Metro4ever kirjoitti:
Tätä vastausta osasinkin odottaa. Yksi mestaruus tekee ihmeitä itsetunnolle.
Miten ihmeessä joku mestaruus vaikuttaa itsetuntooni, ja ennenkaikkea miten se liittyy aiheeseen?
Kuten jo edellä sanoin, asia on vaikea eikä lainkaan yksinkertainen, ja ehkä on hyvä että siitä keskustellaan. Itselläni ei minkäänlaista omaa lehmää ole ojassa, enkä ole asiaa lehtikirjoittelua tarkemmin seurannut. Eli en tiedä paljonko enemmän ulkopaikkakuntalaiset maksavat tms.
Edelleen, mikäli taloudellinen perusta vaatii sen että ulkopaikkakuntalaisilta joudutaan perimään isommat maksut, joka johtaa ulkopaikkakuntalaisten joukkopakoon, so be it. En mitenkään jaksa uskoa, että juniorijääkiekon johto huvikseen ja vittuillakseen perisi "vierailta" isompia maksuja. Varsinkin, kun tulijat ovat usein lahjakkaita yksilöitä. (EDIT: ja vieläpä kun tiedän, että ulkopaikkakuntalaisia nuoria houkutellaan kerhon riveihin, juniorijääkiekon toimesta.)
Edelleen päästään siihen, että tämän takana on kaupungin/kunnan poliittiset pyrkimykset, eli toisinsanoen viestitetään ulkopaikkakuntalaisille "Tulkaa Hämeenlinnaan asumaan/maksamaan, niin tulee lätkäkin halvemmaksi, kun me tuemme Teitä". Sinänsä arveluttavaa markkinointia...
Näkisin siis asian, tuohon Kerhon vastineeseen vedoten, että junnukiekon hintoja ennemminkin alennetaan kuntalaisilta, kuin nostetaan vieraspaikkakuntalaisilta.
wilco kirjoitti:
Taitaapi tuo yhdistyslakikin mainita, että jäseniä ei saa laittaa eriarvoiseen asemaan. En ole hirveästi jaksanut/kerinnyt pohtimaan tuota aihetta, mutta vain ihmettelen miten tuo homma käytännössä tehdään.
Hyvä pointti, itse en yhdistyslakia juurikaan tunne, joten tarkemmin en osaa sanoa. En itsekään tiedä miten käytännössä homma toimii, mutta uskoisin siihen keinot löytyvän, tuskin HPK muuten olisi tuolla tavalla kantaa ottanut. Eli käytännössä pessyt kätensä koko aiheesta.
wilco kirjoitti:
Käydäänpä oikein porukalla vaikka lukemassa sitä taulua, jossa on halliyhtiöön sijoittaneiden nimet. Taitaapi sieltä löytyä aika monta nimeä, jotka eivät ole hämeenlinnalaisia. Olen myös joitakin vuosia maksanut veroja Hämeenlinnaan, eikö siis minun lapsillani olisi oikeus käyttää hallia halvemmalla maksulla vaikkapa juuri sama määrä vuosia?
Halliyhtiöön sijoittaminenhan tietääkseni oli ns. lahjoitus, eikä varsinaista vastinetta panokselle ollut odotettavissa. Korjatkaa jos olen väärässä. Varmasti kuitenkin halliyhtiöstä on usealle "hyväntekijälle" ollut myös hyötyä. Halliyhtiön kuitenkin omistaa tietääkseni kunta/kaupunki, joten sehän on selvää, että kunnan palvelut ovat ensisijaisesti kuntalaisille, huolimatta siitä kuka tai ketkä palvelun alunperin on rahoittanut. Korjatkaa taas jos olen väärässä, koska en tarkalleen muista tuota halliyhtiöskenaariota.
Ja se että olet maksanut veroja Hämeenlinnaan antaa sinulle oikeuden käyttää kunnan palveluita silloin kun niitä veroja maksat. Kuten tälläkin hetkellä saat käyttää sen kunnan palveluita, johon nyt veroja maksat. Näin siis kärjistetysti, ymmärtänet mitä haen takaa.
Edelleenkin pääpointtini pysyy siinä, että HPK ei varsinaisesti ole tämän alku ja juuri, vaan kunta/kaupunki ja sen poliittiset tavoitteet, joista voidaan sitten olla montaakin mieltä.
Tuosta JJK:n missiosta olen osittain samaa mieltä, noita kohtia voisi selkeästi tarkentaa ja avata. Tuo kuulostaa lähinnä huonolta markkinointipuheelta. Mm."tasavertainen" on niin kovin kyseenalainen ilmaus muutenkin.