Katsomoväkivallasta vielä
Suomessa ei ole kokemusta järjestäytyneestä katsomoväkivallasta, huliganismista tai muista fanikulttuurin negatiivisista lieveilmiöistä. Siksi varmaankin tuo järjestyksen valvonta on hieman vasemmalla kädellä hoidettu. Sen mitä olen Rinkelinmäellä pannut merkille, on se, että osa keltaliiveistä ei tosiaan tee mitään muuta, kun keskity peliin. Sama pätee kylläkin pariin muuhunkin halliin. Poliisipartioitakin halleissa näkee vain muutaman hassun silloin tällöin.
Olin viikko sitten lauantaina nykyisessä kotikaupungissani täällä jossakin Keski-Euroopassa katsomassa paikallisen jalkapalloliigan (pääsarja) ottelua. Kaverini on täällä vierailleen joukkueen kannattaja ja menin hänen mukaansa vastustajan fanisektoriin. Ottelun jälkeen mellakkapoliisi piti tämän muutamasatapäisen asiallisesti kannustaneen fanilauman stadionilla noin 45 minuuttia pelin jälkeen. Meille se oli siis kolmas puoliaika.
Mainittakoon vielä, että stadionilla oli noin 7000 katsojaa eikä kyseessä siis ole tietenkään Saksan Bundesliiga tai muu sarja, jota ei voisi katsomokulttuuriltaan mitenkään verrata Suomen kiekkoliigaan.
En toivoisi, että Suomessa, SM-liigassa tai Veikkausliigassa, jouduttaisiin koskaan turvautumaan yllä mainittuihin toimiin. Kuitenkin, kuten hyvin tiedetään, rikollisuuden kansainväliset ilmiöt kulkeutuvat jossakin vaiheessa myös Suomeen.
Asiaa voisi pyrkiä ennalta ehkäisemään. Järjestysmiehiä tulisi kouluttaa Suomessakin järjestäytyneen huliganismin varalle. Koulutuksen voisi järjestää vaikka jääkiekon SM-liiga.
Ihan vain investointina tulevaisuuteen.
Jos kiviä todellakin on Rinkelinmäellä vastustajan kannattajien päälle heitelty, on tämäkin jo jonkinnäköistä järjestäytymistä (vaikkakin onneksi vielä ilmeisen "kypsymätöntä") ja siihen tulisi puuttua, ennen kuin vastaavat poppoot alkavat nimittelemään itselleen johtajia ja järjestäytymään ääripoliittisesti. (Karrikoitu ilmaisu :)
Tosiaankin, asiallinen yhteydenotto vaikkapa Kerhon toimistolle ei varmasti olisi haitaksi.
Asialla on kuitenkin ollut vain joitakin henkisesti kypsymättömiä, vaikka valmistautumiseen kivien halliin raijaaminen viittaakin.
Rinkelinmäen ja lähes kaikki muutkin liigahallit tuntien, olen kaikesta huolimatta varma, ettei Rinkula sen vaarallisempi paikka ole kuin vaikkapa Hakametsä tai Äijjjänsuo.
Joten tervetuloa uudelleenkin!