkistamatta ja tuomalla huipun veljen sentteriongelmaiseen narrilaumaa on melkoisen kova PR-temppu. Siinä paitamainos kalpenee jos esimerkiksi Rovio julkistetaan kumppaniksi ja verhojen takaa astuvat Selänne, Crosby, Sara Sieppi ja Sedinit.
* Markkinointiosasto on lukenut jotakin Sarasvuon, Helmenkalastajan tai vastaavan opusta. Tätä kautta on päädytty huikeaan markkinointikikkaan ja yleisöä pidetään jännityksessä loppuun asti. Lopulta sarja-avauksen yhteydessä koko halli on maalattu Joonas Raskin kasvojen näköiseksi.
Syitä voi olla lukuisia. Itse olen skeptinen tarvittavien sentterien osalta, mutta mielelläni koen positiivisen yllätyksen. Ja skeptisyys ei johdu mistään korviini kantautuneista huhuista, mä vain olen tottunut huonoon hankintapolitiikkaan ja murskautuneisiin unelmiin.
Ja ketähän kyseiset herrat mahtavat olla, onko niitä ehdokkaitakaan enää kovin montaa mitat täyttävää vapaana.
Kokoajan niitä vähemmän on markkinoilla.