Ei tämä voi olla enää tottakaan. Jotenkin sellainen fiilinki, että siellä Kerholla on tällä hetkellä fyrkat loppu ja odotettu Ritaluomalta luvatut sponssirahat kärkihankintoihin. Sitten kuultu tästä "nigerialaiskirjeestä" ja tuumattu, että sillälailla.
HPK ja sen kannattajat ovat kyllä mestareita ongelmien ulkoistamisessa. Kun sponsoriraha on tiukassa, selitetään asiaa globaalilla talouskriisillä ja kaiken olleen Sunny Tradingin/SCC:n varassa ja nyt kävi sitten näin. HPK:n seurajohto on erittäin tietoinen herrasta nimeltä Ritaluoma ja hänen bisneksistään. Jos viimeisin luku SCC:n saagaan tulee jollekulle Kerhon johdosta yllätyksenä, on syytä poistua keittiöstä. Missä plan B? Kohta joku tulee kertomaan, että ei sellaista voi olla Hämeenlinnan kokoisella talousalueella.Tällä hetkellä Kerhon johdon ylivarovainen toimintalinja tuntuu entistäkin ymmärrettävämmältä. Ollaan ainakin hengissä ja kuitenkin ihan kohtalaisella nipulla lähdössä uuteen kauteen.
Seuran oma valtava velkataakka on ikäänkuin tippunut seuran syliin ja nyt sitten joudutaan kärvistelemään sen kanssa noin vuosikymmenen verran. Kukaan ei kysy, miten velka päästettiin kasvamaan niin suureksi.
Kun kyse on pelaajahankinnoista, epäonnistumisen hetkellä kerrotaan kaikkien olleen iloisia Vihkon hankinnasta, joten epäonnistumisesta ei voi syyttää seurajohtoa. Kun taas hankitaan jo ennakolta kehno ja halpa pelaaja, niin voidaan aina todeta, että eipä siinä paljon menetettykään vaikka vituiksi meni. Mikäli nyt ei kärkihankintoja joukkeeseen tehdä, aina voidaan todeta, että "ei ne muutkaan joukkueet ole vahvistuneet". Tiedoksi, oma likainen auto ei kuitenkaan puhdistu niin, että huomauttaa naapurin auton olevan myös likainen. Sitä vaan ei pysty käsittämään, miten HPK:n seurajohdolla on ollut varaa tai pokkaa kusettaa Kerho-faneja ja yhteistyökummpaneita joillakin "yksi sentteri ja laituri"-puheille, jota on jatkunut kohta puoli vuotta. Tässäkin asiassa avoimuus ja rehellisyys ei olisi varmasti ollut yhtä vahingoittava skenaario kuin nyt.
Seuran markkinoinnin ja viestinnnän osalta voidaankin sitten aina mennä ry-kortin taakse. Ei olla ammattilaisia, niin miksi odottaa mitään ammattimaista. Oksennusjoustokaukalolle puolestaan ei voida mitään, koska HPK ei omista hallia, eli ei ole vastuussa kuluttajalle realisoituvasta näköesteestä.
Kaiken tämän valossa, osa kannattajista kehtaa tulla tänne kertomaan, että tuote on kyllä helvetin hieno, pitää löytyä seurarakkautta ja mielellään "vielä kerran" sitä talkoohenkeä eurojen muodossa. Mikäli kannattaja ei vieläkään ymmärrä kuinka kova Kerhon nippu on, niin on yksinkertaisesti väärässä. "Käy niissä peleissä".
Kaiken tämän jälkeen, onko se jotenkin hirveän yllättävä asia, että Ritaluoman kaltainen liikemies istuu Kerhon hallituksessa ja on hyvin suuressa roolissa mitä ikänä tulee HPK:hon? Vuosia olemme ylimielisesti naureskelleet tälläkin palstalla esimerkiksi TPS:n ja Ilveksen seurajohdon sekoiluille. Nyt ei luulisi enää olevan hirveästi varaa.
SaiPan toimitusjohtaja Riku Kallioniemi totesi taannoin haastattelussa, että ei SaiPan urheilullisessa ja taloudellisessa menestyksessä ole kyse mistään pikavoitosta tai ihmeestä. Kyseessä on pitkä prosessi, jonka eteen on tehty jo monta vuotta töitä. Se vaatii lisäksi kuulemma seurajohdolta jatkuvaa hereillä oloa, uusien asioiden oppimista, muuntautumiskykyä ja ammattimaisuutta. Nykyaikainen Liiga on niin kova sarja ja bisnes, että työmäärä siinä menestyäkseen on aivan valtava. Jokainen kivi aivan jokaisella sektorilla on käännettävä menestyäkseen.
Onko HPK ollut valmis toteuttamaan kaiken edellä mainitun?
Edit: Usein sitä huomaa olevansa turhankin kyyninen Kerhon johdon suhteen. Siltikin, kritiikki on kuitenkin pohjimmiltaan välittämistä rakastamaamme seuraa kohtaan. Nyt on ilmassa oikeasti aika hurjia haasteita.
Hemmetti, Laamanen löytää lisää tukijoita, Laukkanen pitkän etsinnän jälkeen puuttuvat palaset rosteriin, Korpela luo entistä avoimempaa ja rehellisempää vuoropuhelua kaikken sidosryhmien välillä, niin ollaan jo todella pitkällä. Kova on savotta silti.
Viimeksi muokattu: