Kausikorttimyynti ja niiden hinnoittelu on ollut mun mielestä viisasta, ja niitä on nyt hyvin myytykin. Hinnoittelu on irtolipuissakin ihan hyvin kohdillaan, poislukien ehkä aikuisten yksittäinen seisomapaikkalippu, joka on melkein yhtä kallis kuin koko kuukauden pelit Ruudusta. Ongelma on enemmän tämä yleinen (jo vuosia jatkunut) suuntaus pelien edullisesti televisiosta/netistä näkemiseen, ja koskee huomattavasti enemmän alkukautta kuin loppukautta.
Tämän vuoden avauspeli Kärppiä vastaan veti hyvin yleisöä (kuten viime vuonnakin) ja kyllä me tullaan tällä kaudella näkemään vielä paljon vastaavia yleisömääriä. Eihän tuo eilinen yleisön vähyyskään ollut mitenkään poikkeavaa. Kausi on jo pitkään alkanut vähän kaikkialla pienillä yleisömäärillä. Viime kaudellakin meidän toinen kotiottelu JYP:iä vastaan veti 3131 katsojaa ja se oli vielä perjantaipeli. Oikeastaan vasta 20.10. pelatussa HPK-Pelicans ottelussa tultiin lähellekään avauspelin lukemia ja edes yli 3500 katsojan, kun yleisöä oli 3960.
Surullista se kuitenkin on, että halli on noin tyhjänä. Aina se yllättää, vaikka se tiedossa onkin. Ei tämä kuitenkaan koko kautta jatku, ellei joukkue ihan täysin kyykkää tuloksellisesti. Eli hinnoittelu on mun mielestä aika hyvin kohdillaan, mutta kansa vaan kiinnostuu vasta kauden edetessä käymään aktiivisemmin hallilla. Mielestäni se, mitä tässä voitaisiin tehdä, on käyttää näitä alkukauden puolityhjälle hallille pelattavia pelejä markkinoinnillisesti paremmin hyväksi ja vetää halli täyteen runsailla kohdennetuilla ilmaislippukampanjoilla. Toisessa ketjussa ehdotin jo, että näihin peleihin voisi jakaa esim. peruskouluihin aina muutamalle sadalle oppilaalle kerrallaan kaksi ilmaislippua käteen. Uusi kannattajasukupolvi olisi tärkeää opettaa jo hyvissä ajoin käymään hallilla.
Irtoliput eivät ole milloinkaan ja missään nimessä hyvä asia.
Osittain totta, mutta aina pitää pystyä innostamaan uusia kävijöitä ja lisäksi vieraskannattajat on ihan merkittävä tulonlähde kuitenkin. Kyllä heitäkin kannattaa tänne houkutella aktiivisesti. Oheismyynnin osalta ovat varmasti liikkeellä korkeammalla keskihinnalla kuin keskimääräinen kotijoukkueen kannattaja. En tiedä harrastetaanko taustalla minkäänlaista markkinointia muiden joukkueiden kannattajayhdistyksille. Meillähän on kuitenkin aika keskeinen sijainti maantieteellisesti ja hyvät mahdollisudet olla jokavuotinen reissukohde vähän kaikkien seurojen kannattajille. Tätä touhua tukisi hyvin esim. tuo seisomalipun hinnan alentaminen vaikka 10 euroon.