Ei kai ainoa tavoite voi liigassa olla tyyliin olla neljän joukossa? Ja jos näyttää siltä että ihan ei olla kärkiporukoissa, niin voi kusta fanien, sponsoreiden ja oman joukkueen päälle luovuttamalla tammikuussa?
Olisi mukava tietää mitä pelaajat ovat mieltä mahdollisista myynneistä kun jo joukkueessa arvostetussa asemassa olleen Virran lähtö otti koville. Ei ole herkkua jatkossakaan pelata Kerhon riveissä jos siinä ympärillä pyörii koko ajan huhuja ja epävarmuutta tulevaisuudesta.
Niin. Kyllähän näissäkin pointeissa on totuuden siementä, että sitä ei käy kiistäminen.
Se minkä vuoksi minä puollan Lassilan myymistä on tämä syy:
- Meillä ei realistisesti (optimisti ajateltuna on) ajateltuna ole mahdollisuutta mielestäni taistella niistä kärkisijoista. Meillä on mahdollisuudet mielestäni parhaimmillaan sinne 6-8 joukkoon ja jos me saataisiin Mika Järvinen Lassilan tilalle niin kyllä me pystyttäisiin menemään tuonne sijoille Järviselläkin. Järvinen on kuitenkin tasonsa osoittanut viime kaudella Kalpassa ja ei se taso nyt mikään kovin huono ollut? Torjuihan Mika Järvinen yhdessä Mika Oksan kanssa Kalpankin viime kaudella runkosarjassa kuuden sakkiin? Ainut sitten tietenkin se, että onko Lassila liian suuri palanen Kerhon palapeliä, jolloin hänen lähtönsä sekoittaisi tosiaan muiden pasmat liiallisessa määrin. Toinen vaihtoehto on sitten se, että Lassila on niin suuri palanen että hänen lähtönsä myötä kenttäpelaajien olisi pakko petrata ja parantaa asennettaan. Voisihan se niinkin mennä?
Ja otetaan parin kauden takaa tässä kohtaa esimerkki. Silloin JYP myi Sinuhe Wallinheimon loppukaudeksi Ryssälandiaan. Tuolloin Pekka Tuokkola otti JYPin päätorjuntavastuun. Huomioikaa se, ettei Tuokkola ollut vielä niin hyvä kuin tällä hetkellä, vaan vasta lupaava nuori (yhteys Järviseen ja Metsolaan?). Ei tämä ollut JYPin joukkueelle merkki mistään luovuttamisesta vaan pääsivät lopulta puolivälieriin asti, missä taipuivat Tapparalle sitten pikemminkin kapean puolustuksensa vuoksi. Eli ei tämä välttämättä nyt Kerhonkaan tilanteessa tarkoittaisi luovuttamista vaikka Lassila myytäisiinkin.
Sitten tulemme siihen yhteen heikkoon puoleen tässä kauppaskenaariossa. Eli kuseminen sponsoreiden ja fanien muroihin. Tämä on totta. Lassila on varmasti yksi fanien suurimpia suosikkipelaajia nyky-Kerhosta. Ja sponsoreille tällainen pelaajien kauppaaminen voisi olla hälyyttävä merkki. Tässäkin kohtaa voisi mielestäni ottaa esille ne faktat mitä tapahtui JYPin sponsorisuhteille pari kautta sitten ja Lukon sponsorisuhteille tällä kaudella. Lassilan myynti ei täysin mielestäni ole verrattavissa kuitenkaan siihen tyhjennysmyyntiin mikä tapahtui Klani-Matin aikana. Se oli selvä merkki luovuttamisesta silloin, tämä ei välttämättä sitä olisi.
Sitten tulemme kohtaan tulevaisuus. Lassilasta saataisiin isot rahat, lupaava veskari hommattaisiin maalin suulle. Tällä veskarilla ja niillä rahoilla olisi hyvä alkaa rakentamaan vaikka tulevan kauden joukkuetta. Tällä kaudella mielestäni olisi ihan hyvät mahdollisuudet mennä Järviselläkin sinne 6-8 joukkoon ja ensi kaudelle voitaisiin näillä potturahoilla tehdä vaikka ihmeitä ja taistella paremmista sijoituksista. Ja ei kai fanitkaan niin tyhmiä ole, ettei osaisi ajatella asioita hieman tikkua pidemmälle? Nyt näin ja ensi kaudella taas torilla tavataan!
Tässä mielestäni perustellut syyt miksi minä puoltaisin tätä kauppaa. Tunnustan kyllä, että kyllähän tähän mahdolliseen kauppaan sisältyisi kysymysmerkkejäkin. Ja tämän mahdollisen kaupan voisi toki tehdä vaikka kesälläkin. Tämä puoltoääni minulta siis vain ja ainoastaan siinä tapauksessa, että koko skenaario toteutuisi niin kuin on huhuiltu, Järvisineen.
Ja mitä tulee minun henkilökohtaisiin tavoitteisiin ja odotuksiin niin itse olen niin urheilullinen henkilö, että minusta jääkiekko on edelleen bisneksen lisäksi myös urheilua ja siinä menestys ratkeaa. Vitun sama ollaanko me sijoilla 5-13 mikäli emme ole taistelemassa mitaleista. Tämähän on myös urheilua ja menestystähän siinä janotaan!
Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että olisin huono fani. Omaa seuraani en jätä, sen verran uskollinen olen. Tänään taas katselemaan kun Tapparaa kyykytetään!
Ja on minussa sen verran sisäistä yrittäjääkin, että kyllähän minä senkin tiedostan että meillä on edelleen mahdollisuudet vaikka mihin. Peliesitysten vaan täytyy parantua roimasti. Peliesitysten ailahtevaisuuden ja vieraspeliesiintymisten vuoksi minun on vaikea kuitenkaan uskoa että ne esitykset paranevat. Jos paketti saadaan toimimaan niin sitten...