Lupailin eilen kirjailevani vielä muutaman ajatuksen siitä Sihvosen setistä HPK:n strategiassa on paljon kauniita sanoja, ja uhmakkaasti pidän lupaukseni nyt, halusi sitä kukaan eli ei.
Osaan olen ottanut jo kantaa edellisessä setissä, mutta yhtenä pointtina tuosta ko. artikkelista nousee esiin se Sihvosen viittaus Kerttulaan. Moni lateli täällä suorat sanat, kuinka Sihvonen on vain Kerttulan hyvä kaveri ja fanipoika, tai muistaakseni jotain vastaavaa ja sinnepäin, mutta itse nostaisin tuohon strategiaan liittyen oleelliseksi kohdaksi Sihvosen lainauksen, jossa Kerttula toteaa, että "On täysin eri asia tuodaanko pukukopin ovesta sisään ”nopeita jalkoja” tai ”menestysvalmentaja” vaiko organisaation kulttuuriin arvoyhteensopiva ihminen.”
Näen itse tässä ko. lainauksessa vahvan pointin noihin Kerhon hankintoihin. Noita hankintoja on välillä vaikea etukäteen, tai jopa heti vahvistuksen julkistuksen jälkeen, dumata epäonnistuneiksi, mutta jälkikäteenhän se on tietenkin varsin helppoa, eikä ilmeisesti niin saisi ainakaan lehdessä toimia. Itse ajattelen niin, että se olisi jo aika paljon julmempaa, jos esim. HäSa heti pelaajan julkistuksen jälkeen ampuisi tämän alas floppihankintana, kun takana ei olisi vielä yhtäkään peliä. Viitaluoman kohdalla moni oli täällä kyllä jo heti uutisen kuultuaan kyssärinä, että mitähän vittua.
Mutta se pointti tuohon edellä lainattuun. Mikä vitun idea ja järki ja logiikka noissa hankinnoissa oli, kun nyt jälkikäteen suhteutetaan noita pelaajia siihen Pennasen alkukauden pelikirjaan?! Ei saatana! Strategian mukaan varmaan mentiin ja isolla posilla oltiin hei rohkeita ja uudistuttiin. Sitä en vaan sitten ymmärrä ollenkaan, miten nämä pelaajat valittiin totetuttamaan sitä Pennasen hyvin vaativaksi osoittautunutta uutta pelikirjaa. Mielestäni tässä suhteessa moni pelaajista ei epäonnistunut, vaan moni rekrytointi vedettiin aivan vihkoon, eikä mikään palvellut lopulta strategiaa ollenkaan. Ja huolestuttavinta on se, että itse päävalmentaja Pennanen oli saadun tiedon varassa itse vahvasti mukana rekrytoinneissa. Sihvosen viittaus Kerttulan esiin nostamaan Moriniin mielestäni vain alleviivaa tuota pelaajien rekrytointien heikkoutta Kerhon osalta menneen kauden suhteen. Morin ei ollut paska, mutta oliko Morin sittenkään strategian mukainen hankinta ja stategia edellähän Kerhon pitäisi edetä.
Edellä jauhamastani kokonaisuudesta päästään siihen yhteen punaiseen vaatteeseen eli UTJ:n virkaan. Täällä ollaan oltu siitä montaa mieltä, enkä minä ainakaan tiedä sitä yhtä ja ainoaa oikeata vastausta tilanteeseen. Sen voin kuitenkin todeta, ettei Kerholla ole jatkossa varaa ryssiä noita hankintoja tuohon malliin kuin päättyneen kauden 17-18 aikana tehtiin, tai islle kaudelle. Vode on nyt ikään kuin "pikku"UTJ, joka skauttaa pelaajia, eikä siinä mitään, Vodehan voi onnistuakin. Mielestäni UTJ:aa Kerho ei välttämättä tarvitse, jos hankinnat osuvat paremmin kohdalleen, eikä päävalmentaja vedä omaa ydinaluettaan ihan kokeilumielessä puskiin. Jos vaikka joku kokematon ja halpa UTJ pystyisi nuo hommat hoitamaan kuntoon, tai pitämään kunnossa, niin silloin sellainen Kerhon kannattaisi hommata. Kun Pennanen aikanaan lähtee, jääkö hänen organisaation kehityksensä elämään vielä lähdön jälkeenkin, vai muuttaako taas seuraava päävalmentaja systeemiä johonkin suuntaan, jos siellä taustalla ei ole UTJ:aa vetelemässä naruista? Myös UTJ voi vaihtua, mutta uuden UTJ:n pistäminen ruotuun heti alusta on mielestäni helpompaa kuin se, että aina seuraava päävalmentaja kehittää oman näkemyksensä mukaan seuraa. Tai istten niiden päävalmentajien on aina syytä tulla mielellään hyvin läheltä Kerhon organisaatiota.
Sihvosen tekstiin linkittyen totean vielä sen, että toivottavasti Pendo tekee nyt oikeat analyysit Tamin oppien mukaan ja Kerho palaa pelitavallisesti siihen joukkoon, joka mielummin muistetaan pelin kehittäjän positiivesessa mielessä, mitä Kerho on kuitenkin useampaan otteeseen ollut.
E. Edelliseen jatkona vielä tällaisina heittoina, että esim. tukeeko pelitapa pelaajien kehittymistä vs strategia? Monestako varauksesta Kerho voi saada strategian mukaisia korvauksia, Vesalaisen lisäksi, jos edes pelitapa ei tue kehitystä? Aika monessa suhteessa tuo kauden alun pelitapa ja nähdäkseni siihen kyseenalaiset hankinnat lähinnä sotivat vastaan strategiaa, vaikka monesti muistettiin mainita, että strategian mukaan mennään. Kaikessa tässä suhteessa kausi 18-19 näyttäytyy toivottavasti täysin eri valossa.
Se siitä. Lomille lompsis. Joskohan sitä pystyisi nyt pitämään kesälomaa Kerhosta, kun Kerho on muutenkin hyvin vahvasti jo lomilla.