Kyllä mä vähän ihmettelen että Alfredsson pääsi sisälle, ja Fleury ei.
Suoraan HHoF:n sivuilta pelaajien kriteereiksi on kerrottu:"
Playing ability, sportsmanship, character and contributions to his or her team or teams and to the game of hockey in general."
Jos itse noita mietin, niin:
Playing ability = Riittävä. Yli tuhat matsia ja yli tuhat pistettä taitavat olla sen verran, että ei tarvitse vetää paikkaa tässä joukossa sen takia yli.
Sportsmanship&character = Helpompi niputtaa. Mark Messierin nimeä kanta pysti ja 10+ kautta kapteenina kertovat jotain persoonasta ja luonteesta. Kunnollinen ukko, kuten minua viisaammat ovat todenneen.
Ottawa Citizenissä on itseasiassa ihan mukava juttu miehestä uran jälkeen.
contributions to his or her team or teams = Vei Kanadan pääkaupungin joukkueen ensimmäistä kertaa pleijareihin, teki joukkueesta kapteenin roolissa jatkuvasti pleijareita pelaavan joukkueen, toimi sen kasvoina ja oli mukana monissa hyväntekeväisyysjutuissa.
to the game of hockey in general = Nivoutunee edellisiin. Tuossa OC:n jutussa Ottawan silloinen pormestari kutsui miestä kaupungin "goodwill ambassadoriksi".
Uskallan väittää, että jos pelkkää pelaajauraa katsoo tilastoista, niin HHoF olisi hieman kyseenalainen. Ei välttämättä täysin väärin heikompana vuotena, mutta ei mitään VIP-lippu Mogilnyn ja kumppanien ohi. Kun sen yhdistää miehen asemaan kiekkomaan pääkaupungin joukkueessa ja sen kehityksessä, vaikutuksessa yhteiskuntaan ja ihmisten näkemyksiin "hyvästä ihmisestä", pidän valintaa jopa perusteltuna. En välttämättä itse olisi vielä ääntä antanut jos mulla olisi äänioikeus asiaan ollut, mutta ymmärrän miksi tähän päädyttiin.
Mitä Fleuryyn tulee, niin playing abilityn pistäisin niukasti edelle. Noissa muissa pistän taas jokaisen joka kerta Alfredssonille, oletuksena että characterilla tarkoitetaan muutakin kuin "karalahtimaista persoonaa".