Erosella ei pitäisi olla mitään asiaa NHL:ään yksisuuntaisella sopparilla. Olen kyllä yllättynyt, jos häntä kiinnostaa tuhlata aikaansa AHL:ssä. AHL:n ja KHL:n palkkojen ero on kuitenkin mittava, eikä hänestä koskaan mitään miljoonapakkia NHL:ään kasva.
Kausi AHL:ssa ei nettoliksaan aivan järkyttävästi vaikuta, olettaen Jokerien tarjouksen olevan muutakin kuin vain mottipäinen summa. On kuitenkin hyvä muistaa, että Suomen verotuksella ja edes triplabudjetilla ei Erosesta miljonääriä tehdä. Toki takkiin tulee tällaisen tavallisen duunarin näkökulmasta paljon, mutta pelaajan markkina-arvo tuskin tuon visiitin jälkeen ainakaan merkittävästi laskee. Hyvä kausi alle NHL-paikka on pirun lähellä tai pelipaikan Euroopasta voi valita itse. Ja kuten Melart näytti, kyllä tuolta Venäjälle pääsee jos on tarvis.
Lehterään mä en lähtisi tuota oikein vertaamaan. Lehterä lähti kuitenkin melkoisena raakileena Venäjälle ja esimerkiksi AHL-näyttöjen osalta paikka auringossa oli helvetin kaukana vielä tuolloin. Kun vaihtoehtoina olivat isot ruplapinot inhimillisellä verotuksella, niin "treenaaminen" Venäjällä oli varmasti kiinnostava vaihtoehto. Nyt mies tienaa sen 1,7m (
IL) dollaria vuodessa, on kylän suurin stara ja maksaa nimellisiä veroja. Tuossa tilanteessa on pikkuisen vaikea napata ~millin pienempi nettopalkka ja siirtyä statistin rooliin.
Eipä oikeastaan yllättäisi tuo siirto. Useampi pakkipari (Väänänen, Karalahti, Karlsson) on varmasti pystynyt briiffaamaan hyvin, Teräväiseltä tuskin on saatu paskoja matkatarinoita ja esimerkiksi Kekäläinen on saattanut muutaman puhelun soittaa.
Noista muista huhuista sen verran, että Helenius selvänä ykkösenä kuulostaa melkoiselta riskiltä. Jyväskylän jälkeen miehen ura on ollut melkoisessa syöksykierteessä ja tällä kaudella mies voi olla vain liksaansa tyytyväinen. Irvingin parina menisi hyvin, mutta noin riskialttiin kaverin harteille en lähtisi heti kasaamaan liikaa paineita.