Viestin lähetti Gagne
Mitäs jos kyse onkin siitä, että Tappara tosiaankin pitää kiinni suhteellisesti enemmän kuin useat vastustajansa? Onhan se jäähy pakko viheltää, vaikka kaveri ei roikkumisesta kaatuisikaan jos raivelissa ollaan oltu jotain puoli minuuttia kiinni. Ja entäs jos se kiinnipitäminen tosissaan aiheuttaa vastustajan kaatuilua?
Tässä nyt tuli pari vähän nurinkurista pointtia, jotka ilmeisesti on tarkoitettu vastaväitteiksi sille mitä sanoin. Itse en kuitenkaan oikein näe miten nuo sulkisivat pois sen mitä kirjoitin. Joten selvennetään tai hämmennetään nyt vähän.
Eli ensinnäkin: en minä puhunut mitään siitä että pitääkö Tappara kiinni enemmän vai vähemmän kuin vastustaja. Ei kai sillä pitäisi edes olla vaikutusta siihen, tuleeko vastustajalle jäähy kun tapparalaista rikotaan?
Toiseksi: olet oikeassa, se jäähy on pakko viheltää kun on roikuttu puoli minuuttia kiinni. Tällaisia jäähyjähän näkee: joku vain jatkaa ja jatkaa sitä koukkuaan tai roikkumistaan niin että tyhmempikin Reijo lopulta näkee että jäähyn paikka siinä on.
Mutta edelleenkään tämä ei kai oikein liity siihen pointtiin mikä tässä kaatumisasiassa oli. Sehän koskee juuri näitä kertaluontoisia koukkuja/kamppeja tai lyhyempiä roikkumisia - niissä on sangen ratkaisevaa jäähyn puhaltamiselle se että kaatuuko rikottu pelaaja vai ei.
Näin on ihan yleisesti - siis mielestäni tämä edellinen lause on fakta. Se on sitten eri asia että kärsiikö Tappara tästä faktasta suhteessa enemmän kuin joku muu - minun mielestäni kärsii, mutta jonkun muun mielestä ei. Asiaan voi olla vaikea ottaa kantaakin (ja ei, en nyt yritä esiintyä besserwisserinä vaan sama pätee omalla kohdallani toisten joukkueiden asioihin), jos näkee juuri Tapparalta pari satunnaista vieraspeliä kaudessa. Silloin ei muodostu kovin kattavaa kuvaa siitä, mitä keskimäärin tapahtuu. Ja sitten on vielä se että mielipide-erojen taustalla voi olla se ikuinen asia, että kannattajat näkevät kotiotteluita, toisten joukkueiden kannattajat vierasotteluita - ja pelityyli voi olla hyvin erilainen näissä kahdessa, samoin tuomaritoiminta.
Ja vielä kolmanneksi kyllä: kiinnipitäminen voi aiheuttaa vastustajan kaatuilua, ja aiheuttaakin sitä. (Enkä muuten alun perin puhunut pelkästä kiinnipitämisestä vaan yleensä rikkomisesta tavalla tai toisella - tai no, en jaksa tarkistaa sanamuotoa mutta sitä tarkoitin kuitenkin.) Samoin Tapparan pelaajat kaatuvat aika ajoin vastustajan rikkeiden seurauksena. Mutta kyllä kai olet samaa mieltä ainakin siinä, että pelaajien välillä on suuria eroja siinä, miten herkästi kaadutaan kun tulee koukkua takaapäin tms.
Itse olen sitä mieltä, että Tapparassa on viime aikoina ollut paljon isokokoisia, fyysisiä pelaajia, jotka runnovat usein eteenpäin koukuista huolimatta, ja tämä vähentää sitä vastustajille vihellettävien jäähyjen määrää. Ja tästä Tappara kärsii verrattuna ainakin joihinkin vastustajiin, ja ainakin joissakin peleissä.